Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2005/3. szám
Mentor, 2005/3. szám 
Kitüntetések március 15. alkalmából
  
Magyar Bálint oktatási miniszter március 15-e alkalmából a köz- és a felsőoktatásban dolgozó 138 szakembernek nyújtott át állami szintű kitüntetést kimagasló
szakmai munkája elismeréseként.

Mentor - 2005/3. szám – 1. oldal
Gyarmati Szabó Éva
Érettségiláz
  
Marci és Panni egy lépcsőházban laknak, egymással szemben, óvodás koruktól barátok, majdnem testvérek, olyan jóban vannak – pontosabban voltak a közelmúltig, amíg az új, kétszintű érettségi, illetve a továbbtanulási felvételbe beszámító (többlet) pontok össze nem ugrasztották családjaikat.

Mentor - 2005/3. szám – 1. oldal

G.M.
Jó szó mindig akad...
  
A Budapesti Pedagógusok Szakmai Szervezete (BPSZSZ) Elismerő Oklevéllel jutalmazza azokat a fővárosban dolgozó pedagógusokat, akik nevelői, oktatói tevékenységükkel, magatartásukkal mindnyájunk elé példát állítanak.

Mentor - 2005/3. szám – 7. oldal
Útravaló nehéz helyzetű diákoknak
  
A kormány új, egységes ösztöndíjrendszert vezet be idén szeptembertől. Az Útravaló nemzeti ösztöndíjprogram több tízezer hátrányos helyzetű gyerek továbbtanulását segíti már ebben az évben, és mintegy négy és félezer mentor-tanárt támogat.

Mentor - 2005/3. szám – 8. oldal

Hegoczki Ferenc
Ösztöndíj vezetővé váláshoz
  
A GE Foundation és az Instutite of International Education, azaz a világ egyik vezető nemzetközi nonprofit alapon működő oktatási és csereprogramokkal foglakozó szervezete a közelmúltban kihirdette a GE Foundation ösztöndíj-program nyerteseit. Szini István, a GE magyarországi vezető képviselője öt magyar egyetem tizenöt kiemelkedő eredményt elért diákjának adta át a díjakat.

Mentor - 2005/3. szám – 8. oldal
Gede Márton
Integrált képzési központok
  
Uniós források a szakképzésben – ezt hirdette a meghívó arra a közelmúltbeli „rendhagyó sajtókonferenciára”, amelyen polgármesterek, illetve megbízottaik vehették át az oktatási minisztertől, Magyar Bálinttól az „ígérvényt” az elnyert 17 milliárd forintra. Ebből tudják majd segíteni településükön, városkörzetükben a szakképzés megújítását, hivatalos nevén a Térségi Integrált Szakképző Központok kialakítását.

Mentor - 2005/3. szám – 9. oldal

OM Sajtó
Megújul a felsőoktatási infrastruktúra
  
A magyar felsőoktatás legnagyobb mértékű infrastrukturális minőségi fejlesztése indul 2004 és 2008 között mintegy 175 milliárd forintos – éves átlagban mintegy 44 milliárd forintos – beruházással. Mindez magánbefektetők bevonásával, úgynevezett Private Public Partnership együttműködés keretében valósulhat meg.

Mentor - 2005/3. szám – 9. oldal
Szentesné Nagy Éva
Hagyományok lépésről lépésre IV.
Egy városi és egy falusi óvoda tizenkétéves, közös „élményprogramja”
  
A szekszárdi Mátyás király úti óvoda tizenkét évvel ezelőtt indította el Hagyományok lépésről lépésre című programját, amely a 3–7 éves gyerekek számára életük, környezetük, s a térség hagyományainak megismertetését tűzte célul. Ezúttal az e tanévben tervezett utolsó találkozás előkészületei kerülnek fókuszba.

Mentor - 2005/3. szám – 10. oldal

Leopold Györgyi
Tudós diákok mentora
Descartes-díjas vegyész az ismeretterjeszt? tudós
  
Inkább diáknak nézné az ember, mint megszállott kutatónak. Az asztalán indexek tornyosulnak, jelezve, hogy végetért egy egyetemi félév és beírásra várnak az érdemjegyek. Dr. Csermely Péter professzor a Semmelweis Egyetem Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és Pathobiokémiai Intézetének munkatársa.

Mentor - 2005/3. szám – 11. oldal
Mihály Ildikó
Az Európai Unió alkotmánya
  
A tíz új taggal kibővült Európai Unió parlamentjének megválasztott képviselői nemrégiben szavaztak egy európai alkotmány tervezetéről...

Mentor - 2005/3. szám – 13. oldal

Bonifert Mária
Két idegen nyelv ajánlott Európában
  
Magyarország azon öt EU-tagállam közé tartozik, ahol a legkevésbé terjedt el az angol nyelv oktatása az általános iskolások körében – állapította meg egy nemrég közzétett EU-tanulmány.

Mentor - 2005/3. szám – 13. oldal
1848 – stratégiai játék
  
A Hydrogame programozó csoport tavaly kezdte meg az 1848/49-es szabadságharc stratégiai játék fejlesztését, amely több tesztelés után idén márciustól érhető el az érdeklődők számára a www.48.sulinet.hu honlapról.

Mentor - 2005/3. szám – 14. oldal

Attila 100
  
Korismeret és költészet – Attila100 címmel középiskolások számára hirdettek internetes pályázatot nemrégiben.

Mentor - 2005/3. szám – 14. oldal
www.baratsagosinternet.hu
  
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2003-ban írt ki pályázatot eMagyarország pontok létesítésére, azzal a céllal, hogy azok számára is elérhetővé váljanak az internet nyújtotta előnyök, akik az otthoni internet-előfizetés költségeit nem tudják vállalni.

Mentor - 2005/3. szám – 15. oldal

Interaktív táblákat a tantermekbe!
  
Ismeretes, hogy az informatikai eszközpark igen gyorsan, három-öt év alatt elavul és az iskolákban működő 140 ezer komputerből ma már csak 30-40 ezer felel meg a kor követelményeinek, ezért a közoktatás ezen területének fejlesztésére évente 25-30 milliárd forintot kellene fordítani – az Oktatási Minisztérium tisztában van ezzel és a fejlesztés korlátaival is, ezért e helyzet kezelésére az idén hosszú távú közoktatási informatikai fejlesztési programot indít.

Mentor - 2005/3. szám – 15. oldal
Microsoft Tehetséggondozó Program
  
A Microsoft Magyarország bejelentette a Microsoft Tehetséggondozó Programot, mely a Magyarországon megrendezésre kerülő informatikai témájú versenyek számára kínál különleges támogatási lehetőséget. A program lehetőséget nyújt a megyei és országos szintű informatikai versenyek szervezői számára, hogy a Microsoft támogatásával rendezhessék meg az eseményt.

Mentor - 2005/3. szám – 15. oldal

Különleges nyelvi képzés Zuglóban
  
A gazdag hagyományokkal rendelkező Városligeti Általános Iskola az elsők között dolgozta ki angol-magyar kéttannyelvű programját, mellyel a főváros egyik legkeresettebb oktatási intézményévé vált. Az iskola múltjáról, mai tanulmányi kínálatáról, mindennapi életéről kérdeztük Tremmelné Druga Irma igazgató asszonyt.

Mentor - 2005/3. szám – 16. oldal
Boncnok
Jobb sorsra érdemes
  
Hatalmas várakozás előzte meg Kertész Imre Nobel-díjas könyvének, a Sorstalanságnak a megfilmesítését. Az egész ország feszült izgalommal követte végig a mozi készülését, s ez alkalommal – hosszú idő után újra – lehetőségünk nyílt arra, hogy ismét beírjuk magunkat a világ filmgyártásába.

Mentor - 2005/3. szám – 18. oldal

Boncnok
Nyomasztó arányok
  
Az előadás egyik legnagyobb ötlete az arányokkal való játék. A Kentaur tervezte díszlet első ránézésre meghökkentő, félelmetes és lenyűgöző. A Thália Színház színpadán középen egy nagy, fehérre mázolt ebédlőasztalt láthatunk, amely körülbelül két méter magas. Kétoldalt a hozzá méretben illő székek vannak, jobbra elöl bársonyhuzatú, bíborszín karosszék.

Mentor - 2005/3. szám – 18. oldal
Rubóczky István dr.
Vármúzeum Kőszegen
  
Kőszeg vára a 13. században épült, első hivatalos említése IV. Béla királyunk 1248-ban kiadott oklevelében található. A gótikus stílusban épült várat reneszánsz, majd barokk stílusban átépítették, mai képe az 1777. évi tűzvész után alakult ki. Mozgalmas története során a vár volt királyi birtok, volt a Kőszegi- és a Garai-családé, 1440 körül Habsburg-kézre került. Mátyás király 1482-ben visszafoglalta ugyan, de tíz év múlva – több más dunántúli várral együtt – ismét a Habsburgoké lett.

Mentor - 2005/3. szám – 19. oldal

Rubóczky István dr.
Gárdonyi füveskönyve
  
A Fejér-megyei Agárdpusztán 1863. augusztus 3-án született Gárdonyi Géza eredeti neve Ziegler volt; később vette fel a szülőhelyéhez közeli településre utaló Gárdonyi nevet. Középiskolái után az egri tanítóképzőt végezte el, a Dunántúlon több helyen is tanított, erre az időszakra emlékszik vissza A lámpás és Az én falum című elbeszéléseiben. Ezután újságíróként dolgozott pesti és szegedi lapoknál.

Mentor - 2005/3. szám – 19. oldal
Leopold Györgyi
Szolgálat a gyermekekért
  
Segítsünk együtt! – ezt a jelszót választotta mottójául megalakulásakor a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete, amikor 15 esztendővel ezelőtt megalakult a hannoveri szervezet mintájára és támogatásával. És ezt tartja szem előtt ma is, amikor a budapestin kívül több regionális csoportban is munkálkodik az ország különböző területein. Mivel a sérült, nehéz sorban, hátrányos helyzetben lévő gyermekek életének javítását vállalta az induláskor, 1990-ben, nagy szükség volt az összefogásra, az együtt segítésre. És ez így van ma is. Sokféle szervezet, szövetség, alapítvány igyekszik vállalni sorsuk jobbítását, érdekeik védelmét, de ennek ellenére néha úgy tűnik, hogy a „sok bába közt elvész a gyerek” – vagyis a hívatlan, kéretlen pártfogók „sűrűjében” elsikkadnak a gyerekérdekek.
Kiknek és miben, kikkel együtt segít a 15 éves születésnapját köszöntő Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete? – Erről beszélgetünk Molnár Márta irodavezetővel, aki szinte a kezdetektől részt vesz az egyesület munkájában.

Mentor - 2005/3. szám – 22. oldal

Miska bácsi játékaiból
  
Fényképeket, képeslapokat, újságkivágásokat vágjunk szét 10–20 darabra. Minden szétvágott képet tegyünk be egy borítékba (de előtte alaposan keverjük össze a részeket). Ahány így elkészített boríték van, annyi játékos indulhat a versenyben. Rajtjelre kibontják a borítékot, és megpróbálják az eredeti képet összerakni.

Mentor - 2005/3. szám – 23. oldal
N. Veszprémi István
Magánvágyak – közkétségek
  
Az iskolák belső világa sok érdekes történetet rejt. Pedagógiai mindennapjainkban gyakran okoz feszsültséget, ha nem elfogadott normarend, megállapodás alapján döntünk. Az ilyen esetek jelentősen rontják a pedagógusok közérzetét, hangulatát, hiszen az íratlan értékrend, a mindennapi filozófia általános szabályait sértik, és bizonytalanságot okoznak a nevelői munkában, amit előbb-utóbb a gyerekek is megsínylenek. Az alábbi esetek megtörténtek, nem írtunk neveket, s a „körítésen” is változtattunk, mert nem az ítélkezés a célunk, hanem az, hogy tanuljunk belőlük.

Mentor - 2005/3. szám – 24. oldal

Orgoványi Anikó
Zsugorítsa laposra!
  
A környezeti nevelés tarisznyájába úgy tűnik fel, sok minden belefér – a szelíd megismerési módszerektől az üzleti érdekek érvényesüléséig egyaránt. Kérdés, hogy hol van a jó ízlés határa, melyik az a szint, amikor még összeegyeztethető a tisztességes vállalkozás a környezetpedagógiával.

Mentor - 2005/3. szám – 26. oldal
Soós Tamás
Szelektív hulladékgyűjtés
  
Budán, a XI. kerületi Öveges József Gyakorló Középiskola és Szakiskola február 1-jétől kísérleti jelleggel bevezette a szelektív hulladékgyűjtést. A hulladékgyűjtés szükségességét a törvényi előírások szigorodása, illetve környezetünk védelme indokolta.

Mentor - 2005/3. szám – 26. oldal

Gede Márton
Vízválasztó
  
Szép neve van a helynek, Máriaremete. Mellettünk a kegytemplom, tövében a pedagógusok nyugdíjasháza. A templom nyugalmat ígér, a ház gondoskodást.

Mentor - 2005/3. szám – 27. oldal
Mayer József
Helybe vitt képzések
A lemorzsolódás ellen a motivációt kellene er?síteni ? mondja dr. Derera Mihály
  
Az Európai Unióhoz történt csatlakozás egyik fontos következménye, hogy minden állampolgár számára megteremtődjön az esélyegyenlőség a társadalmi élet különböző színterein. Különösen kulcskérdés ez az oktatás területén azoknak az embereknek az esetében, akik megváltozott munkaképességűek vagy egészségükben tartósan károsodottak. Lehetőségeikről kérdeztük dr. Derera Mihályt, a Mozgáskorlátozottak Egyesületei Országos Szövetsége Oktatási Továbbképző és Távmunka Intézetének igazgatóját.

Mentor - 2005/3. szám – 28. oldal

Adamikné dr. Jászó Anna
Nemcsak..., hanem...is
  
A címben szereplő kötőszószerkezettel, illetőleg a vele szerkesztett ellentétesen hozzátoldó kapcsolatos mellérendeléssel több gond is van. Az egyik nyelvhelyességi, a másik helyesírási. Az eredeti szerkezet nemcsak… de…is, a kései ómagyar kor nyelvemlékeiből de kötőszós adatokat idéznek; majd a de kötőszót lassanként felváltotta a hanem (Magyar nyelvtörténet, 2003, 553); akadémiai nyelvtanunk, A mai magyar nyelv rendszere (II. kötet, 415) már ezt általánosítja.

Mentor - 2005/3. szám – 29. oldal
Bayer Gizella
Dohányzásleszoktató kezelés az iskolában
  
Tavaly, évvégén sajtótájékoztatón jelentette be a csepeli székhelyű Empátia Biomed Gyógycentrum, hogy 2005-ben minden magyar közoktatási és felsőoktatási intézményből az első 30 jelentkező diákot ingyenes dohányzásleszoktató kezelésben részesíti az intézmény egy újfajta módszer, a biorezonanciás terápia és egy chip segítségével. A bejelentés szerint megfelelő létszám esetén a gyógycentrum „házhoz megy”, azaz terápiás készülékét abba az iskolába telepíti, ahová hívják.

Mentor - 2005/3. szám – 30. oldal

Gede Márton
Felzárkóztatás és életremény
  
Eredményesnek bizonyult a Pest megyei felzárkóztatási program. A közelmúltban rangos értekezleten tekintették át a kétéves munka hozadékát, amely a hátrányos helyzetű emberekről szólt. A program eredményeként 355-en találtak munkahelyet maguknak, vagy segítettek nekik mások találni.

Mentor - 2005/3. szám – 31. oldal
Gigi
Szeretetlánc
  
Magántanuló…, kivételezett lehető-ség…, a keveseknek jutó kedvezmény…, valami plusz az átlaghoz képest – hiheti a járatlan olvasó. Pedig esetenként talán nehezebb élethelyzet vállalása áll mögötte, mint azt hinné az ember, s amelyhez időnként a magányos harcos bátorsága szükségeltetik. Akkor is, ha mögötte ott egy hadsereg.

Mentor - 2005/3. szám – 32. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu