Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 21., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
ARCHÕVUM 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
Az archŪvum lapszŠmai
Az archŪvum laprovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m
T√°mpont, 2005/8-9. sz√°m 
Domokos Zsuzsa
Repeta
  
K√∂zhelly√© koptattuk m√°r a latin k√∂zmond√°st: „Ism√©tl√©s a tud√°s anyja.” Noha minden pedag√≥gus tiszt√°ban van vele, hogy ha nincs ideje √∂sszefoglalni, ism√©telni, akkor az eredm√©ny igen k√©ts√©ges lesz, erre valahogy sosincs el√©g id√Ķ. M√©g az √°ltal√°nos iskol√°ban sem. √ďri√°si hiba! A fel√ľletess√©g „meleg√°gya”, ha a tan√°r v√©gigrohan a tananyagon, √©s √Ķ ugyan elv√©gezte, amit el√Ķ√≠rt a helyi tanterv, √°m a di√°kok k√∂z√ľl csak a jelesek tudj√°k a megtanuland√≥kat. Esetleg. Mert a szorgalmasabb di√°kok, √©ppen az√©rt, mert lelkiismeretesek √©s sokat tanulnak, gyakran elvesznek a r√©szletekben. Azaz √©ppen a l√©nyeg, a haszn√°lhat√≥ tud√°s, a m√°s √∂sszef√ľgg√©sekben is alkalmazand√≥ ismeret nem jut esz√ľkbe, amikor kellene.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 1. oldal
Koller Mariann
Tankönyvjóváhagyás Рgaranciákkal
  
A tank√∂nyvj√≥v√°hagy√°s jelenlegi rendszer√©t az ut√≥bbi id√Ķben igen sok, r√©szben jogos kritika √©ri. A j√≥v√°hagy√°si elj√°r√°s b√ľrokratikus, hosszadalmas, jelent√Ķs m√©ret√Ľ appar√°tust foglalkoztat, √©s √©ppen ez√©rt meglehet√Ķsen k√∂lts√©ges. Sajnos, az eredm√©ny ennek ellen√©re k√©ts√©ges; nem megfelel√Ķ k√∂nyvek is kapnak tank√∂nyvmin√Ķs√≠t√©st, m√≠g sok sz√≠nvonalas kiadv√°ny nem ker√ľl fel a jegyz√©kre.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 3. oldal

Balogh Vir√°g
Tanévnyitó a Nemzeti Tankönyvkiadónál
  
Tan√©vnyit√≥ konferenci√°t tartott a Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥ augusztus 29-√©n a budapesti M√≥ricz Zsigmond Gimn√°ziumban. J√≥kai Istv√°n vez√©rigazgat√≥ nyit√≥besz√©d√©ben egyebek k√∂z√∂tt azt hangs√ļlyozta, hogy a kiad√≥ kiemelt feladat√°nak tekinti a pedag√≥gusszakm√°val folytatott eredm√©nyes p√°rbesz√©det, hiszen annak hozad√©ka a tan√≠that√≥bb-tanulhat√≥bb tank√∂nyvekben kamatozik. Ezt a c√©lt szolg√°lja a tan√©vnyit√≥ konferencia is.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 4. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Anomáliák az ingyen tankönyvekkel
  
Az id√©n mintegy 700 ezer di√°knak j√°r az ingyenes tank√∂nyvell√°t√°s. Az els√Ķs√∂k √©s kilencedikesek tan√©vkezd√©skor jelenthetik be ig√©ny√ľket, a t√∂bbiek√©t pedig novemberben, a tank√∂nyvrendel√©seket el√Ķk√©sz√≠tend√Ķ m√©ri fel az iskola.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 4. oldal

Federmayer Katalin
M√ļltat √©s j√∂vend√Ķt...
  
Soha sem l√°ttam, de r√∂gt√∂n megismertem. A sz√©kesfeh√©rv√°ri √°llom√°s ny√ľzsg√Ķ √°radat√°ban √°llt, kicsit egyed√ľl, kicsit beleveszve a t√∂megbe. Plebejus √©rzelm√Ľ t√∂rt√©nelemtan√°r l√©temre megillet√Ķd√∂tten mutatkoztam be K√°rolyi Angelik√°nak. A gyors ismerked√©s ut√°n m√°r ment√ľnk is az aut√≥hoz: indul√°s a kast√©lyba. Sz√©gyen, de semmit nem tudtam sem az √©p√ľletr√Ķl, sem a tulajdonosair√≥l.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 5. oldal
Csík Endre
Anyanyelvoktatás szorítóban
  
Nem is olyan k√∂nny√Ľ napjainkban bemutatni egy k√∂z√©piskol√°soknak sz√≥l√≥ nyelvtank√∂nyvet. Ugyanis a Nemzeti Fejleszt√©si Terv keret√©ben az eg√©sz anyanyelvoktat√°si koncepci√≥t alapvet√Ķen √°tform√°l√≥, a tananyagot a tanul√≥k vil√°g√°hoz jobban k√∂zel√≠t√Ķ m√≥dszertani fejleszt√©s kezd√Ķd√∂tt el; ugyanakkor a mai kor tank√∂nyv√©nek ildomos lek√©peznie a jelenlegi, tudom√°nyos alapokon nyugv√≥ kerettantervi tananyagot...

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 6. oldal

Farnady Katalin
Kalandos történelem
  
B√°rcsak most lenn√©nek kicsik a gyerekeim, √©s ilyen k√∂nyv vezethette volna be √Ķket a t√∂rt√©nelem csod√°iba! Mert megsz√ľletett, amire v√°rtunk: egy t√∂rt√©nelemk√∂nyv, amib√Ķl √∂r√∂m tanulni! Nincs az a gyerek, akit ne var√°zsolna el a Mozaik Kiad√≥ √°ltal 2004-ben megjelentetett, √∂t√∂dikeseknek sz√≥l√≥ t√∂rt√©nelem tank√∂nyve. A szerz√Ķk: dr. Horv√°th Andrea √©s Horv√°th Levente Attila. Sz√≠vem szerint ide soroln√°m a rajzokat k√©sz√≠t√Ķ M√°rffy J√°nost is, mivel √ļgy gondolom, az √Ķ munk√°ja szerves r√©sz√©t k√©pezi ennek a nagyszer√Ľ k√∂tetnek.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 7. oldal
Szili Hajnalka
Oktatás és élményszerzés
  
A 2003/2004-es tan√©vben kezdt√©k a k√∂z√©piskol√°ban oktatni a mozg√≥k√©p- √©s m√©diaismeret tant√°rgyat. A r√° k√∂vetkez√Ķ tan√©v sor√°n az √°ltal√°nos iskol√°k nyolcadikosai ker√ľltek sorra. E tant√°rgy tan√≠t√°s√°ra azonban a mai napig nincs szakmailag teljesen felk√©sz√≠tett pedag√≥gusg√°rda. A kimondottan erre a tant√°rgyra szakosodott els√Ķ tan√°rokra m√©g egy-k√©t √©vig v√°rni kell, ez√©rt √ľdv√∂zlend√Ķ, hogy az ut√≥bbi egy-k√©t √©vben egyre t√∂bb kiad√≥ gondoz√°s√°ban jelenik meg a tant√°rgyhoz tank√∂nyv √©s seg√©danyag – m√°s-m√°s megk√∂zel√≠t√©sben. Ez√ļttal a nyolcadik oszt√°lyosoknak megjelentetett kiadv√°nyokb√≥l v√°logattunk.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 8. oldal

N. Veszprémi István
Legy√ľnk nagylelk√Ľek
  
Seneca alakj√°t legt√∂bben Kosztol√°nyi N√©ro, a v√©res k√∂lt√Ķ c√≠m√Ľ reg√©ny√©b√Ķl, mint a cs√°sz√°r nevel√Ķj√©t ismerj√ľk. „Legy√ľnk nagylelk√Ľek” – tan√≠tja az √≥kori b√∂lcs. Seneca a haragr√≥l c√≠m√Ľ k√∂tet√©ben a haragr√≥l elm√©lkedik, √°m val√≥j√°ban a tudatoss√°g √©s √∂nm√©rs√©klet, az emberi l√©nyeg √©s az emberi viselked√©s k√©rd√©seit boncolgatja. S aki figyelmesen elolvassa a k√∂nyvet, egyet fog √©rteni az el√Ķsz√≥ aj√°nl√°s√°val: Senec√°t olvasva b√∂lcsebb√© lehet√ľnk.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 10. oldal
Nov√°k Imre
Vil√°gb√©ke √©s tiszti becs√ľlet
  
A demokratikus hadseregekben, √≠gy a NATO-ban is fontos szab√°ly a hadsereg civil kontrollja. Ez√©rt a legt√∂bb orsz√°gban civil a honv√©delmi miniszter. Tal√°n ezek ismeret√©ben √©rthet√Ķ, hogy mi√©rt tanulnak a katonatisztek etik√°t – noha a k√∂nyv c√≠m√©vel ellent√©tben csak egyf√©le etika l√©tezik. Mik√©nt nincs n√©pi vagy nemzeti demokr√°cia sem, csak demokr√°cia lehets√©ges. A „katonai” jelz√Ķ puszt√°n a tant√°rgyhoz, a k√©pz√©shez viszi k√∂zelebb az olvas√≥t. Aki, ha mindezt tudja, izgalmas szellemi kalandban vehet r√©szt a Katonai etika c√≠m√Ľ k√∂tet seg√≠ts√©g√©vel.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 11. oldal

Dr. Nagy Andorn√©
Konfliktuskezel√Ķ √∂nismeret
  
Kamaszkapaszkod√≥. A vonz√≥ √©s igen tal√°l√≥ c√≠m felkelti mindazok √©rdekl√Ķd√©s√©t, akik a kamaszokat,
l√°zad√≥ szem√©lyis√©g√ľket, √©rz√©svil√°gukat, gondolkod√°sukat k√∂zel √©rzik magukhoz. Akik k√©szek arra, hogy minden
lehets√©ges t√°maszt, „kapaszkod√≥t” k√©t k√©zzel megragadva, a szeretet √©s elfogad√°s erej√©vel tev√©kenykedjenek ez√©rt a – feln√Ķtteknek gyakran komoly fejt√∂r√©st okoz√≥ – koroszt√°ly√©rt. Sz√ľl√Ķk, pedag√≥gusok √©s mindenekel√Ķtt maguk a kamaszok mer√≠thetnek sok-sok er√Ķt a most megjelent k√∂nyv lapjair√≥l.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 12. oldal
Kaposi Andr√°s
Kih√≠v√°sok a feln√Ķttoktat√°sban
  
A feln√Ķttek iskol√°i c√≠mmel az Orsz√°gos K√∂zoktat√°si Int√©zet Feln√Ķttnevel√©si √©s Kisebbs√©gi K√∂zpontja (OKI FKK) tanulm√°nyk√∂tet√©t tartja kez√©ben az olvas√≥ az int√©zet ismert kutat√≥ja, Mayer J√≥zsef √∂ssze√°ll√≠t√°s√°ban. Egy 2002-2003-ban v√©gzett oktat√°sszociol√≥giai kutat√°s eredm√©nyeit teszi k√∂zz√© a neh√©z helyzet√Ľ, margin√°lisan kezelt oktat√°si ter√ľletr√Ķl.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 13. oldal

Földes Petra
Az aktivitás természetes
  
K√©ts√©gtelen, hogy tan√≥r√°n k√≠v√ľl is van √©let az iskol√°ban. Nem vit√°s tov√°bb√°, hogy a j√≥ iskola a falakon t√ļlra is kiny√ļjtja cs√°pjait, igyekezv√©n mind nagyobb teret meg-, illetve visszaszerezni a szocializ√°ci√≥ban. Nem mindegy teh√°t, hogy mi t√∂rt√©nik a tan√≥r√°n √©s az oszt√°lytermen k√≠v√ľl. V√©lhet√Ķleg ezt felismerve sz√ľletett meg az iskolai szabadid√Ķ-szervez√Ķ feladatk√∂r, amelynek √©rtelmez√©se √©s tartalommal val√≥ megt√∂lt√©se azonban komoly zavart mutat. M√©gis vannak, akik tudj√°k, mit kell tenni√ľk: a RAABE Kiad√≥ Szabadid√Ķ-kalauz√°nak cikkei nemcsak a konkr√©t programszervez√©sben, de a feladatk√∂r „helyret√©tel√©ben” is seg√≠ts√©g√ľnkre vannak...

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 14. oldal
Szontagh P√°l
A Homo Ludens Hungaricus
  
Kriston-V√≠zi J√≥zsef neve ismer√Ķsen cseng minden olvas√≥ f√ľl√©ben, aki a j√°t√©k √©s j√°tsz√°s t√©mak√∂r√©ben tanulm√°nyokat, kutat√°sokat folytatott vagy csak laikus √©rdekl√Ķd√Ķk√©nt k√≠s√©rte figyelemmel az ut√≥bbi id√Ķszak j√°t√©kelm√©leti publik√°ci√≥it. Legut√≥bb ism√©t a PONT Kiad√≥ jelentetett meg egy v√°logat√°sk√∂tetet a j√°t√©kkutat√≥ etnogr√°fus toll√°b√≥l, amelyben, v√°rakoz√°sunknak megfelel√Ķen, megtal√°lhatjuk a nagy el√Ķd√∂k el√Ķtti f√Ķhajt√°st √©pp√ļgy, mint az empirikus kutat√°sokon alapul√≥ szaktudom√°nyos k√∂zlem√©nyeket.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 15. oldal

Domokos Zsuzsa
Alapkérdések fels?fokon
  
A tan√°rok √∂nm√Ľvel√©si ig√©nye a mai reformfolyamatokban l√©tk√©rd√©s. Nincs, √©s nem is lehet ugyanis a
szeml√©letv√°ltoz√°shoz, a m√≥dszertani meg√ļjul√°shoz elegend√Ķ akkredit√°lt tov√°bbk√©pz√©st szervezni. A k√∂z√©piskolai oktat√≥kat egyre ink√°bb jellemz√Ķ √∂nm√Ľvel√©si ig√©nyt szeretn√©nk t√°mogatni az Educatio legut√≥bbi sz√°maiban – M√Ľvelts√©g, Pedag√≥gusk√©pz√©s, Politikai szocializ√°ci√≥ c√≠mmel √©s a jelzett t√©mak√∂rben – megjelent n√©h√°ny jeles f√Ķiskolai, egyetemi tan√°r, oktat√°skutat√≥ √≠r√°s√°nak bemutat√°s√°val.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 16. oldal
Bonifert M√°ria
√ēszintes√©g √©s szuggesztivit√°s
  
B√∂rcs√∂k M√°ria tan√°r, k√∂lt√Ķ, el√Ķad√≥m√Ľv√©sz, de mindenekel√Ķtt szuver√©n egy√©nis√©g. Tabud√∂nt√∂get√Ķ, polg√°rpukkaszt√≥, s alighanem a legsz√≠nesebb szem√©lyis√©g, akit valaha ismertem. Di√°kjaival nem k√∂nyvb√Ķl elemeznek, mert hiszen a fej√©ben van az eg√©sz vil√°girodalom. A katedra sz√≠npad is sz√°m√°ra, s irigylem a tan√≠tv√°nyait, akik az √Ķ egy√©ni interpret√°l√°s√°ban ismerkednek meg a k√ľl√∂nf√©le m√Ľalkot√°sokkal. Kiv√°l√≥an ismeri a t√∂rt√©nelmi h√°tteret, a k√∂lt√Ķk √©s √≠r√≥k √©letrajz√°t, a m√Ľvek m√∂g√∂tt rejl√Ķ, sokszor igen gyarl√≥ val√≥s√°got. Vallja, a fiataloknak ezekr√Ķl is tudniuk kell, hogy az √©letr√Ķl teljes k√©pet kapjanak.

T√°mpont - 2005/8-9. sz√°m – 17. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu