Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 21., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
ARCHÕVUM 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
Az archŪvum lapszŠmai
Az archŪvum laprovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2005/10. sz√°m
Mentor, 2005/10. sz√°m 
Federmayer Katalin
Megvett tanul√°s?
  
C√©het kellene alap√≠tanunk! Igaz, hogy kiss√© av√≠ttas szervezked√©si forma, de mit csin√°ljunk, ha az √©let ism√©tli √∂nmag√°t! √ögy √©rzem, ideje lenne √ļjrafogalmaznunk, kik tan√≠thatnak, kik nevezhetik magukat tan√°rnak. Az √≠gy meghat√°rozott kateg√≥ri√°ba be nem sorolhat√≥ kont√°rok ellen pedig harcot kellene ind√≠tanunk. Persze, mondhatn√°k, hogy erre val√≥ a szakszervezet. Na, igen. √Čs ha m√©gis c√©het alap√≠tan√°nk?

Mentor - 2005/10. sz√°m – 4. oldal
Bonifert M√°ria
Tanul√°st seg√≠t√Ķ, fejleszt√Ķ √©rt√©kel√©s
  
„A tanul√°s fejleszt√©se a fejleszt√Ķ √©rt√©kel√©s seg√≠ts√©g√©vel” c√≠mmel rendezett k√©tnapos nemzetk√∂zi konferenci√°t a suliNova Kht. √©s az Orsz√°gos K√∂zoktat√°si Int√©zet (OKI) az Oktat√°si Miniszt√©rium (OM) t√°mogat√°s√°val szeptember v√©g√©n Budapesten, az IBS Garden Hotelben. A tan√°cskoz√°s c√©lja az volt, hogy a fejleszt√Ķ √©rt√©kel√©s t√©mak√∂r√©ben 2003-ban ind√≠tott OECD-vizsg√°lat eredm√©nyeinek, az azokhoz kapcsol√≥d√≥ tan√≠t√°si strat√©gi√°knak megismer√©s√©n √©s megvitat√°s√°n t√ļl megvizsg√°lja a kapcsol√≥d√°si pontokat is a t√©m√°ban v√©gzett kutat√°sok √©s az OECD „Schooling for Tomorow” (A j√∂v√Ķ iskol√°ja) programj√°val.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 7. oldal

Mihály Ildikó
Elismerés és kritika
OECD: A kisgyermekkori nevelés és gondozás terén van még tennivaló
  
A Gazdas√°gi Egy√ľttm√Ľk√∂d√©si √©s Fejleszt√©si Szervezet (az OECD) oktat√°si miniszterei 1996-os tal√°lkoz√≥jukr√≥l kiadott k√∂zlem√©ny√ľkben els√Ķdleges fontoss√°g√ļnak jel√∂lt√©k meg ‚Äěa kisgyermekkori nevel√©s √©s gondoz√°s hozz√°f√©rhet√Ķs√©g√©nek √©s min√Ķs√©g√©nek fejleszt√©s√©t‚ÄĚ; ennek az elv√°r√°snak a szellem√©ben k√©t esztend√Ķ m√ļlva tizenk√©t orsz√°g k√∂zrem√Ľk√∂d√©s√©vel e t√©m√°ban √°tfog√≥ vizsg√°latot is elv√©geztettek.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 8. oldal
Hegoczki Ferenc
Protokollképzés már hazánkban is
  
K√©t √©vvel ezel√Ķtt k√∂t√∂tt szerz√Ķd√©st a Miguel Hernandez Egyetem, az Elche, valamint a granadai egyetemmel egy√ľttm√Ľk√∂d√Ķ madridi Escuela Internacionale Protocolo a Nemzetk√∂zi Oktat√°si K√∂zpont Kft-vel, illetve a Nemzetk√∂zi Protokoll Iskola Magyarorsz√°ggal egy k√∂z√©p-kelet-eur√≥pai oktat√°si centrum l√©trehoz√°s√°ra. A szerz√Ķd√©s franchise rendszerben biztos√≠tja, hogy a hallgat√≥k a Nemzetk√∂zi Protokoll Iskola Magyarorsz√°g (Protocolo Magyarorsz√°g) m√°rkan√©vvel feljogos√≠tott iskol√°j√°ban az uni√≥ban elfogadott fels√Ķfok√ļ, egyetemi protokollszak√©rt√Ķ √©s -szakember diplom√°t kapjanak.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 8. oldal

N. Veszprémi István
Ifj√ļs√°gkutat√°s 2004: kil√°t√°stalans√°g, √©rdektelens√©g
  
A Mobilit√°s Ifj√ļs√°gkutat√°si Iroda koordin√°l√°s√°ban 2004-ben nyolcezer f√Ķ megk√©rdez√©s√©vel k√©sz√ľlt felm√©r√©s a fiatalok gondolkod√°s√°r√≥l, szok√°sair√≥l. Ennek eredm√©nyeit foglalja √∂szsze a Gyorsjelent√©s c√≠m√Ľ kiadv√°ny, amely a 15-t√Ķl 29 √©ves korig terjed√Ķ koroszt√°ly v√©lem√©ny√©t tartalmazza.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 9. oldal
Földes Petra
Vonzó munka, jó társaság és szingli életmód
  
A Sziget Fesztiv√°l a kultur√°lis rendezv√©nyein t√ļl, imm√°ron hagyom√°nyosan teret ad komoly szociol√≥giai felm√©r√©seknek is. A Professzorok H√°za Fels√Ķoktat√°si Kutat√≥int√©zet (kor√°bban Oktat√°skutat√≥ Int√©zet), G√°bor K√°lm√°n ir√°ny√≠t√°s√°val 1997 √≥ta √©vr√Ķl √©vre, hasonl√≥ tematik√°val v√©gzi vizsg√°lat√°t, m√≥dot adva ezzel az √∂sszehasonl√≠t√≥ elemz√©sekre is. A 2000 √≥ta minden √©vben k√∂r√ľlbel√ľl ezer f√Ķ megk√©rdez√©s√©n alapul√≥ anyagb√≥l sz√°mos, a k√∂z√©poszt√°lybeli fiatalokra jellemz√Ķ tendencia olvashat√≥ ki.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 9. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
„B√©remel√©s” elbocs√°t√°ssal
  
A szeptembert√Ķl el√Ķ√≠rt 4,5 sz√°zal√©kos b√©remel√©st sok hely√ľtt nem kapt√°k meg a pedag√≥gusok, ez volt sz√°mukra az „√ľnnepi meglepet√©s” okt√≥ber 4-√©n, a Pedag√≥gusok Vil√°gnapja alkalm√°b√≥l – jelentette be Kerpen G√°bor, a Pedag√≥gusok Demokratikus Szakszervezet√©nek √ľgyviv√Ķje a nevezetes nap kapcs√°n tartott sajt√≥t√°j√©koztat√≥jukon.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 9. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
„Tanul√≥p√©nz”
  
Az ut√≥bbi id√Ķben h√°rom di√°k panasza alapj√°n √©s A√°ry-Tam√°s Lajos oktat√°si ombudsman √°ll√°sfoglal√°sa, majd vizsg√°lata nyom√°n der√ľlt f√©ny arra, hogy a Szegedi Tudom√°nyegyetem Budapesti M√©diaint√©zet√©ben szemeszterenk√©nt 80-90 ezer forintot szedtek be az √°llamilag finansz√≠rozott k√©pz√©sre j√°r√≥ hallgat√≥kt√≥l, jogtalanul, amit ez√©rt vissza kell(ene) t√©r√≠teni a fiataloknak.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 9. oldal

Mihály Ildikó
Benchmarking
  
A 90-es √©vek √≥ta mind gyakrabban tal√°lkozunk a fenti fogalommal, els√Ķsorban az Eur√≥pai Uni√≥ dokumentumaival val√≥ ismerked√©seink sor√°n. S egyre t√∂bb alkalommal „botlunk bele” ebbe a kifejez√©sbe az oktat√°ssal-k√©pz√©ssel foglalkoz√≥ aj√°nl√°sok √©s √©rt√©kel√©sek sz√∂vegeiben is; ideje megtudni teh√°t, mi is az a benchmarking?

Mentor - 2005/10. sz√°m – 10. oldal
Bonifert M√°ria
„Uni√≥s” f√©lid√Ķben
  
√Črdekes elemz√©st k√©sz√≠tett B√≥ka J√°nos, Szent-Iv√°nyi Istv√°n eur√≥pai uni√≥s parlamenti k√©pvisel√Ķ asszisztense. A fiatal szakember igen kem√©ny kritik√°val illette az EU-b√ľrokr√°ci√°t √©s az √∂nz√Ķ, sz√Ľk l√°t√≥k√∂r√Ľ tag√°llamokat.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 11. oldal

Hegoczki Ferenc
Aut√≥versenyz√Ķk a gyerekek√©rt
  
Zeng√Ķ Zolt√°n sikeres t√ļraaut√≥-versenyz√Ķ, jelenleg a magyar aut√≥sport szak√°g vezet√Ķje. Zeng√Ķ Zolt√°n √©s csapata gondoskodik a fiatalokr√≥l is: programokkal, t√°mogat√°sokkal. Kuri√≥zumnak sz√°m√≠tott a ny√°ron a Michael Schumacher vezette Nazionale di Piloti, azaz a pil√≥t√°k labdar√ļg√≥v√°logatottj√°nak budapesti fell√©p√©se a Pusk√°s Ferenc Stadionban. A teljes √°rbev√©tel j√≥t√©konys√°gi c√©lt szolg√°lt, amit az S.O.S. Gyermekfalvakban √©l√Ķ √°rva gyerekek kaptak. Tov√°bbi kedvezm√©nyezett volt a Kinder in-NOT √©s a D√©vai Szent Ferenc Alap√≠tv√°ny.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 13. oldal
Ritter Betty
„Nem a matematik√°t, hanem a gyereket tan√≠tom”
  
A sokf√©le √°llami kit√ľntet√©s mellett alap√≠tv√°nyok is akadnak, amelyek az eredm√©nyes tan√°ri munk√°t ismerik el √©s d√≠jazz√°k. A Graphisoft Alap√≠tv√°ny az id√©n 21 pedag√≥gusnak √≠t√©lte oda „A magyar matematika oktat√°s√°√©rt” modern, sz√©p form√°j√ļ eml√©klapj√°t, amelyet anyagi elismer√©s is k√≠s√©r. Az idei d√≠jazottak k√∂z√ľl Gombocz Ern√Ķt, a p√©csi Le√∂wey Kl√°ra Gimn√°zium volt, s az ap√°czai nevel√©si √©s √°ltal√°nos m√Ľvel√Ķd√©si k√∂zpont jelenlegi matematikatan√°r√°t mutatjuk be.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 14. oldal

Georgievné Cseh Katalin
Di√°kk√∂vetek – t√ļl√©l√Ķsz√≥t√°rral
  
Eur√≥pai v√≠zi√≥k – r√©gi √©s √ļj partnerek. Ezzel a c√≠mmel indult √ļtj√°ra 2004 √Ķsz√©n a pasar√©ti Szab√≥ L√Ķrinc K√©ttannyelv√Ľ √Āltal√°nos Iskola √©s Gimn√°ziumban a „Comenius 1”-program keret√©ben zajl√≥ iskolaprojekt. Az √∂tlet a Hannover k√∂zel√©ben m√Ľk√∂d√Ķ isernhageni koordin√°toriskol√°t√≥l sz√°rmazik. Hogyan ismerhetn√©k, ismertethetn√©k meg egym√°st a r√©szt vev√Ķ iskol√°k di√°kjai, r√©gi √©s √ļj eur√≥pai uni√≥s partnerek? Mennyit tudnak a r√©sztvev√Ķk jelenleg egym√°sr√≥l, s hogyan v√°lhatnak szem√©lyes ismer√Ķs√∂kk√©, tal√°n bar√°tokk√° is, mire a h√°rom√©ves egy√ľttm√Ľk√∂d√©snek – rem√©lhet√Ķleg csak egy szakasza – lez√°rul? Mert az √©lm√©nyek, a kapcsolatok, a tud√°s, egym√°s elfogad√°sa, a bar√°ts√°gok tal√°n egy √©letre megmaradnak.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 16. oldal
Jáki László
Sok vagy kevés?
  
El√Ķz√Ķ sz√°munkban adtunk h√≠rt arr√≥l, hogy az oktat√°si t√°rca megsz√ľntette a pedag√≥giai foly√≥iratok t√°mogat√°s√°t, mert k√ľl√∂n√∂sen az oktat√°si √°gazatot s√ļjt√≥ nagym√©rv√Ľ korm√°nyzati megszor√≠t√≥ int√©zked√©sek miatt lehetetlenn√© v√°lik tov√°bbi finansz√≠roz√°suk. A d√∂nt√©s t√∂bb mint f√©lsz√°z kiadv√°nyt √©rint, a t√∂bbs√©g√©t v√©g√≠t√©letk√©nt. Ehhez kapcsol√≥dik az al√°bbi √≠r√°s, amely a pedag√≥giai lapok t√∂rt√©nelmi el√Ķzm√©nyeir√Ķl ad √°ttekint√©st.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 18. oldal

Farnady Katalin
A lét elviselhetetlen könnyedsége
  
...Noha az egyed√ľll√©t √©s a mag√°ny nem ikertestv√©rek. Az el√Ķbbi egy √©lethelyzet, l√©tforma – az ut√≥bbi lelki√°llapot, amely szinte mindig rossz, gy√∂tr√Ķ, mert az ember l√©nyeg√©t√Ķl idegen. Sokan m√©gsem tesznek ellene. Mert nem tudj√°k, hogyan kell. Mert tehetetlennek √©rzik magukat... Nem mag√°n√ľgy a pedag√≥gusok t√°rstalans√°ga. De nem is k√∂z√ľgy – tabut√©ma. A mell√©kelt √≠r√°st vitaind√≠t√≥nak sz√°njuk. A tapasztalatok – tabuk n√©lk√ľli – k√∂zread√°s√°val szeretn√©nk seg√≠teni mindazoknak, akik nem tudj√°k, milyen lehet√Ķs√©geik vannak ma az ismerked√©sre, a t√°rskeres√©sre –, a h√≥napr√≥l h√≥napra megjelen√Ķ levelekb√Ķl mindenki kiv√°laszthatja a neki tetsz√Ķt, a sz√°m√°ra k√∂vethet√Ķt.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 20. oldal
Hegoczki Ferenc
A rock története
  
A ny√°ron ker√ľlt olvas√≥k el√© J√°vorszky B√©la Szil√°rd √©s Seb√Ķk J√°nos k√∂nyve: A rock t√∂rt√©nete I. Els√Ķ alkalommal jelent meg Magyarorsz√°gon a rock √∂tven √©ves t√∂rt√©net√©t √∂sszefoglal√≥, √°tfog√≥ kiadv√°ny. Szerz√Ķi a m√Ľfajjal √©vtizedek √≥ta foglalkoz√≥ √ļjs√°g√≠r√≥k. Arra v√°llalkoztak, hogy a t√°rsadalmi-kultur√°lis-zenei gy√∂kerek √©s a h√°tt√©r bemutat√°s√°val, a k√ľl√∂nb√∂z√Ķ jelens√©gek elemz√©s√©vel, a kialakult st√≠lusok ismertet√©s√©vel, a jelent√Ķsebb el√Ķad√≥k p√°lyafut√°s√°nak √©s m√Ľveinek √©rt√©kel√©s√©vel eloszlass√°k azt a hom√°lyt, ami e t√©ren az elm√ļlt √©vtizedekben kialakult az orsz√°gban.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 24. oldal

Nov√°k Imre
A Legyek ura
  
Tal√°n m√©g soha nem volt olyan fontos, hogy a pedag√≥gia vil√°g√°ban az egy√ľtt√©l√©sr√Ķl besz√©lj√ľnk. Hi√°ba minden sz√©p gondolat, sz√©p matematikai levezet√©s, ha nem tanulnak meg a gyerekek kommunik√°lni, gondolkozni, tekintettel lenni egym√°sra. Ehhez pedig olyan esetek, m√Ľvek is kellenek, amelyek √©bren tartj√°k √©rz√©kenys√©g√ľnket, igazs√°g√©rzet√ľket, √©s k√©pesek bel√Ķl√ľk kibontani, mi a j√≥ √©s mi a rossz.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 24. oldal
Rubóczky István dr.
Emlékkiállítás
  
A v√°rosligeti Vajdahunyadv√°rban l√©v√Ķ Magyar Mez√Ķgazdas√°gi M√ļzeumban tavasszal ny√≠lt meg Alp√°r Ign√°cnak – az √©p√ľlet tervez√Ķj√©nek – eml√©kki√°ll√≠t√°sa, sz√ľlet√©s√©nek 150. √©vfordul√≥ja alkalm√°b√≥l. A jubileumi ki√°ll√≠t√°s bemutatja az 1885. janu√°r 17-√©n Pesten Sch√∂ckl n√©ven sz√ľletett √©s 1928. √°prilis 27-√©n – amerikai √ļtj√°r√≥l hazat√©r√Ķben – Z√ľrichben elhunyt kiv√°l√≥ √©p√≠t√©sz √©let√ļtj√°t, a r√≥la k√©sz√ľlt k√©peket, k√©pz√Ķm√Ľv√©szeti alkot√°sokat, szem√©lyes t√°rgyait √©s term√©szetesen az √©letm√Ľv√©t jelent√Ķ, √°ltala tervezett √©p√ľletek hossz√ļ sorozat√°t.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 25. oldal

Hegoczki Ferenc
Variációk hat lábra
  
Fej, tor, potroh, hat l√°b √©s √∂sszetett szemek. Ennyi felsorol√°s ut√°n mindannyian tudtuk kisdi√°k korunkban, hogy a rovarokr√≥l lesz sz√≥. Tudj√°k ma is a kisdi√°kok ugyanezt, √°m nem sok fajta rovarral van alkalmuk tal√°lkozni. K√ľl√∂n√∂sen √≠gy van, ha figyelembe vessz√ľk, hogy a rovarok az √°llatvil√°g legsikeresebb √©s fajokban leggazdagabb csoportj√°t alkotj√°k. Sokan vannak √©s azt sem tudni, hogy k√∂z√ľl√ľk h√°ny √©l m√©g ma is ismeretlen√ľl a F√∂ld√∂n.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 25. oldal
Szili Hajnalka
Egy sikersztori kudarca?
  
Nincs mit sz√©p√≠teni, idegennyelvtud√°sban sereghajt√≥k vagyunk Eur√≥p√°ban – olvashattuk, hallhattuk √©s l√°thattuk az Eurobarom√©ter, valamint a Medi√°n felm√©r√©se nyom√°n sz√ľletett lehangol√≥ meg√°llap√≠t√°sokat. A t√©nyek azonban nem olyan riaszt√≥ak, mint ahogyan azt a m√©diumok szenz√°ci√≥ra hangolva sugallj√°k –, noha j√≥, hogy a t√©m√°t √ļjra √©s √ļjra f√≥kuszba √°ll√≠tj√°k. A helyzet tal√°n nem is annyira dr√°mai. Egyfel√Ķl sikert√∂rt√©net, m√°sfel√Ķl √ļj probl√©m√°k halmaza az idegennyelv-tan√≠t√°s Magyarorsz√°gon. Az itt k√∂zreadott k√©t √≠r√°s k√©t oldalr√≥l vil√°g√≠t r√° a probl√©m√°kra: egy √°ltal√°nos iskolai tan√°r √©s egy fels√Ķoktat√°sban oktat√≥ szemsz√∂g√©b√Ķl.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 26. oldal

Bonifert M√°ria
Mi a baj a nyelvoktat√°ssal?
  
A felm√©r√©sekkel cs√≠nyj√°n kell b√°nni. N√°lunk a nyelvtud√°st szok√°s √∂sszekeverni a nyelvvizsga-bizony√≠tv√°nnyal, pedig a kett√Ķ k√∂ztudottan nem ugyanaz. √Čveket k√ľlf√∂ldi kik√ľldet√©sben t√∂lt√∂tt ismer√Ķs√∂m, aki gy√°rakat telep√≠tett az adott osz√°gban, teh√°t akt√≠van haszn√°lta a nyelvet, itthon nem tudott letenni egy k√∂z√©pfok√ļ nyelvvizsg√°t, mert nyelvtanilag nem besz√©lt helyesen. Val√≥sz√≠n√Ľleg azok a boltosok, fodr√°szok, fogorvosok is megbukn√°nak a nyelvvizsg√°n, akik a nyugati hat√°rsz√©len n√©met√ľl, a keletin oroszul szolg√°lj√°k ki a kuncsaftjaikat. A dolog ford√≠tva is igaz: j√≥ n√©h√°ny nyelvvizsg√°val rendelkez√Ķ k√©s√Ķbb alig-alig vagy egy√°ltal√°n nem tud megsz√≥lalni „sikeres” vizsganyelv√©n.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 27. oldal
Orgoványi Anikó
A csillog√°s √°ra
  
Csillog√≥ k√∂vezet, patyolatfeh√©r mosd√≥t√°l, patikatisztas√°g√ļ WC-kagyl√≥. Egy l√°gy t√∂rl√Ķmozdulat, s m√°r t√ľk√∂rf√©nyes a csap, a t√Ľzhely. Ilyen egyszer√Ľnek l√°tszik minden a t√©v√©rekl√°mokban. Nem vit√°s, a korszer√Ľ tiszt√≠t√≥eszk√∂z√∂kkel kev√©sb√© f√°rads√°gos a takar√≠t√°s, mint elterjed√©s√ľk el√Ķtt. J√≥zsef Attila m√©g a mos√≥n√Ķk korai hal√°l√°r√≥l √≠rt. A forr√≥, mar√≥ hat√°s√ļ l√ļgos g√Ķz bel√©legezve hal√°los m√©regnek bizonyult. Vajon a mai tiszt√≠t√≥szerek kev√©sb√© vesz√©lyesek? Milyen √°rat fizet√ľnk a ragyog√≥ tisztas√°g√©rt?

Mentor - 2005/10. sz√°m – 28. oldal

Adamikné dr. Jászó Anna
Rosszabb kiejtés, olvasás
  
Mondja a nev√©t! mmmmmm Nem √©rtem, mondja m√©g egyszer! totaaaa Hangosabban, k√©rem! totanda Majdnem √©rtem! T√≥th Andrea. Na v√©gre! Isten bizony, nem vagyok s√ľket, mi√©rt nem artikul√°lnak rendesen a fiatalok? R√©gebben mindig meg√©rtettem vizsg√°z√≥im nev√©t, ma csak ritk√°n. Valami csak t√∂rt√©nt…

Mentor - 2005/10. sz√°m – 31. oldal
Keszler Zsuzsa
√Čretts√©gi eln√∂k voltam
  
2005 m√°jusa √©s j√ļniusa k√ľl√∂nleges, kiemelked√Ķ helyet foglal el az √©retts√©gik t√∂rt√©net√©ben: √ļjdons√°g√°val, lebonyol√≠t√°s√°nak er√©nyeivel √©s hib√°ival, minden neh√©zs√©g√©vel egy√ľtt. Jelen cikk √≠r√≥ja saj√°tos n√©z√Ķpontot k√©pvisel, hiszen k√©t k√∂z√©pszint√Ľ vizsg√°n volt eln√∂k, illetve egy emeltszint√Ľ vizsgabizotts√°gnak is tagja volt.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 32. oldal

Bern√°th Attila
√Āll√°svad√°szat
  
Minden f√Ķiskol√°s √©let√©ben elj√∂n az id√Ķ, amikor diplom√°val a kez√©ben kil√©p az iskola kapuj√°n, √©s √°tgondolja, mihez kezdhet az √°ltala megszerzett v√©gzetts√©ggel. A munkakeres√©s neh√©zs√©gei m√°r hamar megmutatkoznak, hiszen j√≥csk√°n van jogi √©s tan√°ri diplom√°s v√©gz√Ķs hallgat√≥. Azt is mondhatn√°nk: „Dun√°t lehetne vel√ľk rekeszteni”. Ezt a kifejez√©st magam is sokat hallottam.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 32. oldal
Alm√°sy Katalin
Cickafark – az eg√©szs√©g√Ķrz√Ķ
  
Ma, amikor az emberek t√∂bbs√©ge messze elt√°volodik a term√©szetes √©letm√≥dt√≥l, ami k√ľl√∂nf√©le betegs√©gek
kialakul√°s√°t gerjeszti, vissza kellene t√©rn√ľnk gy√≥gyn√∂v√©nyeinkhez. A term√©szet gondoskodott arr√≥l, hogy a legt√∂bb betegs√©gre tal√°lhat√≥ legyen legal√°bb egy-k√©t gy√≥gyn√∂v√©ny is. (Meg)√Ķrizhetj√ľk teh√°t az eg√©szs√©g√ľnket, ha ezt komolyan vessz√ľk.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 34. oldal

Hegoczki Ferenc
Sok iskol√°s nem mos fogat
Az √°tlag magyar embernek t√≠z foga hi√°nyzik, h√°rom t√∂m√∂tt √©s kett√Ķ szuvas
  
Rossz fogazat√ļak vagyunk. Felm√©r√©sek szerint sz√°z honfit√°rsunkb√≥l legfeljebb egynek √©p a fogsora, vagyis csaknem mindenki szenved valamilyen fog√°szati vagy sz√°j√ľregi megbeteged√©sben.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 35. oldal
Gigi
A kall√≥d√≥ ifj√ļs√°g ment√Ķ misszi√≥ja
  
A Kall√≥d√≥ Ifj√ļs√°got Ment√Ķ Misszi√≥ (KIMM) 1983-ban alakult meg. Az els√Ķ √©vekben Budapesten, a V√°rosligeti fasor esperesi hivatal√°ban tartottak lelki, gondoz√≥i √∂sszej√∂veteleket a kall√≥d√≥ – f√Ķk√©nt drogfogyaszt√≥ – fiatalok sz√°m√°ra, akik sok j√≥ tan√°csot is kaptak itt. H√°rom √©vvel k√©s√Ķbb R√°ckereszt√ļron alak√≠tott√°k meg Drogter√°pi√°s Otthonukat k√°b√≠t√≥szeres fiatalok gy√≥gy√≠t√°s√°ra, kezel√©s√©re, √©rdekk√©pviselet√©re, sokf√©le seg√≠t√©s√©re.

Mentor - 2005/10. sz√°m – 36. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu