Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2005/10. szám
Mentor, 2005/10. szám 
Federmayer Katalin
Megvett tanulás?
  
Céhet kellene alapítanunk! Igaz, hogy kissé avíttas szervezkedési forma, de mit csináljunk, ha az élet ismétli önmagát! Úgy érzem, ideje lenne újrafogalmaznunk, kik taníthatnak, kik nevezhetik magukat tanárnak. Az így meghatározott kategóriába be nem sorolható kontárok ellen pedig harcot kellene indítanunk. Persze, mondhatnák, hogy erre való a szakszervezet. Na, igen. És ha mégis céhet alapítanánk?

Mentor - 2005/10. szám – 4. oldal
Bonifert Mária
Tanulást segítő, fejlesztő értékelés
  
„A tanulás fejlesztése a fejlesztő értékelés segítségével” címmel rendezett kétnapos nemzetközi konferenciát a suliNova Kht. és az Országos Közoktatási Intézet (OKI) az Oktatási Minisztérium (OM) támogatásával szeptember végén Budapesten, az IBS Garden Hotelben. A tanácskozás célja az volt, hogy a fejlesztő értékelés témakörében 2003-ban indított OECD-vizsgálat eredményeinek, az azokhoz kapcsolódó tanítási stratégiáknak megismerésén és megvitatásán túl megvizsgálja a kapcsolódási pontokat is a témában végzett kutatások és az OECD „Schooling for Tomorow” (A jövő iskolája) programjával.

Mentor - 2005/10. szám – 7. oldal

Mihály Ildikó
Elismerés és kritika
OECD: A kisgyermekkori nevelés és gondozás terén van még tennivaló
  
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (az OECD) oktatási miniszterei 1996-os találkozójukról kiadott közleményükben elsődleges fontosságúnak jelölték meg „a kisgyermekkori nevelés és gondozás hozzáférhetőségének és minőségének fejlesztését”; ennek az elvárásnak a szellemében két esztendő múlva tizenkét ország közreműködésével e témában átfogó vizsgálatot is elvégeztettek.

Mentor - 2005/10. szám – 8. oldal
Hegoczki Ferenc
Protokollképzés már hazánkban is
  
Két évvel ezelőtt kötött szerződést a Miguel Hernandez Egyetem, az Elche, valamint a granadai egyetemmel együttműködő madridi Escuela Internacionale Protocolo a Nemzetközi Oktatási Központ Kft-vel, illetve a Nemzetközi Protokoll Iskola Magyarországgal egy közép-kelet-európai oktatási centrum létrehozására. A szerződés franchise rendszerben biztosítja, hogy a hallgatók a Nemzetközi Protokoll Iskola Magyarország (Protocolo Magyarország) márkanévvel feljogosított iskolájában az unióban elfogadott felsőfokú, egyetemi protokollszakértő és -szakember diplomát kapjanak.

Mentor - 2005/10. szám – 8. oldal

N. Veszprémi István
Ifjúságkutatás 2004: kilátástalanság, érdektelenség
  
A Mobilitás Ifjúságkutatási Iroda koordinálásában 2004-ben nyolcezer fő megkérdezésével készült felmérés a fiatalok gondolkodásáról, szokásairól. Ennek eredményeit foglalja öszsze a Gyorsjelentés című kiadvány, amely a 15-től 29 éves korig terjedő korosztály véleményét tartalmazza.

Mentor - 2005/10. szám – 9. oldal
Földes Petra
Vonzó munka, jó társaság és szingli életmód
  
A Sziget Fesztivál a kulturális rendezvényein túl, immáron hagyományosan teret ad komoly szociológiai felméréseknek is. A Professzorok Háza Felsőoktatási Kutatóintézet (korábban Oktatáskutató Intézet), Gábor Kálmán irányításával 1997 óta évről évre, hasonló tematikával végzi vizsgálatát, módot adva ezzel az összehasonlító elemzésekre is. A 2000 óta minden évben körülbelül ezer fő megkérdezésén alapuló anyagból számos, a középosztálybeli fiatalokra jellemző tendencia olvasható ki.

Mentor - 2005/10. szám – 9. oldal

„Béremelés” elbocsátással
  
A szeptembertől előírt 4,5 százalékos béremelést sok helyütt nem kapták meg a pedagógusok, ez volt számukra az „ünnepi meglepetés” október 4-én, a Pedagógusok Világnapja alkalmából – jelentette be Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője a nevezetes nap kapcsán tartott sajtótájékoztatójukon.

Mentor - 2005/10. szám – 9. oldal
„Tanulópénz”
  
Az utóbbi időben három diák panasza alapján és Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman állásfoglalása, majd vizsgálata nyomán derült fény arra, hogy a Szegedi Tudományegyetem Budapesti Médiaintézetében szemeszterenként 80-90 ezer forintot szedtek be az államilag finanszírozott képzésre járó hallgatóktól, jogtalanul, amit ezért vissza kell(ene) téríteni a fiataloknak.

Mentor - 2005/10. szám – 9. oldal

Mihály Ildikó
Benchmarking
  
A 90-es évek óta mind gyakrabban találkozunk a fenti fogalommal, elsősorban az Európai Unió dokumentumaival való ismerkedéseink során. S egyre több alkalommal „botlunk bele” ebbe a kifejezésbe az oktatással-képzéssel foglalkozó ajánlások és értékelések szövegeiben is; ideje megtudni tehát, mi is az a benchmarking?

Mentor - 2005/10. szám – 10. oldal
Bonifert Mária
„Uniós” félidőben
  
Érdekes elemzést készített Bóka János, Szent-Iványi István európai uniós parlamenti képviselő asszisztense. A fiatal szakember igen kemény kritikával illette az EU-bürokráciát és az önző, szűk látókörű tagállamokat.

Mentor - 2005/10. szám – 11. oldal

Hegoczki Ferenc
Autóversenyzők a gyerekekért
  
Zengő Zoltán sikeres túraautó-versenyző, jelenleg a magyar autósport szakág vezetője. Zengő Zoltán és csapata gondoskodik a fiatalokról is: programokkal, támogatásokkal. Kuriózumnak számított a nyáron a Michael Schumacher vezette Nazionale di Piloti, azaz a pilóták labdarúgóválogatottjának budapesti fellépése a Puskás Ferenc Stadionban. A teljes árbevétel jótékonysági célt szolgált, amit az S.O.S. Gyermekfalvakban élő árva gyerekek kaptak. További kedvezményezett volt a Kinder in-NOT és a Dévai Szent Ferenc Alapítvány.

Mentor - 2005/10. szám – 13. oldal
Ritter Betty
„Nem a matematikát, hanem a gyereket tanítom”
  
A sokféle állami kitüntetés mellett alapítványok is akadnak, amelyek az eredményes tanári munkát ismerik el és díjazzák. A Graphisoft Alapítvány az idén 21 pedagógusnak ítélte oda „A magyar matematika oktatásáért” modern, szép formájú emléklapját, amelyet anyagi elismerés is kísér. Az idei díjazottak közül Gombocz Ernőt, a pécsi Leöwey Klára Gimnázium volt, s az apáczai nevelési és általános művelődési központ jelenlegi matematikatanárát mutatjuk be.

Mentor - 2005/10. szám – 14. oldal

Georgievné Cseh Katalin
Diákkövetek – túlélőszótárral
  
Európai víziók – régi és új partnerek. Ezzel a címmel indult útjára 2004 őszén a pasaréti Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnáziumban a „Comenius 1”-program keretében zajló iskolaprojekt. Az ötlet a Hannover közelében működő isernhageni koordinátoriskolától származik. Hogyan ismerhetnék, ismertethetnék meg egymást a részt vevő iskolák diákjai, régi és új európai uniós partnerek? Mennyit tudnak a résztvevők jelenleg egymásról, s hogyan válhatnak személyes ismerősökké, talán barátokká is, mire a hároméves együttműködésnek – remélhetőleg csak egy szakasza – lezárul? Mert az élmények, a kapcsolatok, a tudás, egymás elfogadása, a barátságok talán egy életre megmaradnak.

Mentor - 2005/10. szám – 16. oldal
Jáki László
Sok vagy kevés?
  
Előző számunkban adtunk hírt arról, hogy az oktatási tárca megszüntette a pedagógiai folyóiratok támogatását, mert különösen az oktatási ágazatot sújtó nagymérvű kormányzati megszorító intézkedések miatt lehetetlenné válik további finanszírozásuk. A döntés több mint félszáz kiadványt érint, a többségét végítéletként. Ehhez kapcsolódik az alábbi írás, amely a pedagógiai lapok történelmi előzményeiről ad áttekintést.

Mentor - 2005/10. szám – 18. oldal

Farnady Katalin
A lét elviselhetetlen könnyedsége
  
...Noha az egyedüllét és a magány nem ikertestvérek. Az előbbi egy élethelyzet, létforma – az utóbbi lelkiállapot, amely szinte mindig rossz, gyötrő, mert az ember lényegétől idegen. Sokan mégsem tesznek ellene. Mert nem tudják, hogyan kell. Mert tehetetlennek érzik magukat... Nem magánügy a pedagógusok társtalansága. De nem is közügy – tabutéma. A mellékelt írást vitaindítónak szánjuk. A tapasztalatok – tabuk nélküli – közreadásával szeretnénk segíteni mindazoknak, akik nem tudják, milyen lehetőségeik vannak ma az ismerkedésre, a társkeresésre –, a hónapról hónapra megjelenő levelekből mindenki kiválaszthatja a neki tetszőt, a számára követhetőt.

Mentor - 2005/10. szám – 20. oldal
Hegoczki Ferenc
A rock története
  
A nyáron került olvasók elé Jávorszky Béla Szilárd és Sebők János könyve: A rock története I. Első alkalommal jelent meg Magyarországon a rock ötven éves történetét összefoglaló, átfogó kiadvány. Szerzői a műfajjal évtizedek óta foglalkozó újságírók. Arra vállalkoztak, hogy a társadalmi-kulturális-zenei gyökerek és a háttér bemutatásával, a különböző jelenségek elemzésével, a kialakult stílusok ismertetésével, a jelentősebb előadók pályafutásának és műveinek értékelésével eloszlassák azt a homályt, ami e téren az elmúlt évtizedekben kialakult az országban.

Mentor - 2005/10. szám – 24. oldal

Novák Imre
A Legyek ura
  
Talán még soha nem volt olyan fontos, hogy a pedagógia világában az együttélésről beszéljünk. Hiába minden szép gondolat, szép matematikai levezetés, ha nem tanulnak meg a gyerekek kommunikálni, gondolkozni, tekintettel lenni egymásra. Ehhez pedig olyan esetek, művek is kellenek, amelyek ébren tartják érzékenységünket, igazságérzetüket, és képesek belőlük kibontani, mi a jó és mi a rossz.

Mentor - 2005/10. szám – 24. oldal
Rubóczky István dr.
Emlékkiállítás
  
A városligeti Vajdahunyadvárban lévő Magyar Mezőgazdasági Múzeumban tavasszal nyílt meg Alpár Ignácnak – az épület tervezőjének – emlékkiállítása, születésének 150. évfordulója alkalmából. A jubileumi kiállítás bemutatja az 1885. január 17-én Pesten Schöckl néven született és 1928. április 27-én – amerikai útjáról hazatérőben – Zürichben elhunyt kiváló építész életútját, a róla készült képeket, képzőművészeti alkotásokat, személyes tárgyait és természetesen az életművét jelentő, általa tervezett épületek hosszú sorozatát.

Mentor - 2005/10. szám – 25. oldal

Hegoczki Ferenc
Variációk hat lábra
  
Fej, tor, potroh, hat láb és összetett szemek. Ennyi felsorolás után mindannyian tudtuk kisdiák korunkban, hogy a rovarokról lesz szó. Tudják ma is a kisdiákok ugyanezt, ám nem sok fajta rovarral van alkalmuk találkozni. Különösen így van, ha figyelembe vesszük, hogy a rovarok az állatvilág legsikeresebb és fajokban leggazdagabb csoportját alkotják. Sokan vannak és azt sem tudni, hogy közülük hány él még ma is ismeretlenül a Földön.

Mentor - 2005/10. szám – 25. oldal
Szili Hajnalka
Egy sikersztori kudarca?
  
Nincs mit szépíteni, idegennyelvtudásban sereghajtók vagyunk Európában – olvashattuk, hallhattuk és láthattuk az Eurobarométer, valamint a Medián felmérése nyomán született lehangoló megállapításokat. A tények azonban nem olyan riasztóak, mint ahogyan azt a médiumok szenzációra hangolva sugallják –, noha jó, hogy a témát újra és újra fókuszba állítják. A helyzet talán nem is annyira drámai. Egyfelől sikertörténet, másfelől új problémák halmaza az idegennyelv-tanítás Magyarországon. Az itt közreadott két írás két oldalról világít rá a problémákra: egy általános iskolai tanár és egy felsőoktatásban oktató szemszögéből.

Mentor - 2005/10. szám – 26. oldal

Bonifert Mária
Mi a baj a nyelvoktatással?
  
A felmérésekkel csínyján kell bánni. Nálunk a nyelvtudást szokás összekeverni a nyelvvizsga-bizonyítvánnyal, pedig a kettő köztudottan nem ugyanaz. Éveket külföldi kiküldetésben töltött ismerősöm, aki gyárakat telepített az adott oszágban, tehát aktívan használta a nyelvet, itthon nem tudott letenni egy középfokú nyelvvizsgát, mert nyelvtanilag nem beszélt helyesen. Valószínűleg azok a boltosok, fodrászok, fogorvosok is megbuknának a nyelvvizsgán, akik a nyugati határszélen németül, a keletin oroszul szolgálják ki a kuncsaftjaikat. A dolog fordítva is igaz: jó néhány nyelvvizsgával rendelkező később alig-alig vagy egyáltalán nem tud megszólalni „sikeres” vizsganyelvén.

Mentor - 2005/10. szám – 27. oldal
Orgoványi Anikó
A csillogás ára
  
Csillogó kövezet, patyolatfehér mosdótál, patikatisztaságú WC-kagyló. Egy lágy törlőmozdulat, s már tükörfényes a csap, a tűzhely. Ilyen egyszerűnek látszik minden a tévéreklámokban. Nem vitás, a korszerű tisztítóeszközökkel kevésbé fáradságos a takarítás, mint elterjedésük előtt. József Attila még a mosónők korai haláláról írt. A forró, maró hatású lúgos gőz belélegezve halálos méregnek bizonyult. Vajon a mai tisztítószerek kevésbé veszélyesek? Milyen árat fizetünk a ragyogó tisztaságért?

Mentor - 2005/10. szám – 28. oldal

Adamikné dr. Jászó Anna
Rosszabb kiejtés, olvasás
  
Mondja a nevét! mmmmmm Nem értem, mondja még egyszer! totaaaa Hangosabban, kérem! totanda Majdnem értem! Tóth Andrea. Na végre! Isten bizony, nem vagyok süket, miért nem artikulálnak rendesen a fiatalok? Régebben mindig megértettem vizsgázóim nevét, ma csak ritkán. Valami csak történt…

Mentor - 2005/10. szám – 31. oldal
Keszler Zsuzsa
Érettségi elnök voltam
  
2005 májusa és júniusa különleges, kiemelkedő helyet foglal el az érettségik történetében: újdonságával, lebonyolításának erényeivel és hibáival, minden nehézségével együtt. Jelen cikk írója sajátos nézőpontot képvisel, hiszen két középszintű vizsgán volt elnök, illetve egy emeltszintű vizsgabizottságnak is tagja volt.

Mentor - 2005/10. szám – 32. oldal

Bernáth Attila
Állásvadászat
  
Minden főiskolás életében eljön az idő, amikor diplomával a kezében kilép az iskola kapuján, és átgondolja, mihez kezdhet az általa megszerzett végzettséggel. A munkakeresés nehézségei már hamar megmutatkoznak, hiszen jócskán van jogi és tanári diplomás végzős hallgató. Azt is mondhatnánk: „Dunát lehetne velük rekeszteni”. Ezt a kifejezést magam is sokat hallottam.

Mentor - 2005/10. szám – 32. oldal
Almásy Katalin
Cickafark – az egészségőrző
  
Ma, amikor az emberek többsége messze eltávolodik a természetes életmódtól, ami különféle betegségek
kialakulását gerjeszti, vissza kellene térnünk gyógynövényeinkhez. A természet gondoskodott arról, hogy a legtöbb betegségre található legyen legalább egy-két gyógynövény is. (Meg)őrizhetjük tehát az egészségünket, ha ezt komolyan vesszük.

Mentor - 2005/10. szám – 34. oldal

Hegoczki Ferenc
Sok iskolás nem mos fogat
Az átlag magyar embernek tíz foga hiányzik, három tömött és kettő szuvas
  
Rossz fogazatúak vagyunk. Felmérések szerint száz honfitársunkból legfeljebb egynek ép a fogsora, vagyis csaknem mindenki szenved valamilyen fogászati vagy szájüregi megbetegedésben.

Mentor - 2005/10. szám – 35. oldal
Gigi
A kallódó ifjúság mentő missziója
  
A Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió (KIMM) 1983-ban alakult meg. Az első években Budapesten, a Városligeti fasor esperesi hivatalában tartottak lelki, gondozói összejöveteleket a kallódó – főként drogfogyasztó – fiatalok számára, akik sok jó tanácsot is kaptak itt. Három évvel később Ráckeresztúron alakították meg Drogterápiás Otthonukat kábítószeres fiatalok gyógyítására, kezelésére, érdekképviseletére, sokféle segítésére.

Mentor - 2005/10. szám – 36. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu