Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 21., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
ARCHÕVUM 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
Az archŪvum lapszŠmai
Az archŪvum laprovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: T√°mpont - 2005/3. sz√°m
T√°mpont, 2005/3. sz√°m 
Domokos Zsuzsa
Míg élek, remélek
  
N√©zem a Nagy K√∂nyv j√°t√©kot a t√©v√©ben. Ha csak tehetem, megv√°rom, miel√Ķtt elz√°rom. Mert √©rdekel, melyik k√∂nyv jelentett √©lm√©nyt az √°ltalam tisztelt h√≠res kort√°rsaimnak. Van ebben n√©mi √∂nigazol√°si k√©nyszer, mert azt is m√©rem, √≠zl√©sem vajon mag√°nyos-e? √Ėr√∂m volt hallani, hogy Szab√≥ Istv√°n a Nagy utaz√°st aj√°nlotta Semprunt√≥l, Alf√∂ldi R√≥bert pedig N√°das P√©ter Eml√©kiratok c√≠m√Ľ k√∂nyv√©t. Nem v√©letlen√ľl rokonszenveztem vel√ľk teh√°t, √ļgy l√°tszik, lelki rokonaim e m√Ľv√©szemberek. J√≥ √©rz√©s ez, apr√≥cska √∂r√∂m a fogvacogtat√≥, vad m√°rciusban.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 1. oldal
Gyarmati Szab√≥ √Čva
A tank√∂nyv legyen izgalmas, praktikus √©s megfizethet√Ķ
Tov√°bb n√∂velhet√Ķ a r√©gi-√ļj NTK piaci r√©szesed√©se ‚Äď √°ll√≠tja J√≥kai Istv√°n
  
J√≥kai Istv√°nt, aki febru√°r 16-√°n foglalta el vezet√Ķi posztj√°t a Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥ √©l√©n, arr√≥l
k√©rdezt√ľk, milyen piacn√∂vel√Ķ elk√©pzel√©sei vannak, mit jelent a tulajdonosv√°lt√°s az int√©zm√©ny √©let√©ben, mit √Ķriz meg √©s mit nem az √ļj vezet√Ķs√©g a kiad√≥ eddigi munk√°j√°b√≥l, egy√°ltal√°n: milyen v√°ltoz√°sokra sz√°m√≠thatnak legf√Ķbb megrendel√Ķik, az iskol√°k ‚Äď a pedag√≥gusok, di√°kok?

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 3. oldal

Domokos Zsuzsa
T√∂preng√©s a nemzeti b√ľszkes√©gr√Ķl
  
Mindennapjainkban gyakran haszn√°lunk olyan politikai, t√∂rt√©nelmi kifejez√©seket, amelyek m√°r hozz√°tartoznak √ļj kult√ļr√°nkhoz, polg√°ri demokr√°ci√°nkhoz, mindenki ismeri a szavakat, √°m – sokszor csak feloldhatatlan vit√°k hat√°s√°ra der√ľl ki – jelent√©s√ľk nem mindenki sz√°m√°ra azonos. T√∂bbp√°rtrendszer, szoci√°ldemokrata, kereszt√©nydemokrata, kommunista, liber√°lis, szolidarit√°s, tolerancia, nemzeti √∂ntudat √©s nacionalizmus…. N√©ha √©rdemes az egyes szavak, kifejez√©sek eredet√©ig eljutni, hogy meg√©rts√ľk val√≥di jelent√©s√ľket – √©s sz√≥t √©rts√ľnk egym√°ssal.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 5. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
www.tankonyvbazis.hu
  
A T√∂rt√©nelemtan√°rok Egylete tank√∂nyvadatb√°zist hoz l√©tre. Az oldal c√©lja a tank√∂nyvek bemutat√°sa, a tudatos, szakmailag ig√©nyes tank√∂nyvv√°laszt√°s el√Ķseg√≠t√©se, a tank√∂nyvek √©rt√©kel√©s√©nek √∂szt√∂nz√©se.
Az adatb√°zis f√Ķbb jellemz√Ķi:

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 7. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Tankönyvkutatások a gyakorlatra építve
  
A Nemzeti alaptanterv bevezet√©se √ļj feladatok √©s √ļj lehet√Ķs√©gek el√© √°ll√≠tja a pedag√≥gusokat. Oktat√≥munk√°juk seg√≠t√©se sor√°n k√ľl√∂n√∂sen fontos a tank√∂nyvek min√Ķs√©ge, az eredm√©nyes tan√≠t√°st t√°mogat√≥ sz√≠nvonalas tank√∂nyvi k√≠n√°lat.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 7. oldal
L√©vai J√ļlia
Bemutatkozom: a céltábla vagyok
  
Lapunk janu√°ri sz√°m√°ban jelent meg a Tesslof √©s Babilon Kiad√≥ Mi micsoda sorozat√°nak k√©t kiadv√°ny√°r√≥l, Az √≥kori g√∂r√∂g√∂k, illetve Az √≥kori R√≥ma c√≠m√Ľ k√∂teteir√Ķl recenzi√≥ Federmayer Katalin toll√°b√≥l. Az √≠r√°st L√©vai J√ļlia, a sorozat magyarorsz√°gi szerkeszt√Ķje b√°nt√≥nak √©s igazs√°gtalannak tal√°lta, az al√°bbi reag√°l√°s√°ban kifejtette, mi√©rt. √ćr√°s√°t teljes terjedelemben k√∂z√∂lj√ľk. Egy√ļttal lehet√Ķs√©get adtunk a k√∂nyvismertet√©s szerz√Ķj√©nek, hogy v√°laszoljon a szerkeszt√Ķ level√©re. A szerkeszt√Ķs√©g ezzel a vit√°t lez√°rtnak tekinti.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 8. oldal

Federmayer Katalin
Feln√Ķttk√©pz√©si m√≥dszert√°r
  
A „multik” beteleped√©s√©vel, a termel√©si kult√ļra megv√°ltoz√°s√°val olyan munkak√∂zeghez kellett hozz√°szoknunk, amely a rendszerv√°ltoz√°s el√Ķtt ismeretlen volt sz√°munkra. A vesztes√©ges √°llami v√°llalatok bez√°r√°s√°val t√∂bb mint egymilli√≥ ember v√°lt munkan√©lk√ľliv√©. Sz√°mukra l√©tk√©rd√©ss√© v√°lt √ļj szakma tanul√°sa, az √°tk√©pz√©s vagy tov√°bbk√©pz√©s. A feln√Ķttkori tanul√°s teh√°t csaknem mindenkit √©rint ma Magyarorsz√°gon.
Kraicin√© dr. Szokoly M√°ria „Feln√Ķttk√©pz√©si m√≥dszert√°r” c√≠mmel √©rdekes k√∂nyvet jelentetett meg e t√©m√°r√≥l.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 9. oldal
Federmayer Katalin
A követelmények szorításában
  
Csaknem harminc √©ves k√∂z√©piskolai p√°lyafut√°som alatt mindig megel√©gedtem azzal, hogy l√°ssam, mit tudnak a hozz√°nk √©rkez√Ķ gyerekek, de m√©g egyszer sem n√©ztem ut√°na, mit k√©ne tudniuk. √Ėr√∂mmel vettem kezembe D√ľrr B√©la (Korona Kiad√≥, 2004) nyolcadikosoknak sz√°nt k√∂nyv√©t: egyr√©szt, v√©gre megtudom, mit tanulnak a gyerekek, m√°sr√©szt k√≠v√°ncsi voltam arra, mennyiben √©rintette az √°ltal√°nos iskol√°kat a t√∂rt√©nelemoktat√°s k√∂z√©piskolai reformja. A tank√∂nyv a lehetetlenre v√°llalkozott: 37 olvasm√°nyban √∂sszefoglalni a XX. sz√°zad t√∂rt√©net√©t.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 10. oldal

Szurmai Bernadett
Irodalmi életpályák
  
A horp√°csi sz√©khely√Ľ Miksz√°th Kiad√≥ irodalmi k√∂nyvsorozat√°ban megjelent √ČLET – M√õ – KALAUZOK nemcsak a di√°koknak, hanem a k√∂z√©piskolai tan√°roknak is hathat√≥s seg√≠ts√©get ny√ļjthatnak az irodalomt√∂rt√©neti ismeretanyag k√∂zvet√≠t√©s√©hez √©s elsaj√°t√≠t√°s√°hoz. A legt√∂bb forgalomban l√©v√Ķ tank√∂nyvn√©l, k√∂telez√Ķ k√∂z√©piskolai tananyagn√°l l√©nyegesen t√∂bb inform√°ci√≥t tartalmaznak ezek a k√∂nyvek egy-egy szerz√Ķ √©letrajz√°t √©s munk√°ss√°g√°t tekintve is.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 11. oldal
D. Kenedi Eszter
Gyermekismereti technik√°k
  
Mind a pedag√≥gia elm√©let√©nek, mind napi gyakorlat√°nak s√ļlyponti feladata √ļjabb √©s hat√©konyabb m√≥dszerek felkutat√°sa, a rokon- √©s t√°rstudom√°nyok eddig j√≥l bev√°lt m√©r√Ķeszk√∂zeinek c√©l- √©s feladatorient√°lt felhaszn√°l√°sa. A jelens√©gek sokoldal√ļ vizsg√°lat√°val, a felt√©telek kombinat√≠v v√°ltoztat√°s√°val egyre t√∂bb olyan igazolt pedag√≥giai t√©nyhez juthatnak, amelyekkel – a tudom√°nyos √°ltal√°nos√≠t√°sokat k√∂vet√Ķen – empirikus meg√°llap√≠t√°sokat helyettes√≠thet√ľnk.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 12. oldal

N. Veszprémi István
Ha szót akarunk érteni
  
Ha sz√≥t akarunk √©rteni egy-egy kult√ļr√°n bel√ľl, k√©t akad√°lyt kell legy√Ķzn√ľnk: egy nyelvit √©s egy tartalmit. Ezzel kezdi √ļj k√∂nyv√©t a magyar sz√°rmaz√°s√ļ n√©met klasszika-filol√≥gus, Thomas K√∂ves-Zulauf, aki az √≥kori R√≥ma √©s lak√≥inak vil√°g√°t √ļj m√≥don mutatja be, az „√°sat√°s” m√≥dszer√©t k√∂vetve mozaikdarabokb√≥l rakja √∂ssze a r√≥mai vall√°s t√∂rt√©net√©t.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 13. oldal
Földes Petra
Gyermekek szabads√°gban
  
Tavaly tavasszal jelent meg A. S. Neill Summerhill-je, amit√Ķl t√≠z √©vvel ezel√Ķtt val√≥sz√≠n√Ľleg hangos lett volna a pedag√≥giai sajt√≥. Ma nem hangos t√Ķle. A szabads√°g √©s gyermekk√∂zpont√ļs√°g k√©rd√©se mintha kiment volna
a divatb√≥l… Az alternat√≠v pedag√≥gi√°k j√≥lnevelten elfoglalt√°k kijel√∂lt hely√ľket a marg√≥n, s lassan re√°juk sz√°ll a „m√°s”-s√°gukat √∂vez√Ķ tapintatos hallgat√°s.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 14. oldal

Bonifert M√°ria
Aj√°nd√©kozzunk id√Ķt √©s figyelmet!
  
Rossz gyerekek pedig nincsenek – olvashat√≥ a k√∂nyv c√≠mek√©nt. „Rossz gyerekek m√°rpedig vannak” – √°ll√≠tj√°k sz√ľl√Ķk, pedag√≥gusok egyar√°nt. T√ļlmozg√°sos, engedetlen, makacs gyerekek, akik megnehez√≠tik az √©letet a csal√°dban, az iskol√°ban. A feln√Ķttek, m√©g a gy√≥gypedag√≥gusok is gyakran tehetetlenek az ilyen gyerekekkel szemben, s egyszer√Ľen kezelhetetlennek tartj√°k √Ķket. Ez ellen a szeml√©let ellen k√ľzd a k√∂nyv szerz√Ķje, Henning K√∂hler, a stuttgarti Janusz Korczak Gy√≥gypedag√≥giai Int√©zet igazgat√≥ja.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 15. oldal
Nov√°k Imre
A tanítás liturgiája s koreográfiája
  
A szerz√Ķ a kutat√≥k el√Ķrejelz√©se alapj√°n kiindul√≥ helyzetnek v√°lasztja, hogy az oktat√°s vil√°gv√°ls√°ga k√∂zeledik, ennek jele, hogy „alacsony az iskola m√Ľk√∂d√©s√©nek a hat√°sfoka”, s „az elm√©let √©s a gyakorlat ijeszt√Ķen sz√©tv√°lt”. A k√∂nyv alapgondolata, hogy a tan√°ri szerepv√°lt√°s sor√°n az ember arra tegyen k√≠s√©rletet, hogy tan√≠tv√°nyai sz√°m√°ra megteremtse az √∂n√°ll√≥ tanul√°s felt√©telrendszer√©t.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 16. oldal

Róbert Péter
Pandacsöki Boborján
  
Boborj√°n els√Ķsorban a gyerekek kedvence, de sokan ismerik √©s szeretik a feln√Ķttek k√∂z√ľl is. Kicsit a n√©h√°ny √©vtizeddel ezel√Ķtt oly n√©pszer√Ľ T√∂r√∂k S√°ndor-f√©le K√∂k√∂jszi √©s Bobojsza figur√°k egyik√©re hasonl√≠t – √°mb√°r azok konszolid√°ltabbak voltak. No sebaj, az m√°s kor, m√°s √≠zl√©s volt, most m√°s muzsika kell, a lelki vev√Ķk√©sz√ľl√©kek m√°s hull√°mhosszra hangol√≥dtak.

T√°mpont - 2005/3. sz√°m – 17. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu