Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Támpont - 2005/3. szám
Támpont, 2005/3. szám 
Domokos Zsuzsa
Míg élek, remélek
  
Nézem a Nagy Könyv játékot a tévében. Ha csak tehetem, megvárom, mielőtt elzárom. Mert érdekel, melyik könyv jelentett élményt az általam tisztelt híres kortársaimnak. Van ebben némi önigazolási kényszer, mert azt is mérem, ízlésem vajon magányos-e? Öröm volt hallani, hogy Szabó István a Nagy utazást ajánlotta Sempruntól, Alföldi Róbert pedig Nádas Péter Emlékiratok című könyvét. Nem véletlenül rokonszenveztem velük tehát, úgy látszik, lelki rokonaim e művészemberek. Jó érzés ez, aprócska öröm a fogvacogtató, vad márciusban.

Támpont - 2005/3. szám – 1. oldal
Gyarmati Szabó Éva
A tankönyv legyen izgalmas, praktikus és megfizethető
Tovább növelhető a régi-új NTK piaci részesedése – állítja Jókai István
  
Jókai Istvánt, aki február 16-án foglalta el vezetői posztját a Nemzeti Tankönyvkiadó élén, arról
kérdeztük, milyen piacnövelő elképzelései vannak, mit jelent a tulajdonosváltás az intézmény életében, mit őriz meg és mit nem az új vezetőség a kiadó eddigi munkájából, egyáltalán: milyen változásokra számíthatnak legfőbb megrendelőik, az iskolák – a pedagógusok, diákok?

Támpont - 2005/3. szám – 3. oldal

Domokos Zsuzsa
Töprengés a nemzeti büszkeségről
  
Mindennapjainkban gyakran használunk olyan politikai, történelmi kifejezéseket, amelyek már hozzátartoznak új kultúránkhoz, polgári demokráciánkhoz, mindenki ismeri a szavakat, ám – sokszor csak feloldhatatlan viták hatására derül ki – jelentésük nem mindenki számára azonos. Többpártrendszer, szociáldemokrata, kereszténydemokrata, kommunista, liberális, szolidaritás, tolerancia, nemzeti öntudat és nacionalizmus…. Néha érdemes az egyes szavak, kifejezések eredetéig eljutni, hogy megértsük valódi jelentésüket – és szót értsünk egymással.

Támpont - 2005/3. szám – 5. oldal
www.tankonyvbazis.hu
  
A Történelemtanárok Egylete tankönyvadatbázist hoz létre. Az oldal célja a tankönyvek bemutatása, a tudatos, szakmailag igényes tankönyvválasztás elősegítése, a tankönyvek értékelésének ösztönzése.
Az adatbázis főbb jellemzői:

Támpont - 2005/3. szám – 7. oldal

Tankönyvkutatások a gyakorlatra építve
  
A Nemzeti alaptanterv bevezetése új feladatok és új lehetőségek elé állítja a pedagógusokat. Oktatómunkájuk segítése során különösen fontos a tankönyvek minősége, az eredményes tanítást támogató színvonalas tankönyvi kínálat.

Támpont - 2005/3. szám – 7. oldal
Lévai Júlia
Bemutatkozom: a céltábla vagyok
  
Lapunk januári számában jelent meg a Tesslof és Babilon Kiadó Mi micsoda sorozatának két kiadványáról, Az ókori görögök, illetve Az ókori Róma című köteteiről recenzió Federmayer Katalin tollából. Az írást Lévai Júlia, a sorozat magyarországi szerkesztője bántónak és igazságtalannak találta, az alábbi reagálásában kifejtette, miért. Írását teljes terjedelemben közöljük. Egyúttal lehetőséget adtunk a könyvismertetés szerzőjének, hogy válaszoljon a szerkesztő levelére. A szerkesztőség ezzel a vitát lezártnak tekinti.

Támpont - 2005/3. szám – 8. oldal

Federmayer Katalin
Felnőttképzési módszertár
  
A „multik” betelepedésével, a termelési kultúra megváltozásával olyan munkaközeghez kellett hozzászoknunk, amely a rendszerváltozás előtt ismeretlen volt számunkra. A veszteséges állami vállalatok bezárásával több mint egymillió ember vált munkanélkülivé. Számukra létkérdéssé vált új szakma tanulása, az átképzés vagy továbbképzés. A felnőttkori tanulás tehát csaknem mindenkit érint ma Magyarországon.
Kraiciné dr. Szokoly Mária „Felnőttképzési módszertár” címmel érdekes könyvet jelentetett meg e témáról.

Támpont - 2005/3. szám – 9. oldal
Federmayer Katalin
A követelmények szorításában
  
Csaknem harminc éves középiskolai pályafutásom alatt mindig megelégedtem azzal, hogy lássam, mit tudnak a hozzánk érkező gyerekek, de még egyszer sem néztem utána, mit kéne tudniuk. Örömmel vettem kezembe Dürr Béla (Korona Kiadó, 2004) nyolcadikosoknak szánt könyvét: egyrészt, végre megtudom, mit tanulnak a gyerekek, másrészt kíváncsi voltam arra, mennyiben érintette az általános iskolákat a történelemoktatás középiskolai reformja. A tankönyv a lehetetlenre vállalkozott: 37 olvasmányban összefoglalni a XX. század történetét.

Támpont - 2005/3. szám – 10. oldal

Szurmai Bernadett
Irodalmi életpályák
  
A horpácsi székhelyű Mikszáth Kiadó irodalmi könyvsorozatában megjelent ÉLET – MŰ – KALAUZOK nemcsak a diákoknak, hanem a középiskolai tanároknak is hathatós segítséget nyújthatnak az irodalomtörténeti ismeretanyag közvetítéséhez és elsajátításához. A legtöbb forgalomban lévő tankönyvnél, kötelező középiskolai tananyagnál lényegesen több információt tartalmaznak ezek a könyvek egy-egy szerző életrajzát és munkásságát tekintve is.

Támpont - 2005/3. szám – 11. oldal
D. Kenedi Eszter
Gyermekismereti technikák
  
Mind a pedagógia elméletének, mind napi gyakorlatának súlyponti feladata újabb és hatékonyabb módszerek felkutatása, a rokon- és társtudományok eddig jól bevált mérőeszközeinek cél- és feladatorientált felhasználása. A jelenségek sokoldalú vizsgálatával, a feltételek kombinatív változtatásával egyre több olyan igazolt pedagógiai tényhez juthatnak, amelyekkel – a tudományos általánosításokat követően – empirikus megállapításokat helyettesíthetünk.

Támpont - 2005/3. szám – 12. oldal

N. Veszprémi István
Ha szót akarunk érteni
  
Ha szót akarunk érteni egy-egy kultúrán belül, két akadályt kell legyőznünk: egy nyelvit és egy tartalmit. Ezzel kezdi új könyvét a magyar származású német klasszika-filológus, Thomas Köves-Zulauf, aki az ókori Róma és lakóinak világát új módon mutatja be, az „ásatás” módszerét követve mozaikdarabokból rakja össze a római vallás történetét.

Támpont - 2005/3. szám – 13. oldal
Földes Petra
Gyermekek szabadságban
  
Tavaly tavasszal jelent meg A. S. Neill Summerhill-je, amitől tíz évvel ezelőtt valószínűleg hangos lett volna a pedagógiai sajtó. Ma nem hangos tőle. A szabadság és gyermekközpontúság kérdése mintha kiment volna
a divatból… Az alternatív pedagógiák jólnevelten elfoglalták kijelölt helyüket a margón, s lassan reájuk száll a „más”-ságukat övező tapintatos hallgatás.

Támpont - 2005/3. szám – 14. oldal

Bonifert Mária
Ajándékozzunk időt és figyelmet!
  
Rossz gyerekek pedig nincsenek – olvasható a könyv címeként. „Rossz gyerekek márpedig vannak” – állítják szülők, pedagógusok egyaránt. Túlmozgásos, engedetlen, makacs gyerekek, akik megnehezítik az életet a családban, az iskolában. A felnőttek, még a gyógypedagógusok is gyakran tehetetlenek az ilyen gyerekekkel szemben, s egyszerűen kezelhetetlennek tartják őket. Ez ellen a szemlélet ellen küzd a könyv szerzője, Henning Köhler, a stuttgarti Janusz Korczak Gyógypedagógiai Intézet igazgatója.

Támpont - 2005/3. szám – 15. oldal
Novák Imre
A tanítás liturgiája s koreográfiája
  
A szerző a kutatók előrejelzése alapján kiinduló helyzetnek választja, hogy az oktatás világválsága közeledik, ennek jele, hogy „alacsony az iskola működésének a hatásfoka”, s „az elmélet és a gyakorlat ijesztően szétvált”. A könyv alapgondolata, hogy a tanári szerepváltás során az ember arra tegyen kísérletet, hogy tanítványai számára megteremtse az önálló tanulás feltételrendszerét.

Támpont - 2005/3. szám – 16. oldal

Róbert Péter
Pandacsöki Boborján
  
Boborján elsősorban a gyerekek kedvence, de sokan ismerik és szeretik a felnőttek közül is. Kicsit a néhány évtizeddel ezelőtt oly népszerű Török Sándor-féle Kököjszi és Bobojsza figurák egyikére hasonlít – ámbár azok konszolidáltabbak voltak. No sebaj, az más kor, más ízlés volt, most más muzsika kell, a lelki vevőkészülékek más hullámhosszra hangolódtak.

Támpont - 2005/3. szám – 17. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu