Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2005/4. szám
Mentor, 2005/4. szám 
Gyarmati Szabó Éva
Siker és nézőpont
  
Zsófi az utóbbi egy-két hónapban feltűnően megváltozott – külsőleg nem az előnyére. A korábban feltűnően szép, csinos tizennyolcéves lány kissé meghízott, slamposan, zsíros hajjal jár iskolába, már szinte mindennap elkésik, órákon nem figyel, ha felelni hívják ki, süketnémát játszik. Tanárai nem tudnak mit kezdeni ezzel a helyzettel, hiszen Zsófi elsőtől kezdve a gimnázium egyik legjobb tanulója, aki jogi egyetemre készül...

Mentor - 2005/4. szám – 5. oldal
Meggyászoltuk a pápát
  
Halálakor megszakadt a kollektív népi vigalom (Megasztár), a dalos, tomboló jókedv megdermedt. A média egy héten át szakadatlan méltatta e nagyszerű ember, pap, politikus életének eseményeit, kiválóságait. A tévénézők a világtörténelem talán legnagyobb szabású temetésének résztvevőivé válhattak a képernyő előtt.

Mentor - 2005/4. szám – 6. oldal

CEEPUS Magyarország Iroda
Tízéves a CEEPUS
  
Negyedik alkalommal adták át a Miniszteri Díjat a legjobbnak ítélt CEEPUS hálózatnak Bécsben, a közelmúltban megtartott XI. Miniszteri Konferencián: a díj négy magyar egyetemet is érint.

Mentor - 2005/4. szám – 6. oldal
Csík Endre
Magyar Universitas Program – egy új kultúra kezdete
  
Immár parlament előtt van a felsőoktatási törvény, amelyet Magyar Bálintoktatási miniszter április 20-án, sajtóértekezleten mutatott be, miként a hozzá kapcsolódó internetes portált is, a Magyar Universitas Program www.mup.hu weblapját.

Mentor - 2005/4. szám – 7. oldal

FISZ Szerkesztőség és Hírügynökség
Jó bizonyítvány a felsőoktatásnak
  
A középiskolai pedagógusok szerint a magyar felsőoktatás
szakmai színvonala megelőzi az EU intézményeiét, minden másban azonban
alul marad – derül ki a Felvételi Információs Szolgálat országos
felméréséből, melyben 265 érettségit adó középiskola 2263 pedagógusa
vett részt.

Mentor - 2005/4. szám – 7. oldal
Mihály Ildikó
Kreditrendszer a szakképzésben is
  
Az ECVET célja az is, hogy biztosítsa az egyik ország formális képzési rendszeréből a másikba való átmenet lehetőségét. Alapvetően decentralizált rendszer, melynek középpontjában a tanuló áll; s amely a különféle szakképzések kreditálásának folyamatában messzemenően figyelembe kívánja venni a képzettség különféle változatait, különös tekintettel az idő-igényre, a szakismereti anyagra, valamint az elsajátított kompetenciák közötti különbségekre („outcome oriented profile”).

Mentor - 2005/4. szám – 8. oldal

Miska bácsi játékaiból
  
Válasszunk egy játékvezetőt és két egyenlő erősségű csapatot. Sorsoljuk ki a kezdő csapatot. A két csapat tagjai egymástól legalább 10 méterre felállnak. A kisorsolt fogó csapat tagjai rajtjelre üldözni kezdik az ellenfél játékosait...

Mentor - 2005/4. szám – 9. oldal
Domokos Zsuzsa
Premier előtt a kétszintű érettségi
  
Manapság szerencsésnek tartják magukat azok a középiskolai tanárok, akiknek nincs idén érettségiző csoportjuk, mert tudják, akiknek van, azok az idén először diákjaikkal együtt vizsgáznak. A tanárok túlnyomó többsége bár belátja, hogy az érettségi régi rendszere sok szempontból elavult, mégis tart az újtól, a másfajta megmérettetéstől...

Mentor - 2005/4. szám – 10. oldal

Tízéves a KOMA
  
A pályázati kultúra elterjesztésében fontos szerepe van a KOMA tevékenységének. Az eddig meghirdetett pályázataival olyan kihívások sorát teremtette meg, amelyek jelentős professzionalizmust vittek az intézmények, az egyes pedagógusok támogatást szerző tevékenységébe.

Mentor - 2005/4. szám – 12. oldal
Bernáth Lia
Pályázni muszáj – érdemes!
  
Engedtessék meg nekem annyi személyes bevezetés, hogy egy nagy, majdnem ezer tanulós, száznál több pedagógust foglalkoztató középiskola igazgatójaként, eddig számtalan pályázat megírásában, lebonyolításában vettem részt, egyre több sikerrel. Ezzel tulajdonképpen első tanácsomat, vagy ha úgy tetszik: ajánlásomat már meg is fogalmaztam: Pályázni kell! Pályázni muszáj! Pályázni érdemes!

Mentor - 2005/4. szám – 14. oldal

Adamikné dr. Jászó Anna
Tolnai Gyuláné programfala
  
Nemrégiben tanítottam a pszicholingvisztikai stúdiumban. A tananyag a gyermek beszédprodukciójának, beszédpercepciójának és nyelvi tudatosságának fejlődése. E téma kapcsán mindig felhívom a figyelmet arra, hogy van a nyelvi tudatosság fejlesztésére egy jó eszközünk, s ez Tolnai Gyuláné programfala.

Mentor - 2005/4. szám – 15. oldal
Leopold Györgyi
A homokvártól a „hangyabolyig”
  
Beszélgetés a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Játszótér-Játszó-ház programjának koordinátorával arról, hogy milyen elgondolás, elhatározás alapján kezdeményezték 1998-ban ezt a programot, amelynek köszönhetően ma az országban 12 fantasztikusan felszerelt, szemet-szívet gyönyörködtető játszótér működik.

Mentor - 2005/4. szám – 16. oldal

Leopold Györgyi
Önvédelem kamaszoknak
  
Világjelenség az erőszak, annak minden formája. Naponta ezer veszély leselkedik ránk, valamennyiünkre, de a legkiszolgáltatottabbak a fiatalok, a kamaszok, a tinédzserek, a félig-meddig még gyerek lányok és fiúk, hiszen bennük éppen oly nagy a kíváncsiság, mint a vak bátorság – azaz önmaguk kipróbálása –, s mindemellé a veszélyérzet teljes hiánya.

Mentor - 2005/4. szám – 18. oldal
N. Veszprémi István
Nemcsak bot és vászon
A világ egyetlen zászlómúzeuma Budapesten található
  
A József körút és a Nap utca sarkán lévő zászlógyűjtemény az egyetlen a világon, amely a ma létező országok, közigazgatási egységek zászlóit, címereit mutatja be.

Mentor - 2005/4. szám – 19. oldal

Boncnok
A belső tenger
  
Gyönyörű film. Rendezője, Alejandro Amenábar nevével már találko zhattak az igényesebb mozik kedvelői. A fiatal filmes nevéhez fűződik az immár klasszikussá vált Nyisd ki a szemed! című produkció. A spanyol mozit azóta Tom Cruise és csapata is feldolgozta, s a neves színész főszereplésével, Vanília égbolt címmel vetítették. A spanyol eredeti vitathatatlanul sokkal jobb.

Mentor - 2005/4. szám – 22. oldal
Boncnok
Üres aktualizálás
  
Átható benzinszag terjeng a Nemzeti Színház nézőterén. Az előadás során egyre nehezebben elviselhető szag a színpadon fölsorakoztatott és működésbe hozott autócsodáknak köszönhető. Nem tudom, ki tűrheti ezt nehezebben: a mélyen tisztelt publikum, vagy az a gyönyörű, fehér ló, ami szintén szerepel a Valló Péter rendezte III. Richárd című előadásban.

Mentor - 2005/4. szám – 22. oldal

Rubóczky István dr.
Emlékhely Csesztvén
  
Nógrád megyében, a Balassagyarmattól délre fekvő Csesztvén van Madách Imre egyetlen magyarországi emlékhelye. Az ember tragédiája halhatatlan alkotója az itt álló nemesi kúriában élt 1845-től 1853-ig, miután feleségül vette Fráter Erzsébetet. Itt született négy gyermeke is, innen vitték el a pozsonyi várbörtönbe 1852-ben, mert rejtegette Rákóczy Jánost, Kossuth Lajos egykori titkárát. Egyéves pozsonyi, majd pesti raboskodása után tért vissza Csesztvére.

Mentor - 2005/4. szám – 23. oldal
Sztanyó Emese
Hivalkodó külső – segélykiáltás?
  
A diákok sokszor külsőségekben próbálják felhívni magukra a figyelmet. Az extrém ruhadarabok hordása, a testékszerek viselése, a szivárvány összes színét felvonultató hajfestés a nevelők meghökkenését és idegenkedését váltja ki. Az önkifejezésnek, figyelemfelkeltésnek vagy éppen segélykiáltásnak ezt a számukra szokatlan megjelenését nem tudják elfogadni – marad az ítélkezés, a megalázás. Sorozatunkban olyan nevelési esettanulmányokat adunk közre, amelyekből rá lehet ismerni jellemző helyzetekre, tanulni lehet belőlük – s talán megelőzni is átgondolatlan, elhamarkodott cselekedeteket.

Mentor - 2005/4. szám – 24. oldal

Szontagh Pál
Csalódások története
  
Ez egy nem túl vidám történet. Hogy is lehetne az, hiszen napjaink közoktatásáról szól. Főhőse az Elhivatott Pedagógus (E. P.), aki minden ellenkező tapasztalata szerint hitte (hiszi), hogy értelmes dolog, amit hivatásaként választott, akkor is, ha ezért főleg arculcsapásokat kap.

Mentor - 2005/4. szám – 26. oldal
E. Vámos Ágnes
Az uniós normák alapján
Válasz Szontagh Pál Csalódások története cím? írására
  
Szontagh Pál Csalódások története című írásában legnagyobb sajnálatunkra olyan kontextusban jelenik meg szervezetünk, a suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., amellyel nem azonosulhatunk. Ellenkezőleg, határozottan úgy gondoljuk, hogy a suliNova Kht. által megvalósítandó, uniós forrásokat felhasználó, közoktatás-fejlesztési programok kapcsán kiírt szakértői pályázatokat gondosan, jelentős időráfordítással, elfogulatlanul, az uniós normák betartásával kezeltük.

Mentor - 2005/4. szám – 27. oldal

Mayer József
A SZILTOP-jelenség
  
A hazai iskolarendszerű felnőttoktatási piac egyik meghatározó szereplője a SZILTOP néven ismert iskolahálózat. A hálózat iskoláiban közel 15000 fő végzi tanulmányait, és évente több ezer azoknak a sok esetben hátrányos helyzetű embereknek a száma, akik itt szereznek érettségi bizonyítványt. A közoktatás e sajátos színfoltjáról beszélgettünk Topolányi Elekkel és Szilvási Györggyel, akik kitalálói, megalkotói és működtetői ennek az iskolabirodalomnak.

Mentor - 2005/4. szám – 28. oldal
Orgoványi Anikó
Erdei iskola a minőség szolgálatában
  
„Az erdei iskola szolgáltatás az a szolgáltatás, amely az erdei iskola nevelési- és tanulásszervezési egység megvalósításához megfelelő helyszínt, az arra kidolgozott szakmai programot, és a tervezett tevékenységekhez szükséges szakembereket, eszközöket és anyagokat a pedagógusok igényei és elvárásai szerint szakszerűen és rendszerszerűen biztosítani kész és képes.”

Mentor - 2005/4. szám – 30. oldal

Hegoczki Ferenc
Mire tanít a Tuba tanya?
  
Van a magyar pusztában egy kocsma, a Tuba tanya. A hortobágyi tanyacsárda több országban ismert és egyre több magyarországi vendég is keresi. Itt mindent magtanul a kukta, amit a hagyományos és a korszerű szakácstudományhoz el kell sajátítani, sőt…

Mentor - 2005/4. szám – 31. oldal
Bonifert Mária
Sportoktatás az EU-ban
  
Egy közelmúltban megjelent EU-tanulmány szerint a régi tagországokban az elhízás mértéke az utóbbi tíz évben átlagosan 8-10 százalékkal nőtt, míg a fizikai teljesítőképesség 10-15 százalékkal csökkent.

Mentor - 2005/4. szám – 32. oldal

Figyelem! Kullancstámadás...
  
Hazánkban egy tucat olyan kullancs van, ami az emberre veszélyes. A kullancsok többsége a lombos erdők lakója, másfél méteres magasságban élnek, innen mérik be sétáló áldozataikat. Az igazi veszély azonban a kullancscsípés útján terjedő betegségekben rejlik...

Mentor - 2005/4. szám – 32. oldal
Gigi
Közösségkereső
  
És akkor jött az anyag! Az ANYAG, amely belépett a valódi kapcsolatok helyére. Vélt szeretetet adott, a jó beszélgetések illúzióját, a közösséghez tartozás hamis ígéretét.

Mentor - 2005/4. szám – 33. oldal

Lélekfrissító aforizmák a mindennapokra
  
A nevetés villámgyors ráeszmélés arra, hogy valamely elgondolt tárgy és e tárgyhoz tartozó, de tőle lényegében különböző fogalom nem fedi egymást. Minél nagyobb az észrevett különbség az elvont fogalom és a reális tárgy között, annál erősebb, kitörőbb a nevetés. Mivel az állat nem ismeri az általános fogalmakat, nem is tud nevetni.

Mentor - 2005/4. szám – 34. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu