Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 21., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
ARCHÕVUM 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
Az archŪvum lapszŠmai
Az archŪvum laprovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2005/4. sz√°m
Mentor, 2005/4. sz√°m 
Gyarmati Szab√≥ √Čva
Siker √©s n√©z√Ķpont
  
Zs√≥fi az ut√≥bbi egy-k√©t h√≥napban felt√Ľn√Ķen megv√°ltozott – k√ľls√Ķleg nem az el√Ķny√©re. A kor√°bban felt√Ľn√Ķen sz√©p, csinos tizennyolc√©ves l√°ny kiss√© megh√≠zott, slamposan, zs√≠ros hajjal j√°r iskol√°ba, m√°r szinte mindennap elk√©sik, √≥r√°kon nem figyel, ha felelni h√≠vj√°k ki, s√ľketn√©m√°t j√°tszik. Tan√°rai nem tudnak mit kezdeni ezzel a helyzettel, hiszen Zs√≥fi els√Ķt√Ķl kezdve a gimn√°zium egyik legjobb tanul√≥ja, aki jogi egyetemre k√©sz√ľl...

Mentor - 2005/4. sz√°m – 5. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Meggy√°szoltuk a p√°p√°t
  
Hal√°lakor megszakadt a kollekt√≠v n√©pi vigalom (Megaszt√°r), a dalos, tombol√≥ j√≥kedv megdermedt. A m√©dia egy h√©ten √°t szakadatlan m√©ltatta e nagyszer√Ľ ember, pap, politikus √©let√©nek esem√©nyeit, kiv√°l√≥s√°gait. A t√©v√©n√©z√Ķk a vil√°gt√∂rt√©nelem tal√°n legnagyobb szab√°s√ļ temet√©s√©nek r√©sztvev√Ķiv√© v√°lhattak a k√©perny√Ķ el√Ķtt.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 6. oldal

CEEPUS Magyarorsz√°g Iroda
Tízéves a CEEPUS
  
Negyedik alkalommal adt√°k √°t a Miniszteri D√≠jat a legjobbnak √≠t√©lt CEEPUS h√°l√≥zatnak B√©csben, a k√∂zelm√ļltban megtartott XI. Miniszteri Konferenci√°n: a d√≠j n√©gy magyar egyetemet is √©rint.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 6. oldal
Csík Endre
Magyar Universitas Program ‚Äď egy √ļj kult√ļra kezdete
  
Imm√°r parlament el√Ķtt van a fels√Ķoktat√°si t√∂rv√©ny, amelyet Magyar B√°lintoktat√°si miniszter √°prilis 20-√°n, sajt√≥√©rtekezleten mutatott be, mik√©nt a hozz√° kapcsol√≥d√≥ internetes port√°lt is, a Magyar Universitas Program www.mup.hu weblapj√°t.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 7. oldal

FISZ Szerkeszt√Ķs√©g √©s H√≠r√ľgyn√∂ks√©g
J√≥ bizony√≠tv√°ny a fels√Ķoktat√°snak
  
A k√∂z√©piskolai pedag√≥gusok szerint a magyar fels√Ķoktat√°s
szakmai sz√≠nvonala megel√Ķzi az EU int√©zm√©nyei√©t, minden m√°sban azonban
alul marad – der√ľl ki a Felv√©teli Inform√°ci√≥s Szolg√°lat orsz√°gos
felm√©r√©s√©b√Ķl, melyben 265 √©retts√©git ad√≥ k√∂z√©piskola 2263 pedag√≥gusa
vett részt.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 7. oldal
Mihály Ildikó
Kreditrendszer a szakképzésben is
  
Az ECVET c√©lja az is, hogy biztos√≠tsa az egyik orsz√°g form√°lis k√©pz√©si rendszer√©b√Ķl a m√°sikba val√≥ √°tmenet lehet√Ķs√©g√©t. Alapvet√Ķen decentraliz√°lt rendszer, melynek k√∂z√©ppontj√°ban a tanul√≥ √°ll; s amely a k√ľl√∂nf√©le szakk√©pz√©sek kredit√°l√°s√°nak folyamat√°ban messzemen√Ķen figyelembe k√≠v√°nja venni a k√©pzetts√©g k√ľl√∂nf√©le v√°ltozatait, k√ľl√∂n√∂s tekintettel az id√Ķ-ig√©nyre, a szakismereti anyagra, valamint az elsaj√°t√≠tott kompetenci√°k k√∂z√∂tti k√ľl√∂nbs√©gekre („outcome oriented profile”).

Mentor - 2005/4. sz√°m – 8. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Miska bácsi játékaiból
  
V√°lasszunk egy j√°t√©kvezet√Ķt √©s k√©t egyenl√Ķ er√Ķss√©g√Ľ csapatot. Sorsoljuk ki a kezd√Ķ csapatot. A k√©t csapat tagjai egym√°st√≥l legal√°bb 10 m√©terre fel√°llnak. A kisorsolt fog√≥ csapat tagjai rajtjelre √ľld√∂zni kezdik az ellenf√©l j√°t√©kosait...

Mentor - 2005/4. sz√°m – 9. oldal
Domokos Zsuzsa
Premier el√Ķtt a k√©tszint√Ľ √©retts√©gi
  
Manaps√°g szerencs√©snek tartj√°k magukat azok a k√∂z√©piskolai tan√°rok, akiknek nincs id√©n √©retts√©giz√Ķ csoportjuk, mert tudj√°k, akiknek van, azok az id√©n el√Ķsz√∂r di√°kjaikkal egy√ľtt vizsg√°znak. A tan√°rok t√ļlnyom√≥ t√∂bbs√©ge b√°r bel√°tja, hogy az √©retts√©gi r√©gi rendszere sok szempontb√≥l elavult, m√©gis tart az √ļjt√≥l, a m√°sfajta megm√©rettet√©st√Ķl...

Mentor - 2005/4. sz√°m – 10. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Tízéves a KOMA
  
A p√°ly√°zati kult√ļra elterjeszt√©s√©ben fontos szerepe van a KOMA tev√©kenys√©g√©nek. Az eddig meghirdetett p√°ly√°zataival olyan kih√≠v√°sok sor√°t teremtette meg, amelyek jelent√Ķs professzionalizmust vittek az int√©zm√©nyek, az egyes pedag√≥gusok t√°mogat√°st szerz√Ķ tev√©kenys√©g√©be.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 12. oldal
Bern√°th Lia
Pályázni muszáj Рérdemes!
  
Engedtess√©k meg nekem annyi szem√©lyes bevezet√©s, hogy egy nagy, majdnem ezer tanul√≥s, sz√°zn√°l t√∂bb pedag√≥gust foglalkoztat√≥ k√∂z√©piskola igazgat√≥jak√©nt, eddig sz√°mtalan p√°ly√°zat meg√≠r√°s√°ban, lebonyol√≠t√°s√°ban vettem r√©szt, egyre t√∂bb sikerrel. Ezzel tulajdonk√©ppen els√Ķ tan√°csomat, vagy ha √ļgy tetszik: aj√°nl√°somat m√°r meg is fogalmaztam: P√°ly√°zni kell! P√°ly√°zni musz√°j! P√°ly√°zni √©rdemes!

Mentor - 2005/4. sz√°m – 14. oldal

Adamikné dr. Jászó Anna
Tolnai Gyuláné programfala
  
Nemr√©giben tan√≠tottam a pszicholingvisztikai st√ļdiumban. A tananyag a gyermek besz√©dprodukci√≥j√°nak, besz√©dpercepci√≥j√°nak √©s nyelvi tudatoss√°g√°nak fejl√Ķd√©se. E t√©ma kapcs√°n mindig felh√≠vom a figyelmet arra, hogy van a nyelvi tudatoss√°g fejleszt√©s√©re egy j√≥ eszk√∂z√ľnk, s ez Tolnai Gyul√°n√© programfala.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 15. oldal
Leopold Györgyi
A homokv√°rt√≥l a „hangyabolyig”
  
Besz√©lget√©s a Magyar M√°ltai Szeretetszolg√°lat J√°tsz√≥t√©r-J√°tsz√≥-h√°z programj√°nak koordin√°tor√°val arr√≥l, hogy milyen elgondol√°s, elhat√°roz√°s alapj√°n kezdem√©nyezt√©k 1998-ban ezt a programot, amelynek k√∂sz√∂nhet√Ķen ma az orsz√°gban 12 fantasztikusan felszerelt, szemet-sz√≠vet gy√∂ny√∂rk√∂dtet√Ķ j√°tsz√≥t√©r m√Ľk√∂dik.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 16. oldal

Leopold Györgyi
√Ėnv√©delem kamaszoknak
  
Vil√°gjelens√©g az er√Ķszak, annak minden form√°ja. Naponta ezer vesz√©ly leselkedik r√°nk, valamennyi√ľnkre, de a legkiszolg√°ltatottabbak a fiatalok, a kamaszok, a tin√©dzserek, a f√©lig-meddig m√©g gyerek l√°nyok √©s fi√ļk, hiszen benn√ľk √©ppen oly nagy a k√≠v√°ncsis√°g, mint a vak b√°tors√°g – azaz √∂nmaguk kipr√≥b√°l√°sa –, s mindemell√© a vesz√©ly√©rzet teljes hi√°nya.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 18. oldal
N. Veszprémi István
Nemcsak bot és vászon
A vil√°g egyetlen z√°szl√≥m√ļzeuma Budapesten tal√°lhat√≥
  
A J√≥zsef k√∂r√ļt √©s a Nap utca sark√°n l√©v√Ķ z√°szl√≥gy√Ľjtem√©ny az egyetlen a vil√°gon, amely a ma l√©tez√Ķ orsz√°gok, k√∂zigazgat√°si egys√©gek z√°szl√≥it, c√≠mereit mutatja be.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 19. oldal

Boncnok
A bels√Ķ tenger
  
Gy√∂ny√∂r√Ľ film. Rendez√Ķje, Alejandro Amen√°bar nev√©vel m√°r tal√°lko zhattak az ig√©nyesebb mozik kedvel√Ķi. A fiatal filmes nev√©hez f√Ľz√Ķdik az imm√°r klasszikuss√° v√°lt Nyisd ki a szemed! c√≠m√Ľ produkci√≥. A spanyol mozit az√≥ta Tom Cruise √©s csapata is feldolgozta, s a neves sz√≠n√©sz f√Ķszerepl√©s√©vel, Van√≠lia √©gbolt c√≠mmel vet√≠tett√©k. A spanyol eredeti vitathatatlanul sokkal jobb.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 22. oldal
Boncnok
√úres aktualiz√°l√°s
  
√Āthat√≥ benzinszag terjeng a Nemzeti Sz√≠nh√°z n√©z√Ķter√©n. Az el√Ķad√°s sor√°n egyre nehezebben elviselhet√Ķ szag a sz√≠npadon f√∂lsorakoztatott √©s m√Ľk√∂d√©sbe hozott aut√≥csod√°knak k√∂sz√∂nhet√Ķ. Nem tudom, ki t√Ľrheti ezt nehezebben: a m√©lyen tisztelt publikum, vagy az a gy√∂ny√∂r√Ľ, feh√©r l√≥, ami szint√©n szerepel a Vall√≥ P√©ter rendezte III. Rich√°rd c√≠m√Ľ el√Ķad√°sban.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 22. oldal

Rubóczky István dr.
Emlékhely Csesztvén
  
N√≥gr√°d megy√©ben, a Balassagyarmatt√≥l d√©lre fekv√Ķ Csesztv√©n van Mad√°ch Imre egyetlen magyarorsz√°gi eml√©khelye. Az ember trag√©di√°ja halhatatlan alkot√≥ja az itt √°ll√≥ nemesi k√ļri√°ban √©lt 1845-t√Ķl 1853-ig, miut√°n feles√©g√ľl vette Fr√°ter Erzs√©betet. Itt sz√ľletett n√©gy gyermeke is, innen vitt√©k el a pozsonyi v√°rb√∂rt√∂nbe 1852-ben, mert rejtegette R√°k√≥czy J√°nost, Kossuth Lajos egykori titk√°r√°t. Egy√©ves pozsonyi, majd pesti raboskod√°sa ut√°n t√©rt vissza Csesztv√©re.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 23. oldal
Sztanyó Emese
Hivalkod√≥ k√ľls√Ķ – seg√©lyki√°lt√°s?
  
A di√°kok sokszor k√ľls√Ķs√©gekben pr√≥b√°lj√°k felh√≠vni magukra a figyelmet. Az extr√©m ruhadarabok hord√°sa, a test√©kszerek visel√©se, a sziv√°rv√°ny √∂sszes sz√≠n√©t felvonultat√≥ hajfest√©s a nevel√Ķk megh√∂kken√©s√©t √©s idegenked√©s√©t v√°ltja ki. Az √∂nkifejez√©snek, figyelemfelkelt√©snek vagy √©ppen seg√©lyki√°lt√°snak ezt a sz√°mukra szokatlan megjelen√©s√©t nem tudj√°k elfogadni – marad az √≠t√©lkez√©s, a megal√°z√°s. Sorozatunkban olyan nevel√©si esettanulm√°nyokat adunk k√∂zre, amelyekb√Ķl r√° lehet ismerni jellemz√Ķ helyzetekre, tanulni lehet bel√Ķl√ľk – s tal√°n megel√Ķzni is √°tgondolatlan, elhamarkodott cselekedeteket.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 24. oldal

Szontagh P√°l
Csalódások története
  
Ez egy nem t√ļl vid√°m t√∂rt√©net. Hogy is lehetne az, hiszen napjaink k√∂zoktat√°s√°r√≥l sz√≥l. F√Ķh√Ķse az Elhivatott Pedag√≥gus (E. P.), aki minden ellenkez√Ķ tapasztalata szerint hitte (hiszi), hogy √©rtelmes dolog, amit hivat√°sak√©nt v√°lasztott, akkor is, ha ez√©rt f√Ķleg arculcsap√°sokat kap.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 26. oldal
E. V√°mos √Āgnes
Az uniós normák alapján
Válasz Szontagh Pál Csalódások története cím? írására
  
Szontagh P√°l Csal√≥d√°sok t√∂rt√©nete c√≠m√Ľ √≠r√°s√°ban legnagyobb sajn√°latunkra olyan kontextusban jelenik meg szervezet√ľnk, a suliNova K√∂zoktat√°s-fejleszt√©si √©s Pedag√≥gus-tov√°bbk√©pz√©si Kht., amellyel nem azonosulhatunk. Ellenkez√Ķleg, hat√°rozottan √ļgy gondoljuk, hogy a suliNova Kht. √°ltal megval√≥s√≠tand√≥, uni√≥s forr√°sokat felhaszn√°l√≥, k√∂zoktat√°s-fejleszt√©si programok kapcs√°n ki√≠rt szak√©rt√Ķi p√°ly√°zatokat gondosan, jelent√Ķs id√Ķr√°ford√≠t√°ssal, elfogulatlanul, az uni√≥s norm√°k betart√°s√°val kezelt√ľk.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 27. oldal

Mayer József
A SZILTOP-jelenség
  
A hazai iskolarendszer√Ľ feln√Ķttoktat√°si piac egyik meghat√°roz√≥ szerepl√Ķje a SZILTOP n√©ven ismert iskolah√°l√≥zat. A h√°l√≥zat iskol√°iban k√∂zel 15000 f√Ķ v√©gzi tanulm√°nyait, √©s √©vente t√∂bb ezer azoknak a sok esetben h√°tr√°nyos helyzet√Ľ embereknek a sz√°ma, akik itt szereznek √©retts√©gi bizony√≠tv√°nyt. A k√∂zoktat√°s e saj√°tos sz√≠nfoltj√°r√≥l besz√©lgett√ľnk Topol√°nyi Elekkel √©s Szilv√°si Gy√∂rggyel, akik kital√°l√≥i, megalkot√≥i √©s m√Ľk√∂dtet√Ķi ennek az iskolabirodalomnak.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 28. oldal
Orgoványi Anikó
Erdei iskola a min√Ķs√©g szolg√°lat√°ban
  
„Az erdei iskola szolg√°ltat√°s az a szolg√°ltat√°s, amely az erdei iskola nevel√©si- √©s tanul√°sszervez√©si egys√©g megval√≥s√≠t√°s√°hoz megfelel√Ķ helysz√≠nt, az arra kidolgozott szakmai programot, √©s a tervezett tev√©kenys√©gekhez sz√ľks√©ges szakembereket, eszk√∂z√∂ket √©s anyagokat a pedag√≥gusok ig√©nyei √©s elv√°r√°sai szerint szakszer√Ľen √©s rendszerszer√Ľen biztos√≠tani k√©sz √©s k√©pes.”

Mentor - 2005/4. sz√°m – 30. oldal

Hegoczki Ferenc
Mire tanít a Tuba tanya?
  
Van a magyar puszt√°ban egy kocsma, a Tuba tanya. A hortob√°gyi tanyacs√°rda t√∂bb orsz√°gban ismert √©s egyre t√∂bb magyarorsz√°gi vend√©g is keresi. Itt mindent magtanul a kukta, amit a hagyom√°nyos √©s a korszer√Ľ szak√°cstudom√°nyhoz el kell saj√°t√≠tani, s√Ķt…

Mentor - 2005/4. sz√°m – 31. oldal
Bonifert M√°ria
Sportoktat√°s az EU-ban
  
Egy k√∂zelm√ļltban megjelent EU-tanulm√°ny szerint a r√©gi tagorsz√°gokban az elh√≠z√°s m√©rt√©ke az ut√≥bbi t√≠z √©vben √°tlagosan 8-10 sz√°zal√©kkal n√Ķtt, m√≠g a fizikai teljes√≠t√Ķk√©pess√©g 10-15 sz√°zal√©kkal cs√∂kkent.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 32. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Figyelem! Kullancst√°mad√°s...
  
Haz√°nkban egy tucat olyan kullancs van, ami az emberre vesz√©lyes. A kullancsok t√∂bbs√©ge a lombos erd√Ķk lak√≥ja, m√°sf√©l m√©teres magass√°gban √©lnek, innen m√©rik be s√©t√°l√≥ √°ldozataikat. Az igazi vesz√©ly azonban a kullancscs√≠p√©s √ļtj√°n terjed√Ķ betegs√©gekben rejlik...

Mentor - 2005/4. sz√°m – 32. oldal
Gigi
K√∂z√∂ss√©gkeres√Ķ
  
√Čs akkor j√∂tt az anyag! Az ANYAG, amely bel√©pett a val√≥di kapcsolatok hely√©re. V√©lt szeretetet adott, a j√≥ besz√©lget√©sek ill√ļzi√≥j√°t, a k√∂z√∂ss√©ghez tartoz√°s hamis √≠g√©ret√©t.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 33. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Lélekfrissító aforizmák a mindennapokra
  
A nevet√©s vill√°mgyors r√°eszm√©l√©s arra, hogy valamely elgondolt t√°rgy √©s e t√°rgyhoz tartoz√≥, de t√Ķle l√©nyeg√©ben k√ľl√∂nb√∂z√Ķ fogalom nem fedi egym√°st. Min√©l nagyobb az √©szrevett k√ľl√∂nbs√©g az elvont fogalom √©s a re√°lis t√°rgy k√∂z√∂tt, ann√°l er√Ķsebb, kit√∂r√Ķbb a nevet√©s. Mivel az √°llat nem ismeri az √°ltal√°nos fogalmakat, nem is tud nevetni.

Mentor - 2005/4. sz√°m – 34. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu