Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Támpont - 2005/4. szám
Támpont, 2005/4. szám 
Domokos Zsuzsa
Mondd (f)el!
  
Nagymamakorú ismerősömmel egy érettségi találkozón arról beszélgettünk, hogy nehezebb-e a mai gyerekeknek helytállniuk az iskolában. Neki már vannak unokái, és gazdag tapasztalatai is, hiszen a gyerekek éppen a rendszerváltás tizenöt évét „élvezték” végig, mint tanulók...

Támpont - 2005/4. szám – 1. oldal
Bayer Gizella
Konferencia a tankönyvhelyzetről
Az OKNT bízik abban, hogy választ találnak a legfontosabb kérdésekre
  
Június 1-jén a tankönyvhelyzet teljes problematikájának áttekintésére konferenciát szervez az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) – tudtuk meg dr. Szenes György alelnöktől. Az OKNT még a februári ülésén áttekintette a tankönyvvé nyilvánítás és forgalmazás kérdéskörének teljes komplexumát, amelynek lényegében egyetlen részletét sem találta rendben levőnek. A testület a konferencia megszervezésére március 31-én előkészítő-bizottsági ülést tartott, amelyen a résztvevők több lényeges kérdésben döntöttek.

Támpont - 2005/4. szám – 3. oldal

Dr. Nagy László (Miklós)
Értékek a ládafiában
  
Mint az elmúlt évtizedek során nem egyszer, most újra az oktatás világválságáról, az újabb iskolareform szükségességéről beszélnek. A lehetséges vagy alkalmazható eszközök keresése során – nagyon helyesen – visszafelé, a történeti értékek felé is tekintenek. Hátha akad a ládafiában használható érték. Így vetődött fel ismét a memoriterek beépítésének kérdése.

Támpont - 2005/4. szám – 3. oldal
XII. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál
  
A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) április 21-24. között – lapzártánk idején – rendezte meg a Könyv és a Szerzői Jog Világnapjához, Szent György napjához kapcsolódóan a XII. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált a Budapest Kongresszusi Központban (1123 Bp., Jagelló út 1–3.).

Támpont - 2005/4. szám – 3. oldal

Kiss Viktória
A gondolkodó ifjúság támogatása
A Balázs-Diák a Sakk-Kupa 2005-ért ? június 28-július 7., Balatonlelle
  
A Balázs-Diák Kft. a hazai taneszközpiac kiemelkedő szereplője. A különböző taneszközök széles választékát forgalmazó, értékesítő cég egyik fő célja, hogy innovatívan, a pedagógusok bevonásával alakítson ki egy olyan eszköztárat, amely megkönnyíti, illetve hatékonyabbá teszi a tanulás folyamatát a diákok számára.

Támpont - 2005/4. szám – 4. oldal
Terjéki Ildikó
Egy pályázat ürügyén
Mit is tanítunk József Attiláról, mit tudnak a diákok jeles költ?nkr?l?
  
100 éve született József Attila. Illik róla megemlékeznünk, minden szinten. Pályázatok születnek, a pályázatokra dolgozatok érkeznek, szóval szépen, rendesen ünnepelünk.

Támpont - 2005/4. szám – 5. oldal

Domokos Zsuzsa
Lépéshátrány – lépéskényszer?
  
A magyartanárok úgy érzik, minden kritika, ami a közoktatást érinti a társadalom részéről, az ő fejükre száll vissza. Ez különösen felerősödött a kétszintű érettségire készülés kapcsán. De mit tehetünk, ha még középiskolában is azzal kell szembenéznünk, hogy a tananyag helyett az értő olvasást, a rutinos, pontos másolást kell gyakoroltatnunk? Másrész ma már a házi olvasásra egyáltalán nem számíthatunk, mivel a családok szemében csak az idegennyelvtudás érték, azt többnyire észre sem veszik a szülők, hogy gyermekük a saját anyanyelvén alig tud megszólalni, baj van a „szövegelésével.” A szakemberek körében máig vita tárgya, maradjon-e a tananyagban a hagyományos, klasszikus „kánon”, vagy újítsuk meg radikálisan a kötelező olvasmányokat és azok értelmezési lehetőségeit. A fenti gondokra kerestünk választ néhány mostanában megjelent magyarkönyvben.

Támpont - 2005/4. szám – 6. oldal
Bonifert Mária
A nyelvtanulás művészetéről
  
Ki ne hallott volna már a nyelvtanulás különféle módszereiről? Nyelvtanárok, nyelvet tanulók egyaránt próbálkoztak már sok mindennel, csak hogy könnyebbé, szórakoztatóbbá tegyék azt a kemény munkát, amit a nyelvtanulás jelent. Divatos irányzatok mindig is voltak, vannak, csodamódszerek azonban nincsenek. Aki úgy áll hozzá, hogy „majd megtanítanak engem angolul, németül, franciául”, biztosan kudarcra van ítélve. Hevesi Mihály egészen más módon közelíti meg a kérdést: művészetnek tartja az oktatást magát, s művészetnek a nyelvtanítást és a nyelvtanulást is. Angol- és némettanárként nem recepteket akar adni, hanem biztatást arra, hogy mindenki megtalálja a maga számára megfelelő tanulási, tanítási stílust.

Támpont - 2005/4. szám – 10. oldal

Róbert Péter
A rablásoktól a holokausztig
  
A népszerű történelmi folyóirat, a Rubicon 2005/1. számának címe „A háború sötét arcai” ugyan a háborúviselt idősebb korosztályban felkelti azt a kérdést, hogy vajon van-e derűsebb, kellemesebb arca a konfliktusok fegyveres eldöntésének, különösen a modern korban, amikor a harc egyre inkább a gépek öldöklését jelenti, mégis találó a cím, mert nem a fegyveresek férfias küzdelméről, hanem védtelen lakosok, többségükben nők és gyermekek szenvedéseiről szól. A Rubicon egyre inkább a történelemtanítás nélkülözhetetlen segédeszköze, amelynek írásai izgalmas szemléltetőanyagul szolgálnak a tanórákhoz éppúgy, mint az azokon kívüli foglalkozásokhoz.

Támpont - 2005/4. szám – 11. oldal
Csillag Ferenc
Lelki folyamatok és képi világ
  
Dr. Wolfgang Sehringer és dr. Vass Zoltán szerkesztésében egy olyan kötettel gazdagodott a pszichológiai szakirodalom, amely ismét a képi megjelenítés és az alkotó (gyermek vagy felnőtt, amatőr vagy művész) pszichés kapcsolatáról, az alkotás folyamatáról szól. Mielőtt azonban a kötet részletesebb áttekintését megtennénk, érdemes szólnunk arról a nagyhírű tudósról, akinek 80. születésnapjára állították össze a szerkesztők ezt a kötetet. Ki is Hárdi István?

Támpont - 2005/4. szám – 12. oldal

N. Veszprémi István
Cigány vagyok, ember vagyok
  
Van néhány területe mindennapi tanítási-nevelési gyakorlatunknak, amelyek megoldatlansága folyamatos vizsgálódásra készteti a pedagógusokat. Nem tudhatunk róluk eleget, tehát állandóan bővítenünk kell ismereteinket. Ilyen terület egyebek között a romaügy, a cigány gyerekek tanítása, szocializációjának segítése. Diósi Ágnes Szemtől szemben a magyarországi cigánysággal című könyvét ugyan 2002-ben jelentette meg a Pont Kiadó, időszerűsége azonban semmit nem csökkent – gyakorlati segítséget meríthetnek belőle mindazok, akik naponta szembesülnek a problémákkal.

Támpont - 2005/4. szám – 14. oldal
Földes Petra
Praktikus ismeretek
  
Napjainkban egyre több szó esik a sajátos nevelési igényű gyermekek integrált neveléséről. Hogy az együttnevelés mennyire összetett, komoly felkészültséget igénylő feladat, arról meggyőződhet, aki áttanulmányozza a Raabe Kiadó Kisgyermekek, nagy problémák című „kapcsoskönyvét”. Azok a pedagógusok pedig, akik eddig is naponta megküzdöttek a gyakorlati problémákkal, s hittel, továbbképzésekkel, egyetemi jegyzetekkel igyekeztek maguk körül a szakmai biztonságot megteremteni, most végre fellélegezhetnek – hála a kiváló kézikönyvnek.

Támpont - 2005/4. szám – 15. oldal

Róbert Péter
Felfeslik a múlt szövedéke
  
Sokan ismerik és kedvvel olvassák a Heti Világgazdaság – röviden és népszerűen HVG – Szellem című rovatát és benne Murányi Gábor, az ismert Pulitzer-díjas újságíró és sajtótörténész írásait. Ezekből szedett dús csokorba száznál többet és nyújt át az olvasónak „A múlt szövedéke, históriák a megbicsaklott 20. századból” című, a Noran Kiadónál megjelent kötetben. Némileg folytatása ez a mű a szerző 1996-os Az átkos múlt hetek című könyvének, amely a Magyar Nemzetnél megjelent múltböngésző cikkeit gyűjtötte össze érdeklődéssel – és tehetséggel – valamint igazi krónikás buzgalommal. A történelemtanár és a múlt iránt érdeklődő egyszerű pedagógus számára is olyan élményanyagot nyújt a könyv, amellyel élvezetesebbé, élettelibbé teheti a tanórákat.

Támpont - 2005/4. szám – 16. oldal
N. Veszprémi István
Santiago és Pilar története
  
Paulo Coelho meghódította Magyarországot, széles körben ismerik. Nem véletlen, hogy a XII. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál szervezői a közelmúltban lezajlott négynapos rendezvény díszvendégének őt kérték fel. Legújabb, Zahír című önéletrajzi ihletésű új műve magyarul április közepén látott napvilágot az Athenaeum 2000 Kiadó gondozásában. Ezúttal ugyancsak e kiadónál korábban megjelent két Coelho-kötetet mutatunk be – kedvcsinálónak azok számára, akik még nem ismerik a jeles alkotót.

Támpont - 2005/4. szám – 17. oldal

Trencsényi László
Gyermekszeretet
  
„Jól rendelték az istenek” – Móricz ismert klasszikus elbeszélése kezdődik így, a Hét krajcár. Hát én is azt mondom, jól rendelték az istenek, hogy az 50. születésnapját ünneplő Bihari János Táncegyüttes vezető alkotói (így Foltin Jolán, Györgyfalvay Katalin, Novák Ferenc és a mai művészeti vezető, Neuwirth Annamária) gyermektánc-koreográfusi, együttesvezetői feladatokra vállalkoztak pályájuk különböző, meghatározó korszakaiban.

Támpont - 2005/4. szám – 23. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu