Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2005/5-6. szám
Mentor, 2005/5-6. szám 
Gyarmati Szabó Éva
Pedagógusnyár
  
Az utóbbi években mintha kevesebbszer hallottam volna így, tanév vége felé, baráti társaságban, amikor pedagógusok fáradtságról panaszkodtak, a „letorkoló”, egyszersmind irigykedő megjegyzéseket: „Ugyan, ti csak ne panaszkodjatok! Ott van számotokra az egész nyár, egy közönséges halandóval ellentétben ti kipihenhetitek magatokat, olyannyira, hogy a semmittevésbe bele is rokkanhattok!” Néhány hete, a Kossuth Rádió délelőtti műsorában újra előbukkant e téma, és nagy meglepetésemre a betelefonálók többsége még mindig a régi, oly jól ismert álláspontot idézte, amikor a nagyvakáció került szóba...

Mentor - 2005/5-6. szám – 5. oldal
Federmayer Katalin
Tisztességből elégtelen
  
Fehér blúz, kigombolt zakó, töprengő gyerekarcok. Mint egy „rendes” érettségin. Hol mosolyogtam komolykodó arcukat nézve, hol rájuk sem tudtam nézni, miközben az érettségit felügyelő tanár fontoskodó szerepét játszottam. Miközben a televízió, a rádió, a lapok, az egész ország az „érettségi-botránytól” hangos, azon kaptam magam, hogy bennem is feltör a gyanú.

Mentor - 2005/5-6. szám – 6. oldal

Kiss Viktória
Útravaló és érettségi
  
A idei középfokú beiskolázásról, az Útravaló Programról, és az új érettségi rendszerről is szó volt azon a május eleji sajtótájékoztatón, melyen Magyar Bálint oktatási miniszter, Sipos János helyettes közoktatási államtitkár és Pongrácz László, az OKÉV főigazgató-helyettese is megjelent.

Mentor - 2005/5-6. szám – 6. oldal
Pedagógusnapi kitüntetések
  
Magyar Bálint oktatási miniszter az idei pedagógusnap alkalmából azoknak a pedagógusoknak, akik életpályájukkal kifejezték elkötelezettségüket a pedagógus élethivatás mellett, kitüntetéseket adományozott. A díjakat június 4-én az Eötvös Loránd Tudományegyetem aulájában vehették át a kitüntetettek.

Mentor - 2005/5-6. szám – 7. oldal

Kármán Tódor-díj az oktatás támogatóinak
  
Az oktatási miniszter 10/2000. (VI. 8.) OM rendeletével a magyarországi oktatás, képzés, felnőttoktatás, tudományos kutatás érdekében végzett kiemelkedő tevékenységért a gazdasági élet szereplőinek elismerésére Kármán Tódor-díjat alapított.

Mentor - 2005/5-6. szám – 7. oldal
Bonifert Mária
Kétciklusú tanárképzés itthon és Európában
  
A kétciklusú képzésnek komoly hagyományai vannak az angolszász országokban, de a tradicionális duális, azaz a főiskola-egyetem felosztásra, a „porosz” modellre épülő többi európai országban, így Magyarországon is vajmi kevés. Nem véletlen, hogy az új elképzelés hatalmas vitát váltott ki, amit az új felsőoktatási törvény vélhetően csillapít.

Mentor - 2005/5-6. szám – 8. oldal

Jövőtervezés tehetségekkel
A Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület idei programjai
  
Márciusban múlt két éve, hogy megalakult a Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület (PEM) azzal a céllal, hogy hazánk európai integrálódásának felgyorsítása érdekében összefogja, mozgósítsa az ország fejlődésnek elkötelezett szürkeállományát, és – megőrizve függetlenségét – segítse a mindenkori kormány munkáját.

Mentor - 2005/5-6. szám – 9. oldal
IHM
www.kepido.oszk.hu
  
A Magyarország Képes Történelmi Kronológiája című internetes adatbázis fejlesztésének újabb szakasza zárult le, melynek forrását az Informatikai és Hírközlési Minisztérium pályázata biztosította. A magyar történelem nevezetes évszámaihoz, eseményeihez 12 ezer képet társítottak a szerkesztők.

Mentor - 2005/5-6. szám – 9. oldal

Szöveges értékelés szoftverrel
  
A közoktatási törvény szerint az idén először szövegesen értékelik az első osztályosokat minden magyar általános iskolában, ami bejelentésekor mind a szülők, mind a pedagógusok körében nagy ellenérzést váltott ki. Az Oktatási Minisztérium május végi sajtótájékoztatóján Magyar Bálint arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a módszer lehetővé teszi a gyerekek és a szülők érdemi tájékoztatását, az árnyalt minősítést, és a tényleges teljesítmény rögzítését. Noha a miniszter elismerte: ez azonban lényegesen megnöveli a pedagógusokra háruló adminisztrációs feladatokat.

Mentor - 2005/5-6. szám – 9. oldal
Mihály Ildikó
Az EU-tagság első évéről
  
A Tanulságok és következtetések az EU-tagság első évéről címmel rendezett ünnepi hangulatú konferencián – a MTESZ Székházban, május 5-én – először az egy évvel ezelőtti csatlakozás eredményeinek örömteli számbavételére került sor.

Mentor - 2005/5-6. szám – 10. oldal

Miska bácsi játékaiból
  
Megérkezéskor a fiúk egy-egy országnevet, a lányok pedig egy-egy főváros nevét kapják. A tánc kezdete előtt a fiúk (az országok) fennhangon elkezdik keresni a fővárosukat (a lányokat)...

Mentor - 2005/5-6. szám – 11. oldal
Novák Imre
110 éves „diáksziget”
A palatáblás iskolától az internetes tudásbázisig
  
Sikeres közéleti emberek, tudósok, pszichológusok, szociológusok, írók, színészek, újságírók, sőt politikusok is koptatták a XIII. kerületi, hajdani Sziget utcai általános iskola padjait. Az iskola májusban ünnepelte fennállásának 110 éves évfordulóját, amelyet ünnepségsorozattal tett emlékezetessé egykori és mai diákjai, tanárai, a szülők, szűkebb és tágabb környezete számára – versenyekkel, művészeti bemutatókkal, kiállítással, előadássorozattal, öregdiák- és tanártalálkozókkal, nem utolsósorban a József Attila Színházban megtartott nagysikerű gálaműsorral.

Mentor - 2005/5-6. szám – 12. oldal

Turi Zoltán
Európai pályázatok internetes technikája
  
Az első európai pályázatok még nem zúdították a gyanútlan magyar iskolavezetők és munkatársaik nyakába az összes nyugat-európai követelményt. Az első Világbanki programban, vagy a szakképzésnek szóló PHARE programban résztvevőknek még nem kellett száz oldalakat kitölteniük, lényegében a nevéhez méltóan inkább csak egy „segély iránti kérelmet” kellett csatolni. Hol vagyunk ma ettől, amikor egy HEFOP pályázat anyagát szinte csak autóval lehet szállítani, egy kézbesítő meg sem próbálkozhat a továbbítással! Persze, azért még nem minden EU-s pályázat ilyen bonyolult s terjedelmes, szerencsére!

Mentor - 2005/5-6. szám – 14. oldal
Kiss Viktória
A karatekölyök
  
„... Hargitay Robi nem az a tévénéző típus. Nem is lenne rá ideje, hisz’ fiatal kora ellenére a felnőtteket megszégyenítő iramban éli az életét. Naponta átlagosan három-négy órát edz, de úgy tűnik, ez meg se kottyan neki. Robesz, ahogy a nővére hívja, ma korcsoportjában országos karatebajnok. Pedig ő is csak onnan kezdte, ahonnan a többiek: gyakorlatilag a nulláról...”

Mentor - 2005/5-6. szám – 16. oldal

Leopold Györgyi
Tábori vakáció – startra készen
  
A gyereknek öröm, a szülőnek üröm – így lehetne röviden jellemezni ennek az időszaknak a lényegét. Tanév végére elfáradnak a gyerekek, a pedagógusok is. Alig várják a szabadságot, a kikapcsolódást, a felhőtlen szórakozás idejét. A szülőknek ez nem könnyű időszak. Nem véletlen, hogy évről évre vegyes érzelmekkel fogadják a hosszú szünidőt. Nem mindenki tudja gond nélkül megszervezni a gyerek nyaralását. Ezért ilyenkor az ismétlődő, visszatérő kérdés mindig ugyanaz: mi legyen a gyerekkel, esetleg gyerekekkel, ha több iskolás is van a családban?

Mentor - 2005/5-6. szám – 19. oldal
Gyarmati Szabó Éva
A társadalom lelkiismerete
Interjú dr. Koncz Istvánnal, az Országos Gyermekvéd? Liga régi-új elnökével
  
Évek óta alig lehetett hallani az Országos Gyermekvédő Ligáról, az utóbbi hónapokban azonban egyre több jel mutat arra, hogy berkein belül, a felszín alatt újra megindult az élet. Noha az idei gyermeknapon még csak hébe-hóba találkozhattunk a nevével, akkor is inkább rendezvények, programok támogatójaként, sem mint szervezőként – holott öröksége ez utóbbira kötelezné. Ugyanis a múlt század elején a Liga egyik megalapítója, Karsai Sándor honosította meg a gyermeknap intézményét, amely sikerével felülmúlt minden reményt – igaz, ezzel le is vált szülőjéről, jó ideje önálló, „felnőtt” életet él. Dr. Koncz István elnök szerint – akit a közelmúltban választott-erősített meg régi-új tisztségében a közgyűlés – a gyermekvédő szervezet lassan kikerül a hullámvölgyből, még időben ahhoz, hogy 2006-ra, születésének századik évfordulójára talpraálljon, megerősödjön, csillaga régi fényében ragyogjon. Az elnökkel az újraindulásról, a közeli és távoli tervekről beszélgetünk, amelyekről elsőként a Mentor olvasói értesülhetnek.

Mentor - 2005/5-6. szám – 20. oldal

Boncnok
Kapcsolatnéző
  
Egy szerelmi történetnek különböző szakaszai vannak. Francois Ozon legújabb mozija, az 5x2 egy fiatal pár – Marion és Gilles – életének öt mozzanatán alapszik. A film különlegessége, hogy a pár története időben visszafelé játszódik. Vagyis a film elején a válóperes ügyvéd előtt ülnek, valamivel „később” gyerekük születik, utána összeházasodnak, „végül” megismerkednek.

Mentor - 2005/5-6. szám – 22. oldal
Boncnok
Lecsupaszított tragédia
  
Úgy gondolom, hogy mondjuk egy Médeiát – az aktualizálhatóságon kívül – csakis akkor vesz elő egy színház, ha van a szerep eljátszására alkalmas színésznőjük. Nos, a Budapesti Katona József Színház innen nézve joggal állíthatta színre Euripidész klasszikusát, mert társulatuk tagjának mondhatnak egy olyan zseniálisan tehetséges színésznőt, mint amilyen Fullajtár Andrea. S a produkciót megnézni már csak az ő feledhetetlen alakítása miatt is érdemes!

Mentor - 2005/5-6. szám – 22. oldal

Drágakőről – kétszer
  
Valamikor tavasszal egy stúdióbeszélgetést hallgattam a Kossuth rádióban. Az apropót az éppen bezárt Monet kiállítás adta. Egyebek között arról szólt a diskurzus, hogy vajon miért olyan kevés diák tekintette meg a lenyűgözően gazdag és érdekes gyűjteményt.

Mentor - 2005/5-6. szám – 23. oldal
Hegoczki Ferenc
Ifjúsági sáv az MTV-ben
  
A Magyar Televízió vezetése önkritikát gyakorolt, amikor belátta, hogy az m1-es csatorna műsorainak igen kevés gyerek és kamasz nézője van, pedig a nemzeti főadónak kötelessége ezt a célcsoportot is megszólítani a programjaival. Az MTV nem eléggé nyitott a fiatalok irányában. Elöregedett a műsorszerkezet. A gyerekek inkább más csatornák programjait keresik. Visszacsalogatásuk az állami csatornára nem lesz könnyű feladat.

Mentor - 2005/5-6. szám – 23. oldal

Osztályfőnöki képmás...
  
Úgy gondolom, sok-sok kollégám kemény csatát vívott nyolcadik osztályos tanítványainak középfokú beiskolázásakor. Minden tanév hoz valami „újdonságot”, annak ellenére, hogy a kötelező nyomtatványokon látszólag nem változik semmi az évszámokon kívül...

Mentor - 2005/5-6. szám – 26. oldal
Nagypapa izgalma
  
Boldog vagyok, hogy megéltem, és szorongok egyszerre, mert unokáim szeptembertől megkezdik iskolás éveiket...

Mentor - 2005/5-6. szám – 27. oldal

Ne drogozz! Gondolkozz! Sakkozz!
Balázs-Diák Sakk-Kupa – június 28?július 7.
  
Balázs-Diák Sakk-Kupa – június 28–július 7.
Mivel már csak egy hónap van hátra az év legnagyobb ifjúsági sakkrendezvényéig, szeretnénk összefoglalni az eddigi eseményeket és szeretnénk egy rövid tájékoztatást adni a várható programokról.

Mentor - 2005/5-6. szám – 27. oldal
Mayer József
Ballagás egy Sziltop-iskolában
  
A SZILTOP Oktatási Kht. szervezésében nyílt mód és lehetőség arra, hogy a középiskolai program eljuthasson egy olyan területre, ahol egyébként csak nagy nehézségek árán lehetett volna ezt a képzési programot e tanulók számára elérhetővé tenni. A megtett útról beszélgettünk a ballagást követően az iskola vezetőivel és diákjaival.

Mentor - 2005/5-6. szám – 28. oldal

Adamikné dr. Jászó Anna
...nem semmi!
  
Manapság mindenki angolul tanul, elmondható, hogy sok embernek van nyelvvizsgája. A nagyobb cégek bizonyára alkalmaznak angolul tudó és nemcsak fecsegő, hanem fordításra is képes munkatársakat. Mégis, amit olykor a fordításokban észlel az ember, az nem semmi!

Mentor - 2005/5-6. szám – 29. oldal
Leopold Györgyi
Gyermekbarát iskolabüfék
  
Európa legbetegebb nemzete a magyar – a statisztikai adatok szerint. Ennek a statisztikának az igazolása már kora gyermekkorban, a kisiskolások egészségtelen étkezésével elkezdődik, amit csak tetéz, hogy keveset mozognak. Ezerből ötven diák elhízott. A közelmúltban konferenciát rendeztek az iskolai étel- és italautomaták, továbbá a büfék üzemeltetésével, az iskolai gyermekétkeztetés egészségesebbé tételével kapcsolatos kérdésekről.

Mentor - 2005/5-6. szám – 30. oldal

Hegoczki Ferenc
Káros sugárzás – növekvő agresszivitás
  
Robbanásszerű fejlődést tapasztalunk a számítástechnika, az informatika és szórakoztató készülékek világában. Otthoni és munkahelyi életünkben egyaránt jelentős szerepet játszik a televízió, a rádió, a videó és a számítógép, a mobiltelefonról nem is szólva – valamelyik (vagy mindegyik) mindig be van kapcsolva. Használatuk közben aligha gondolunk arra, hogy káros hatásuk is lehet. Egy felmérés szerint e készülékek többségét a 10–18 évesek 80 százaléka használja otthon és/vagy az iskolában.

Mentor - 2005/5-6. szám – 31. oldal
Wéber Erika
Együtt könnyebb ellenállni
  
Május 28-át világszerte Dohányzásellenes Világnapként tartják számon. Egy budapesti általános iskola tantestületéből a közelmúltban tizenöten csatlakoztak ahhoz a dohányzásleszoktató programhoz, melyet a csepeli székhelyű Empátia Biomed Gyógycentrum indított dr. Molnár György igazgató-főorvos irányításával, személyre szabott módszerrel, a biorezonanciás gyógymód segítségével. Kíváncsiak voltunk, mi motiválta a pedagógusokat arra, hogy közösen jelentkezzenek a terápiára.

Mentor - 2005/5-6. szám – 32. oldal

Orgoványi Anikó
Akár egy kavics
  
Táborozni sokféleképpen lehet. Van olyan tábor, melynek célja mindössze a tanév során felgyülemlett feszültség levezetése, melyet sportolással, fürdőzéssel, vetélkedőkkel fűszereznek a szervezők. Ám egyre nagyobb az igény arra, hogy a kellemest a hasznossal ötvözve, testi-lelki-szellemi kaland is legyen a tábor. Olyan időtöltés, mely amellett, hogy pótolja az év során elhasznált energiát, hoszszú távú hatással van a résztvevő szemléletére. Játszva tanít, szelíd módszerekkel nevel. Ilyen a környezeti tábor is.

Mentor - 2005/5-6. szám – 34. oldal
Kutya-egyszerű...
  
Biztos, hogy mindannyian mérgelődtünk már az elhagyott kutyapiszok miatt. Számtalan esetben a járdán ugrándozva kerülgetjük a „taposóaknákat”, néha nem sok sikerrel. Egyikre-másikra véletlenül rálépve, sokan azonnal „robbanunk” – a dühtől.

Mentor - 2005/5-6. szám – 34. oldal

Gigi
Cselekvő szeretet
  
Miskolcon, az egyik Háló-mozi (drogprevenciós) programon pedagógusokkal beszélgettem. Pesti kollégáikhoz hasonlóan, egy részük túlzónak minősítve az iskolai „drogveszélyt,” elhatárolódott tőle, más részük viszont őszinte kétségbeeséssel kért tanácsot, hogy mit tegyen, ha a gyerek „gyanússá” válik. Egy tanárnő a csoportból kivált nyugodt derűjével, tenni akarásával és felkészültségével.

Mentor - 2005/5-6. szám – 36. oldal
Gede Márton
Zaira életre kel
  
Amikor fárad az ember valamely értekezleten, szinte frissítő öröm, ha egy társa észreveszi – és egy figyelmetkeltő dologgal kedveskedik. Így voltam Győrött a közelmúltban, a Hattyú Fogadóban rendezett határon túli magyar nyugdíjasok találkozóján, amelyen a hazai mozgalom tisztségviselői voltak a házigazdák.

Mentor - 2005/5-6. szám – 37. oldal

Hangulatalapozó vakációra...
  
„A csend az örökkévalóság alkotórésze. A világ elmúlik, de a csend megmarad, azért érezzük azt, hogy mérhetetlen erő és el nem érhető bölcsesség rejlik a csendben.”

Mentor - 2005/5-6. szám – 38. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu