Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 21., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
ARCHÕVUM 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
Az archŪvum lapszŠmai
Az archŪvum laprovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m
T√°mpont, 2005/5-6. sz√°m 
Domokos Zsuzsa
Az olvas√°s ideje
  
Egyre t√∂bb olyan gyermekes csal√°d van, amelynek k√∂nyvekre egy√°ltal√°n nincs p√©nze, s√Ķt m√©g lapokat sem j√°rat. Biztos vagyok benne, hogy nemcsak a gimnazist√°k √©s egyetemist√°k l√°togatn√°k sz√≠vesen a k√∂zs√©gi, v√°rosi, k√∂rzeti, ker√ľleti k√∂nyvt√°rakat, ha ny√°ron is nyitva lenn√©nek. F√Ķk√©pp, ha a magyartan√°r az utols√≥ √≥r√°t arra haszn√°ln√° fel, hogy ny√°ri, pihentet√Ķ, nem k√∂telez√Ķ, hanem divatos bestsellereket aj√°nlana tan√≠tv√°nyai figyelm√©be!

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 1. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Viharos (tan)évet zárt a TVOT
  
A Tank√∂nyves V√°llalkoz√≥k Orsz√°gos Test√ľlete (TVOT) √°prilis v√©g√©n, az Ap√°czai Kiad√≥ budapesti k√∂zpontj√°ban tartotta „tan√©vz√°r√≥
k√∂zgy√Ľl√©s√©t”, amelyen dr. Koller L√°szl√≥n√© eln√∂ki besz√°mol√≥j√°ban az elm√ļlt esztend√Ķt a test√ľlet √©let√©nek legviharosabb id√Ķszakak√©nt eml√≠tette. Ehhez hasonl√≥t csak megalakul√°suk idej√©ben √©ltek √°t,
amikor kider√ľlt, hogy a t√Ķkeszeg√©ny kiad√≥k √°llami t√°mogat√°s n√©lk√ľl nem tudj√°k legy√°rtani a sz√ľks√©ges tank√∂nyveket, hitelt pedig √°llami kezess√©gv√°llal√°s n√©lk√ľl nem kapnak.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 3. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
H√ćD val√≥s√°g √©s iskola k√∂z√∂tt
  
Megnyerhet√Ķk-e a fiatalok a nyomtatott sajt√≥ sz√°m√°ra? A k√©rd√©st m√°sk√©ppen is f√∂l lehet tenni: ma, az Internet, a vide√≥k, a sokcsatorn√°s telev√≠zi√≥k, a mobiltelefonok vil√°g√°ban egy√°ltal√°n k√©zbe vesznek-e √ļjs√°got – nem magazint, hanem klasszikus √ļjs√°got, h√≠rlapot – a t√≠zen- √©s huszon√©vesek?

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 5. oldal
IHM
A digitaliz√°lt „Jancs√≥”
  
Az Informatikai √©s H√≠rk√∂zl√©si Miniszt√©rium digit√°lis tananyagfejleszt√©si p√°ly√°zat√°nak keret√©ben elk√©sz√ľlt a http://www.jancso.film.hu, Jancs√≥ Mikl√≥s filmm√Ľv√©szet√©t bemutat√≥ oldal. Az IHM Nemzeti Digit√°lis Adatt√°r Programj√°nak keret√©ben megval√≥sult a Magyar Mozg√≥k√©p K√∂zalap√≠tv√°ny filmes internetes strat√©gi√°ja, amelynek r√©szek√©nt elindult ez els√Ķ hazai filmt√∂rt√©neti adatb√°zis √©s port√°l http://www.filmtortenet.hu c√≠men.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 5. oldal

Szili Hajnalka
„Ami meg√©rint t√©ged, engem”
  
A Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥ a KID-program kert√©ben jelentette meg el√Ķsz√∂r 2004-ben az Irodalmi ikerk√∂nyvek sorozat√°nak els√Ķ „ikerp√°rj√°t”, az 5. oszt√°lyosoknak sz√≥l√≥ tank√∂nyvet √©s sz√∂veggy√Ľjtem√©nyt. A T√≥th Krisztina-Valaczka Andr√°s szerz√Ķp√°ros r√©gi-√ļj form√°ra, egyszersmind r√©gi-√ļj m√≥dszerre pr√≥b√°lja r√°ir√°ny√≠tani a tan√°rok figyelm√©t, s megh√≥d√≠tani a kisiskol√°sokat az irodalom, az olvas√°s sz√°m√°ra.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 6. oldal
Domokos Zsuzsa
Mérni a mérhetetlent
  
Vil√°gszerte nagy vita folyik arr√≥l, hogy √°rt-e vajon a kereszt√©ny gyerekeknek, ha elolvass√°k a Harry Pottert. Az err√Ķl sz√≥l√≥ √©rdekes tanulm√°ny – benne a v√°lasszal – Kamar√°s Istv√°n Olvas√°s√ľgy c√≠m√Ľ tanulm√°nyk√∂tet√©ben jelent meg.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 7. oldal

Csík Endre
Költészet mindennapokra
  
Ki tudn√° megsz√°molni, hogy √©let√ľnk sor√°n h√°nyf√©lek√©ppen ker√ľl√ľnk kapcsolatba egy-egy verssel – h√°ny √©lethelyzet, h√°ny szerep, h√°ny k√∂r√ľlm√©ny teremtheti meg a tal√°lkoz√°st. Alf√∂ldy Jen√Ķ: Arany √∂ntudat c√≠m√Ľ tanulm√°nyk√∂tete erre √∂nmag√°ban is t√∂bb lehet√Ķs√©get k√≠n√°l az olvas√≥ sz√°m√°ra.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 8. oldal
Federmayer Katalin
Beavat√°si szertart√°s tan√°roknak
  
A Kr√≥nika Nova kiad√≥ nemr√©giben egy riportk√∂tettel lepte meg a hazai pedag√≥gus t√°rsadalmat. Gordon Gy√Ķri J√°nos, a kiadv√°ny szerkeszt√Ķje az elm√ļlt √©vek legnevesebb magyartan√°raival k√©sz√≠tett riportjait f√Ľzte egy csokorba A magyartan√≠t√°s mesters√©ge – mestertan√°rok a magyartan√≠t√°sr√≥l c√≠m√Ľ kiadv√°ny√°ban. T√≠z √©let, t√≠z szakmai p√°lyafut√°s – megannyi saj√°tos fordulattal, de mindig ugyanazzal a v√©gs√Ķ summ√°zattal: tan√≠tani sz√©p √©s nemes misszi√≥.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 9. oldal

Farnady Katalin
Több mint térkép
  
A t√∂rt√©nelem t√©r-id√Ķ koordin√°t√°k n√©lk√ľl nem √©rtelmezhet√Ķ. E k√©t „egyenes” k√∂z√© rendez√Ķdnek az esem√©nyek, elvek, szem√©lyek – vagyis mindaz, amit a t√∂rt√©nelemr√Ķl tudnunk kell. Ez√©rt k√ľl√∂n√∂sen fontos, hogy a gyerekek a t√∂rt√©nelemtank√∂nyv mell√© olyan seg√©deszk√∂z√∂ket is k√©zhez kapjanak, melyek megk√∂nny√≠tik t√°j√©koz√≥d√°sukat. E feladatnak tesz igen magas szinten eleget a Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥ most megjelent, az √°ltal√°nos iskol√°sok sz√°m√°ra k√©sz√≠tett t√∂rt√©nelematlasza.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 10. oldal
Miskolczi Martina
A képi analfabétizmus ellen
  
„Ez a k√∂nyv, b√°r gyakran sz√≥l a hivat√°sos vizu√°lis kommunik√°ci√≥s eszk√∂z√∂kr√Ķl, technik√°kr√≥l, els√Ķsorban olyan l√°t√°s- √©s magatart√°skult√ļr√°t k√≠v√°n a m√Ľvelt, az eszt√©tikai √©rt√©kek ir√°nt √©rz√©keny, kultur√°lt tan√°rok seg√≠ts√©g√©vel terjeszteni, amely n√©lk√ľl sem hivat√°sos, sem t√°rsadalmi tev√©kenys√©g, sem ig√©nyes, teljes √©rt√©k√Ľ mag√°n√©let nem lehets√©ges” – ebben √∂szszegezhet√Ķ a szerz√Ķ legfontosabb t√∂rekv√©se.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 11. oldal

Szabó László
Kalandoz√°sok a matematik√°ban
  
A Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥ nagyszab√°s√ļ v√°llalkoz√°sa – egy √ļj matematika tank√∂nyvcsal√°d els√Ķ nemzed√©k√©nek megjelentet√©se az √°ltal√°nos iskola fels√Ķ tagozat√°ban – biztat√≥ jeleket mutat. Els√Ķ l√©p√©sk√©nt az 5. oszt√°lyosok sz√°m√°ra adt√°k ki a tank√∂nyvet, a munkaf√ľzetet, a feladatgy√Ľjtem√©nyt √©s a tan√°ri k√©zik√∂nyvet. A folytat√°s biztos√≠tott, a 6., 7. √©s 8. oszt√°lyos tank√∂nyvcsal√°d is k√©sz√ľl, folyamatosan jelentetik majd meg.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 12. oldal
Csík Endre
Tálcán kínált csodák
  
Val√≥ban: a k√∂nyv bor√≠t√≥j√°n √ļgy fest ez a t√°g vil√°g, mintha egy tarka, d√≠szes t√°lca volna. Rajta a b√°r√°ny, a farkas, a r√≥ka, a ny√ļl, a bagoly s mind a k√∂zismert √°llat mesefigur√°k. K√∂z√©pen pedig a csodav√°r erk√©ly√©r√Ķl a c√≠mzett, az 5-7 √©ves kisgyerek tekint k√∂rbe. Megkap√≥, hogy ide tart egy katicabogarat k√∂vetve a csacsi is.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 13. oldal

Róbert Péter
Palóc mese-beszéd
  
Sajnos a mai gyermekek √©let√©b√Ķl a n√©pmes√©t a t√°jnyelvvel egy√ľtt egyre ink√°bb kiszor√≠tja a telev√≠zi√≥ √©s a sz√°m√≠t√≥g√©p. M√°r csak ez√©rt is nagy √∂r√∂met okoz feln√Ķttnek √©s gyereknek egyar√°nt az Allprint Kiad√≥ Pal√≥c
mese-besz√©d c√≠m√Ľ kiadv√°nya, amelynek 16 v√°logatott mes√©je bet√Ľvel, k√©ppel, hanggal ad √≠zel√≠t√Ķt a pal√≥c mesekincsb√Ķl – folytatva a nagy siker√Ľ Sz√©kely mese-besz√©d c√≠m√Ľ el√Ķz√Ķ kiadv√°ny√°nak hagyom√°nyait.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 14. oldal
Földes Petra
KOMP-pal könnyebb (lenne?)
  
Az iskolateremt√Ķ pedag√≥giai m√Ľhelyeknek – a folyamatos pedag√≥giai fejleszt√Ķ munka, s nem utols√≥sorban az elker√ľlhetetlen l√©tharcok k√∂zepette – gyakran nem marad idej√ľk, energi√°juk √©s k√©sztet√©s√ľk arra, hogy tapasztalataikat a pedag√≥giai nyilv√°noss√°g el√© t√°rj√°k. Ez√©rt k√ľl√∂n √∂r√∂m, amikor egy szellemi √©s gyakorlati m√Ľhely munk√°j√°nak √≠r√°sos tan√ļs√°gaib√≥l egy eg√©sz brevi√°riumra val√≥ gy√Ľlik √∂ssze.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 15. oldal

Mihály Ildikó
P√°ly√°zni tudni kell!
  
M√°r eddig is megtapasztalhattuk, a j√∂v√Ķben pedig mind ink√°bb tudom√°sul kell venn√ľnk azt, hogy a fejleszt√©sek, kezdem√©nyez√©sek megval√≥s√≠t√°s√°hoz f√Ķk√©nt p√°ly√°zatok √ļtj√°n lehet t√°mogat√°st szerezni, k√ľl√∂n√∂sen
EU-forr√°sokb√≥l. P√°ly√°zni azonban tudni kell! Szerencs√©re, egyre ink√°bb a hogyanj√°t is meg lehet tanulni – nemcsak felk√©sz√≠t√Ķ tanfolyamokon, hanem imm√°r k√∂nyvb√Ķl is.

T√°mpont - 2005/5-6. sz√°m – 17. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu