Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 20., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
ARCHÍVUM 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
Az archívum lapszámai
Az archívum laprovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2005/7-9. szám
Mentor, 2005/7-9. szám 
Gyarmati Szabó Éva
Esélyek
  
Az új tanévvel új fejezet kezdődött lapunk életében. Ebből a külső szemlélő legfeljebb annyit vesz észre, hogy valami megváltozott: a Mentorban ezúttal régi tankönyvkritikai mellékletén, a Támponton kívül egy újabb is akad, a Támasz, ami egy szülőknek szóló oktatási-nevelési kiadvány. A változás azonban mélyebb gyökerű.

Mentor - 2005/7-9. szám – 5. oldal
Kitüntetések augusztus 20-a alkalmából
  
Augusztus 20-a alkalmából Sólyom László, a Magyar Köztársaság elnöke állami kitüntetéseket adományozott többek között tanároknak, oktatási szakembereknek is. Az elismeréseket a köztársasági elnök Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szili Katalin házelnök jelenlétében augusztus 20-án adta át a Parlamentben.

Mentor - 2005/7-9. szám – 6. oldal

7 lépés az igazságos oktatásért
  
A budapesti Puskás Tivadar Távközlési Technikumban augusztus 31-én megtartott országos tanévnyitón Magyar Bálint oktatási miniszter mellett ünnepi beszédet mondott Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is, aki itt, a tanévkezdésre időzítve jelentette be a kormány 100 lépés programjának részét képező 7 lépés az igazságos oktatásért című programot, amelyet az alábbiakban közlünk.

Mentor - 2005/7-9. szám – 7. oldal
Gede Márton
Hét lépésre tíz pont
  
A Pedagógusok Szakszervezetének vezetői tanévnyitó sajtókonferencián ismertették tízpontos válaszukat, melyet a kormány 100 lépése – s ezen belül is a hét közoktatással foglalkozó felvetés – nyomán fogalmaztak meg.

Mentor - 2005/7-9. szám – 7. oldal

Iskolaválasztás előtt
  
Noha még csak most kezdik meg utolsó általános iskolás tanévüket, a nyolcadik osztályosokat talán mégis az a kérdés foglalkoztatja leginkább, hogy melyik középiskolában folytatják majd tanulmányaikat jövő ilyenkor. Az sem kizárt, hogy néhányuk (vagy talán a többség?) már komoly elképzelésekkel rendelkezik, akik azonban még nem, azoknak nagy segítségére lehet a döntéshozatalban az Iskolaválasztás előtt… 2006, és párdarabja, az Iskolaválasztás előtt Pest megyében 2006 című kötet.

Mentor - 2005/7-9. szám – 8. oldal
V. B.
Pedagógusok Háza nyílik az OPKM-ben
  
Pedagógusok Háza szolgáltatóközpont megvalósítására készül az Országos Pedagógiai Múzeum és Könyvtár. A magyar közgyűjteményi (könyvtári és múzeumi) rendszerben összetett feladatkörével egyedülálló OPKM a közoktatás országos háttérintézménye: egyszerre országos tudományos szakkönyvtár (pedagógiai könyvtár és tankönyvtár), taneszköz információs központ és -bemutatóhely, országos gyűjtőkörű szakmúzeum, valamint – elsősorban neveléstörténeti munkákra szakosodott – nem hivatásos kiadó.

Mentor - 2005/7-9. szám – 8. oldal

Mindentudás Egyeteme: indul a 7. szemeszter
  
A Mindentudás Egyeteme 2002 őszén robbant be a magyar ismeretterjesztő médiába és vált a tudós társadalom és a tudomány iránt érdeklődők megkerülhetetlen fórumává. Népszerűsége immár negyedik éve töretlen. Célja a hetedik szemeszter kezdetén is változatlan: a tudomány különböző területeinek aktuális eredményeiről, kérdéseiről, problémáiról minél szélesebb rétegekhez eljutva népszerűsíteni a tudományt és ismertté tenni a magyar tudósokat.

Mentor - 2005/7-9. szám – 9. oldal
Gyarmati Szabó Éva
Pedagógiai kultúra és képességfejlesztés
Interjú Sipos Jánossal, az oktatási tárca közoktatási helyettes államtitkárával
  
Kevesebb jogszabályi újdonságot hozó, de szakmailag jelentős változások lehetőségét magában hordozó tanév előtt állunk – állítja Sipos János, az Oktatási Minisztérium közoktatási helyettes államtitkára. Ezt támasztja alá, hogy 2005 májusában a valóságban is megjelentek az érettségi vizsga új, a tantárgyak többségében jelentősen más követelményei, amelyek kevesebb lexikális ismeretet kérnek számon, de a készségek, képességek kialakult szintjét, az ismeretek hétköznapi szituációkban történő alkalmazását is minden korábbinál alaposabban mérik. Remélhetőleg a pedagógusok hétköznapi tanítási gyakorlatára már ebben a tanévben is jelentős mértékben hatnak az új, életszerűbb vizsgakövetelmények – hangsúlyozza a szakember.

Mentor - 2005/7-9. szám – 10. oldal

IHM
Magyarország képekben az SDT-n
  
A Magyarország Képes Történelmi Kronológiája című internetes adatbázis fejlesztésének újabb szakasza zárult le, melynek forrását az Informatikai és Hírközlési Minisztérium IHM-ITP-11-es pályázata biztosította. Az Országos Széchényi Könyvtár szerverén helyet kapó képes kronológia a címről érhető el. A Sulinet Digitális Tudásbázishoz (SDT) kapcsolódó adatbázis jelentős segítséget nyújt az infokommunikációs technológiát az oktatás folyamatában felhasználó pedagógusoknak.

Mentor - 2005/7-9. szám – 11. oldal
Federmayer Katalin
A kétszintű érettségiről – botrány nélkül
Új irányba, a készségek fejlesztése felé tereli a középiskolai oktatást
  
A kétszintű érettségivel kapcsolatban szükség lenne az objektív értékelésre! Mégiscsak tudnunk kell, vajon a remélt hosszú távú feladatát betölti-e ez a sok sérülést okozó reform? A kérdés tisztázása tanulmányok sorát igényli, melyek remélhetőleg a csatározások elmúltával meg is születnek. A cikk szerzője itt csak arra vállalkozik, hogy az első benyomásokat, a spontán felvetődő kérdéseket vesse papírra.

Mentor - 2005/7-9. szám – 12. oldal

Domokos Zsuzsa
Helyre, tétre, befutóra
  
Azt írta SMS-ben az egyik legkedvesebb tanítványom a nyáron, hogy köszöni, hogy rábeszéltem az emelt szintű történelem érettségire, mert ennek köszönheti, hogy 133 ponttal bejutott a Pázmányra. Rábeszéltem? Nem emlékszem, hogy ilyen önkényes lettem volna. Én csupán tájékoztattam őket a lehetőségekről és szabályokról, de hangsúlyoztam, nagy a tét, ezért dönteni nekik kell.

Mentor - 2005/7-9. szám – 14. oldal
K. V.
Biztonságosabb és igazságosabb változások
  
Biztonságosabbá válik az érettségi tételek terjesztése, valamint igazságosabb lesz a felvételi rendszer – ígéri az Oktatási Minisztérium. A tételeket jövőre csak a vizsga reggelén vehetik át az iskolák, a felvételi során pedig legalább 78 ponttal lehet majd bekerülni főiskolára, egyetemre; emellett csökkentik a beszámítható plusz pontszámokat is.

Mentor - 2005/7-9. szám – 15. oldal

Kifizetődőbb az emelt szintű érettségi
  
A Felsőoktatási Információs Szolgálat (FISZ) felhívást adott közre a 2006-ban érettségiző diákok számára. A 2005-ös felvételi ponthatárok elemzése alapján arra biztatják az úgynevezett „karrierintézményben” továbbtanulni készülőket, hogy mindkét felvételi szempontból érintett tárgyukból emelt szintű érettségit tegyenek.

Mentor - 2005/7-9. szám – 15. oldal
OM Sajtó
Nem lehet kötelező az emelt szint
  
Az Oktatási Minisztérium egyik, augusztus végi közleménye szerint már 2005 őszétől tájékoztatni kell a jelentkezőket arról, hogy milyen képzéseket kínál a magyar felsőoktatás 2006 szeptemberétől. Mindezek alapján a tárca támogatja a jelenleg hatályban lévő felsőoktatási törvény módosítására készült képviselői módosító indítványt, amely felhatalmazást adhat a tárcának a képzési reform folytatására, a többciklusú képzési szerkezet tervezett menetrend szerinti bevezetésére.

Mentor - 2005/7-9. szám – 15. oldal

Megszűnt a pedagógiai lapok központi támogatása
Tiltakozás
  
A szakmai sajtó négy képviselője (Andor Mihály szociológus, Kojanitz László tankönyvkutató, Takács Géza szerkesztő és Gyarmati Szabó Éva főszerkesztő) a tanévkezdés apropóján támogatókat keresve tiltakozó nyilatkozatot indított, hogy – a nyári uborkaszezonban visszhang nélkül maradt bejelentés után – ráirányítsa a figyelmet a pedagógiai lapok tarthatatlan helyzetére.

Mentor - 2005/7-9. szám – 16. oldal
Pedagógiai Lapok Egyesülete (PELE)
Új laptámogatási struktúrát!
  
Minden társadalom jövőjét, gazdasági fejlettségét oktatásának minősége, színvonala szabja meg. Magyarországon mind a köz-, mind a felsőoktatásban reformok zajlanak, hogy felzárkózhassunk a fejlett ipari országokhoz. E folyamatok tükrében elfogadhatatlannak tartjuk, hogy az oktatási tárca az új tanévtől éppen e reformok legfőbb szakmai segítőit, a pedagógiai folyóiratokat – támogatásuk megszüntetésével – ellehetetlenítette, ezzel szeptembertől gyakorlatilag megszűnik a pedagógiai szakmai sajtó Magyarországon. Beszűkül a kommunikációs csatorna, s ezzel együtt a pedagógusok lehetősége is arra, hogy széles körben elmondhassák véleményüket a különböző változásokról, új folyamatokról és szakmai vitát folytassanak.

Mentor - 2005/7-9. szám – 17. oldal

Magyar tanárnő űrösztöndíja
  
A Honeywell, a világ vezető technológiai vállalata történetében először egy magyar tanárnőt is meghívott a Honeywell Űrakadémiára, az amerikai Huntsville-i Űrkutatási és Rakétaközpontba.

Mentor - 2005/7-9. szám – 18. oldal
Mihály Ildikó
Tanulni társak által
  
Olvasóink már megszokhatták, hogy rovatunkban időről-időre lehetőséget biztosítunk olyan pedagógiai programok, kezdeményezések bemutatásának, amik az Európai Unióban már eddig is értékes eredményeket hoztak, vagy valamilyen területen szakmai sikereket ígérnek. De gyakran az is szükségesnek látszik, hogy egy-egy – a közösségi dokumentumokban gyakran használt – fogalmat közelebb hozzunk az olvasókhoz; ezt tesszük most is a peer learning kifejezés értelmezésének segítésével.

Mentor - 2005/7-9. szám – 18. oldal

N. Veszprémi István
Minden gyerek egyéniség
  
Sokan talán nem is gondolunk arra, hogy az oktatási intézmények vezetőjének pedagógiai feladatain túl, az intézmény gazdasági irányítását is meg kell oldania. Az gazdálkodási önállóság kivívása a mozgástér megnövekedése mellett, komoly felelősséget és nem utolsósorban számos új feladatot hoz magával, gyakran éppen a pedagógiai munkától vonva el az erőforrásokat. Dr. Tárnokiné Joó Ildikó óvodavezető és a Józsefvárosi Óvodák Gazdasági Egységének története bizonyítja, hogy a szakmai elszántság és elkötelezettség képes életre hívni a jó megoldásokat, s egyúttal a pedagógia szolgálatába állítani a felszabaduló potenciált...

Mentor - 2005/7-9. szám – 20. oldal
Informatika a felsőoktatásban
  

Immár ötödik alkalommal rendezték meg az „Informatika a Felsőoktatásban 2005” konferenciát augusztus 24-26. között a Debreceni Egyetemen. A háromnapos eseményen négy plenáris előadás mellett, hét szekcióban összesen 268 előadás hangzott el – többek között oktatásmódszertan-tantárgyi tematika, e-learning, műszaki informatika, modellek-algoritmusok, Bolognai folyamat, stratégia és intézményi rendszerek, programozás-alkalmazásfejlesztés témakörökben.

Mentor - 2005/7-9. szám – 23. oldal

Windows Vista
  
A Microsoft Corporation bejelentetése.

Mentor - 2005/7-9. szám – 23. oldal
Audiovizuális „taneszköztár”
  
A Parlament még tavaly év végén fogadta el a Nemzeti Audiovizuális Archívumról (NAVA) szóló törvényt, amely megteremti egy új, az elektronikus médiában keletkezett audiovizuális tartalmakat megőrző közgyűjtemény alapjait.

Mentor - 2005/7-9. szám – 23. oldal

Oktatás játékokkal
  
Az Electronic Arts, a világ vezető interaktív szórakoztatóipari szoftvervállalata és a NESTA Futurelab, az oktatási célokra használható új technológiák kutatásával, fejlesztésével és kiértékelésével foglalkozó szervezet, közös kutatást indítanak annak kiderítésére, hogy milyen módon használhatók fel a számítógépes játékok az iskolai oktatásban.

Mentor - 2005/7-9. szám – 23. oldal
Szélessávú internet az iskolákban
  
Kovács Kálmán informatikai miniszter ígérete szerint 2005 végéig az összes hazai közoktatási intézményben lesz szélessávú internet-hozzáférés. Ez azt jelentené, hogy minden iskolában számítástechnikai oktatásra alkalmas 4-6 számítógéppel rendelkező laborokat hoznak létre.

Mentor - 2005/7-9. szám – 23. oldal

Földes Petra
Dinamika és lelki kannibalizmus
  
Hotel Mentál. A Civil Falu egyik egyensátrában a hétköznapokon Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ névre hallgató intézmény munkatársai kézműves foglalkozásokkal várták (és marasztalták) a betérőket egy kis feltöltődésre, éjjel a civil sátorban szocio-dokumentumfilmeket vetítettek, s szervezésükben egy háromrészes, szerelemről szóló beszélgetéssorozatra is sor került. Ez utóbbi program gazdájával, Besenyei Györggyel a Civil Faluról és a Szigetről, de méginkább vitathatatlan „szívügyeiről”: a szerelemről, a párkapcsolatokról és a párterápiáról beszélgettem.

Mentor - 2005/7-9. szám – 24. oldal
Almásy Katalin
A játéknak egy a nyelve
Öt kontinens gyermekfilmeseinek olaszországi találkozója
  
Treviso városa Velencétől 30 km-re fekszik. Treviso a vizek városa és – ahogy az ottaniak mondják – Treviso a Ciak Junior városa is. S hogy mi is az a Ciak Junior? Rangos nemzetközi televíziós fesztivál, amelyre öt kontinens 10-15 éves korú gyerekei nevezhetnek be egy, a hazájuk közszolgálati televíziója által támogatott filmjükkel. A fesztiválról bővebben Macskássy Katalin filmrendezőt, a magyar küldöttség egyik tagját kérdeztük.

Mentor - 2005/7-9. szám – 26. oldal

Novák Imre
Mit tanul a pályakezd??
  
„...A pályakezdés csak általánosító elképzeléseink, vágyaink szerint történik úgy, hogy a sikeres vizsgák után bizonyítási vággyal lépnek új munkahelyükre a végzett pedagógusok. Azok a kiválasztottak, akik mégis állást kapnak (és helyettük nem a »tíz hónapos« munkabért kérő nyugdíjasokat választja az igazgató), komoly gondokkal kezdik a munkájukat...”

Mentor - 2005/7-9. szám – 28. oldal
Bernáth Attila
Pályát kezdtem a „vad világban”
  
Még 2001-ben figyeltem fel egy hirdetésre a főiskolán, amelyben egyetemi hallgatókat kerestek nyári munkára a X. kerületi önkormányzat napközis táborába. A kőbányai napközis tábor a KÖSZI (Kőbányai Önkormányzat Szabadidő Központja) szervezésének jegyében indult. A KÖSZI vezetőjével a következő nyárelőn találkoztam, aki egy rövid bemutatkozás után felvázolta a táboroztatók munkáját. Ekkor a feladat még nem tűnt komolyabb kihívásnak.

Mentor - 2005/7-9. szám – 29. oldal

Kiss Viktória
Müzli, joghurt, gyümölcs
Szeptembert?l rendelet szabályozza az iskolai büfék kínálatát
  
Már jó ideje folyik a vita arról, pontosan milyen változtatások szükségesek ahhoz, hogy az új tanévtől érezhetően javuljon az iskolai gyermekétkeztetés minősége. Annyi már bizonyos: szeptembertől miniszteri rendelet szabályozza, hogy mit árusíthatnak az iskolai büfék, illetve étel- és italautomaták. Az elképzelések szerint ezentúl az egészségesebb termékkínálatnak kell meghatároznia a forgalmazást, s olyan élelmiszerek kerülhetnek a büfébe, amelyek nem ártalmasak a gyermekekre – de hogy mi tartozik e körbe és mi nem, arról megoszlanak a vélemények.

Mentor - 2005/7-9. szám – 30. oldal
Novák Imre
Eszi, nem eszi – nem kap mást...
  
Lassan megszokjuk, hogy piackonform viszonyok között élünk, reklámok uralkodnak szokásaink fölött, s az a cikk a legkelendőbb, ami a legjobban megfelel a fogyasztók igényeinek. De vajon a közétkeztetésben is így van ez? Tényleg azt kapja a gyerek, amit szívesen megeszik, s amivel egyúttal a szülő is elégedett? Emellett megfelelő-e az étel mennyisége, minősége, és mi a véleménye minderről a harmadik érintettnek, az iskolának?

Mentor - 2005/7-9. szám – 31. oldal

Leopold Györgyi
Védőnők az iskolásokért
A segítő szolgálat alapelve a megelőzés, módszere a gondozás
  
A középiskolákban eddig is volt teljes foglalkoztatású védőnő, de már régóta nyilvánvaló, hogy erre az általános iskolákban is szükség van. A statisztikák egyértelmű tanúsága szerint az általános iskolás korosztály egészségi állapota aggodalomra ad okot. Keveset mozognak a gyerekek, fáradékonyak, rossz a testtartásuk, gerincbántalmakkal küszködnek, sokan közülük nem ismerik az alapvető higiénés és életvezetési szabályokat, sok közöttük a túlsúlyos, emelkedik a magas vérnyomással élők száma, a felsőbb osztályosok közül sokan kipróbálták a cigarettát és többen már a drogot is.

Mentor - 2005/7-9. szám – 32. oldal
Nincs gyötrődés és nikotinéhség
  
A csepeli székhelyű Empátia Biomed Gyógycentrum szeptembertől továbbra is várja ingyenes dohányzásleszoktató kezelésére azokat a középiskolás diákokat, valamint főiskolásokat és egyetemistákat, akik vállalják, hogy egy újfajta módszer, a biorezonanciás terápia és egy chip segítségével megszabadulnak káros szenvedélyüktől.

Mentor - 2005/7-9. szám – 33. oldal

Orgoványi Anikó
A GLOBE új nemzedéke
  
A GLOBE egy nemzetközi környezeti nevelési program, mely az Egyesült Államokból indult, s ma már 110 ország tizenhétezer iskolája vesz részt benne. A nyáron rendezték meg a kilencedik nemzetközi GLOBE-konferenciát csaknem kétszáz résztvevővel, ezúttal Prágában július 31. és augusztus 6. között. A konferencia a „GLOBE új generációja” címet kapta (Next Generation GLOBE-NGG).

Mentor - 2005/7-9. szám – 34. oldal
Adamikné dr. Jászó Anna
A Nyelvművelő kéziszótár
  
Nehéz-e a magyar nyelv? Válaszában Tabi László többek között ezt írta: „Nem tudom, valaha elsajátítanám-e (ha külföldi lennék), hogy a kalbász fűszeresebb, mint a kolbász, a randa csúnyább, mint a ronda, és a beretva élesebb, mint a borotva. Kétlem azt is, hogy az alszik és az aluszik között különbséget tudnék tenni, hogy tudniillik a kedves és szelíd nagymama (ha így akarom mondani) aluszik, de a rablógyilkosra már csupán azt mondhatnám, hogy alszik…”

Mentor - 2005/7-9. szám – 35. oldal

Gigi
A harmadik felvonás...
 
[Hinyzó szöveg]

Mentor - 2005/7-9. szám – 37. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu