Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2017. november 21., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
ARCHÕVUM 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
Az archŪvum lapszŠmai
Az archŪvum laprovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2005/7-9. sz√°m
Mentor, 2005/7-9. sz√°m 
Gyarmati Szab√≥ √Čva
Esélyek
  
Az √ļj tan√©vvel √ļj fejezet kezd√Ķd√∂tt lapunk √©let√©ben. Ebb√Ķl a k√ľls√Ķ szeml√©l√Ķ legfeljebb annyit vesz √©szre, hogy valami megv√°ltozott: a Mentorban ez√ļttal r√©gi tank√∂nyvkritikai mell√©klet√©n, a T√°mponton k√≠v√ľl egy √ļjabb is akad, a T√°masz, ami egy sz√ľl√Ķknek sz√≥l√≥ oktat√°si-nevel√©si kiadv√°ny. A v√°ltoz√°s azonban m√©lyebb gy√∂ker√Ľ.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 5. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kit√ľntet√©sek augusztus 20-a alkalm√°b√≥l
  
Augusztus 20-a alkalm√°b√≥l S√≥lyom L√°szl√≥, a Magyar K√∂zt√°rsas√°g eln√∂ke √°llami kit√ľntet√©seket adom√°nyozott t√∂bbek k√∂z√∂tt tan√°roknak, oktat√°si szakembereknek is. Az elismer√©seket a k√∂zt√°rsas√°gi eln√∂k Gyurcs√°ny Ferenc minisztereln√∂k √©s Szili Katalin h√°zeln√∂k jelenl√©t√©ben augusztus 20-√°n adta √°t a Parlamentben.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 6. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
7 lépés az igazságos oktatásért
  
A budapesti Pusk√°s Tivadar T√°vk√∂zl√©si Technikumban augusztus 31-√©n megtartott orsz√°gos tan√©vnyit√≥n Magyar B√°lint oktat√°si miniszter mellett √ľnnepi besz√©det mondott Gyurcs√°ny Ferenc minisztereln√∂k is, aki itt, a tan√©vkezd√©sre id√Ķz√≠tve jelentette be a korm√°ny 100 l√©p√©s programj√°nak r√©sz√©t k√©pez√Ķ 7 l√©p√©s az igazs√°gos oktat√°s√©rt c√≠m√Ľ programot, amelyet az al√°bbiakban k√∂zl√ľnk.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 7. oldal
Gede M√°rton
Hét lépésre tíz pont
  
A Pedag√≥gusok Szakszervezet√©nek vezet√Ķi tan√©vnyit√≥ sajt√≥konferenci√°n ismertett√©k t√≠zpontos v√°laszukat, melyet a korm√°ny 100 l√©p√©se – s ezen bel√ľl is a h√©t k√∂zoktat√°ssal foglalkoz√≥ felvet√©s – nyom√°n fogalmaztak meg.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 7. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Iskolav√°laszt√°s el√Ķtt
  
Noha m√©g csak most kezdik meg utols√≥ √°ltal√°nos iskol√°s tan√©v√ľket, a nyolcadik oszt√°lyosokat tal√°n m√©gis az a k√©rd√©s foglalkoztatja legink√°bb, hogy melyik k√∂z√©piskol√°ban folytatj√°k majd tanulm√°nyaikat j√∂v√Ķ ilyenkor. Az sem kiz√°rt, hogy n√©h√°nyuk (vagy tal√°n a t√∂bbs√©g?) m√°r komoly elk√©pzel√©sekkel rendelkezik, akik azonban m√©g nem, azoknak nagy seg√≠ts√©g√©re lehet a d√∂nt√©shozatalban az Iskolav√°laszt√°s el√Ķtt… 2006, √©s p√°rdarabja, az Iskolav√°laszt√°s el√Ķtt Pest megy√©ben 2006 c√≠m√Ľ k√∂tet.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 8. oldal
V. B.
Pedagógusok Háza nyílik az OPKM-ben
  
Pedag√≥gusok H√°za szolg√°ltat√≥k√∂zpont megval√≥s√≠t√°s√°ra k√©sz√ľl az Orsz√°gos Pedag√≥giai M√ļzeum √©s K√∂nyvt√°r. A magyar k√∂zgy√Ľjtem√©nyi (k√∂nyvt√°ri √©s m√ļzeumi) rendszerben √∂sszetett feladatk√∂r√©vel egyed√ľl√°ll√≥ OPKM a k√∂zoktat√°s orsz√°gos h√°tt√©rint√©zm√©nye: egyszerre orsz√°gos tudom√°nyos szakk√∂nyvt√°r (pedag√≥giai k√∂nyvt√°r √©s tank√∂nyvt√°r), taneszk√∂z inform√°ci√≥s k√∂zpont √©s -bemutat√≥hely, orsz√°gos gy√Ľjt√Ķk√∂r√Ľ szakm√ļzeum, valamint – els√Ķsorban nevel√©st√∂rt√©neti munk√°kra szakosodott – nem hivat√°sos kiad√≥.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 8. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Mindentud√°s Egyeteme: indul a 7. szemeszter
  
A Mindentud√°s Egyeteme 2002 √Ķsz√©n robbant be a magyar ismeretterjeszt√Ķ m√©di√°ba √©s v√°lt a tud√≥s t√°rsadalom √©s a tudom√°ny ir√°nt √©rdekl√Ķd√Ķk megker√ľlhetetlen f√≥rum√°v√°. N√©pszer√Ľs√©ge imm√°r negyedik √©ve t√∂retlen. C√©lja a hetedik szemeszter kezdet√©n is v√°ltozatlan: a tudom√°ny k√ľl√∂nb√∂z√Ķ ter√ľleteinek aktu√°lis eredm√©nyeir√Ķl, k√©rd√©seir√Ķl, probl√©m√°ir√≥l min√©l sz√©lesebb r√©tegekhez eljutva n√©pszer√Ľs√≠teni a tudom√°nyt √©s ismertt√© tenni a magyar tud√≥sokat.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 9. oldal
Gyarmati Szab√≥ √Čva
Pedag√≥giai kult√ļra √©s k√©pess√©gfejleszt√©s
Interj√ļ Sipos J√°nossal, az oktat√°si t√°rca k√∂zoktat√°si helyettes √°llamtitk√°r√°val
  
Kevesebb jogszab√°lyi √ļjdons√°got hoz√≥, de szakmailag jelent√Ķs v√°ltoz√°sok lehet√Ķs√©g√©t mag√°ban hordoz√≥ tan√©v el√Ķtt √°llunk ‚Äď √°ll√≠tja Sipos J√°nos, az Oktat√°si Miniszt√©rium k√∂zoktat√°si helyettes √°llamtitk√°ra. Ezt t√°masztja al√°, hogy 2005 m√°jus√°ban a val√≥s√°gban is megjelentek az √©retts√©gi vizsga √ļj, a tant√°rgyak t√∂bbs√©g√©ben jelent√Ķsen m√°s k√∂vetelm√©nyei, amelyek kevesebb lexik√°lis ismeretet k√©rnek sz√°mon, de a k√©szs√©gek, k√©pess√©gek kialakult szintj√©t, az ismeretek h√©tk√∂znapi szitu√°ci√≥kban t√∂rt√©n√Ķ alkalmaz√°s√°t is minden kor√°bbin√°l alaposabban m√©rik. Rem√©lhet√Ķleg a pedag√≥gusok h√©tk√∂znapi tan√≠t√°si gyakorlat√°ra m√°r ebben a tan√©vben is jelent√Ķs m√©rt√©kben hatnak az √ļj, √©letszer√Ľbb vizsgak√∂vetelm√©nyek ‚Äď hangs√ļlyozza a szakember.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 10. oldal

IHM
Magyarország képekben az SDT-n
  
A Magyarorsz√°g K√©pes T√∂rt√©nelmi Kronol√≥gi√°ja c√≠m√Ľ internetes adatb√°zis fejleszt√©s√©nek √ļjabb szakasza z√°rult le, melynek forr√°s√°t az Informatikai √©s H√≠rk√∂zl√©si Miniszt√©rium IHM-ITP-11-es p√°ly√°zata biztos√≠totta. Az Orsz√°gos Sz√©ch√©nyi K√∂nyvt√°r szerver√©n helyet kap√≥ k√©pes kronol√≥gia a c√≠mr√Ķl √©rhet√Ķ el. A Sulinet Digit√°lis Tud√°sb√°zishoz (SDT) kapcsol√≥d√≥ adatb√°zis jelent√Ķs seg√≠ts√©get ny√ļjt az infokommunik√°ci√≥s technol√≥gi√°t az oktat√°s folyamat√°ban felhaszn√°l√≥ pedag√≥gusoknak.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 11. oldal
Federmayer Katalin
A k√©tszint√Ľ √©retts√©gir√Ķl – botr√°ny n√©lk√ľl
Új irányba, a készségek fejlesztése felé tereli a középiskolai oktatást
  
A k√©tszint√Ľ √©retts√©givel kapcsolatban sz√ľks√©g lenne az objekt√≠v √©rt√©kel√©sre! M√©giscsak tudnunk kell, vajon a rem√©lt hossz√ļ t√°v√ļ feladat√°t bet√∂lti-e ez a sok s√©r√ľl√©st okoz√≥ reform? A k√©rd√©s tiszt√°z√°sa tanulm√°nyok sor√°t ig√©nyli, melyek rem√©lhet√Ķleg a csat√°roz√°sok elm√ļlt√°val meg is sz√ľletnek. A cikk szerz√Ķje itt csak arra v√°llalkozik, hogy az els√Ķ benyom√°sokat, a spont√°n felvet√Ķd√Ķ k√©rd√©seket vesse pap√≠rra.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 12. oldal

Domokos Zsuzsa
Helyre, tétre, befutóra
  
Azt √≠rta SMS-ben az egyik legkedvesebb tan√≠tv√°nyom a ny√°ron, hogy k√∂sz√∂ni, hogy r√°besz√©ltem az emelt szint√Ľ t√∂rt√©nelem √©retts√©gire, mert ennek k√∂sz√∂nheti, hogy 133 ponttal bejutott a P√°zm√°nyra. R√°besz√©ltem? Nem eml√©kszem, hogy ilyen √∂nk√©nyes lettem volna. √Čn csup√°n t√°j√©koztattam √Ķket a lehet√Ķs√©gekr√Ķl √©s szab√°lyokr√≥l, de hangs√ļlyoztam, nagy a t√©t, ez√©rt d√∂nteni nekik kell.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 14. oldal
K. V.
Biztonságosabb és igazságosabb változások
  
Biztons√°gosabb√° v√°lik az √©retts√©gi t√©telek terjeszt√©se, valamint igazs√°gosabb lesz a felv√©teli rendszer – √≠g√©ri az Oktat√°si Miniszt√©rium. A t√©teleket j√∂v√Ķre csak a vizsga reggel√©n vehetik √°t az iskol√°k, a felv√©teli sor√°n pedig legal√°bb 78 ponttal lehet majd beker√ľlni f√Ķiskol√°ra, egyetemre; emellett cs√∂kkentik a besz√°m√≠that√≥ plusz pontsz√°mokat is.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 15. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kifizet√Ķd√Ķbb az emelt szint√Ľ √©retts√©gi
  
A Fels√Ķoktat√°si Inform√°ci√≥s Szolg√°lat (FISZ) felh√≠v√°st adott k√∂zre a 2006-ban √©retts√©giz√Ķ di√°kok sz√°m√°ra. A 2005-√∂s felv√©teli ponthat√°rok elemz√©se alapj√°n arra biztatj√°k az √ļgynevezett „karrierint√©zm√©nyben” tov√°bbtanulni k√©sz√ľl√Ķket, hogy mindk√©t felv√©teli szempontb√≥l √©rintett t√°rgyukb√≥l emelt szint√Ľ √©retts√©git tegyenek.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 15. oldal
OM Sajtó
Nem lehet k√∂telez√Ķ az emelt szint
  
Az Oktat√°si Miniszt√©rium egyik, augusztus v√©gi k√∂zlem√©nye szerint m√°r 2005 √Ķsz√©t√Ķl t√°j√©koztatni kell a jelentkez√Ķket arr√≥l, hogy milyen k√©pz√©seket k√≠n√°l a magyar fels√Ķoktat√°s 2006 szeptember√©t√Ķl. Mindezek alapj√°n a t√°rca t√°mogatja a jelenleg hat√°lyban l√©v√Ķ fels√Ķoktat√°si t√∂rv√©ny m√≥dos√≠t√°s√°ra k√©sz√ľlt k√©pvisel√Ķi m√≥dos√≠t√≥ ind√≠tv√°nyt, amely felhatalmaz√°st adhat a t√°rc√°nak a k√©pz√©si reform folytat√°s√°ra, a t√∂bbciklus√ļ k√©pz√©si szerkezet tervezett menetrend szerinti bevezet√©s√©re.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 15. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Megsz√Ľnt a pedag√≥giai lapok k√∂zponti t√°mogat√°sa
Tiltakoz√°s
  
A szakmai sajt√≥ n√©gy k√©pvisel√Ķje (Andor Mih√°ly szociol√≥gus, Kojanitz L√°szl√≥ tank√∂nyvkutat√≥, Tak√°cs G√©za szerkeszt√Ķ √©s Gyarmati Szab√≥ √Čva f√Ķszerkeszt√Ķ) a tan√©vkezd√©s aprop√≥j√°n t√°mogat√≥kat keresve tiltakoz√≥ nyilatkozatot ind√≠tott, hogy – a ny√°ri uborkaszezonban visszhang n√©lk√ľl maradt bejelent√©s ut√°n – r√°ir√°ny√≠tsa a figyelmet a pedag√≥giai lapok tarthatatlan helyzet√©re.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 16. oldal
Pedag√≥giai Lapok Egyes√ľlete (PELE)
√öj lapt√°mogat√°si strukt√ļr√°t!
  
Minden t√°rsadalom j√∂v√Ķj√©t, gazdas√°gi fejletts√©g√©t oktat√°s√°nak min√Ķs√©ge, sz√≠nvonala szabja meg. Magyarorsz√°gon mind a k√∂z-, mind a fels√Ķoktat√°sban reformok zajlanak, hogy felz√°rk√≥zhassunk a fejlett ipari orsz√°gokhoz. E folyamatok t√ľkr√©ben elfogadhatatlannak tartjuk, hogy az oktat√°si t√°rca az √ļj tan√©vt√Ķl √©ppen e reformok legf√Ķbb szakmai seg√≠t√Ķit, a pedag√≥giai foly√≥iratokat – t√°mogat√°suk megsz√ľntet√©s√©vel – ellehetetlen√≠tette, ezzel szeptembert√Ķl gyakorlatilag megsz√Ľnik a pedag√≥giai szakmai sajt√≥ Magyarorsz√°gon. Besz√Ľk√ľl a kommunik√°ci√≥s csatorna, s ezzel egy√ľtt a pedag√≥gusok lehet√Ķs√©ge is arra, hogy sz√©les k√∂rben elmondhass√°k v√©lem√©ny√ľket a k√ľl√∂nb√∂z√Ķ v√°ltoz√°sokr√≥l, √ļj folyamatokr√≥l √©s szakmai vit√°t folytassanak.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 17. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Magyar tan√°rn√Ķ √Ľr√∂szt√∂nd√≠ja
  
A Honeywell, a vil√°g vezet√Ķ technol√≥giai v√°llalata t√∂rt√©net√©ben el√Ķsz√∂r egy magyar tan√°rn√Ķt is megh√≠vott a Honeywell √õrakad√©mi√°ra, az amerikai Huntsville-i √õrkutat√°si √©s Rak√©tak√∂zpontba.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 18. oldal
Mihály Ildikó
Tanulni t√°rsak √°ltal
  
Olvas√≥ink m√°r megszokhatt√°k, hogy rovatunkban id√Ķr√Ķl-id√Ķre lehet√Ķs√©get biztos√≠tunk olyan pedag√≥giai programok, kezdem√©nyez√©sek bemutat√°s√°nak, amik az Eur√≥pai Uni√≥ban m√°r eddig is √©rt√©kes eredm√©nyeket hoztak, vagy valamilyen ter√ľleten szakmai sikereket √≠g√©rnek. De gyakran az is sz√ľks√©gesnek l√°tszik, hogy egy-egy – a k√∂z√∂ss√©gi dokumentumokban gyakran haszn√°lt – fogalmat k√∂zelebb hozzunk az olvas√≥khoz; ezt tessz√ľk most is a peer learning kifejez√©s √©rtelmez√©s√©nek seg√≠t√©s√©vel.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 18. oldal

N. Veszprémi István
Minden gyerek egyéniség
  
Sokan tal√°n nem is gondolunk arra, hogy az oktat√°si int√©zm√©nyek vezet√Ķj√©nek pedag√≥giai feladatain t√ļl, az int√©zm√©ny gazdas√°gi ir√°ny√≠t√°s√°t is meg kell oldania. Az gazd√°lkod√°si √∂n√°ll√≥s√°g kiv√≠v√°sa a mozg√°st√©r megn√∂veked√©se mellett, komoly felel√Ķss√©get √©s nem utols√≥sorban sz√°mos √ļj feladatot hoz mag√°val, gyakran √©ppen a pedag√≥giai munk√°t√≥l vonva el az er√Ķforr√°sokat. Dr. T√°rnokin√© Jo√≥ Ildik√≥ √≥vodavezet√Ķ √©s a J√≥zsefv√°rosi √ďvod√°k Gazdas√°gi Egys√©g√©nek t√∂rt√©nete bizony√≠tja, hogy a szakmai elsz√°nts√°g √©s elk√∂telezetts√©g k√©pes √©letre h√≠vni a j√≥ megold√°sokat, s egy√ļttal a pedag√≥gia szolg√°lat√°ba √°ll√≠tani a felszabadul√≥ potenci√°lt...

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 20. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Informatika a fels√Ķoktat√°sban
  

Imm√°r √∂t√∂dik alkalommal rendezt√©k meg az „Informatika a Fels√Ķoktat√°sban 2005” konferenci√°t augusztus 24-26. k√∂z√∂tt a Debreceni Egyetemen. A h√°romnapos esem√©nyen n√©gy plen√°ris el√Ķad√°s mellett, h√©t szekci√≥ban √∂sszesen 268 el√Ķad√°s hangzott el – t√∂bbek k√∂z√∂tt oktat√°sm√≥dszertan-tant√°rgyi tematika, e-learning, m√Ľszaki informatika, modellek-algoritmusok, Bolognai folyamat, strat√©gia √©s int√©zm√©nyi rendszerek, programoz√°s-alkalmaz√°sfejleszt√©s t√©mak√∂r√∂kben.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 23. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Windows Vista
  
A Microsoft Corporation bejelentetése.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 23. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Audiovizu√°lis „taneszk√∂zt√°r”
  
A Parlament m√©g tavaly √©v v√©g√©n fogadta el a Nemzeti Audiovizu√°lis Arch√≠vumr√≥l (NAVA) sz√≥l√≥ t√∂rv√©nyt, amely megteremti egy √ļj, az elektronikus m√©di√°ban keletkezett audiovizu√°lis tartalmakat meg√Ķrz√Ķ k√∂zgy√Ľjtem√©ny alapjait.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 23. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Oktatás játékokkal
  
Az Electronic Arts, a vil√°g vezet√Ķ interakt√≠v sz√≥rakoztat√≥ipari szoftverv√°llalata √©s a NESTA Futurelab, az oktat√°si c√©lokra haszn√°lhat√≥ √ļj technol√≥gi√°k kutat√°s√°val, fejleszt√©s√©vel √©s ki√©rt√©kel√©s√©vel foglalkoz√≥ szervezet, k√∂z√∂s kutat√°st ind√≠tanak annak kider√≠t√©s√©re, hogy milyen m√≥don haszn√°lhat√≥k fel a sz√°m√≠t√≥g√©pes j√°t√©kok az iskolai oktat√°sban.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 23. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Sz√©less√°v√ļ internet az iskol√°kban
  
Kov√°cs K√°lm√°n informatikai miniszter √≠g√©rete szerint 2005 v√©g√©ig az √∂sszes hazai k√∂zoktat√°si int√©zm√©nyben lesz sz√©less√°v√ļ internet-hozz√°f√©r√©s. Ez azt jelenten√©, hogy minden iskol√°ban sz√°m√≠t√°stechnikai oktat√°sra alkalmas 4-6 sz√°m√≠t√≥g√©ppel rendelkez√Ķ laborokat hoznak l√©tre.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 23. oldal

Földes Petra
Dinamika és lelki kannibalizmus
  
Hotel Ment√°l. A Civil Falu egyik egyens√°tr√°ban a h√©tk√∂znapokon √ďbudai Csal√°di Tan√°csad√≥ √©s Gyermekv√©delmi K√∂zpont n√©vre hallgat√≥ int√©zm√©ny munkat√°rsai k√©zm√Ľves foglalkoz√°sokkal v√°rt√°k (√©s marasztalt√°k) a bet√©r√Ķket egy kis felt√∂lt√Ķd√©sre, √©jjel a civil s√°torban szocio-dokumentumfilmeket vet√≠tettek, s szervez√©s√ľkben egy h√°romr√©szes, szerelemr√Ķl sz√≥l√≥ besz√©lget√©ssorozatra is sor ker√ľlt. Ez ut√≥bbi program gazd√°j√°val, Besenyei Gy√∂rggyel a Civil Falur√≥l √©s a Szigetr√Ķl, de m√©gink√°bb vitathatatlan „sz√≠v√ľgyeir√Ķl”: a szerelemr√Ķl, a p√°rkapcsolatokr√≥l √©s a p√°rter√°pi√°r√≥l besz√©lgettem.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 24. oldal
Alm√°sy Katalin
A játéknak egy a nyelve
√Ėt kontinens gyermekfilmeseinek olaszorsz√°gi tal√°lkoz√≥ja
  
Treviso v√°rosa Velenc√©t√Ķl 30 km-re fekszik. Treviso a vizek v√°rosa √©s ‚Äď ahogy az ottaniak mondj√°k ‚Äď Treviso a Ciak Junior v√°rosa is. S hogy mi is az a Ciak Junior? Rangos nemzetk√∂zi telev√≠zi√≥s fesztiv√°l, amelyre √∂t kontinens 10-15 √©ves kor√ļ gyerekei nevezhetnek be egy, a haz√°juk k√∂zszolg√°lati telev√≠zi√≥ja √°ltal t√°mogatott filmj√ľkkel. A fesztiv√°lr√≥l b√Ķvebben Macsk√°ssy Katalin filmrendez√Ķt, a magyar k√ľld√∂tts√©g egyik tagj√°t k√©rdezt√ľk.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 26. oldal

Nov√°k Imre
Mit tanul a p√°lyakezd??
  
„...A p√°lyakezd√©s csak √°ltal√°nos√≠t√≥ elk√©pzel√©seink, v√°gyaink szerint t√∂rt√©nik √ļgy, hogy a sikeres vizsg√°k ut√°n bizony√≠t√°si v√°ggyal l√©pnek √ļj munkahely√ľkre a v√©gzett pedag√≥gusok. Azok a kiv√°lasztottak, akik m√©gis √°ll√°st kapnak (√©s helyett√ľk nem a »t√≠z h√≥napos« munkab√©rt k√©r√Ķ nyugd√≠jasokat v√°lasztja az igazgat√≥), komoly gondokkal kezdik a munk√°jukat...”

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 28. oldal
Bern√°th Attila
P√°ly√°t kezdtem a „vad vil√°gban”
  
M√©g 2001-ben figyeltem fel egy hirdet√©sre a f√Ķiskol√°n, amelyben egyetemi hallgat√≥kat kerestek ny√°ri munk√°ra a X. ker√ľleti √∂nkorm√°nyzat napk√∂zis t√°bor√°ba. A k√Ķb√°nyai napk√∂zis t√°bor a K√ĖSZI (K√Ķb√°nyai √Ėnkorm√°nyzat Szabadid√Ķ K√∂zpontja) szervez√©s√©nek jegy√©ben indult. A K√ĖSZI vezet√Ķj√©vel a k√∂vetkez√Ķ ny√°rel√Ķn tal√°lkoztam, aki egy r√∂vid bemutatkoz√°s ut√°n felv√°zolta a t√°boroztat√≥k munk√°j√°t. Ekkor a feladat m√©g nem t√Ľnt komolyabb kih√≠v√°snak.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 29. oldal

Kiss Viktória
M√ľzli, joghurt, gy√ľm√∂lcs
Szeptembert?l rendelet szab√°lyozza az iskolai b√ľf√©k k√≠n√°lat√°t
  
M√°r j√≥ ideje folyik a vita arr√≥l, pontosan milyen v√°ltoztat√°sok sz√ľks√©gesek ahhoz, hogy az √ļj tan√©vt√Ķl √©rezhet√Ķen javuljon az iskolai gyermek√©tkeztet√©s min√Ķs√©ge. Annyi m√°r bizonyos: szeptembert√Ķl miniszteri rendelet szab√°lyozza, hogy mit √°rus√≠thatnak az iskolai b√ľf√©k, illetve √©tel- √©s italautomat√°k. Az elk√©pzel√©sek szerint ezent√ļl az eg√©szs√©gesebb term√©kk√≠n√°latnak kell meghat√°roznia a forgalmaz√°st, s olyan √©lelmiszerek ker√ľlhetnek a b√ľf√©be, amelyek nem √°rtalmasak a gyermekekre – de hogy mi tartozik e k√∂rbe √©s mi nem, arr√≥l megoszlanak a v√©lem√©nyek.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 30. oldal
Nov√°k Imre
Eszi, nem eszi – nem kap m√°st...
  
Lassan megszokjuk, hogy piackonform viszonyok k√∂z√∂tt √©l√ľnk, rekl√°mok uralkodnak szok√°saink f√∂l√∂tt, s az a cikk a legkelend√Ķbb, ami a legjobban megfelel a fogyaszt√≥k ig√©nyeinek. De vajon a k√∂z√©tkeztet√©sben is √≠gy van ez? T√©nyleg azt kapja a gyerek, amit sz√≠vesen megeszik, s amivel egy√ļttal a sz√ľl√Ķ is el√©gedett? Emellett megfelel√Ķ-e az √©tel mennyis√©ge, min√Ķs√©ge, √©s mi a v√©lem√©nye minderr√Ķl a harmadik √©rintettnek, az iskol√°nak?

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 31. oldal

Leopold Györgyi
V√©d√Ķn√Ķk az iskol√°sok√©rt
A seg√≠t√Ķ szolg√°lat alapelve a megel√Ķz√©s, m√≥dszere a gondoz√°s
  
A k√∂z√©piskol√°kban eddig is volt teljes foglalkoztat√°s√ļ v√©d√Ķn√Ķ, de m√°r r√©g√≥ta nyilv√°nval√≥, hogy erre az √°ltal√°nos iskol√°kban is sz√ľks√©g van. A statisztik√°k egy√©rtelm√Ľ tan√ļs√°ga szerint az √°ltal√°nos iskol√°s koroszt√°ly eg√©szs√©gi √°llapota aggodalomra ad okot. Keveset mozognak a gyerekek, f√°rad√©konyak, rossz a testtart√°suk, gerincb√°ntalmakkal k√ľszk√∂dnek, sokan k√∂z√ľl√ľk nem ismerik az alapvet√Ķ higi√©n√©s √©s √©letvezet√©si szab√°lyokat, sok k√∂z√∂tt√ľk a t√ļls√ļlyos, emelkedik a magas v√©rnyom√°ssal √©l√Ķk sz√°ma, a fels√Ķbb oszt√°lyosok k√∂z√ľl sokan kipr√≥b√°lt√°k a cigarett√°t √©s t√∂bben m√°r a drogot is.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 32. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Nincs gy√∂tr√Ķd√©s √©s nikotin√©hs√©g
  
A csepeli sz√©khely√Ľ Emp√°tia Biomed Gy√≥gycentrum szeptembert√Ķl tov√°bbra is v√°rja ingyenes doh√°nyz√°sleszoktat√≥ kezel√©s√©re azokat a k√∂z√©piskol√°s di√°kokat, valamint f√Ķiskol√°sokat √©s egyetemist√°kat, akik v√°llalj√°k, hogy egy √ļjfajta m√≥dszer, a biorezonanci√°s ter√°pia √©s egy chip seg√≠ts√©g√©vel megszabadulnak k√°ros szenved√©ly√ľkt√Ķl.

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 33. oldal

Orgoványi Anikó
A GLOBE √ļj nemzed√©ke
  
A GLOBE egy nemzetk√∂zi k√∂rnyezeti nevel√©si program, mely az Egyes√ľlt √Āllamokb√≥l indult, s ma m√°r 110 orsz√°g tizenh√©tezer iskol√°ja vesz r√©szt benne. A ny√°ron rendezt√©k meg a kilencedik nemzetk√∂zi GLOBE-konferenci√°t csaknem k√©tsz√°z r√©sztvev√Ķvel, ez√ļttal Pr√°g√°ban j√ļlius 31. √©s augusztus 6. k√∂z√∂tt. A konferencia a „GLOBE √ļj gener√°ci√≥ja” c√≠met kapta (Next Generation GLOBE-NGG).

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 34. oldal
Adamikné dr. Jászó Anna
A Nyelvm√Ľvel√Ķ k√©zisz√≥t√°r
  
Neh√©z-e a magyar nyelv? V√°lasz√°ban Tabi L√°szl√≥ t√∂bbek k√∂z√∂tt ezt √≠rta: „Nem tudom, valaha elsaj√°t√≠tan√°m-e (ha k√ľlf√∂ldi lenn√©k), hogy a kalb√°sz f√Ľszeresebb, mint a kolb√°sz, a randa cs√ļny√°bb, mint a ronda, √©s a beretva √©lesebb, mint a borotva. K√©tlem azt is, hogy az alszik √©s az aluszik k√∂z√∂tt k√ľl√∂nbs√©get tudn√©k tenni, hogy tudniillik a kedves √©s szel√≠d nagymama (ha √≠gy akarom mondani) aluszik, de a rabl√≥gyilkosra m√°r csup√°n azt mondhatn√°m, hogy alszik…”

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 35. oldal

Gigi
A harmadik felvon√°s...
 
[Hinyzó szöveg]

Mentor - 2005/7-9. sz√°m – 37. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu