Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2018. április 22., vasárnap
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2008/7-8. szĂĄm
Mentor, 2008/7-8. szĂĄm 
Gyarmati Szabó Éva
A gazdagsåg felelÔssége
  
Nem is olyan rĂ©gen, egy dunĂĄntĂșli iskola alsĂłs diĂĄkjai körĂ©ben vĂ©gzett felmĂ©rĂ©s azt firtatta, vajon milyen Ă©let- Ă©s pĂĄlyakĂ©ppel rendelkeznek a tĂ­zĂ©vesek. A gyerekek többsĂ©ge arra a kĂ©rdĂ©sre, hogy mi szeretnĂ©l lenni, azt a vĂĄlaszt adta, hogy „gazdag”. Nem sokkal megnyugtatĂłbb a többi felelet sem, a „mĂ©diasztĂĄr”, a „topmodell, a „tĂ©vĂ©s mĂ»sorvezetĂ”â€ vagy a „popcsillag”.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 3. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
EgyezsĂ©g a pedagĂłgusok jobb megbecsĂŒlĂ©sĂ©Ă©rt
  
A pedagĂłgusok nagyobb tĂĄrsadalmi megbecsĂŒlĂ©sĂ©Ă©rt, a pedagĂłgushivatĂĄs presztĂ­zsĂ©nek növelĂ©sĂ©Ă©rt – az Új TudĂĄs Program rĂ©szekĂ©nt – mĂ©g a tanĂ©v vĂ©gĂ©n megĂĄllapodĂĄst Ă­rt alĂĄ az OktatĂĄsi Ă©s KulturĂĄlis MinisztĂ©rium, a PedagĂłgusok Szakszervezete, a Magyar ZenemĂ»vĂ©szek Ă©s TĂĄncmĂ»vĂ©szek Szakszervezete, valamint a Magyar KözoktatĂĄsi Ă©s SzakkĂ©pzĂ©si Szakszervezet.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 10. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Diåkhitellel a felsÔoktatåsban
  
Sok tanĂĄr Ă©s szĂŒlĂ” bizalmatlan a hitelekkel szemben, kĂŒlönösen a fiatalokat Ă©rintĂ”ekkel vannak fenntartĂĄsaik, s ez alĂłl nem kivĂ©tel a diĂĄkhitel sem. Pedig kivĂ©teles a maga nemĂ©ben, hiszen ez a kölcsönfajta a felsĂ”oktatĂĄsban az esĂ©lyegyenlĂ”sĂ©g egyik legfontosabb biztosĂ­tĂ©ka.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 11. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
BecsĂŒletbeli közĂŒgy
VII. NevelĂ©sĂŒgyi Kongresszus
  
A mostani kongresszust 16 szakmai szervezet kezdemĂ©nyezĂ©se nyomĂĄn mintegy 200 csatlakozĂł azĂ©rt hĂ­vta össze, hogy az orszĂĄg fejlĂ”dĂ©sĂ©nek mai, kritikus szakaszĂĄban a szakma Ă©s a tĂĄrsadalom legkĂŒlönbözĂ”bb rĂ©tegeinek kĂ©pviselĂ”i megismerjĂ©k egymĂĄs vĂ©lemĂ©nyĂ©t az oktatĂĄs fejlesztĂ©sĂ©nek legfontosabb kĂ©rdĂ©seirĂ”l, Ă©s olyan konszenzust alakĂ­tsanak ki, amely minden tĂĄrsadalmi rĂ©teg szĂĄmĂĄra megszabhatja az igazodĂĄsi pontokat.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 12. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Egyre kevesebb a fizikatanĂĄr
KitÔl tanulnak majd gyermekeink?
  
A huszonnegyedik ĂłrĂĄban lĂ©vĂ”nek nevezte a reĂĄloktatĂĄs helyzetĂ©t KroĂł Norbert akadĂ©mikus, az AlapĂ­tvĂĄny a Magyar TermĂ©szettudomĂĄnyos OktatĂĄsĂ©rt kuratĂłriumĂĄnak elnöke. Az egyetemek mĂĄr alig bocsĂĄtanak ki fizika szakos ĂĄltalĂĄnos Ă©s közĂ©piskolai tanĂĄrokat, ĂĄm a vĂ©gzettek jelentĂ”s rĂ©sze sem marad a pĂĄlyĂĄn − fogalmazott a kuratĂłrium elnöke. Nem sokkal jobb a helyzet a többi tĂĄrgy esetĂ©ben sem, a tanĂĄrhiĂĄny mĂĄr több hazai telepĂŒlĂ©sen sĂșlyos problĂ©ma.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 14. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Decemberre elkĂ©szĂŒlnek a javaslatok a termĂ©szettudomĂĄnyos oktatĂĄs fejlesztĂ©sĂ©re
  
Az OktatĂĄsi Ă©s KulturĂĄlis MinisztĂ©rium ĂĄllamtitkĂĄrĂĄnak, AratĂł Gergelynek a kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©re – a Magyar TudomĂĄnyos AkadĂ©mia, a szakmai pedagĂłgiai szervezetek, a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyek bevonĂĄsĂĄval – munkacsoport jött lĂ©tre, amelyik az Ă©v vĂ©gĂ©ig teszi le a javaslatait a termĂ©szettudomĂĄnyos oktatĂĄs fejlesztĂ©sĂ©rĂ”l. Ugyanakkor az OKM fontosnak tartja, hogy Ă©rhetĂ”vĂ© vĂĄljon Ă©s elkĂŒlönĂŒljön a „szociĂĄlis, az Ă©letviteli Ă©s a környezeti” kompetenciaterĂŒlet, illetve a „termĂ©szetismeret” tĂĄrgy fogalma. E fogalmakrĂłl ugyanis a sajtĂłban pontatlan Ă©s tĂ©ves Ă©rtelmezĂ©sek jelentek meg, amelyek fĂ©lreĂ©rtelmezĂ©shez vezettek – olvashatĂł az oktatĂĄsi tĂĄrca közlemĂ©nyĂ©ben.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 15. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
EsélyegyenlÔség pålyåzattal
ÖsztöndĂ­j hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ», tehetsĂ©ges diĂĄkoknak Ă©s tanĂĄraiknak
  
Az esĂ©lyegyenlĂ”sĂ©g biztosĂ­tĂĄsĂĄt szolgĂĄlĂł alprogramok keretĂ©ben a hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ», halmozottan hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ», csalĂĄdba fogadott, ĂĄtmeneti nevelĂ©sbe vett, ideiglenes hatĂĄllyal elhelyezett, valamint utĂłgondozĂĄsban vagy utĂłgondozĂłi ellĂĄtĂĄsban rĂ©szesĂŒlĂ” tanulĂłk vĂĄlasztott mentortanĂĄrukkal egyĂŒtt, oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyĂŒk közremĂ»ködĂ©sĂ©vel 2008. szeptember 25-i hatĂĄridĂ”vel pĂĄlyĂĄzhatnak.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 17. oldal
Fodor Erika
A tehetsĂ©g nem vĂĄlogatja meg, hova szĂŒletik
  
JĂșliustĂłl a CsĂĄnyi AlapĂ­tvĂĄny „ÉletĂșt tehetsĂ©ggondozĂł programjĂĄba” az eddigi nyolcvankĂ©t gyermek mellĂ©Ășjabb harminckĂ©t kisdiĂĄk kerĂŒlt be. A „gĂłlyĂĄk” Ă©s a tavaly bekerĂŒlt „kicsik” egyĂŒtt
vehettek rĂ©szt nyĂĄron a mĂĄr hagyomĂĄnyosnak szĂĄmĂ­tĂł sarlĂłspusztai tĂĄborban. Itt kiemelkedĂ” szerepĂŒk volt a közössĂ©gbe valĂł beilleszkedĂ©st segĂ­tĂ” drĂĄmapedagĂłgiai foglalkozĂĄsoknak, melyeken keresztĂŒl a gyermekeknek mĂłdjuk nyĂ­lt arra, hogy önmagukat Ă©s egymĂĄst is jobban megismerjĂ©k, kapcsolataikat elmĂ©lyĂ­tsĂ©k. A tĂĄbor mĂĄsik fontos cĂ©lja volt, hogy a gĂłlyĂĄk intenzĂ­v, tanulĂĄsi stratĂ©giĂĄkkal foglalkozĂł tanulĂĄs-mĂłdszertani trĂ©ningen vegyenek rĂ©szt.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 18. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
„Egy vĂ©rbĂ”l valĂłk vagyunk, te meg Ă©n”
Iskola „zĂ»rös” gyerekeknek
  
Azok, akik problĂ©mĂĄs, nehezen kezelhetĂ” fiatalokkal foglalkoznak hivatĂĄskĂ©nt, sokak szemĂ©ben maguk is kicsit csodabogĂĄrnak szĂĄmĂ­tanak. De vajon tĂ©nyleg azok? MĂĄsok-e a pĂĄlyĂĄn ezt a vonalat vĂĄlasztĂł tanĂĄrok, mint a hagyomĂĄnyos utat jĂĄrĂł tĂĄrsaik, vagy csak a zĂ»rös gyerekek körĂŒli Ă©rtetlensĂ©g Ă©s – mondjuk ki nyĂ­ltan – fĂ©lelem mondatja ezt a környezetĂŒkkel? A kĂ©rdĂ©s fontosabb, mint elsĂ” lĂĄtĂĄsra tĂ»nik: egyre több fiatal kerĂŒl olyan helyzetbe, hogy gyakori iskolavĂĄltĂĄsra kĂ©nyszerĂŒl valamilyen összefĂ©rhetetlensĂ©g miatt. Amennyiben a velĂŒk valĂł szakszerĂ» foglalkozĂĄs speciĂĄlis szemĂ©lyisĂ©gvonĂĄsokat igĂ©nyel, ezekre mindenkĂ©ppen oda kell figyelnĂŒnk, mivel egyre nagyobb szĂŒksĂ©g lesz a problĂ©mĂĄt kezelni tudĂł szakemberekre.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 22. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
KooperatĂ­v tanulĂĄs Ă©s kvĂ­z-mĂłdszer
  
MiĂłta felismertĂ©k, hogy a frontĂĄlis osztĂĄlymunka, Ă©s ĂĄltalĂĄban a tanulĂłt szinte passzivitĂĄsra kĂ©nyszerĂ­tĂ” „hagyomĂĄnyos” oktatĂĄsi mĂłdszerek helyett jĂłval eredmĂ©nyesebbek lehetnek az aktĂ­v tanulĂĄsi stratĂ©giĂĄk, azĂłta a lehetsĂ©ges aktĂ­v formĂĄk között a szakemberek gyakran emlegetik a kooperatĂ­v tanulĂĄs lehetĂ”sĂ©gĂ©t. E mĂłdszer lĂ©nyege, hogy a tanulĂłk – termĂ©szetesen tanĂĄri segĂ­tsĂ©ggel – kisebb csoportokban dolgoznak, ami alkalmat adhat szĂĄmukra sajĂĄt Ă©s egymĂĄs tanulĂĄsi kĂ©pessĂ©geinek valĂłs kihasznĂĄlĂĄsĂĄra, Ă©s az eredmĂ©nyek maximalizĂĄlĂĄsĂĄra. (E kisebb csoportokat egyĂ©bkĂ©nt kĂŒlönbözĂ” adottsĂĄgok Ă©s igĂ©nyek alapjĂĄn strukturĂĄlni is szoktĂĄk. MĂĄr csak amiatt is, mert ilyen csoportok nemcsak formĂĄlisan, hanem informĂĄlisan is lĂ©trejöhetnek.)

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 24. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Magyar diåkok sikere a Microsoft Imagine Cup versenyén
  
A nyĂĄron lezajlott Microsoft Imagine Cup PĂĄrizsban megrendezett vilĂĄgversenyĂ©nek döntĂ”jĂ©n több magyar siker is szĂŒletett. A többĂ©ves hagyomĂĄnyokra visszatekintĂ” versenyen fĂ”iskolĂĄs Ă©s egyetemista diĂĄkok mĂ©rhettĂ©k össze erejĂŒket, s kreativitĂĄsuk segĂ­tsĂ©gĂ©vel olyan technolĂłgiai megoldĂĄsokat alkothattak, amelyek segĂ­tenek a vilĂĄg legnagyobb tĂĄrsadalmi kihĂ­vĂĄsainak kezelĂ©sĂ©ben. A diĂĄkok versenyfeladata idĂ©n az volt, hogy a vilĂĄg környezetvĂ©delmi problĂ©mĂĄinak kezelĂ©sĂ©re keressenek megoldĂĄsokat.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 26. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
DiĂĄkolimpia Budapesten
Hatvannyolc orszåg legjobb fiatal vegyészei versenyeztek
  
Budapesten, az Eötvös LorĂĄnd TudomĂĄnyegyetemen rendeztĂ©k meg a 40. Nemzetközi KĂ©miai DiĂĄkolimpiĂĄt jĂșlius 12. Ă©s 21. között. Hatvannyolc orszĂĄg nĂ©gy-nĂ©gy fĂ”s csapata, kĂ­sĂ©rĂ”ikkel egyĂŒtt mintegy ötszĂĄz vendĂ©g Ă©rkezett a versenyre. A rangos szakmai esemĂ©ny fĂ”vĂ©dnökei: SĂłlyom LĂĄszlĂł, a Magyar KöztĂĄrsasĂĄg Elnöke, Hiller IstvĂĄn oktatĂĄsi miniszter, OlĂĄh György Nobel-dĂ­jas kĂ©mikus voltak, elnöke pedig Szepes LĂĄszlĂł, az ELTE professzora. A rendezvĂ©ny szervezĂ©sĂ©ben rĂ©szt vett a centenĂĄriumĂĄt ĂŒnneplĂ” Magyar KĂ©mikusok EgyesĂŒlete is.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 27. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Akiket nyakon csĂłkolt a mĂșzsa
SzubjektĂ­ven a KutatĂł DiĂĄkok XII. OrszĂĄgos KonferenciĂĄjĂĄrĂłl
  
Nyakra puszi. ÁltalĂĄban jĂłlesĂ” Ă©s bizalmas gesztus, a szeretet egyik kifejezĂ” formĂĄja. MĂ©gis ettĂ”l tartottak leginkĂĄbb azok a fiatal kutatĂłk, akik jĂșlius 7-12. között a KutatĂł DiĂĄkok XII. OrszĂĄgos KonferenciĂĄjĂĄn vettek rĂ©szt KĂĄptalanfĂŒreden. A konferencia rĂ©sztvevĂ”it szĂ­nes program fogadta, amely tanulĂĄsra Ă©s kikapcsolĂłdĂĄsra egyarĂĄnt lehetĂ”sĂ©get nyĂșjtott. Neves elĂ”adĂłk, kivĂĄlĂł kutatĂłk Ă©s sikeres emberek kötetlen beszĂ©lgetĂ©sben mesĂ©ltek Ă©letpĂĄlyĂĄjukrĂłl, Ă©s hasznos tippekkel szolgĂĄltak az Ășj kutatĂł generĂĄciĂł szĂĄmĂĄra. Mindemellett Ă©jjeli akadĂĄlyverseny, felszabadult beszĂ©lgetĂ©sek, filmest, tĂĄbori alkotĂłk versenye Ă©s hasonlĂłk biztosĂ­tottĂĄk a jĂł hangulat megteremtĂ©sĂ©t. Ám ennek ellenĂ©re a tĂĄborban vĂ©gig ott kĂ­sĂ©rtett a titokzatos nyakra puszi szelleme.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 28. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Itthon, EurĂłpĂĄban
„A civil kezdemĂ©nyezĂ©sek felgyorsĂ­thatjĂĄk a demokratikus folyamatokat” – mondja Szunai MiklĂłs
  
Szeptember 26-ĂĄn SzĂ©kesfehĂ©rvĂĄr ad otthont a „Közös EurĂłpĂĄban egyĂŒtt emlĂ©kezzĂŒnk!” cĂ­mĂ» nemzetközi konferenciĂĄnak, amelyet a fogadĂł vĂĄroson kĂ­vĂŒl hĂĄrom civil szervezet, a SzĂ©chenyi TudomĂĄnyos TĂĄrsasĂĄg, a Közös EurĂłpĂĄban EgyĂŒtt EmlĂ©kezzĂŒnk Nemzetközi AlapĂ­tvĂĄny, valamint a HonvĂ©dsĂ©g Ă©s TĂĄrsadalom BarĂĄti Kör szĂ©kesfehĂ©rvĂĄri szervezete közösen rendez meg. A tervek szerint a konferencia szellemĂ©ben, a rĂ©szt vevĂ” orszĂĄgok delegĂĄtusainak közremĂ»ködĂ©sĂ©vel itt alakul meg az uniĂł egyik legnagyobb civil szervezete, amelynek Budapesten Ă©pĂŒl föl a szĂ©khĂĄza is, az EurĂłpai KulturĂĄlis Központ. A konferencia cĂ­me önmagĂĄban is több kĂ©rdĂ©st vet fel, mikĂ©nt a szervezĂ”k neve is. Mire, kire, kikre emlĂ©kezzĂŒnk egyĂŒtt a közös EurĂłpĂĄban? MiĂ©rt fontos, hogy egyĂŒtt emlĂ©kezzĂŒnk? MiĂ©rt Ă©ppen a nevezett szervezetek kezdemĂ©nyeztĂ©k ezt a szokatlan nevĂ» nemzetközi fĂłrumot? A kĂ©rdĂ©sekkel Szunai MiklĂłst, a konferencia egyik Ă©letre hĂ­vĂłjĂĄt, a SzĂ©chenyi TudomĂĄnyos TĂĄrsasĂĄg ĂŒgyvezetĂ”jĂ©t kerestĂŒk meg.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 30. oldal

Szili Hajnalka
TĂĄjkĂłstolĂł – dödöllĂ©vel
  
Mostani barangolĂĄsunk MagyarorszĂĄg egyik legszebb, kicsit kĂŒlönleges helyĂ©re, Zala megye nyugati, a Zala, a VĂĄlicka Ă©s a Kerka folyĂł ĂĄltal hatĂĄrolt terĂŒletĂ©re vezeti az olvasĂłt. E tĂĄjegysĂ©g Göcsej nĂ©ven ismert, KosztolĂĄnyi DezsĂ” idejĂ©n mĂ©g MagyarorszĂĄg legĂ©rintetlenebb terĂŒlete volt. Völgyekkel sĂ»rĂ»n tagolt, agyagos, kavicsos talajĂș, erdĂ”kkel borĂ­tott dombvidĂ©k, a Nyugat-Zalai DombsĂĄg rĂ©szĂ©t kĂ©pezi. Kedvelt kirĂĄndulĂłhelye gyerekeknek, felnĂ”tteknek. IsmerkedjĂŒnk meg törtĂ©nelmĂ©vel, nĂ©prajzĂĄval, Ă©pĂ­tĂ©szeti emlĂ©keivel!

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 34. oldal
Dr. KirĂĄly PĂ©ter
HĂșsbavĂĄgĂł döntĂ©s
...hogy ne szaporĂ­tsuk a gondokat
  
A kutya az egyik legrĂ©gebben hĂĄziasĂ­tott ĂĄllatfaj. A hĂĄziasĂ­tĂĄs sorĂĄn a kutya Ă”sĂ©t termĂ©szetes Ă©lĂ”helyĂ©rĂ”l, szaporodĂĄsi közössĂ©gĂ©bĂ”l kiszakĂ­tva az ember sajĂĄt közössĂ©gĂ©nek javĂĄra tartotta, majd – az egyes jĂł tulajdonsĂĄgokkal bĂ­rĂł egyedeket tovĂĄbbszaporodĂĄsra kivĂĄlogatva – elindult a kutya tudatos tenyĂ©sztĂ©se is. E folyamat mind a mai napig tart. Ez a beavatkozĂĄs a faj egyedeit teljesen megvĂĄltoztatta mind anatĂłmiailag, fiziolĂłgiailag, biolĂłgiailag, sĂ”t pszicholĂłgiailag is. A gyakran sĂșlyos kĂĄrokat okozĂł felelĂ”tlen szaporĂ­tĂĄstĂłl eltĂ©rĂ”en az igĂ©nyes kutyatenyĂ©sztĂ©s komoly szaktudĂĄst Ă©s tapasztalatot igĂ©nylĂ” hivatĂĄs, ezĂ©rt ezt a feladatot csak felkĂ©szĂŒlt szakembereknek ajĂĄnljuk. A mai korunkban a nem tenyĂ©sztĂ©sre szĂĄnt ĂĄllatok ivartalanĂ­tĂĄsa a felelĂ”s ĂĄllattartĂĄs rĂ©szĂ©vĂ© vĂĄlt, ezĂ©rt cikkĂŒnkben errĂ”l a tĂ©mĂĄrĂłl szĂłlunk rĂ©szletesebben.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 36. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
ÉlmĂ©nymorzsĂĄk
Gemma, a kis denevér
  
Tisztelt SzerkesztĂ”sĂ©g! Örömmel olvasom a magazinban az ĂĄllatokkal kapcsolatos beszĂĄmolĂłkat, mĂ©g ha nĂ©ha szomorĂș törtĂ©netrĂ”l is van szĂł. Újpesten, az Állatsziget önkĂ©ntesekĂ©nt prĂłbĂĄlok a magam szerĂ©ny mĂłdjĂĄn segĂ­teni az ott lakĂł ĂĄllatokon. IdĂ©n januĂĄrban esett meg az a törtĂ©net, amit szeretnĂ©k Önökkel s az OlvasĂłkkal is megosztani.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 38. oldal
Dr. Koncz IstvĂĄn
JövÔtervezés
a bennĂŒnk lĂ©vĂ” lehetĂ”sĂ©gekre Ă©pĂ­tve
  
Mindenkinek vannak jellemzĂ” adottsĂĄgai, kĂ©pessĂ©gei, amelyeket szĂŒksĂ©ges ismernĂŒnk ahhoz, hogy sajĂĄt jövĂ”nkkel kapcsolatban jĂłl dönthessĂŒnk. Ennek Ă©rdekĂ©ben mindenekelĂ”tt Ă©rdeklĂ”dĂ©sĂŒnket, adottsĂĄgainkat Ă©s interperszonĂĄlis kĂ©szsĂ©geinket Ă©rdemes szĂĄmba vennĂŒnk akĂĄr tovĂĄbbtanulĂĄs, akĂĄr munkavĂĄlasztĂĄs vagy mĂĄs, kisebb-nagyobb Ă©letfordulĂł elĂ”tt. A rendszerezĂ©s, amely tudatossĂĄgunkat Ă©s motivĂĄciĂłnkat egyarĂĄnt edzi, cĂ©ljaink kivĂĄlasztĂĄsĂĄban segĂ­t, nem utolsĂłsorban elhatĂĄrozĂĄsunkban erĂ”sĂ­ti meg.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 40. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A bolognai folyamattĂłl a kompetenciaalapĂș pedagĂłguskĂ©pzĂ©sig
Rövid ciklusĂș tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sek a PĂĄzmĂĄny PĂ©ter Katolikus Egyetemen
 
A hazai felsĂ”oktatĂĄs tartalmi Ă©s rendszerszintĂ» megĂșjĂ­tĂĄsĂĄt cĂ©lozzĂĄk az OktatĂĄsi Ă©s KulturĂĄlis MinisztĂ©rium ĂĄltal a humĂĄn erĂ”forrĂĄs fejlesztĂ©sĂ©re több ciklusban kiĂ­rt operatĂ­v programok. A jelenleg Ă©rvĂ©nyben levĂ” HEFOP 3.3. pĂĄlyĂĄzat keretĂ©ben A felsĂ”oktatĂĄs rendszerszintĂ» vĂĄltozĂĄsĂĄhoz kapcsolĂłdĂł rövid ciklusĂș kĂ©pzĂ©sek lebonyolĂ­tĂĄsĂĄra van lehetĂ”sĂ©g.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 43. oldal
BorbĂĄth Katalin
Extra lehetÔség a tehetséggondozåsra
  
PedagĂłgusismerĂ”söm mesĂ©li: „NĂĄlunk a csalĂĄdi nyaralĂĄsok alkalmĂĄval az unokatestvĂ©rek falkĂĄja nyaral egyĂŒtt. Gyakran veszekedĂ©sbe fulladva unatkoznak, azonban egy kis szĂŒlĂ”i lökĂ©ssel idĂ”nkĂ©nt a sajĂĄt ötleteikbĂ”l nagyon izgalmas nyĂĄri programok szĂŒletnek. Az idei nyĂĄr slĂĄgere a szĂ­nhĂĄzi elĂ”adĂĄs-jĂĄtĂ©k volt. Komolyan prĂłbĂĄltak, napokig gyakoroltak, elĂ”tte termĂ©szetesen szerepeket vĂĄlogattak, jelmezeket Ă©s dĂ­szleteket kĂ©szĂ­tettek, Ă©s jegyeket is (az Ă­rni tudĂłk), amelyekre kĂŒlönbözĂ” összegeket Ă­rtak. A pĂ©nzt az „igazi” elĂ”adĂĄson rendre be is szedtĂ©k tĂ”lĂŒnk, „nĂ©zĂ”ktĂ”l”. MĂ©g sajĂĄt kĂ©szĂ­tĂ©sĂ» limonĂĄdĂ©t is ĂĄrultak – persze, ezt sem ingyen


Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 44. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A bĂłdĂ­tĂł mĂĄmor foglyai
  
Augusztus elejĂ©n sokkolĂł hĂ­radĂĄsokbĂłl Ă©rtesĂŒlhettĂŒnk, hogy nĂ©gy nap alatt hat fiatal is elhunyt „aranylövĂ©s” miatt. EgyikĂŒk sem Ă©rte meg a harmincadik Ă©letĂ©vĂ©t. Napokon ĂĄt az volt a vezetĂ” tĂ©ma a hazai mĂ©diumokban, hogy a fiatalok mind többen nyĂșlnak a kĂĄbĂ­tĂłszerhez, s egyre jobban emelkedik a „bĂłdĂ­tĂł mĂĄmor” utĂĄn vĂĄgyakozĂłk szĂĄma. A politikusok, szakemberek a drogfogyasztĂĄs megelĂ”zĂ©sĂ©nek fontossĂĄgĂĄt hangsĂșlyozzĂĄk, a jogĂĄszok a bĂŒntetĂ©si tĂ©telek szigorĂ­tĂĄsĂĄt szorgalmazzĂĄk, mĂ­g a szĂŒlĂ”k, pedagĂłgusok, szociĂĄlis munkĂĄsok a megelĂ”zĂ©sben a tetteket sĂŒrgetik. Mindannyiunk közös feladata a bajok megelĂ”zĂ©se. De vajon miĂ©rt, mikĂ©nt jutnak el a drogfĂŒggĂ”sĂ©gig a fiatalok? S hogyan, mivel lehet megelĂ”zni a bajt?

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 46. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Csemege Ă©s orvossĂĄg
  
Mit tehetĂŒnk veled, te kis tigrismacska? Ha nem eszöl, sose leszöl nagyobbacska” (Milne) Mint Milne kedves kis tigrismacskĂĄja, Ă©n is rossz Ă©tvĂĄgyĂș gyerek voltam. AnyukĂĄm mindennap egy nagy evĂ”kanĂĄlnyi mĂ©zes diĂłt etetett meg velem. Ma mĂĄr boldogan ennĂ©m, de sajnos magamtĂłl is szĂ©p kerek vagyok! A mĂ©z azonban azĂłta is (sĂŒtemĂ©nyben, teĂĄban, sörben, borban, pĂĄlinkĂĄban, mĂ©zeskalĂĄcsban, vajas kenyĂ©ren, mĂ©zbonbonban Ă©s mĂ©zes-mustĂĄros csirkĂ©n, Ă©s persze arcpakolĂĄson stb.) hĂĄztartĂĄsunk alapvetĂ” kellĂ©ke maradt. De arrĂłl, hogy mivel foglalkozik az apiterĂĄpia, halovĂĄny gĂ”zöm sem volt addig, amĂ­g az m2 „EgĂ©szsĂ©gszerviz” szeptemberi adĂĄsĂĄra kĂ©szĂŒlve nem volt mĂłdom beszĂ©lgetni errĂ”l Gillich IstvĂĄn termĂ©szetgyĂłgyĂĄszat oktatĂłval, egy olyan szakĂ©rtĂ”vel, aki a mĂ©htermĂ©kek gyĂłgyhatĂĄsĂĄval foglalkozik.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 48. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
BĂ©res EgĂ©szsĂ©g Hungarikum-DĂ­j – elĂ”ször
  
A nyĂĄr közepĂ©n, jĂșlius 1-jĂ©n, a Magyar EgĂ©szsĂ©gĂŒgy NapjĂĄn elsĂ” alkalommal kiosztott BĂ©res EgĂ©szsĂ©g Hungarikum DĂ­jat kĂ©t pedagĂłgus Ă©s egy vĂ©dĂ”nĂ” kapta meg: Marsiczki JĂłzsefnĂ© budapesti ĂłvĂłnĂ”, Balatoni TamĂĄsnĂ© iskolaigazgatĂł MagyarmecskĂ©rĂ”l, valamint dr. Kiss TĂłth EmĂ”ke, a Miskolci Egyetem EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi FĂ”iskolai KarĂĄnak dĂ©kĂĄn-helyettese. A kĂ©t pedagĂłgust is Ă©rintĂ” döntĂ©s csak csak elsĂ” pillanatban meglepĂ”, hiszen ahogy azt dr. BĂ©res JĂłzsef, a BĂ©res EgĂ©szsĂ©g Hungarikum Program Ă©letre hĂ­vĂłja a dĂ­jĂĄtadĂĄsi ĂŒnnepsĂ©gen elmondta, egĂ©szsĂ©gtudatos magatartĂĄs, tudatos egĂ©szsĂ©gvĂ©delem csak akkor alakulhat ki, ha megalapozĂĄsa kisgyermekkorban kezdĂ”dik, fejlesztĂ©se pedig az oktatĂĄs minden szintjĂ©n folyamatos. A BĂ©res EgĂ©szsĂ©g Hungarikum Program azĂ©rt jött lĂ©tre, hogy MagyarorszĂĄg EurĂłpa egyik legegĂ©szsĂ©gesebb nemzetĂ©vĂ© vĂĄljon, s e cĂ©l elĂ©rĂ©sĂ©ben a pedagĂłgusok nĂ©lkĂŒlözhetetlen partnerek. A dĂ­jjal azoknak a munkĂĄjĂĄt köszönik meg Ă©s mutatjĂĄk be, akik önerĂ”bĂ”l ugyanezĂ©rt kĂŒzdenek.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 50. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
FĂłkuszban a lĂĄtĂĄs
Elindult az Ofotért optikai informåciós programja
  
Az Ofotért a håziorvosok és a szemészek körében végzett reprezentatív kutatåst 2008 måjusåban, felmérte, hogy a szakemberek szívesen fogadnånak-e szemészettel, optikåval kapcsolatos informåciókat. A kutatås igazolta, hogy igény van a téma rendszeres kommunikåciójåra.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 51. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A funkcionålis élelmiszereké a jövÔ
 
MĂĄr nem elĂ©g, ha jóízĂ», nem elĂ©g, ha olcsĂł, Ă©s az sem, ha kĂŒlsĂ”re tetszetĂ”s. Növekszenek a fogyasztĂłi igĂ©nyek az Ă©lelmiszerekkel szemben, a mai vĂĄsĂĄrlĂł egyre inkĂĄbb mĂĄr nem „degeszre” akarja enni magĂĄt, hanem egĂ©szsĂ©gesre. Hogy ez mit jelent a mindennapokban, arrĂłl dr. Biacs PĂ©terrel, a Budapesti Corvinus Egyetem professzorĂĄval beszĂ©lgetĂŒnk.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 52. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A rettegés csapdåjåban
A szĂŒlĂ”i magatartĂĄs döntĂ” az Ă©rzelmek kialakulĂĄsĂĄban
  
NĂ©hĂĄny Ă©vvel ezelĂ”tt mĂ©g gyĂłgyĂ­thatatlannak tartottĂĄk a lĂ©lek tudĂłsai az egyik gyakori pszichiĂĄtriai kĂłrkĂ©pet: a BorderlineszemĂ©lyisĂ©gzavart. Az e kĂłrkĂ©ppel Ă©lĂ”k nehezen elviselhetĂ”k a csalĂĄdban, közvetlen Ă©s tĂĄgabb környezetĂŒkben. ViselkedĂ©sĂŒket gyakran nem könnyĂ» tolerĂĄlni. KiszĂĄmĂ­thatatlansĂĄgukat sokszor összetĂ©vesztik egyfajta rosszul neveltsĂ©ggel, nehĂ©z termĂ©szettel, holott ennĂ©l lĂ©nyegesen többrĂ”l, mĂĄsrĂłl van szĂł. JĂł hĂ­r, hogy a szakemberek ma mĂĄr MagyarorszĂĄgon is sikeresen kezelik az efajta szemĂ©lyisĂ©gzavarral kĂŒzdĂ”ket.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 54. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kék Vonal eltûnt gyerekek segítésére: 116-000
JĂșnius 1-jĂ©tĂ”l Ășj, ingyenesen hĂ­vhatĂł telefonszĂĄm
 
Az EurĂłpai UniĂł 2007- ben tĂĄrsadalmilag hasznos harmonizĂĄlt szolgĂĄltatĂĄsok elĂ©rĂ©sĂ©re 116-tal kezdĂ”dĂ” hatjegyĂ» telefonszĂĄmok eurĂłpai hasznĂĄlatĂĄt hagyta jĂłvĂĄ. A KĂ©k Vonal szolgĂĄltatĂĄsa a 116-000 ingyenes hĂ­vĂłszĂĄmon jĂșnius 1-jĂ©tĂ”l EurĂłpĂĄban mĂĄsodikkĂ©nt lĂ©p be a kialakĂ­tandĂł hĂĄlĂłzatba.

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 55. oldal
Uzsalyné dr. Pécsi Rita
„A jĂĄtĂ©k megolajozza a testet Ă©s a lelket”
 
Az elsĂ” eurĂłpai jĂĄtĂ©kgyĂ»jtemĂ©nyt MagyarorszĂĄgon adtĂĄk ki. Ma Ășgy gondolnĂĄnk, bizonyĂĄra tudomĂĄnyos cĂ©llal. Nagyon elgondolkoztatĂł azonban, hogy Kiss Áron, a kötet szerzĂ”je mĂĄr 1891-ben azt Ă­rja munkĂĄjĂĄrĂłl, hogy nagyon is gyakorlati cĂ©lrĂłl van szĂł, ugyanis vannak mĂĄr olyan falvak, vĂĄrosok, ahol nem tudnak jĂĄtszani a gyermekek, hĂĄt legyen egy kĂ©zikönyv, amibĂ”l megtanulhatnak, mert jĂĄtĂ©k nĂ©lkĂŒl nem lehet emberrĂ© vĂĄlni. Akkor a könyvet minden iskolĂĄba elkĂŒldtĂ©k
 Az igazi, alkotĂł spontĂĄn jĂĄtĂ©k ma mĂ©g inkĂĄbb kiveszĂ”ben van, s mĂ©g nem rĂ©mĂŒltĂŒnk meg elĂ©ggĂ©!

Mentor - 2008/7-8. szĂĄm – 56. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu