Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2018. augusztus 20., hétfő
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2008/9. szĂĄm
Mentor, 2008/9. szĂĄm 
Gyarmati Szabó Éva
EgyszerĂ» mĂłdszerek
  
Az egĂ©sz fejlett nyugati vilĂĄgban terjed a funkcionĂĄlis analfabĂ©tizmus, az EurĂłpai UniĂłban a felnĂ”tt lakossĂĄg körĂ©ben mĂĄr 20-30 szĂĄzalĂ©kra tehetĂ” azok arĂĄnya, akik ide sorolhatĂłk – a 25 szĂĄzalĂ©kunkkal sajnos, mi sem lĂłgunk ki a sorbĂłl. Az utĂłbbi hetek egyik vezetĂ” hĂ­re – ami magazinunk e havi szĂĄmĂĄban is olvashatĂł – egyszerre meghökkent Ă©s aggodalmat is kelt. Az utĂłbbi tĂ­z Ă©vben ugyanis furcsa kettĂ”ssĂ©g alakult ki a fejlettebb orszĂĄgokban: egyfelĂ”l mĂĄra szinte eltĂ»ntek az igazi analfabĂ©tĂĄk, alig talĂĄlni olyan embereket, aki nem ismerik a betĂ»ket, nem tudnak Ă­rni, olvasni, szĂĄmolni, mĂĄsfelĂ”l Ă©ppen itt növekszik azoknak az arĂĄnya, akik bĂĄr Ă­rni-olvasni megtanultak, nem kĂ©pesek Ă©rtelmezni az olvasottakat. Baj van a szövegĂ©rtĂ©sĂŒkkel, emiatt elvesznek szĂ»kebb-tĂĄgabb környezetĂŒkben, kĂ©ptelenek irĂĄnyĂ­tani az Ă©letĂŒket, szinte minden cselekedetĂŒkben mĂĄsokra vannak utalva. Nem Ă©rtik meg a lakossĂĄg tĂĄjĂ©koztatĂĄsĂĄt szolgĂĄlĂł kiĂ­rĂĄsokat, Ășj eszközök vĂĄsĂĄrlĂĄsakor a hasznĂĄlati utasĂ­tĂĄst, nem tudnak eligazodni a menetrenden, gondot okoz nekik egy önĂ©letrajz megĂ­rĂĄsa, pĂ©nz ĂĄtutalĂĄsa, bajban vannak az Ă©let minden terĂŒletĂ©n.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 3. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
„2009-ben 17,5 milliĂĄrd jut a tehetsĂ©ggondozĂĄsra”
  
„A Nemzeti TehetsĂ©g Programnak köszönhetĂ”en 2009-ben több mint kĂ©tszeresĂ©re emelkedik a tehetsĂ©ggondozĂĄsra fordĂ­thatĂł összeg” – jelentette be Hiller IstvĂĄn oktatĂĄsi Ă©s kulturĂĄlis miniszter „A magyar tĂĄrsadalom a tehetsĂ©g szolgĂĄlatĂĄban” cĂ­mmel szeptember vĂ©gĂ©n megrendezett gyĂ”ri konferenciĂĄn. 2009-tĂ”l az ĂĄllampolgĂĄrok is felajĂĄnlhatjĂĄk adĂłjuk 1%-ĂĄt a Nemzeti TehetsĂ©g Program javĂĄra. A szakmai konferenciĂĄn több mint kĂ©tszĂĄz tehetsĂ©ggondozĂł tanĂĄr, pedagĂłgiai szakĂ©rtĂ”, tanĂ­tĂł Ă©s ĂłvodapedagĂłgus vett rĂ©szt. A szakmai tanĂĄcskozĂĄs cĂ©lja az volt, hogy megmutassa azokat a lehetĂ”sĂ©geket, amelyekkel segĂ­teni lehet a tehetsĂ©ggondozĂĄst Ă©s az ennek elkötelezett pedagĂłgusok munkĂĄjĂĄt.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 8. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Terjed a funkcionålis analfabétizmus
  
„Az uniĂłban nagyjĂĄbĂłl 20-30 szĂĄzalĂ©kra tehetĂ” a funkcionĂĄlis analfabĂ©tĂĄk arĂĄnya. NĂĄlunk minden negyedik felnĂ”tt az lehet” – mondta el a hvg.hu-nak S teklĂĄcs JĂĄnos, a M agyar O lvasĂĄstĂĄrsasĂĄg elnöke. Ugyan mĂĄr csak egykĂ©t szĂĄzalĂ©k a fejlett tĂĄrsadalmakban azok arĂĄnya, akik nem tudnak Ă­rni, olvasni Ă©s szĂĄmolni, egyre többen vannak, akik nem Ă©rtik mit olvasnak.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 9. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Megalakult a Szellemi KulturĂĄlis ÖröksĂ©g Magyar Nemzeti BizottsĂĄga
  
Szeptember közepĂ©n tartotta alakulĂł ĂŒlĂ©sĂ©t a Szellemi KulturĂĄlis ÖröksĂ©g Magyar Nemzeti BizottsĂĄga, amelynek elnöki posztjĂĄt – a tĂĄrca vezetĂ”jĂ©nek felkĂ©rĂ©sĂ©re – CsĂĄk Ferenc, az OKM kultĂșrĂĄĂ©rt felelĂ”s ĂĄllamtitkĂĄra tölti be. A bizottsĂĄg az ĂŒlĂ©sen elsĂ”kĂ©nt a NĂ©pmĂ»vĂ©szet Mestere dĂ­j kitĂŒntetettjeinek tudĂĄsĂĄt Ă©s tevĂ©kenysĂ©gĂ©t, valamint a mohĂĄcsi busĂłjĂĄrĂĄst javasolta felvenni a szellemi kulturĂĄlis öröksĂ©g nemzeti jegyzĂ©kĂ©be; az utĂłbbit Az emberisĂ©g szellemi kulturĂĄlis öröksĂ©gĂ©nek reprezentatĂ­v listĂĄjĂĄra is.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 9. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MegnyĂ­lt a digitĂĄlis jĂĄtszĂłtĂ©r 4. szakasza, a Klikk 4.0 – EgĂ©szsĂ©g
EgĂ©szsĂ©gnevelĂ©s a JövĂ” HĂĄza kiĂĄllĂ­tĂĄsi terĂŒletĂ©n a MillenĂĄrison, az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi MinisztĂ©rium tĂĄmogatĂĄsĂĄval
  
MegnyĂ­lt a DigitĂĄlis JĂĄtszĂłtĂ©r 4. szakasza – Klikk 4.0 – EgĂ©szsĂ©g cĂ­mmel a MillenĂĄrison. A kiĂĄllĂ­tĂĄs tizennĂ©gy tematikai egysĂ©gben dolgozza fel az egĂ©szsĂ©gnevelĂ©s, az egĂ©szsĂ©ges Ă©letmĂłd legfontosabb kĂ©rdĂ©seit. Az egyes tematikai egysĂ©geket a helyszĂ­nen egy-egy sejt reprezentĂĄlja, a tĂ©mĂĄhoz tartozĂł tartalmakat a sejtek belsejĂ©ben elhelyezett audiovizuĂĄlis eszközök jelenĂ­tik meg. A Klikk 4.0 kĂ­sĂ©rletet tesz arra, hogy a magyarorszĂĄgi egĂ©szsĂ©gi ĂĄllapotok ismeretĂ©ben felhĂ­vja a figyelmet az egĂ©szsĂ©gtudatos magatartĂĄsra Ă©s az egĂ©szsĂ©ges tĂĄplĂĄlkozĂĄsra. A kiĂĄllĂ­tĂĄs 2009. mĂĄrcius 22-ig vĂĄrja az egyĂ©ni Ă©rdeklĂ”dĂ”ket, a csalĂĄdokat Ă©s az iskolĂĄs csoportokat.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 10. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Szarvashiba
  
A szarvashiba igen nagy, vaskos, durva hiba, fĂ”leg szellemi alkotĂĄsban, viselkedĂ©sben, eljĂĄrĂĄsban – Ă­rja A magyar nyelv Ă©rtelmezĂ” szĂłtĂĄra. PĂ©ldĂĄjĂĄt VörösmartytĂłl veszi: Igen gyenge szĂ­ndarab, melybe egyedĂŒl a fĂ”vadĂĄsz charactere hoz egy kis Ă©letet, noha az is egy szarvashibĂĄval bĂ­r. TanĂĄrok is szoktĂĄk mondani a hibĂĄzĂł nebulĂłnak. Igen ĂĄm, de miĂ©rt szarvas a szarvashiba?

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 12. oldal

D. MolnĂĄr MĂĄrti
Az iskola rendĂ”re bizalom Ă©s egyĂŒttmĂ»ködĂ©s
  
A szeptember 1-jĂ©n Ă©letbe lĂ©pett „iskola rendĂ”re” program az ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄs korosztĂĄly balesetmegelĂ”zĂ©si nevelĂ©sĂ©re Ă©pĂŒl. Fontos szerephez jut azonban a bĂ»nmegelĂ”zĂ©s oktatĂĄsa is, azaz hogyan elĂ”zzĂ©k meg a gyerekek sajĂĄt ĂĄldozattĂĄ vĂĄlĂĄsukat, vagy hogy milyen magatartĂĄsformĂĄkat tekintsenek követendĂ” pĂ©ldĂĄnak a közlekedĂ©sben Ă©s egymĂĄs közötti viselkedĂ©sĂŒkben. EzekrĂ”l a kĂ©rdĂ©sekrĂ”l beszĂ©lgettĂŒnk GyovainĂ© SzödĂ©nyi Zita rendĂ”r fĂ”törzszĂĄszlĂłssal, a budaörsi Herman OttĂł ÁltalĂĄnos Iskola rendĂ”rĂ©vel, Turcsik Viktorral, az intĂ©zmĂ©ny igazgatĂłjĂĄval Ă©s PethĂ” ZoltĂĄn tanĂĄrral, az ORFKOBB szakĂ©rtĂ”jĂ©vel.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 14. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
EgyĂŒtt, nem csak egymĂĄs mellett
ÉrtĂ©kközpontĂș szervezetek
 
NemrĂ©g egy konferenciĂĄn jĂĄrtam, ahol a kĂŒlönfĂ©le konfliktuskezelĂ©si technikĂĄkrĂłl esett szĂł. A legtöbben a nĂ©zetkĂŒlönbsĂ©gek kiindulĂłpontjĂĄnak a szereplĂ”k hierarchiĂĄban elfoglalt helyĂ©t tartottĂĄk. EmlĂ­tettek vezetĂ”-beosztott, tanĂĄr-diĂĄk, fenntartĂłalkalmazott konfliktusokat. AzutĂĄn közösen elgondolkoztunk rajta: valĂłban errĂ”l van szĂł, amikor nem Ă©rtĂŒnk egyet valamiben? Vagy ennĂ©l sokkal egyszerĂ»bb a helyzet Ă©s tulajdonkĂ©ppen kĂ©t ember pĂĄrbeszĂ©de zajlik, ahol a foglalkozĂĄs Ă©s beosztĂĄs valĂłjĂĄban mellĂ©kes? AzoknĂĄl a szervezeteknĂ©l, amelyeknĂ©l nem a haszon vagy a megszerezhetĂ” pozĂ­ciĂł, hanem egy adott Ă©rtĂ©k a mozgatĂłrugĂł, ez bizonyĂ­thatĂłan Ă­gy mĂ»ködik. Az itt dolgozĂłkban több közös vonĂĄs van annĂĄl, mint hogy egy Ă©pĂŒletben ĂŒlnek nap mint nap, ugyanaz a fĂ”nökĂŒk Ă©s ugyanazzal a cĂ©lcsoporttal dolgoznak. Van valami, ami csapattĂĄ szervezi Ă”ket.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 16. oldal

D. MolnĂĄr MĂĄrti
„NagyszĂŒlĂ”i” segĂ­tsĂ©g az olvasĂĄstanulĂĄsban
Senior Mentor Program: Ășj Ă©letcĂ©l Ă©s tĂĄrsadalmi szerepvĂĄllalĂĄs
  
Nagymama Ă©s nagypapa korĂș diplomĂĄsok segĂ­tik Budapest kĂ©t XI. kerĂŒleti ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄjĂĄban a mĂĄsodik Ă©s harmadik osztĂĄlyos kisdiĂĄkok olvasĂĄstanulĂĄsĂĄt Ă©s szövegĂ©rtĂ©sĂ©t. A Civil VĂĄllalkozĂĄsok Nonprofit Kft. Senior Mentor ProgramjĂĄnak elsĂ” feladatĂĄhoz az adta az ötletet, hogy Ă©vrĂ”l Ă©vre több fiatal funkcionĂĄlis analfabĂ©takĂ©nt kerĂŒl ki a munkaerĂ”piacra, ami azt jelenti, hogy olvasni ugyan tud, de nem Ă©rti mit olvas, Ă­gy hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ»vĂ© vĂĄlik az Ă©let minden terĂŒletĂ©n. Mint ismeretes, a nemzetközi PISA-jelentĂ©sek ugyancsak vĂ©szharangot kongattak meg tizenöt Ă©ves diĂĄkjaink gyenge teljesĂ­tmĂ©nye, az utolsĂł harmadba szorult olvasĂĄstudĂĄsa Ă©s szövegĂ©rtĂ©se miatt.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 18. oldal
D. MolnĂĄr MĂĄrti
ÍgĂ©retes tehetsĂ©gek az ĂłvodĂĄbĂłl
5H projekt – a halmozottan hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ» gyerekekĂ©rt
  
A többszörösen halmozottan hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ», tehetsĂ©ges gyerekek felkutatĂĄsĂĄt, felzĂĄrkĂłztatĂĄsĂĄt Ă©s ĂĄltalĂĄnos iskolai integrĂĄciĂłjĂĄt kĂ­vĂĄnja segĂ­teni az a – pedagĂłgiai szakmai körökben csak 5H projekt nĂ©ven emlegetett – kezdemĂ©nyezĂ©s, amely a (FĂ”vĂĄrosi ÖnkormĂĄnyzat ĂĄltal mĂ»ködtetett) MĂ©rei Ferenc FĂ”vĂĄrosi PedagĂłgiai Ă©s PĂĄlyavĂĄlasztĂĄsi TanĂĄcsadĂł IntĂ©zet, a Fazekas MihĂĄly FĂ”vĂĄrosi GyakorlĂł ÁltalĂĄnos Iskola Ă©s GimnĂĄzium, valamint az Aranyelme TehetsĂ©ggondozĂł EgyesĂŒlet összefogĂĄsĂĄn alapul. A kezdemĂ©nyezĂ”k szĂĄndĂ©ka segĂ­teni a nehĂ©z helyzetĂ» csalĂĄdok ĂłvodĂĄs korĂș „tehetsĂ©gĂ­gĂ©reteit”, iskolai beilleszkedĂ©sĂŒket, tĂĄmogatni Ă©rvĂ©nyesĂŒlĂ©sĂŒket Ă©s megalapozni jövĂ”beni sikereiket az alsĂł tagozattĂłl kezdve az egyetemig – egyelĂ”re csak a VII., VIII. Ă©s IX. kerĂŒletben.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 20. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A KutMagazin elsĂ” olvasĂłtalĂĄlkozĂłja
  
A tudomĂĄny nĂ©pszerĂ»sĂ­tĂ©sĂ©nek szinte elengedhetetlen segĂ­tĂ”je a mĂ©dia. BĂĄnszky NoĂ©mi Ă©s szerkesztĂ”tĂĄrsainak aktivitĂĄsa immĂĄron mĂĄsfĂ©l Ă©ve Ă©letre hĂ­vta a kutatĂł diĂĄkok lapjĂĄt, a KutMagazint. Maga a kezdemĂ©nyezĂ©s egyedĂŒlĂĄllĂł: a diĂĄkokhoz szĂłl a tudomĂĄnyrĂłl, sajĂĄt nyelvĂŒkön, hiszen az ĂșjsĂĄgot magĂĄt is közĂ©piskolĂĄsokegyetemistĂĄk szerkesztik a KutatĂł DiĂĄkok OrszĂĄgos SzövetsĂ©gĂ©nek tĂĄmogatĂĄsĂĄval. A cikkek termĂ©szetesen nem ellenĂ”rzĂ©s nĂ©lkĂŒl kerĂŒlnek a virtuĂĄlis hasĂĄbokba, hanem a tĂ©mĂĄban szakavatott referensek ellenĂ”rzik a bekĂŒldött anyagokat. A magazin egyelĂ”re internetes formĂĄban Ă©rhetĂ” el a www.kutmagazin.hu honlapon, azonban tervben van nyomtatott vĂĄltozatĂĄnak megjelentetĂ©se is

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 22. oldal
MolnĂĄr MĂĄtyĂĄs
Magyar diĂĄkok sikere BrĂŒsszelben
  
A XperimĂĄnia, egy Ășj, a termĂ©szettudomĂĄnyos oktatĂĄst segĂ­tĂ” program a 2007-2008-as tanĂ©vben indult ĂștjĂĄra. Ez egy nemzetközi project, amely fĂ”leg a kĂ©mia irĂĄnt Ă©rdeklĂ”dĂ”ket szĂłlĂ­tja meg. LĂ©nyege a kutatĂĄson alapulĂł oktatĂĄsi mĂłdszer terjesztĂ©se. A program mellĂ© versenyt is szerveztek, amely elsĂ”sorban nem a mĂĄr megszerzett tudĂĄst dĂ­jazta, mint sok hagyomĂĄnyos verseny, hanem a tudĂĄshoz vezetĂ” Ășt izgalmĂĄnak felismerĂ©sĂ©re prĂłbĂĄlja inspirĂĄlni a rĂ©sztvevĂ”ket a madĂĄchi szellemben: az ember cĂ©lja a kĂŒzdĂ©s maga.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 24. oldal

Gyarmati Szabó Éva - Fodor Erika
Kevesebb dobpergés és több tett hiteles értékrenddel
– ez, ami segĂ­thet, vallja PĂĄlinkĂĄs JĂłzsef, az MTA elnöke
  
Sokakat meglepett, hogy a Magyar TudomĂĄnyos AkadĂ©mia Ășj, mĂĄjusban kinevezett elnöke milyen Ă©lĂ©nk Ă©rdeklĂ”dĂ©st mutat a közoktatĂĄs irĂĄnt. PĂĄlinkĂĄs JĂłzsef viszont Ășgy gondolja, ebben semmi meglepĂ” nincs, hiszen csak megfelelĂ” alapokon fejlĂ”dhet tovĂĄbb olyan tudomĂĄny, amely az orszĂĄg, a gazdasĂĄg igazi hajtĂłmotorja lehet. A tudĂĄsalapokkal azonban baj van, a mĂ»szaki Ă©s a termĂ©szettudomĂĄnyos oktatĂĄs vĂĄlsĂĄgba kerĂŒlt, sĂșlyos következmĂ©nyei mĂĄr lĂĄthatĂłak. Az elnök szerint csupĂĄn az erĂ”k koncentrĂĄlĂĄsĂĄval lehet eredmĂ©nyt elĂ©rni, amiben az AkadĂ©mia a jövendĂ” tudĂłsnemzedĂ©k Ă©s az innovĂĄciĂł segĂ­tĂ©sĂ©vel katalizĂĄtor szerepet vĂĄllal.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 26. oldal
GĂĄspĂĄr Kinga
Végzettség helyett képzettség
Hogyan képezzem magam diploma utån?
  
VĂ©gzettsĂ©grĂ”l beszĂ©lni manapsĂĄg va- lĂłsĂĄggal vĂ©gzetes lehet. Sokkal inkĂĄbb kĂ©pzettsĂ©gĂŒnk az, amivel Ă©rdemes szĂĄmot vetni, ha pĂĄlyĂĄn-maradĂĄsi esĂ©- lyeinket latolgatjuk. Ă­gy is szinte biztos, hogy a kĂ©pzettsĂ©g alapozĂĄsnak fog szĂĄmĂ­tani mindahhoz a kompetencia- Ă©s tudĂĄsanyaghoz, melyet meg kell szereznĂŒnk a sikeres munkavĂ©gzĂ©shez. Egy elmĂșlt kor utĂłszelekĂ©nt ideig-ĂłrĂĄ- ig Ă©rzĂ©keljĂŒk mĂ©g a döntĂ©s hĂĄrĂ­tĂĄsĂĄnak csĂĄbĂ­tĂĄsĂĄt, de a napi tapasztalatok mĂĄr minden szakmĂĄban azt igazoljĂĄk, hogy csak Ășgy lehetĂŒnk sajĂĄt pĂĄlyĂĄnk urai, ha megtanulunk helyesen Ă©pĂ­tkezni. valĂł igaz: egyre több fejtörĂ©st okoz eligazodni a folyamatosan bĂ”vĂŒlĂ” Ă©s differenciĂĄlĂłdĂł kĂ­nĂĄlatban.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 29. oldal

Sz. H.
ÕrsĂ©g
Magyarorszåg zöld szíve
  
MĂ©ltĂĄn emlegetjĂŒk az orszĂĄg „zöld szĂ­vekĂ©nt” az ÕrsĂ©get, hiszenhazĂĄnk legnagyobb kiterjedĂ©sĂ» erdeiben barangolhatunk. SzĂĄmos vĂ©dett ĂĄllat- Ă©s növĂ©nyfaj Ă©l itt, s a dombtetĂ”kre Ă©pĂŒlt Ășgynevezett „szeres telepĂŒlĂ©sek”, a honfoglalĂĄs-kori mĂ»emlĂ©kek mĂ©ltĂĄn keltik fel az Ă©rdeklĂ”dĂ”k figyelmĂ©t. Az ÕrsĂ©g a DunĂĄntĂșl dĂ©l-nyugati szögletĂ©ben, az orszĂĄghatĂĄr mentĂ©n talĂĄlhatĂł, ez a terĂŒlet egyben hazĂĄnk legcsapadĂ©kosabb vidĂ©ke is. E kĂŒlönleges tĂĄjegysĂ©g vĂĄltozatos dombok szelĂ­d lankĂĄival, fenyĂ”-, tölgy- Ă©s bĂŒkkerdeivel, zöldellĂ” rĂ©tjeivel, csendesen csordogĂĄlĂł patakjaival Ă©s „bakhĂĄtas” szĂĄntĂłföldjeivel hĂ­vogatja a termĂ©szet szerelmeseit. KeljĂŒnk hĂĄt Ăștra!

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 30. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MĂșzeumok Õszi FesztivĂĄlja
  
A MĂșzeumok Õszi FesztivĂĄljĂĄn idĂ©n orszĂĄgszerte mintegy 110 mĂșzeum több mint 700 programmal vĂĄrja a lĂĄtogatĂłkat Ă©s a szakembereket szeptember 29. Ă©s november 15. kö- zött. A MĂșzeumok Mindenkinek Program (MMP) orszĂĄgos rendezvĂ©nysorozatĂĄt immĂĄr harmadik alkalommal rendezik meg. A MĂșzeumok MajĂĄlisa Ă©s a MĂșzeumok ÉjszakĂĄja mel- lett sikerĂŒlt Ășjabb hagyomĂĄnyt teremteni ezzel, az Ă©vente ismĂ©tlĂ”dĂ”, hosszabb idĂ”szakon ĂĄtĂ­velĂ” fesztivĂĄllal, amelyen a lĂĄtogatĂłk kĂŒlönleges Ă©lmĂ©nyt nyĂșjtĂł, vĂĄltozatos, szĂłra- koztatva oktatĂł programokon vehetnek rĂ©szt – többnapos rendezvĂ©nyek, csalĂĄdi hĂ©tvĂ©gĂ©k Ă©s rendhagyĂł tanĂłrĂĄk ke- retĂ©ben.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 32. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A mĂĄriabesnyĂ”i MĂĄria MĂșzeum
  
Nagyboldogasszony napjĂĄn, augusztus 15- Ă©n nyitotta meg kapuit a MĂĄriabesnyĂ”i MĂĄria MĂșzeum. A GödöllĂ” vĂĄrosĂĄhoz tartozĂł Galga-menti kis telepĂŒlĂ©s a magyarorszĂĄgi MĂĄ- ria-kegyhelyek egyik leglĂĄtogatottabb bĂșcsĂșjĂĄrĂł helye. A MĂĄria MĂșzeum alapĂ­tĂłinak cĂ©lja az volt, hogy a hazai MĂĄria-kultusz hatalmas anyagĂĄt az ide zarĂĄndoklĂł hĂ­vek elĂ© tĂĄrjĂĄk.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 32. oldal
Dr. KirĂĄly PĂ©ter
Törvényekkel az ållatok jólétéért
  
A hazai civil ĂĄllatvĂ©delem kĂ©pviselĂ”i több mint hĂșsz esztendeje munkĂĄlkodnak azon, hogy a mozgalmat a „tudĂĄsalapĂș egyĂŒttĂ©rzĂ©s” szintjĂ©re emeljĂ©k, azaz elĂ©rjĂ©k azt, hogy az ĂĄllatokat ne csupĂĄn haszontĂĄrgykĂ©nt tartsĂĄk szĂĄmon, hanem Ă©rezni, örĂŒlni kĂ©pes Ă©lĂ”lĂ©nyekkĂ©nt kezeljĂ©k, jĂłllĂ©tĂŒk biztosĂ­tott legyen, Ă©s a velĂŒk szemben elkövetett kegyetlensĂ©gek ne maradjanak bĂŒntetlenĂŒl. E törekvĂ©sek fĂĄklyavivĂ”je hazĂĄnk egyik legdinamikusabban fejlĂ”dĂ” ĂĄllatvĂ©delmi szervezete, az Ășjpesti szĂ©khelyĂ» Rex AlapĂ­tvĂĄny is.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 34. oldal

Dr. Dobos AndrĂĄs
Két szempår egyenlÔ négy szempårral
 
A közelmĂșltban keresztelĂ”n voltam SzegvĂĄron. Mindig meghatĂł dolog egy ilyen bensĂ”sĂ©ges csalĂĄdi esemĂ©ny. A templomban összegyĂ»ltek a barĂĄtok, a szĂŒlĂ”k Ă©s ott volt a csöppsĂ©g, aki mĂ©g nem sokat tudott a körĂŒlötte zajlĂł esemĂ©nybĂ”l Ă©rzĂ©kelni, de azt talĂĄn Ă©rezte, hogy aznap minden rĂłla szĂłlt. A csalĂĄd a templomi szertartĂĄs utĂĄn egy Ă©tteremben gyĂ»lt össze ĂŒnnepi ebĂ©dre.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 36. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kék Vonal eltûnt gyerekek segítésére: 116-000
JĂșnius 1-jĂ©tĂ”l Ășj, ingyenesen hĂ­vhatĂł telefonszĂĄm
  
Az EurĂłpai UniĂł 2007- ben tĂĄrsadalmilag hasznos, harmonizĂĄlt szolgĂĄltatĂĄsok elĂ©rĂ©sĂ©re 116-tal kezdĂ”dĂ” hatjegyĂ» telefonszĂĄmok eurĂłpai hasznĂĄlatĂĄt hagyta jĂłvĂĄ. A KĂ©k Vonal szolgĂĄltatĂĄsa a 116-000 ingyenes hĂ­vĂłszĂĄmon jĂșnius 1-jĂ©tĂ”l EurĂłpĂĄban mĂĄsodikkĂ©nt lĂ©p be a kialakĂ­tandĂł hĂĄlĂłzatba.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 38. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Figyeljen gyermeke lĂĄtĂĄsĂĄra
  
MagyarorszĂĄgon a gyermekek lĂĄtĂĄsĂĄt ĂșjszĂŒlött korban szĂ»rik teljes körĂ»en Ă©s kötelezĂ”en, ezutĂĄn legközelebb iskolĂĄskorban. BĂĄr az iskolai szĂ»rĂ”vizsgĂĄlatok hatĂ©konyak, a közben lĂ©vĂ” idĂ”rĂ”l sem lenne szabad elfeledkezni! TudjĂĄk- e a szĂŒlĂ”k, hogy gyermekĂŒk lĂĄtĂĄsĂĄt rendszeresen kellene ellenĂ”rizni, mĂĄr akkor is, amikor nem mutatkozik meg a problĂ©ma a gyengĂ©bb eredmĂ©nyekben, fĂĄradĂ©konysĂĄgban?

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 39. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kell-e nekĂŒnk Ă©trend-kiegĂ©szĂ­tĂ”?
Okosan vĂĄlogassuk meg, mit eszĂŒnk!
  
Új termĂ©kcsoport hĂłdĂ­t a piacon, mely egyre nagyobb nĂ©pszerĂ»sĂ©gnek örvend Ă©s egyre nagyobb fogyasztĂłtĂĄbort hĂłdĂ­t meg. Az Ă©trend-kiegĂ©szĂ­tĂ”k divatjĂĄrĂłl van szĂł, melyeknek kedvezĂ” hatĂĄsairĂłl, csodatĂ©vĂ” kĂ©pessĂ©geirĂ”l reklĂĄmok sora, a legtöbb esetben persze ĂŒzleti Ă©rdekeken nyugvĂł, „jĂłl csomagolt” hĂ­rverĂ©s igyekszik meggyĂ”zni a vĂĄsĂĄrlĂłt. Az Ă©trendkiegĂ©szĂ­tĂ”kkel kapcsolatos szabĂĄlyozĂĄs jelenleg nem biztosĂ­tja, hogy csak hatĂ©kony, mellĂ©khatĂĄsok nĂ©lkĂŒli termĂ©kek kerĂŒlhessenek forgalomba. LĂ©teznek tehĂĄt veszĂ©lyes Ă©s hasznos Ă©trend-kiegĂ©szĂ­tĂ”k. Ez utĂłbbiak olyan Ă©lelmiszerek, melyekkel kĂ©nyelmesen pĂłtolhatjuk az elmulasztott vitaminok, fehĂ©rjĂ©k Ă©s mĂĄs fontos anyagok bevitelĂ©t, illetve alternatĂ­vĂĄt jelenthetnek a mestersĂ©ges gyĂłgyszerek hasznĂĄlatĂĄnak csökkentĂ©sĂ©re betegsĂ©gek Ă©s kĂŒlönfĂ©le tĂŒnetek kezelĂ©sĂ©ben.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 40. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MĂ»tĂ©t – vĂ©rvesztesĂ©g nĂ©lkĂŒl
KorszerĂ» sebĂ©szeti kĂ©st adomĂĄnyozott az I. szĂĄmĂș gyermekklinikĂĄnak a BĂ©res AlapĂ­tvĂĄny
  
TöbbfunkciĂłs, magas frekvenciĂĄs sebĂ©szeti kĂ©st ajĂĄndĂ©kozott a Semmelweis Egyetem I. sz. GyermekgyĂłgyĂĄszati KlinikĂĄjĂĄnak a BĂ©res AlapĂ­tvĂĄny szeptember elejĂ©n. A speciĂĄlis kĂ©ssel a gyermeksebĂ©szetben a mĂ»tĂ©tek szinte teljesen vĂ©rvesztesĂ©g nĂ©lkĂŒl vĂ©gezhetĂ”k el, ĂĄltala csökkenthetĂ” a beavatkozĂĄsok ideje is, Ă­gy gyorsabb a kis betegek mĂ»tĂ©t utĂĄni felĂ©pĂŒlĂ©se. Ezt a fajta kĂ©szĂŒlĂ©ket a gyermeksebĂ©szeti osztĂĄlyok közĂŒl elsĂ”kĂ©nt itt alkalmazzĂĄk. A mĂ»szer beszerzĂ©sĂ©t a BĂ©res AlapĂ­tvĂĄny tavasszal rendezett nagysikerĂ» jĂłtĂ©konysĂĄgi koncertjĂ©nek bevĂ©tele tette lehetĂ”vĂ©.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 42. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Az önelfogadĂĄs mĂ©rtĂ©ke – Teszt
 
Az alĂĄbbiakban kĂŒlönbözĂ” emberi magatartĂĄsra, viselkedĂ©sre, beĂĄllĂ­tottsĂĄgra utalĂł megĂĄllapĂ­tĂĄsokat talĂĄlunk, amelyeket LukĂĄcs DĂ©nes Ă©s Pressing Lajos dolgozott ki (Berger nyomĂĄn). A vĂĄlaszlapnak a megĂĄllapĂ­tĂĄsokkal azonos sorszĂĄmĂș rovataiban rendre jelöljĂŒk be, hogy mennyire talĂĄljuk önmagunkra jellemzĂ”nek az egyes ĂĄllĂ­tĂĄsokat!

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 43. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Iskolaéretten
A gyerekhez Ă©rdemes iskolĂĄt vĂĄlasztani
  
IskolaĂ©rettsĂ©g – tipikusan az a fogalom, amelyen gyakran mĂĄst Ă©rt a szĂŒlĂ”, mint az orvos Ă©s a pedagĂłgus. A szĂŒlĂ”k jelentĂ”s rĂ©sze mĂ©g ma is kĂ©tsĂ©gbeesik, ha a gyerek nem kerĂŒl „idĂ”ben” iskolĂĄba, mert Ășgy gondoljĂĄk, ez mintegy „leĂ©rtĂ©keli” csemetĂ©jĂŒket. ÉvrĂ”l Ă©vre többen ismerik fel azonban, hogy Ă©ppen azzal segĂ­tik legjobban fiuk, lĂĄnyuk testi-lelki-szellemi fejlĂ”dĂ©sĂ©t, ha „jĂł alapokrĂłl” Ă©s a „hozzĂĄ igazĂ­tott idĂ”ben” indĂ­tjĂĄk Ă”ket, ami – csakĂșgy, mint a fejlesztĂ©s – szemĂ©lyre szabott. Egy plusz esztendĂ” az ĂłvodĂĄban a kisgyereket olyannyira megerĂ”sĂ­theti, hogy kĂ©sĂ”bb, iskolĂĄba kerĂŒlve ennek csak elĂ”nyeit lĂĄtja. NĂ©hĂĄny Ă©v alatt olyan nagy vĂĄltozĂĄsokon mennek keresztĂŒl a gyerekek, ami sokszor a szĂŒlĂ”ket, nevelĂ”ket is meglepi.

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 44. oldal
SĂĄri Zsuzsa
„Figyelj vĂ©gre rĂĄm!”
Gyermekvédelem az iskolåban
  
Sokszor kĂ©rdezik tĂ”lem, voltakĂ©ppen mi is a gyermekvĂ©delmi felelĂ”s feladata? ElĂ”ször mindenkinek az juthat eszĂ©be, hogy ezt a pozĂ­ciĂłt fĂ”leg olyan szĂ©lsĂ”sĂ©ges esetek orvoslĂĄsĂĄra talĂĄltĂĄk ki, amikor egy gyerek fizikai vagy Ă©rzelmi elhanyagoltsĂĄgtĂłl szenved, s közvetlen veszĂ©lyeztetettsĂ©g ĂĄll fenn. A legtöbb iskolĂĄban – szerencsĂ©re – az ilyen gyerekek kisebbsĂ©gben vannak, Ă©s ami Ă”ket illeti, a gyermekvĂ©delem lĂ©pĂ©sei Ă©lethelyzetĂŒk javĂ­tĂĄsĂĄra adottak. De mi a helyzet a többsĂ©ggel, azokkal, akiknek kevĂ©sbĂ© lĂĄtvĂĄnyosak a problĂ©mĂĄi, akik nem Ă©lnek ĂĄt mĂ©ly szenvedĂ©seket, egyszerĂ»en csak tanĂĄcstalanok, nem Ă©rzik jĂłl magukat a bĂ”rĂŒkben?

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 46. oldal

Uzsalyné dr. Pécsi Rita
Beindult a verkli!
  
„Uram JĂ©zus, eressz rĂĄ, szabadĂ­ts meg nemsokĂĄ!” – szĂłl a rĂ©giek trĂ©fĂĄs munka elĂ”tti fohĂĄsza. A nyĂĄr vĂ©geztĂ©vel lassan a csalĂĄd minden tagja visszarĂĄzĂłdik a munkĂĄjĂĄba. Titkon örĂŒlĂŒnk neki, mĂ©gis egy-egy futĂł talĂĄlkozĂĄskor kĂ©t sĂłhaj között gyorsan elpanaszoljuk, hogy bizony, nincs mit tenni, beindult a verkli! Gyerekek oviba, iskolĂĄba, kĂŒlönĂłrĂĄkra, mi is reggeltĂ”l estig rohanunk egyik munkĂĄbĂłl a mĂĄsik tennivalĂłig
 TaposĂłmalom, szĂŒrke hĂ©tköznapok, robot
 ezek a közhelyek jellemzik hĂ©tköznapjainkat. Mi lehet mĂ©gis ebben az egĂ©szben jĂł? MiĂ©rt Ă©rezzĂŒk, hogy titkon örĂŒlĂŒnk? MiĂ©rt ne lehetne nyilvĂĄnvalĂłan is örĂŒlni Ă©letĂŒnk „munkĂĄs” szakaszĂĄnak?

Mentor - 2008/9. szĂĄm – 48. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu