Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2018. október 16., kedd
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2009/1. szĂĄm
Mentor, 2009/1. szĂĄm 
Gyarmati Szabó Éva
BoldogulĂĄstechnikĂĄk, kompetenciĂĄk
  
Emberi meghatĂĄrozottsĂĄgunk egyik legszebb megnyilvĂĄnulĂĄsa, hogy szeretnĂ©nk jĂłk lenni Ă©s minden nappal jobbĂĄ vĂĄlni, segĂ­teni azokon, akik rĂĄszorulnak. Ám az is emberi jellegĂŒnkhöz/jellemĂŒnkhöz tartozik, hogy a mindennapokban többnyire nem sikerĂŒl jĂłnak lenni – sem önmagunkhoz, sem mĂĄsokhoz. Egyre inkĂĄbb nem. ÖrĂŒlhet, akiben legalĂĄbb a törekvĂ©s megmarad erre. Mert ahogy nehezednek az Ă©letfeltĂ©teleink, Ășgy foszlik szĂ©t a belĂ©nk kĂłdolt kĂŒzdelem is a jobbĂĄ vĂĄlĂĄsra, durvulnak el a jĂĄtĂ©kszabĂĄlyok, tĂ»nnek el a közmegegyezĂ©sen alapulĂł viselkedĂ©si normĂĄk, Ă­ratlan törvĂ©nyek, viszonyĂ­tĂĄsi pontok. A felnĂ”tt tĂĄrsadalom önkontroll-vesztĂ©se, önfegyelmĂ©nek hiĂĄnya kezd egyre veszĂ©lyesebbĂ© – negatĂ­v mintĂĄvĂĄ vĂĄlni a gyerekek, a fiatalok szĂĄmĂĄra.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 3. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
VĂ­zkereszt Ă©s farsang – vagy amit akartok...
  
Beköszöntött az Ășj esztendĂ”, s a szilveszteri bulik utĂĄn Ășjabb mulatozĂĄsokra, farsangra kĂ©szĂŒlĂ”dĂŒnk, amely VĂ­zkeresztkor, azaz januĂĄr 6-ĂĄn vette kezdetĂ©t. Sokunkban felvetĂ”dik a kĂ©rdĂ©s, mi kapcsolja össze VĂ­zkeresztet a farsanggal?

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 4. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Az elsĂ”segĂ©lynyĂșjtĂĄs az alapmĂ»veltsĂ©g rĂ©sze
Hatodik alkalommal rendezik meg az Orszågos ElsÔsegély-ismereti Versenyt åltalånos- és középiskolåsoknak
  
A felmĂ©rĂ©sek szerint a magyar felnĂ”tt lakossĂĄg kevesebb mint egy szĂĄzalĂ©ka lenne kĂ©pes segĂ­teni bajbajutott embertĂĄrsĂĄn, ha annak elsĂ”segĂ©lyre lenne szĂŒksĂ©ge. A Magyar MentĂ”szolgĂĄlat, a HĂĄzipatika.com Ă©s a sanofi-aventis/Chinoin szeretnĂ© elĂ©rni, hogy a következĂ” generĂĄciĂł esetĂ©ben az elsĂ”segĂ©ly-ismeret mĂĄr az alapmĂ»veltsĂ©g rĂ©szĂ©t kĂ©pezze, s ezĂ©rt idĂ©n immĂĄr hatodik alkalommal rendezik meg az OrszĂĄgos ElsĂ”segĂ©ly- ismereti Versenyt. A 10 Ă©s 18 Ă©v közötti versenyzĂ”kbĂ”l ĂĄllĂł hĂĄromfĂ”s csapatok 2009. februĂĄr 9-ig kĂŒldhetik vissza az elsĂ” internetes fordulĂł megoldĂĄsait.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 6. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
KreativitĂĄs Ă©s InnovĂĄciĂł
EurĂłpai Ă©v 2009
  
A siker kulcsa a folyamatos reagĂĄlĂĄs a vĂĄltozĂł környezetre, erre pedig a kreatĂ­v erĂ”forrĂĄsok tesznek kĂ©pessĂ© – hangsĂșlyozta Ondrej Liska cseh oktatĂĄsĂŒgyi miniszter a KreativitĂĄs Ă©s InnovĂĄciĂł EurĂłpai ÉvĂ©nek indĂ­tĂł konferenciĂĄjĂĄn, amelyre a cseh elnöksĂ©g nyitĂłesemĂ©nyĂ©hez kapcsolĂłdva januĂĄr elejĂ©n PrĂĄgĂĄban kerĂŒlt sor. A miniszter megnyitĂł beszĂ©dĂ©ben egyenesen a vĂĄlsĂĄg ellenszerĂ©nek nevezte az oktatĂĄst, Ă©s kiemelte, hogy a kreativitĂĄs Ă©s innovĂĄciĂł tĂ©mĂĄja hangsĂșlyosan jelen van a versenykĂ©pes Ă©s nyitott EurĂłpĂĄt cĂ©lzĂł cseh elnöksĂ©g prioritĂĄsaiban.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 7. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
PĂĄlyavĂĄlasztĂĄs kudarc nĂ©lkĂŒl is lehet
  
A fĂ”vĂĄrosi fiatalok harminchat szĂĄzalĂ©ka pĂĄlyavĂĄlasztĂĄsi kudarcot Ă©l meg, vagyis több mint negyedĂŒk nem a tanult szakmĂĄt, szakterĂŒletet vĂĄlasztanĂĄ, ha Ășjra döntĂ©s elĂ”tt ĂĄllna – derĂŒlt ki a közelmĂșltban megjelent Origon cĂ­mĂ» oktatĂĄsi tanulmĂĄnybĂłl. Mindemellett a magyar felnĂ”tt munkavĂĄllalĂłk sincsenek jobb helyzetben: harmaduk teljesen mĂĄs irĂĄnyban tanulna tovĂĄbb a közĂ©piskola befejezĂ©se utĂĄn, ha ĂșjrakezdhetnĂ© az Ă©letĂ©t. Minden negyedik felnĂ”tt pedig Ășgy Ă©rzi, nem a megfelelĂ” pĂĄlyĂĄt vĂĄlasztotta. Az ehhez hasonlĂł kudarcok elkerĂŒlĂ©sĂ©ben segĂ­tene az Educatio Kht. ĂĄltal kidolgozott DiplomĂĄs PĂĄlyakövetĂ” Rendszer (DPR).

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 8. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A Szåmítåstechnikai Innovåciós Központ elsÔ éve
  
A Magyar FeltalĂĄlĂłk EgyesĂŒlete (MAFE), a Budapesti MĂ»szaki Ă©s GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Egyetem, valamint a Microsoft MagyarorszĂĄg Kft. közösen egy SzĂĄmĂ­tĂĄstechnikai InnovĂĄciĂłs Központot alapĂ­tott 2007. oktĂłberĂ©ben annak Ă©rdekĂ©ben, hogy elĂ”segĂ­thesse az innovĂĄciĂłt Ă©s kutatĂĄs-fejlesztĂ©st kĂŒlönösen az informĂĄciĂłtechnolĂłgiai szektorban, valamint hozzĂĄjĂĄrulhasson az informĂĄciĂłs Ă©s tudĂĄsalapĂș tĂĄrsadalom magyarorszĂĄgi megteremtĂ©sĂ©hez, kĂŒlönösen a korszerĂ» ismeretek bemutatĂĄsĂĄval Ă©s legĂșjabb megoldĂĄsok propagĂĄlĂĄsĂĄval.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 8. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Februår 16. a jelentkezési hatåridÔ
  
A felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyek januĂĄr 15-Ă©n döntöttek a 2009. februĂĄrban indulĂł kĂ©pzĂ©sekre jelentkezĂ”k felvĂ©telĂ©rĂ”l. Ebben a felvĂ©teli idĂ”szakban 2722 jelentkezĂ”bĂ”l összesen 2200 fĂ”t vettek fel az egyetemek Ă©s fĂ”iskolĂĄk mesterkĂ©pzĂ©sre (1227 fĂ”), felsĂ”fokĂș szakkĂ©pzĂ©sre (253 fĂ”), illetve költsĂ©gtĂ©rĂ­tĂ©ses alapkĂ©pzĂ©sre (720 fĂ”). A ponthatĂĄrok megtekinthetĂ”k a www.felvi.hu honlapon, valamint több ĂșjsĂĄg internetes kiadĂĄsĂĄban. A jelentkezĂ”k a besorolĂĄsi döntĂ©st az OktatĂĄsi HivataltĂłl, a felvĂ©teli döntĂ©st a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyektĂ”l kapjĂĄk meg.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 9. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Ismét elérhetÔ az online Felvi-rangsor
  
Az elmĂșlt hĂĄrom Ă©v adataival, 81 szak Ă©s 13 kĂ©pzĂ©si terĂŒlet statisztikĂĄival Ășjra elindult a www.felvi.hu honlapon az orszĂĄg egyetlen interaktĂ­v felsĂ”oktatĂĄsi rangsora. Az Educatio Kht. – OrszĂĄgos FelsĂ”oktatĂĄsi InformĂĄciĂłs Központ (OFIK) ĂĄltal kĂ©szĂ­tett fĂ”iskolai, egyetemi rangsorkutatĂĄs eredmĂ©nyein alapulĂł internetes program segĂ­tsĂ©gĂ©vel az Ă©rdeklĂ”dĂ”k szĂĄmos szempont szerint rangsorolhatjĂĄk a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyekben kivĂĄlasztott szakokat.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 9. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Energetikai pĂĄlyĂĄzat diĂĄkoknak Ă©s hallgatĂłknak
  
Az Energetikai SzakkollĂ©gium tanulmĂĄnyi versenyt szervez olyan közĂ©piskolĂĄsoknak Ă©s egyetemi hallgatĂłknak, akik Ă©rdeklĂ”dnek az energetika tudomĂĄnyĂĄnak valamely terĂŒlete irĂĄnt. A verseny elsĂ”dleges cĂ©lja, hogy rĂĄirĂĄnyĂ­tsa a figyelmet arra a szakmĂĄra, melyet jogosan tartanak a 21. szĂĄzad legnagyobb kihĂ­vĂĄsĂĄnak. Ennek a töretlenĂŒl fejlĂ”dĂ” terĂŒletnek szĂŒksĂ©ge van tehetsĂ©ges, kreatĂ­v fiatalokra, akik Ășgy Ă©rzik, hogy rendelkeznek sajĂĄt elkĂ©pzelĂ©sekkel a jövĂ”t illetĂ”en – közölte a szakkollĂ©gium az Edupress-szel

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 10. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Pålyåzat Bånki Donåt életének és alkotåsainak bemutatåsåra
  
A hazai mĂ»szaki tĂĄrsadalom 2009- ben ĂŒnnepli a vilĂĄghĂ­rĂ» gĂ©pĂ©szmĂ©rnök, tudĂłs Ă©s feltalĂĄlĂł BĂĄnki DonĂĄt szĂŒletĂ©sĂ©nek 150. Ă©vfordu lĂłjĂĄt. EbbĂ”l az alkalombĂłl a Magyar MĂ©rnöki Kamara kezdem Ă© n y e z Ă© s Ă© r e a BĂĄnki DonĂĄt EmlĂ©khĂłnap keretĂ©ben megemlĂ©kezĂ©s- sorozatra kerĂŒl sor. Az emlĂ©khĂłnaphoz kapcsolĂłdva a Magyar MĂ©rnöki Kamara, a Magyar TudomĂĄnyos AkadĂ©mia, a GĂ©pipari TudomĂĄnyos EgyesĂŒlet, a Budapesti MĂ»szaki Ă©s GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Egyetem Ă©s a Budapesti MĂ»szaki FĂ”iskola kĂ©t kategĂłriĂĄban pĂĄlyĂĄzatot hirdet közĂ©piskolĂĄsok, illetve egyetemi- Ă©s fĂ”iskolai hallgatĂłk rĂ©szĂ©re.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 10. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
ElÔny a håtrånyos helyzetûeknek
  
A 2009. Ă©vi felvĂ©teli eljĂĄrĂĄs sorĂĄn ismĂ©t elĂ”nyben rĂ©szesĂŒlnek Ă©s a Katapult Mentorprogramban valĂł rĂ©szvĂ©telre is jogosultak a hĂĄtrĂĄnyos, illetve halmozottan hĂĄtrĂĄnyos helyzetĂ» felvĂ©telizĂ”k. ÚjdonsĂĄg, hogy idĂ©n a felvĂ©teli jelentkezĂ©skor eljĂĄrĂĄsi dĂ­jat sem kell fizetniĂŒk az Ă©rintetteknek.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 11. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Diåkok vezetÔi képességeinek fejlesztése
Scholar-Leaders ösztöndíjprogrammal
  
A GE Foundation Ă©s az Institute of International Education (Nemzetközi OktatĂĄsi IntĂ©zet) immĂĄr hetedik alkalommal hirdeti meg a Scholar-Leaders ösztöndĂ­jprogramot, melynek cĂ©lja, hogy a rĂ©szt vevĂ” egyetemi hallgatĂłk vezetĂ”i kĂ©pessĂ©geit fejlessze, illetve, hogy hozzĂĄjĂĄruljon egy nemzetközi szinten is piackĂ©pes Ășj vezetĂ” generĂĄciĂł kĂ©pzĂ©sĂ©hez. A legjobb hallgatĂłk toborzĂĄsĂĄt Ă©s kivĂĄlasztĂĄsĂĄt szigorĂș nemzetközi mĂłdszerek alapjĂĄn vĂ©gzik. MagyarorszĂĄgrĂłl öt egyetem mĂĄsodĂ©ves, jĂł angol nyelvtudĂĄssal rendelkezĂ”, elsĂ” diplomĂĄs kĂ©pzĂ©sben rĂ©szt vevĂ” közgazdasĂĄgi, menedzsment, mĂ©rnöki vagy mĂ»szaki terĂŒleten tanulĂł diĂĄkjai jelentkezhetnek.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 11. oldal

M.K.
„A lehetĂ”sĂ©geknek utĂĄna kell menni”
Laki BalĂĄzs – aki rĂ©szt vehetett a Nobel-dĂ­j ĂĄtadĂĄsĂĄnak ĂŒnnepsĂ©gĂ©n
  
A Nobel-dĂ­j ĂĄtadĂĄsa minden Ă©v decemberĂ©ben vilĂĄgesemĂ©ny, amelyen nagy megtiszteltetĂ©s vendĂ©gkĂ©nt rĂ©szt venni, hiszen ide csak meghĂ­vĂĄssal juthatnak el a kivĂĄlasztottak. KöztĂŒk olyan ifjĂș tudĂłsjelöltek, akik mĂĄr felhĂ­vtĂĄk magukra a figyelmet. KivĂĄlasztĂĄsukban sokfĂ©le szervezet mĂ»ködik közre. A Magyar InnovĂĄciĂłs SzövetsĂ©g Ă©vekkel ezelĂ”tt hosszĂș tĂĄvĂș megĂĄllapodĂĄst kötött a SvĂ©dorszĂĄgban mĂ»ködö hasonlĂł jellegĂ» szervezetekkel, melyek lĂ©trehoztĂĄk a Stockholm International Science Seminar-t. Ennek a tudomĂĄnyos szeminĂĄriumnak a keretĂ©ben Ă©vente egy hetet tartĂłzkodhatnak a kivĂĄlasztott diĂĄkok Stockholmban, s a lĂĄtogatĂĄs csĂșcspontjakĂ©nt rĂ©szt vehetnek a Nobel-dĂ­j ĂĄtadĂĄsĂĄnak ceremĂłniĂĄjĂĄn. Ennek keretĂ©ben legutĂłbb Laki BalĂĄzs, az ELTE elsÔéves programtervezĂ” informatika szakos hallgatĂłja kĂ©pviselte MagyarorszĂĄgot, akit arrĂłl kĂ©rdeztĂŒnk, hogyan juthat el egy egyetemista a vilĂĄg legnagyobb tudĂłsainak tĂĄrsasĂĄgĂĄba, milyen feltĂ©teleknek kell megfelelnie, milyen szĂ»rĂ”kön kell tĂșljutnia ahhoz, hogy Ă” lehessen az â€žĂŒnnepi lĂĄtogatĂłk” egyike.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 12. oldal
Federmayer Katalin
Konfliktuskezelés kreativitåssal
A „BiztonsĂĄgos iskolĂĄĂ©rt” jĂł gyakorlati tapasztalatai hasznosĂ­thatĂłk
  
Az elmĂșlt Ă©vekben megszaporodtak az iskolĂĄt, a pedagĂłgusokat, s a diĂĄkokat Ă©rt lelki-fizikai tĂĄmadĂĄsok, amelyek kivĂ©dĂ©sĂ©re, megelĂ”zĂ©sĂ©re sokfĂ©le helyi kezdemĂ©nyezĂ©s, összefogĂĄs szĂŒletett. Ezek között a legĂĄtfogĂłbb stratĂ©giai feladatokat az oktatĂĄsi Ă©s kulturĂĄlis miniszter ĂĄltal 2008 tavaszĂĄn Ă©letre hĂ­vott orszĂĄgos hatĂłkörĂ» munkabizottsĂĄg fogalmazta meg, amelynek pedagĂłgusokbĂłl, szĂŒlĂ”kbĂ”l Ă©s kĂŒlönbözĂ” szakemberekbĂ”l ĂĄllĂł tagjai a biztonsĂĄgos iskola mĂ»ködĂ©se Ă©rdekĂ©ben dolgoztak ki javaslatokat – a mai gĂĄtlĂł Ă©s a kĂ­vĂĄnatos ösztönzĂ” tĂĄrsadalmi környezetet, hatĂĄsokat egyarĂĄnt figyelembe vĂ©ve. A feladatok összehangolĂĄsĂĄval, kezelĂ©sĂ©vel a minisztĂ©rium az OktatĂĄskutatĂł Ă©s FejlesztĂ” IntĂ©zetet bĂ­zta meg. Az eddig elvĂ©gzett munkĂĄrĂłl, valamint a szĂŒksĂ©ges tovĂĄbbiakrĂłl Tolnai JĂłzsefet, az OFI keretein belĂŒl mĂ»ködĂ” OktatĂĄsi SzolgĂĄltatĂĄsi Központ igazgatĂłhelyettesĂ©t, a mozgalom koordinĂĄtorĂĄt kĂ©rdeztĂŒk.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 14. oldal

M. I.
OktatĂĄsalakĂ­tĂł trendek a vilĂĄgban
  
A gazdasĂĄgi Ă©let esemĂ©nyei Ă©ppen Ășgy hatĂĄssal vannak az oktatĂĄsra minden orszĂĄgban, mint a demogrĂĄfiai vĂĄltozĂĄsok vagy Ă©ppen a közegĂ©szsĂ©gĂŒgy problĂ©mĂĄi. Éppen ezĂ©rt nagyon tanulsĂĄgos vĂ©giglapozni a legfejlettebb orszĂĄgokat tömörĂ­tĂ” OECD OktatĂĄskutatĂł Ă©s FejlesztĂ” KözpontjĂĄnak, a CERI-nek nĂ©hĂĄny hete napvilĂĄgot lĂĄtott kötetĂ©t, amely – a politikai döntĂ©shozĂłk Ă©s a gyakorlĂł pedagĂłgusok szĂĄmĂĄra egyarĂĄnt tanulsĂĄgosan – összefoglalja azokat a meghatĂĄrozĂł folyamatokat, amelyek lenyomatai mĂĄris meglĂĄtszanak az oktatĂĄsi rendszer mĂ»ködĂ©sĂ©n, Ă©s hosszabb-rövidebb ideje egyre tĂŒrelmetlenebbĂŒl jelzik a mielĂ”bbi megoldĂĄs szĂŒksĂ©gessĂ©gĂ©t. (TermĂ©szetesen a problĂ©ma jellegĂ©tĂ”l, illetve sĂșlyossĂĄgĂĄtĂłl fĂŒgg, hogy az konkrĂ©tan milyen megoldĂĄst kĂ­vĂĄn – oktatĂĄspolitikait, tartalmit vagy Ă©ppen mĂłdszertanit.) A kötet 26 trendet kĂŒlönĂ­t el egymĂĄstĂłl, kilenc tĂ©macsoportba rendezve azokat. ValamikĂ©ppen mindegyik befolyĂĄsolja az oktatĂĄst – mĂ©g ha ezek a hatĂĄsok egyelĂ”re nem is Ă©rvĂ©nyesĂŒlnek valami lĂĄtvĂĄnyosan, ĂĄm a nem is oly tĂĄvoli jövĂ”ben mindenkĂ©ppen szĂĄmolni kell a következmĂ©nyeikkel.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 18. oldal
SzablyĂĄr Anna
A fegyelem dícsérete
  
MagyarorszĂĄgon feltehetĂ”en nem sokan hallottak a NĂ©metorszĂĄgban, a Bodeni-tĂł partjĂĄn talĂĄlhatĂł, 1920-ban alapĂ­tott salemi, jelenleg mĂĄr nemzetközi bentlakĂĄsos elitiskolĂĄrĂłl (Schule Schloss Salem). Ezt a hĂ­res iskolĂĄt vezette 2004 mĂĄjusĂĄig, 30 Ă©ven ĂĄt dr. Bernhard Bueb, aki pedagĂłgiai tapasztalatait „A fegyelem dicsĂ©rete” (Lob der Disziplin Eine Streitschrift – Berlin,Ullstein Buchverlage, 2006.) cĂ­mmel kötetben is megjelentette. A könyv alcĂ­me: „Vitairat”, ami elĂĄrulja, hogy a szerzĂ”, aki a jelenlegi nĂ©met oktatĂĄsĂŒgy egyik legismertebb bĂ­rĂĄlĂłja, sokszor provokatĂ­v tĂ©ziseivel fontos Ă©s aktuĂĄlis kĂ©rdĂ©sekre akarja rĂĄirĂĄnyĂ­tani az olvasĂłk Ă©rdeklĂ”dĂ©sĂ©t, Ă©s egyben ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsra Ă©s vĂĄltoztatĂĄsokra is akarja bĂ­rni mind a pedagĂłgusokat, mind a szĂŒlĂ”ket. A tĂ©ma fontossĂĄgĂĄt Ă©s idĂ”szerĂ»sĂ©gĂ©t bizonyĂ­tja, hogy a 2006-ban megjelent könyv 2007-re mĂĄr 14 kiadĂĄst Ă©rt meg – Ă©s a mai napig folyik a vita rĂłla. NĂĄlunk is Ă©rdemes megismerkedni a szerzĂ” gondolataival, amelyek alighanem idehaza is vitĂĄk kereszttĂŒzĂ©be kerĂŒlnek.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 20. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
„JavĂ­ts a jövĂ”dĂ©rt” program
A középiskolåsok jobb eredményeiért a Kåroly Róbert FÔiskolån
  
A Magyar Rektori Konferencia (MRK) javaslatot tett a felvĂ©teli ponthatĂĄrok alsĂł limitjĂ©nek 160-rĂłl 200 pontra törtĂ©nĂ” emelĂ©sĂ©re. ElkĂ©pzelĂ©seik szerint a 2009-es tavaszi felvĂ©teli eljĂĄrĂĄs sorĂĄn mĂĄr a megemelt ponthatĂĄrt alkalmaznĂĄk. A szigorĂ­tĂĄs azonban komoly felelĂ”ssĂ©get hĂĄrĂ­t a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyekre, mivel a mĂłdosĂ­tĂĄsok miatt az ĂĄllamilag finanszĂ­rozott Ă©s a költsĂ©gtĂ©rĂ­tĂ©ses kĂ©pzĂ©sben is kevesebb lenne a hallgatĂł. A KĂĄroly RĂłbert FĂ”iskola kĂŒlönfĂ©le pĂĄlyĂĄzati programjaival Ă©vek Ăłta hathatĂłsan tĂĄmogatja a felsĂ”oktatĂĄs minĂ”sĂ©gĂ©nek javĂ­tĂĄsĂĄt megcĂ©lzĂł törekvĂ©seket. IdĂ©n a „JavĂ­ts a jövĂ”dĂ©rt” elnevezĂ©sĂ» Ă©rdemjegyjavĂ­tĂł akciĂłval segĂ­ti a közĂ©piskolĂĄsokat

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 25. oldal
MatykĂł KĂĄroly
A tudås, a hasznossåg és az emberség dicsérete
  
A THE-program neve nem angol kifejezĂ©s, nagyon is hazai kreĂĄciĂł, hĂĄrom szĂł kezdĂ”betĂ»jĂ©bĂ”l összeolvasva kapjuk meg: TudĂĄs, HasznossĂĄg, EmbersĂ©g. Mindez ma kĂŒlönösen fontos tĂĄrsadalmunkban, amelyben a sikeres Ă©s versenykĂ©pes MagyarorszĂĄg jövĂ”jĂ©nek kulcsa a tehetsĂ©ges fiatalok kezĂ©ben van, illetve abban, mennyire sikerĂŒl megnyerni Ă”ket az Ășj cĂ©loknak. Minden kĂŒlsĂ” nehĂ©zsĂ©g ellenĂ©re örömmel konstatĂĄlhatjuk, hogy igenis folyik tehetsĂ©gkutatĂĄs az orszĂĄgban. A THE Programmal olyan fiatalokat keresnek szervezĂ”i, akikbĂ”l a nem is olyan tĂĄvoli jövĂ” sikeres feltalĂĄlĂłi Ă©s vĂĄllalkozĂłi lehetnek. A program eddigi eredmĂ©nyeirĂ”l Ă©s 2009-es terveirĂ”l dr. Pakucs JĂĄnost, a Magyar InnovĂĄciĂłs SzövetsĂ©g tiszteletbeli elnökĂ©t, a program fĂ”vĂ©dnökĂ©t kĂ©rdeztĂŒk.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 26. oldal

Szili Hajnalka
Hegyek karjaiban
  
Mi juthat eszĂŒnkben e kĂ©t szĂł hallatĂĄn? SegĂ­tek. HazĂĄnk mĂ©ltĂĄn legĂ©rdekesebb vidĂ©kĂ©re, Észak-MagyarorszĂĄgra gondoltam, mert itt emelkednek az orszĂĄg legmagasabb hegyei, a MĂĄtra, a BĂŒkk s a ZemplĂ©ni- hegysĂ©g. Közkedvelt kirĂĄndulĂłhelyek. A hegycsĂșcsok tetejĂ©rĂ”l pazar lĂĄtvĂĄny tĂĄrul elĂ©nk. GyönyörködhetĂŒnk az összefĂŒggĂ” erdĂ”sĂ©gekben, a kĂŒlönleges sziklaalakzatokban, a szĂ­npompĂĄs völgyekben. A sziklĂĄkba vĂĄjt barlangok a törtĂ©nelmi mĂșltat Ă”rzik. Itt-ott megbĂșvĂł kis patakok rejtĂ”zködnek a hegyek közt. A kanyargĂłs hegyi utak mentĂ©n gyalogolva takaros kis falvakba juthat el a vĂĄndor. 1976-ban lĂ©tesĂ­tettĂ©k a BĂŒkki Nemzeti Parkot a kĂŒlönleges felszĂ­ni formĂĄk, a termĂ©szeti Ă©rtĂ©kek, a ritka növĂ©nyek Ă©s ĂĄllatfajok vĂ©delmĂ©re, ahol megtalĂĄlhatĂłk az egzotikus szĂ©psĂ©gĂ» orchideafajok, vagy a kipusztulĂĄssal fenyegetett denevĂ©rek. E hegysĂ©gek tĂ©len is lenyĂ»gözĂ”ek. Induljunk a hegyek karjai ölelte Észak- MagyarorszĂĄgra!

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 30. oldal
KovĂĄcs JĂłzsef LĂĄszlĂł
A Parnasszus tövében
IfjĂș költĂ”k bemutatkozĂĄsa: IvĂĄnyi Bernadett
  
Minden pĂĄlyakezdĂ©s nehĂ©zsĂ©gektĂ”l terhes. KĂŒlönösen igaz ez az ifjĂș költĂ”kre elsĂ” szĂĄrnyprĂłbĂĄlgatĂĄsaik idejĂ©n. Vajon fölrepĂŒlnek-e a magasba? A fĂ©nybe? S ha igen, kĂ©sĂ”bb DaidaloszkĂ©nt vagy IkaroszkĂ©nt vĂ©gzik-e? KĂŒlönösen napjainkban vetĂ”dnek fel ezek a kĂ©rdĂ©sek, amikor egyre kevesebben vesznek kĂ©zbe szĂ©pirodalmat. Új rovatunkban idĂ”rĂ”l idĂ”re egy-egy fiatal tehetsĂ©get mutatunk be olvasĂłinknak. ElsĂ”kĂ©nt IvĂĄnyi Bernadettet. FogadjĂĄk szeretettel


Mentor - 2009/1. szĂĄm – 34. oldal

Dr. KirĂĄly PĂ©ter
TĂșlĂ©lĂ”csomag ĂșjdonsĂŒlt kutyagazdik szĂĄmĂĄra
  
LegutĂłbbi szĂĄmunkban arrĂłl Ă­rtunk, hogy – bĂĄr a nĂ©gylĂĄbĂș tĂĄrsak csodĂĄlatos Ă©s önzetlen szeretettel ajĂĄndĂ©kozzĂĄk meg gazdĂĄikat – tartĂĄsuk egyben ĂłriĂĄsi felelĂ”ssĂ©get is jelent. SzĂĄmos helyen a szeretet ĂŒnnepe adott alkalmat arra, hogy a felelĂ”ssĂ©ggel vĂ©giggondolt döntĂ©s eredmĂ©nyekĂ©nt az Ă©vek Ăłta vĂĄrva-vĂĄrt kutyus teljesĂ­tse ki a csalĂĄd Ă©letĂ©t. ÖsszeĂĄllĂ­tĂĄsunk a legfĂ”bb kĂ©rdĂ©sekre prĂłbĂĄl vĂĄlaszt adni abban a remĂ©nyben, hogy a kedves gazdik Ă©s kedvenceik minĂ©l tovĂĄbb Ă©s minĂ©l kiegyensĂșlyozottabban Ă©lvezhessĂ©k egymĂĄs tĂĄrsasĂĄgĂĄt.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 36. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A diåkok négyötöde ållåst kap a diplomåhoz
Keresettek a BMK Keleti Kåroly Gazdasågi Karånak képzései
  
A legtöbben megtalĂĄljĂĄk Ă©letĂŒk elsĂ” munkahelyĂ©t mĂĄr a diploma megszerzĂ©se elĂ”tti Ă©vben a Budapesti MĂ»szaki FĂ”iskola (BMF) Keleti KĂĄroly GazdasĂĄgi KarĂĄnak (KGK) hallgatĂłi közĂŒl. A fĂ”iskola piaci szereplĂ”kkel kialakĂ­tott szoros gyakorlati egyĂŒttmĂ»ködĂ©sĂ©nek köszönhetĂ”en az idĂ©n vĂ©gzettek nĂ©gyötödĂ©t biztos ĂĄllĂĄs vĂĄrja a tanulmĂĄnyok befejezĂ©se utĂĄn, Ă­gy az intĂ©zmĂ©ny mottĂłja, „TudĂĄs Ă©s innovĂĄciĂł a gazdasĂĄg szolgĂĄlatĂĄban!”, nem maradt ĂŒres szlogen. A SzemĂ©lyzeti TanĂĄcsadĂłk MagyarorszĂĄgi SzövetsĂ©gĂ©nek (SZTMSZ) elnöke elismerĂ©sĂ©t fejezte ki a ritka eredmĂ©nyĂ©rt, vĂ©lemĂ©nye szerint ugyanis hiĂĄba van nagy szĂŒksĂ©g a piaci igĂ©nyeken alapulĂł oktatĂĄsra, a magyar felsĂ”oktatĂĄs nagy rĂ©sze mĂ©g messze jĂĄr ettĂ”l.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 38. oldal

Dr. Koncz IstvĂĄn
Ön hogyan dönt kritikus helyzetekben?
  
Naponta, sĂ”t naponta gyakran többször is rĂĄkĂ©nyszerĂŒlĂŒnk, hogy döntsĂŒnk bizonyos kĂ©rdĂ©sekben. Vannak, akiknek ez nem okoz kĂŒlönösebb problĂ©mĂĄt, gyorsan döntenek, a kĂŒlsĂ” szemlĂ©lĂ” nĂ©ha nem is tudja, hogy egyikmĂĄsik ember milyen informĂĄciĂłk alapjĂĄn hatĂĄroz Ă­gy vagy Ășgy. MĂĄsok hĂșzzĂĄk- halasztjĂĄk a döntĂ©st, ameddig csak lehet. Amikor sĂŒrgĂ”sen kell „lĂ©pni”, egyesek meggondolatlanul kapkodnak, mĂĄsok Ă©ppen az ilyen esetekben tudnak a legjobban koncentrĂĄlni Ă©s hatĂĄrozni. Ön melyik csoportba tartozik?

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 40. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
HatĂĄron tĂșli vĂĄllalkozĂłkat oktat a MÜTF
Magyar fÔiskola tart képzési programot kårpåtaljai és erdélyi vållalkozóknak
  
OktatĂĄst, problĂ©mamegoldĂł szaktanĂĄcsadĂĄst nyĂșjtanak a Modern Üzleti TudomĂĄnyok FĂ”iskolĂĄjĂĄnak (MÜTF) oktatĂłi kĂĄrpĂĄtaljai Ă©s erdĂ©lyi vĂĄllalkozĂłk szĂĄmĂĄra. A minisztĂ©riumi tĂĄmogatĂĄssal megvalĂłsulĂł programokon ingyenesen vehetnek rĂ©szt a versenykĂ©pessĂ©gĂŒket megĂ”rizni kĂ­vĂĄnĂł kis- Ă©s közĂ©pvĂĄllalkozĂĄsok kĂ©pviselĂ”i.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 41. oldal

Dr. Pados Gyula
CĂ©lkeresztben az anyagcsere
  
Az anyagcsere szĂł nagyon elterjedt a magyar szĂłhasznĂĄlatban. Az interneten rĂĄkeresve a mĂĄsodperc töredĂ©ke alatt közel 90 000 talĂĄlatot kapunk. Ugyanakkor a fogalom körĂŒl szĂĄmos dolog tisztĂĄzatlan. Az emberek jelentĂ”s rĂ©sze a testnyĂ­lĂĄsokon keresztĂŒl zajlĂł, kivĂĄlasztĂĄsi folyamatokat Ă©rti alatta, holott az anyagcsere jĂłval több, mint a tĂĄpanyagok bevitele Ă©s azok tĂĄvozĂĄsa a szervezetbĂ”l.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 42. oldal
K. V.
ÖnkĂ©ntesek a vonal vĂ©gĂ©n
Ezt a szĂĄmot hĂ­vd, ha nem tudsz hovĂĄ fordulni: 116-111
  
A KĂ©k Vonal GyermekkrĂ­zis AlapĂ­tvĂĄny Gyerek- Ă©s IfjĂșsĂĄgi Telefonja mĂĄr 15 Ă©ve fogadja gyerekek, fiatalok, Ă©s az Ă©rtĂŒk aggĂłdĂł szĂŒlĂ”k hĂ­vĂĄsait, Ă©s a telefonok mellett a kezdetektĂ”l fogva elsĂ”sorban önkĂ©ntesek ĂŒlnek. 1993-ban indult az elsĂ” kĂ©pzĂ©s szĂĄmukra, jelenleg pedig mĂĄr a 30. önkĂ©ntes trĂ©ninget tervezik.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 43. oldal

L. Gy.
BĂ”rkötĂ©sben – sajĂĄt vĂ©djegyĂŒnk
  
„JĂł bĂ”r!” – mondjĂĄk a fĂ©rfiak, ha egy ifjĂș hölgy kellemes megjelenĂ©sĂ©t akarjĂĄk szavakban kifejezni. De a bĂ”r nemcsak kozmetikai, esztĂ©tikai fogalom, hanem annĂĄl sokkal több. A bĂ”r testĂŒnk vĂ©dĂ”burka, sĂ”t legnagyobb kiterjedĂ©sĂ» Ă©rzĂ©kszervĂŒnk, egyszĂłval olyan fontos „szerkezet”, amely szabĂĄlyozza a testhĂ”mĂ©rsĂ©kletet, Ă©rzĂ©keli a kellemes Ă©s fĂĄjdalmas ingereket, megakadĂĄlyozza, hogy kĂ­vĂŒlrĂ”l idegen anyagok jussanak a testĂŒnkbe, rĂĄadĂĄsul vĂ©dĂ”pajzskĂ©nt szolgĂĄl a Nap kĂĄros hatĂĄsaival szemben. S mint ilyen, fontos mĂ»ködĂ©si egysĂ©g, fokozott figyelmet Ă©s ĂĄpolĂĄst kĂ­vĂĄn, Ă©s nem csupĂĄn kozmetikai szempontbĂłl, hanem lĂ©tfontossĂĄgĂș funkciĂłinak ellĂĄtĂĄsa Ă©rdekĂ©ben is.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 44. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
EgyenlÔ eséllyel
  
A FogyatĂ©kos SzemĂ©lyek EsĂ©lyegyenlĂ”sĂ©gĂ©Ă©rt KözalapĂ­tvĂĄny (FSZK) a felsĂ”oktatĂĄs Ă©s a felnĂ”ttkĂ©pzĂ©s szĂĄmĂĄra 53 kĂ©pzĂ©si modult dolgozott ki. Ezek a kĂ©pzĂ©sek – beĂ©pĂŒlve az oktatĂĄsi Ă©s tovĂĄbbkĂ©pzĂ©si rendszerbe – a jövĂ”ben lehetĂ”sĂ©get biztosĂ­tanak mindenki szĂĄmĂĄra az egyenlĂ” esĂ©lyĂ» hozzĂĄfĂ©rĂ©s szemlĂ©letĂ©nek a megismerĂ©sĂ©hez.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 47. oldal

leopold
OĂĄzis a Ronald HĂĄzban
  
Nem szĂĄlloda, nem panziĂł, valami egĂ©szen mĂĄs a nemzetközi mozgalomnak köszönhetĂ”en nĂĄlunk is lĂ©trejött Ronald HĂĄzak intĂ©zmĂ©nye. AlapĂ­tvĂĄnyi mĂ»ködĂ©s szerinti apartmanhĂĄzakrĂłl van szĂł, melyekben a sĂșlyosan beteg, rĂĄszorulĂł gyermekek Ă©s csalĂĄdjaik talĂĄlnak ĂĄtmeneti otthonra kĂłrhĂĄzi kezelĂ©sĂŒk idejĂ©n. Hogyan? – ezt kĂ©rdezem NagynĂ© Bayerle AndreĂĄtĂłl, a budapesti Ronald HĂĄz vezetĂ”jĂ©tĂ”l.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 48. oldal
Uzsalyné dr. Pécsi Rita
Az „uniszex” – fából vaskarika!
MĂ©g az agyunk is mĂĄs rugĂłra jĂĄr!
  
FiĂșs lĂĄnyok? LĂĄnyos fiĂșk? Vagy inkĂĄbb „egyformĂĄk?” EltĂ»nni lĂĄtszanak a nemi kĂŒlönbözĂ”sĂ©gekre utalĂł jelek, magatartĂĄsformĂĄk, szokĂĄsok. ÓvodĂĄs lĂĄnyainknak talĂĄn nem vennĂ©nk babĂĄt, plĂŒssmackĂłt, fiainknak legĂłt, autĂłt, fakardot – ha Ă”k nem követelnĂ©k kitartĂłan. Egy buszmegĂĄllĂłban vĂĄrakozĂł tinicsoportra rĂĄnĂ©zve alig tudjuk megkĂŒlönböztetni a fiĂșkat Ă©s a lĂĄnyokat. – FarmernadrĂĄg, fĂŒlbevalĂł, festett hajtincsek, meglehetĂ”sen eldurvult szĂłkincs – vagy kĂ©sĂ”bb: nadrĂĄgkosztĂŒmben nyakkendĂ”s nĂ”k fogadnak a hivatalokban, hatĂĄrozott fellĂ©pĂ©sĂ» „kemĂ©ny” asszonyok a fĂ”nökeink. A fĂ©rfi Ă©s a nĂ” „egyformĂĄsĂ­tĂĄsa” termĂ©szetellenes, Ă©s igen sok veszĂ©lyt rejt magĂĄban, mert ugyanazt a viselkedĂ©st vĂĄrja el tĂ”lĂŒk, miközben mĂĄs az agyi beidegzĂ”dĂ©sĂŒk, a testi-lelki, biolĂłgiai Ă©s hormonĂĄlis felĂ©pĂ­tĂ©sĂŒk, az Ă©rzelmi vilĂĄguk, s a gondolkodĂĄsmĂłdjuk. Döbbenetes, hogy a XXI. szĂĄzad elejĂ©n mĂ©g mindig nem tanĂ­tjuk az iskolĂĄban a fĂ©rfi Ă©s nĂ”i kapcsolatok mikĂ©ntjĂ©t! – Ă­rja Allan Ă©s Barbara Pease, a tĂ©ma egyik legismertebb szakĂ©rtĂ” pĂĄrosa.

Mentor - 2009/1. szĂĄm – 48. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu