Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2018. október 16., kedd
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2009/2. szĂĄm
Mentor, 2009/2. szĂĄm 
Gyarmati Szabó Éva
Merj rajthoz ĂĄllni!
  
Azoknak, akik ismerik magazinunkat, talĂĄn mĂĄr fel sem tĂ»nik, hogy ismĂ©t megĂșjult a cĂ­mlapunk, hiszen 2007 Ă”szĂ©tĂ”l, amiĂłta utcai terjesztĂ©sben is kaphatĂł a Mentor, nĂ©hĂĄny hĂłnap utĂĄn Ășjra Ă©s Ășjra mĂłdosĂ­tunk – pontosabban finomĂ­tunk, igazĂ­tunk – valamit a megjelenĂ©sĂ©n. MondhatnĂĄnk Ășgy is, keressĂŒk azt a legjobb formĂĄt, amely egyszerre fejezi ki a magazin sajĂĄtos tartalmĂĄt, hĂĄrmas cĂ©ljĂĄt (a tanulĂĄs, az egĂ©szsĂ©g Ă©s az Ă©letmĂłd szoros összefĂŒggĂ©sĂ©nek felismertetĂ©sĂ©t, erĂ”sĂ­tĂ©sĂ©t, s e tĂ©ren a szemlĂ©letvĂĄltĂĄst), Ă©s hĂ­vja fel minderre a szakember Ă©s az utca emberĂ©nek figyelmĂ©t is.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 3. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Gayo Nakagaki
  
JapĂĄn koto-mĂ»vĂ©sz. A koto egy kĂ­nai eredetĂ» citerafajta a tradicionĂĄlis japĂĄn zene egyik meghatĂĄrozĂł hangszere: egy hosszĂșkĂĄs faszekrĂ©nyen, lazĂĄn kifeszĂ­tett hĂșrokbĂłl ĂĄll, mozgathatĂł keresztlĂ©cekkel, melyen pengetve jĂĄtszanak. Minthogy JapĂĄnban a zenĂ©t is a tĂĄrsadalmi osztĂĄlyoknak megfelelĂ”en kasztokra osztottĂĄk, a koto hĂ©thĂșros fajtĂĄjĂĄn a legelĂ”kelĂ”bb japĂĄnok, mĂ­g tizenhĂĄrom-hĂșros vĂĄltozatĂĄn a polgĂĄrok jĂĄtszottak. Nakagaki ötĂ©ves korĂĄban, Ă©desanyja hatĂĄsĂĄra kezdett ezen a hangszeren jĂĄtszani, tanĂĄra Ikuta Scholl volt. 1993-tĂłl Ă©pĂ­tĂ©szmĂ©rnöki tanulmĂĄnyokat folytatott, de vĂ©gĂŒl a muzsikus pĂĄlya mellett döntött, Ă©s azĂłta a koto 20 hĂșros fajtĂĄjĂĄval koncertezik. Hangszeres repertoĂĄrja a tradicionĂĄlis japĂĄn zenĂ©tĂ”l, klasszikus ĂĄtiratokon keresztĂŒl, egĂ©szen a kortĂĄrs darabok megszĂłlaltatĂĄsĂĄig terjed. ProdukciĂłit gyakran egĂ©szĂ­ti ki mĂĄs hangszeresekkel: csellistĂĄk, hegedĂ»sök, szintetizĂĄtor Ă©s ĂŒtĂ” hangszerek szĂ­nesĂ­tik egy-egy fellĂ©pĂ©sĂ©t. KomponistakĂ©nt is ismert: több sportesemĂ©ny Ă©s egy filmfesztivĂĄl nyitĂł ĂŒnnepsĂ©gĂ©nek zenĂ©jĂ©t is Nakagaki szerezte.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 4. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Da Vinci a GĂ©niusz
  
A kiĂĄllĂ­tĂĄs 2009. jĂșlius 19-ig tekinthetĂ” meg naponta 10.00 Ă©s 20.00 Ăłra között a VAM Design Centerben (Budapest VI., KirĂĄly u. 26.)

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 6. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Budapesti Tavaszi FesztivĂĄl
  
ÖsszeĂĄllĂ­tĂĄsunk vĂĄlogatĂĄs a fesztivĂĄl programjaibĂłl. A kiĂĄllĂ­tĂĄsoknĂĄl a feltĂŒntetett dĂĄtum a rendezvĂ©ny megnyitĂĄsĂĄnak idĂ”pontja. A Budapesti Tavaszi FesztivĂĄl teljes programjĂĄrĂłl, a jegyĂĄrakrĂłl tovĂĄbbi informĂĄciĂł elĂ©rhetĂ”: www.festivalvaros.hu/btf2009 www.festivalcity.hu ‱ www.ticketportal.hu KözönsĂ©gszolgĂĄlat: (+36-1-486 3311)

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 7. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
2010-tÔl ismét ållami iskolåk?
  
„Azt javasoljuk, ismĂ©t iktassuk be az iskolafenntartĂłk sorĂĄba az ĂĄllamot”– vĂĄzolta az esĂ©lyegyenlĂ”sĂ©g megteremtĂ©sĂ©re Ă©s a szegregĂĄciĂł visszaszorĂ­tĂĄsĂĄra tett javaslatĂĄt Hiller IstvĂĄn oktatĂĄsi Ă©s kulturĂĄlis miniszter a NĂ©pszavĂĄnak februĂĄr vĂ©gĂ©n adott interjĂșjĂĄban. A miniszteri elkĂ©pzelĂ©s szerint az ĂĄllami közoktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyek egysĂ©ges tantervvel mĂ»ködnĂ©nek, finanszĂ­rozĂĄsukat pedig az alapnormatĂ­vĂĄn kĂ­vĂŒl kiegĂ©szĂ­tĂ” normatĂ­vĂĄval tĂĄmogatna az ĂĄllam – derĂŒlt ki az interjĂșbĂłl.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 8. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A természettudomånyos oktatås vålsågos helyzetérÔl
ÁllĂĄsfoglalĂĄs Ă©s kiĂșt
  
A gazdasĂĄgi Ă©let szereplĂ”it aggodalommal tölti el a szakoktatĂĄs, a termĂ©szettudomĂĄnyos Ă©s mĂ»szaki kĂ©pzĂ©s magyarorszĂĄgi helyzete. A MunkaadĂłk Ă©s GyĂĄriparosok OrszĂĄgos SzövetsĂ©ge, a Magyar Kereskedelmi Ă©s Iparkamara, a Magyar InnovĂĄciĂłs SzövetsĂ©g, valamint a Menedzserek OrszĂĄgos SzövetsĂ©ge nemrĂ©giben közös ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsban hĂ­vta fel a figyelmet az e tĂ©ren tapasztalt tarthatatlan ĂĄllapotra. .A diĂĄkok Ă©s a szĂŒlĂ”k tĂșlnyomĂł rĂ©sze nem Ă©rti, hogy a matematika, a fizika, a kĂ©mia tantĂĄrgyak ĂĄltal kifejlesztett kĂ©szsĂ©gek, Ă©s ezekben ĂĄtadott alapvetĂ” ismeretek nĂ©lkĂŒl a fiataloknak nincs esĂ©lyĂŒk a munkaerĂ”piacon, a magyar gazdasĂĄgnak nincs esĂ©lye a vilĂĄgversenyben.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 8. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kevésbé tolerånsak a fiatalok a kisebb- ségekkel szemben
  
Nagyban befolyĂĄsoljĂĄk az otthoni, politikai jellegĂ» beszĂ©lgetĂ©sek a közĂ©piskolĂĄs fiatalok demokrĂĄciĂĄrĂłl alkotott vĂ©lemĂ©nyĂ©t, a diĂĄk- kĂ©pviselet igazsĂĄgos megĂ­tĂ©lĂ©se pedig fĂŒgg attĂłl is, hogy az adott tanulĂł milyen mĂ©rtĂ©kben vesz rĂ©szt sajĂĄt Ă©rdekeinek iskolai Ă©rvĂ©- nyesĂ­tĂ©sĂ©ben – hangzott el a januĂĄr vĂ©gĂ©n rendezett „Iskola Ă©s tĂĄr- sadalom 2008” nevet viselĂ” konferenciĂĄn, ahol az elmĂșlt Ă”sszel, egyetemi hallgatĂłk bevonĂĄsĂĄval kĂ©szĂ­tett közvĂ©lemĂ©ny-kutatĂĄs eredmĂ©nyeirĂ”l szĂĄmoltak be.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 10. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Zöld Ășt a fĂ”vĂĄrosi szakoktatĂĄs megĂșjulĂĄsĂĄhoz
  
750 milliĂł forintrĂłl szĂłlĂł tĂĄmogatĂĄsi szerzĂ”dĂ©st Ă­rt alĂĄ februĂĄr elejĂ©n Budapesten HorvĂĄth Csaba oktatĂĄsĂŒgyĂ©rt felelĂ”s fĂ”pol- gĂĄrmester-helyettes, valamint az ÉpĂ­tĂ”ipari, a Gundel Ă©s a Szily szakkĂ©pzĂ”-központ vezetĂ”je, Ă­gy a szakoktatĂĄs megĂșjulĂĄsa zöld utat kapott. Az EurĂłpai UniĂł TĂĄrsadalmi MegĂșjulĂĄs OperatĂ­v Programja keretĂ©ben, szakmai munkĂĄja fejlesztĂ©sĂ©re hat fĂ”vĂĄ- rosi szakkĂ©pzĂ”-központ (TISZK) nyert el, összesen mintegy 1,4 milliĂĄrd forintot. Decemberben a DĂ©l-budai, a Petrik Ă©s a HumĂĄn TISZK kötötte meg az egyenkĂ©nt több mint 200 milliĂł forintrĂłl szĂłlĂł tĂĄmogatĂĄsi szerzĂ”dĂ©st, februĂĄrban pedig a szerzĂ”dĂ©s alĂĄ- Ă­rĂĄsĂĄval hivatalosan is elkezdĂ”dött az ÉpĂ­tĂ”ipari, a Gundel Ă©s a Szily szakkĂ©pzĂ” központok szĂĄmĂĄra is az a projekt, amely a szak- mai kĂ©pzĂ©s korszakalkotĂł, „ törtĂ©nelmi” megĂșjulĂĄsĂĄt jelenti.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 10. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
FolytatĂłdik az Elektronikus InformĂĄciĂł-szolgĂĄltatĂĄs (EISZ)
  
A 2002-ben indult Elektronikus InformĂĄciĂłszolgĂĄltatĂĄs (EISZ) Nemzeti Program folytatĂĄsĂĄrĂłl, 2009-2011. közötti egyĂŒttmĂ»ködĂ©sĂ©rĂ”l Ă­rt alĂĄ megĂĄllapodĂĄst februĂĄr vĂ©gĂ©n Hiller IstvĂĄn oktatĂĄsi Ă©s kulturĂĄlis miniszter, MolnĂĄr KĂĄroly kutatĂĄs-fejlesztĂ©sĂ©rt felelĂ”s tĂĄrca nĂ©lkĂŒli miniszter Ă©s PĂĄlinkĂĄs JĂłzseffel, a Magyar TudomĂĄnyos AkadĂ©mia (MTA)

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 11. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Egyre több a fogyatékkal élÔ hallgató
  
MegduplĂĄzĂłdott a felsĂ”oktatĂĄsban tanulĂł, fogyatĂ©kkal Ă©lĂ” hallgatĂłk szĂĄma az elmĂșlt kĂ©t Ă©v sorĂĄn, hatĂ©ves idĂ”tartamot vizsgĂĄlva pedig 905 fĂ”vel emelkedett ez az Ă©rtĂ©k. MĂ­g 2002- ben 271, 2008-ban mĂĄr 1176 fogyatĂ©kkal Ă©lĂ” diĂĄk folytatott tanulmĂĄnyokat valamely egyetemen, vagy fĂ”iskolĂĄn – olvashatĂł az oktatĂĄsi tĂĄrca honlapjĂĄn. HelyzetĂŒket segĂ­ti egy 2006-os kormĂĄnyrendelet, mely 50 többletpontra valĂł jogosultsĂĄgot hatĂĄroz meg a fogyatĂ©kossĂĄggal Ă©lĂ” jelentkezĂ”k szĂĄmĂĄra.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 11. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MĂĄs tollĂĄval Ă©keskedni...
  
A diplomĂĄhoz vezetĂ” Ășt meglehetĂ”sen hosszĂș Ă©s rögös. Ami pedig a legnagyobb kihĂ­vĂĄst jelenti minden felsĂ”oktatĂĄsban rĂ©szt vevĂ” diĂĄk szĂĄmĂĄra, az nem mĂĄs, mint a szakdolgozat megĂ­rĂĄsa. Szinte mindenki tart ettĂ”l a prĂłbatĂ©teltĂ”l, hiszen rengeteg munkĂĄval Ă©s kutatĂĄssal jĂĄr. Ez utĂłbbiakat lerövidĂ­tendĂ”, sajnos, sokan nem megfelelĂ” „segĂ­tsĂ©get” vesznek igĂ©nybe
 Hogy milyen ez a segĂ­tsĂ©g? TermĂ©szetesen illegĂĄlis. Akadnak ugyanis olyan emberek, akiknek a szakdolgozatĂ­rĂĄs a „fĂ”foglalkozĂĄsuk”. Egy bizonyos összegĂ©rt leveszik a terhet a diĂĄk vĂĄllĂĄrĂłl, Ă©s megĂ­rjĂĄk helyette a diplomamunkĂĄjĂĄt. Egy ilyen dolgozat Ă©rtĂ©ke sok mindentĂ”l fĂŒgg: mi a hatĂĄridĂ”, milyen nehĂ©zsĂ©gĂ» a tĂ©ma, ismerĂ”snek vagy vadidegennek kĂ©szĂŒl-e (szĂĄmos diĂĄknak van egy „ismerĂ”söm ismerĂ”se”, aki ezt elvĂĄllalja), bölcsĂ©szeti vagy reĂĄltantĂĄrgybĂłl kell-e megĂ­rni. E tĂ©nyezĂ”ktĂ”l fĂŒggĂ”en 60 000–160 000 forint között ingadozik a (fekete)piaci ĂĄr. De tĂ©nyleg ilyen egyszerĂ» lenne?

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 12. oldal
Federmayer Katalin
Az esélytelenség agressziója ellen
  
Az orszĂĄg minden pontjĂĄrĂłl, nagyvĂĄrosbĂłl, kis falubĂłl, minden oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nytĂ­pusbĂłl futottak be pĂĄlyĂĄzatok az immĂĄr ErĂ”szakmentes, egĂ©szsĂ©gtudatos iskola nĂ©ven mozgalommĂĄ szĂ©lesedett „BiztonsĂĄgos iskola – JĂł gyakorlatok” pĂĄlyĂĄzatĂĄra, melyet 2008 Ă”szĂ©n az OktatĂĄskutatĂł Ă©s FejlesztĂ” IntĂ©zet hirdetett meg. A több mint szĂĄz beĂ©rkezett pĂĄlyamĂ» nemcsak azt bizonyĂ­tja, hogy jĂł munkĂĄt vĂ©gzett a meghirdetĂ” intĂ©zmĂ©ny, hanem azt a szomorĂș tĂ©nyt is, hogy rĂ©giĂłtĂłl, iskolatĂ­pustĂłl fĂŒggetlenĂŒl az iskolai agressziĂł valĂłs Ă©s megoldĂĄsra vĂĄrĂł problĂ©ma. A legjobb gyakorlatok bemutatĂĄsĂĄnak az OFI a helyi megoldĂĄsokat segĂ­tĂ” orszĂĄgos konferenciasorozatĂĄnak kĂŒlönbözĂ” helyszĂ­nein adott lehetĂ”sĂ©get – februĂĄrban erre VeszprĂ©mben Ă©s Debrecenben kerĂŒlt sor.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 14. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
JĂĄtszva tanulĂĄs
Online-viselkedési szabålyok gyerekeknek
  
Az EU 2009. februĂĄr 10-Ă©t a „BiztonsĂĄgosabb Internet NapjĂĄnak” nyilvĂĄnĂ­totta, Ă©s a BiztonsĂĄgosabb Internet Plusz (Safer Internet Plus) akciĂłtervĂ©nek keretĂ©ben valamenynyi tagĂĄllamban, köztĂŒk MagyarorszĂĄgon is, az interneten leselkedĂ” veszĂ©lyekre kĂ­vĂĄnta a figyelmet felhĂ­vni.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 16. oldal
SzablyĂĄr Anna
A fegyelemmel vissza is lehet Ă©lni
  
Bernhard Bueb „A fegyelem dĂ­csĂ©rete” cĂ­mĂ» vitairata – amelyrĂ”l a Mentor Magazin a 2009/1. szĂĄmĂĄban összefoglalĂłt közölt (Lob der Disziplin Eine Streitschrift – Berlin,Ullstein Buchverlage, 2006.) –, NĂ©metorszĂĄgban az elmĂșlt Ă©vekben bestseller lett. Nem vĂ©letlenĂŒl, hiszen a pedagĂłgiai tĂ©mĂĄjĂș kötetnek sok a tĂĄrsadalom- Ă©s kultĂșrkritikai vonzata is. A szerzĂ”nek – a salemi elitiskola korĂĄbbi vezetĂ”jĂ©nek –, a tĂĄrsadalom jelenlegi vĂ©lt vagy valĂłs problĂ©mĂĄira adott vĂĄlaszĂĄt jelzi a könyv cĂ­me, s tartalma. MĂĄr a könyv megjelenĂ©sekor szĂĄmĂ­tani lehetett arra, hogy tĂĄmadĂĄsok kereszttĂŒzĂ©be kerĂŒl – ez nem is maradt el. A nevelĂ©studomĂĄny azon jeles kĂ©pviselĂ”i, akik Bueb jĂł nĂ©hĂĄny tĂ©zisĂ©vel, gondolatĂĄval nem tudtak egyetĂ©rteni Ă©s bizonyos kĂ©rdĂ©sekkel kapcsolatban komoly hiĂĄnyĂ©rzetĂŒk is volt, „VisszaĂ©lĂ©s a fegyelemmel” cĂ­mĂ» közös kiadvĂĄnyban jelentettĂ©k meg felvetĂ©seiket, amelynek nyomatĂ©kot a „A tudomĂĄny vĂĄlasza Bernhard Bueb könyvĂ©re” alcĂ­mmel adtak (Vom Missbrauch der Disziplin. Antworten der Wissenschaft auf Bernhard Bueb – Micha Brumlik szerk., Beltz, 2007.)

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 20. oldal

SĂĄri Zsuzsa
Önmagunkhoz kĂ©pest kell jobbnak lennĂŒnk
Våsåry Tamåssal oktatåsról, gyermeknevelésrÔl, a csodagyerekség håtrånyairól
  
VĂĄsĂĄry TamĂĄs, a neves zongoramĂ»vĂ©sz Ă©s karmester mesĂ©lte egyszer, hogy a tehetsĂ©g milliĂł mĂłdon megnyilvĂĄnulhat a mĂ»vĂ©szetben, a sportban, a tudomĂĄnyban, az Ă©let legkĂŒlönbözĂ”bb terĂŒletein. A legkönnyebben arrĂłl ismerhetĂ” fel, hogy az olyan dolgok, melyek mĂĄsoknak nehezen mennek, az a tehetsĂ©gnek pofonegyszerĂ», mikĂ©nt magĂĄtĂłl Ă©rtetĂ”dĂ”ek szĂĄmĂĄra azok az Ășj ötletek, megoldĂĄsok, amelyek a legtöbb embernek eszĂ©be sem jutnak. VĂĄsĂĄry TamĂĄs azon mĂ»vĂ©szek közĂ© tartozik, akiknek rendkĂ­vĂŒl szerteĂĄgazĂł az Ă©rdeklĂ”dĂ©sĂŒk. Nem csupĂĄn a zene Ă©rdekli, hanem minden foglalkoztatja, „ami emberi”. Az alĂĄbbi interjĂșt egy rĂĄdiĂłmĂ»sorban elhangzott beszĂ©lgetĂ©s inspirĂĄlta, amely az okatĂĄs tĂ©mĂĄjĂĄt jĂĄrta körbe, benne a gyereknevelĂ©s anomĂĄliĂĄit, a csodagyereksĂ©g hĂĄtrĂĄnyait.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 26. oldal
Szili Hajnalka
Észak-MagyarorszĂĄg gyöngyszemei
  
Se szeri, se szĂĄma a lĂĄtnivalĂłknak hazĂĄnk egyik legszebb tĂĄjegysĂ©gĂ©n, egyedĂŒlĂĄllĂłan gazdag vidĂ©kĂ©n, Észak-MagyarorszĂĄgon, amely ritka törtĂ©nelmi ereklyĂ©ivel tanulmĂĄnyi Ă©s osztĂĄlykirĂĄndulĂĄsok kihagyhatatlan cĂ©lpontja. FestĂ”i környezetben megbĂșvĂł aprĂł falvak, vĂĄrromok Ă©s kastĂ©lyok, kevĂ©sbĂ© ismert Ă©s neves telepĂŒlĂ©sek sora ejti ĂĄmulatba az ide lĂĄtogatĂłt. Itt talĂĄlhatĂł hazĂĄnk egyik leghangulatosabb iskolavĂĄrosa, SĂĄrospatak, nem messze tĂ”le a közĂ©pkori emlĂ©keit is hĂ­ven Ă”rzĂ” SĂĄtoraljaĂșjhely, hatĂĄrĂĄban pedig a nyelvĂșjĂ­tĂĄs fellegvĂĄrakĂ©nt tisztelt SzĂ©phalom. IsmerkedjĂŒnk meg e telepĂŒlĂ©sek kĂŒlönleges nevezetessĂ©geivel!

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 30. oldal

HorvĂĄth Tibor
Hogyan kell jĂłnak lenni?
  
Szilencium cĂ­mmel Ășj rovatot indĂ­tunk, mely remĂ©nyeink szerint, nyitott szĂ­vekre talĂĄl. HajdanĂĄn szilenciumnak neveztĂ©k az iskolĂĄkban a dĂ©lutĂĄnok tanulĂłidejĂ©t – kĂ©sĂ”bb a csöndes elmĂ©lkedĂ©sĂ©t is. A mai rohanĂł vilĂĄg azonban legtöbbször nem a csöndes elmĂ©lkedĂ©srĂ”l szĂłl, pedig nĂ©ha muszĂĄj erre idĂ”t szakĂ­tanunk, hallgatnunk szĂ­vĂŒnk legtitkosabb vĂĄgyaira. HinnĂŒnk kell, hogy elembertelenedĂ” vilĂĄgunkban a jĂłra Ă©s a szĂ©pre törekvĂ©s egyre többĂŒnk vĂĄgya. MikĂ©nt hiszĂŒnk abban is, hogy e gondolatokkal hozzĂĄjĂĄrulunk, hogy megmaradjon lelkĂŒnkben a tudat – Terentius szavaival – „Ember vagyok, semmi sem idegen tĂ”lem, ami emberi.”

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 34. oldal
HorvĂĄth MĂłnika
Egy vagyok a sok ember között
  
KönnyedĂ©n mozog kerekes szĂ©kĂ©vel, szelĂ­d hangja, barna szeme nyugalmat ĂĄraszt. SzĂŒletĂ©si rendellenessĂ©ggel szĂŒletett KaposvĂĄron, korrekciĂłs mĂ»tĂ©tek, kiszolgĂĄltatottsĂĄg, a kizĂĄrtsĂĄg Ă©rzĂ©se hatĂĄrozta meg mindennapjait. Hegyes Judit huszonnyolc Ă©vesen tapasztalta meg elĂ”ször a közössĂ©g Ă©lmĂ©nyĂ©t, az önĂĄllĂłsĂĄg lehetĂ”sĂ©geit. Az elmĂșlt tĂ­z Ă©vben szociĂĄlismunkĂĄs szakon egyetemi diplomĂĄt szerzett. SzakemberkĂ©nt segĂ­ti a hozzĂĄ fordulĂłkat, Ă©s formĂĄlja a fogyatĂ©kkal Ă©lĂ”k Ă©s az Ă©pek közös vilĂĄgĂĄt.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 35. oldal

Dr. KirĂĄly PĂ©ter
DorombolĂł szeretet JĂł tanĂĄcsok cicagazdiknak
  
A Mentor Magazin legutĂłbbi szĂĄmĂĄban az ĂșjdonsĂŒlt kutyagazdik legfontosabb teendĂ”it igyekeztĂŒnk lajstromba venni. Mostani cikkĂŒnk a kezdĂ” cicatartĂłknak nyĂșjt tĂșlĂ©lĂ”csomagot (kittet) a dorombolĂł „nĂ©gylĂĄbĂș szeretetbombĂĄk” megfelelĂ” ellĂĄtĂĄsĂĄhoz.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 36. oldal
Leopold Györgyi
Könnyebben – könnyebb
ÉletmĂłdvĂĄltĂĄssal a betegsĂ©gek fele megelĂ”zhetĂ” lenne
  
HazĂĄnkban a rosszindulatĂș daganatos betegsĂ©gek „elĂ”kelĂ”â€ helyet foglalnak el a megbetegedĂ©si Ă©s a halĂĄlozĂĄsi statisztikĂĄkban. A rĂĄkbetegsĂ©gen belĂŒl megfigyelhetĂ” az emlĂ”-, a gyomor Ă©s bĂ©lrendszeri-, valamint a tĂŒdĂ”daganatok elĂ”retörĂ©se. A WHO egysĂ©ges adatfelvĂ©tele alapjĂĄn a szĂĄzezer lakosra jutĂł rĂĄkhalĂĄlozĂĄs tekintetĂ©ben vezetĂ” helyen ĂĄllunk az egĂ©sz vilĂĄgon. Mint a többi betegsĂ©gnĂ©l, a rĂĄk esetĂ©ben is a megelĂ”zĂ©s, a korai felismerĂ©s Ă©s a gyĂłgyĂ­tĂĄs azok a kulcsszavak, melyek meghatĂĄrozzĂĄk a legfontosabb tennivalĂłkat.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 42. oldal

CsörgÔ Zoltån
Rossz hangulat Ă©s/vagy depressziĂł
  
Minden ember kerĂŒlhet Ă©s többnyire kerĂŒl is Ă©lete folyamĂĄn depressziĂłs hangulatba. De amĂ­g a többsĂ©gnĂ©l a rossz Ă©letĂ©rzĂ©s, a negatĂ­v gondolatok a napsĂŒtĂ©s vagy egy kedves mosoly hatĂĄsĂĄra elmĂșlnak, addig vannak, akiknĂ©l ez a hangulat uralkodĂł. Ebben az esetben a depressziĂł mĂĄr betegsĂ©g, napjaink egyik legfĂ©lelmetesebb betegsĂ©ge, mert nemcsak az egyes embernek jelentenek sĂșlyos lelki terhet, hanem közvetlen környezetĂ©nek is. A depressziĂłs kimerĂŒltnek, haszontalannak, tehetetlennek Ă©s remĂ©nytelennek Ă©rzi magĂĄt. Fontos azonban tudni, hogy ezek a negatĂ­v gondolatok Ă©s Ă©rzelmek a depressziĂłval egyĂŒtt jĂĄrĂł tĂŒnetek Ă©s nem a valĂłs helyzetet tĂŒkrözik. Ezek a fĂ©lelmek elmĂșlnak, ha a kezelĂ©s eredmĂ©nyes. Fontos tudni, hogy napjainkban a depressziĂł kezelĂ©si eredmĂ©nyei a legkedvezĂ”bbek valamennyi mentĂĄlis betegsĂ©g közĂŒl. EzĂ©rt mĂĄr gyanĂșja esetĂ©n Ă©rdemes orvoshoz fordulni – mert minĂ©l hamarabb kezdĂ”dik a kezelĂ©se, annĂĄl rövidebb a gyĂłgyulĂĄsi folyamat.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 46. oldal
Uzsalyné dr. Pécsi Rita
Mutasd a „rekeszedet” – Ă©s megmondom, ki vagy!
FĂ©rfiak–nĂ”k: amikor szĂł szerint „mĂĄskĂ©pp lĂĄtjuk” a helyzetet
  
A nĂ”k lĂĄtĂłtere szĂ©lesebb, mint a fĂ©rfiakĂ©, s ennek szĂĄmos mindennapi következmĂ©nye van. Egyetlen szempillantĂĄs alatt ugyanabbĂłl a szemszögbĂ”l mĂĄst lĂĄt egy nĂ”, Ă©s mĂĄst egy fĂ©rfi. A nĂ” a közeli tĂ©rben elĂ”nyösebb helyzetben van, mert nagyobb terĂŒletet fog be a lĂĄtĂłszöge, mĂ­g a fĂ©rfi keskenyebb sĂĄvban, de tĂĄvolabbra lĂĄt. A fĂ©rfi szinte kizĂĄrĂłlag a tĂĄvoli kutyĂĄt lĂĄtja meg, a nĂ” egyszerre Ă©szleli a jĂĄrĂłkelĂ”ket, az autĂłt, a fĂĄt, a cicĂĄt Ă©s a kutyĂĄt.

Mentor - 2009/2. szĂĄm – 48. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu