Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2018. január 24., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2009/3. szĂĄm
Mentor, 2009/3. szĂĄm 
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A nĂ” dicsĂ©rete – Alfons Mucha, a szecessziĂł mestere
SzĂ©pmĂ»vĂ©szeti MĂșzeum, 2009. mĂĄrcius 20.–jĂșnius 7.
  
Alfons Mucha Ă©letmĂ»vĂ©nek kiemelkedĂ” alkotĂĄsait mutatja be a SzĂ©pmĂ»vĂ©szeti MĂșzeum kiĂĄllĂ­tĂĄsa. A nĂ” dicsĂ©rete cĂ­mĂ» tĂĄrlat a szecessziĂł egyik legismertebb mesterĂ©nek pĂĄrizsi, amerikai Ă©s cseh korszakĂĄbĂłl szĂĄrmazĂł mĂ»veit tĂĄrja a lĂĄtogatĂłk elĂ©. A brno-i Morva GalĂ©ria, a prĂĄgai IparmĂ»vĂ©szeti MĂșzeum Ă©s a szintĂ©n prĂĄgai Mucha Foundation gyĂ»jtemĂ©nyĂ©bĂ”l vĂĄlogatott több mint 100 plakĂĄtot, rajzot, festmĂ©nyt Ă©s fĂ©nykĂ©pet bemutatĂł kiĂĄllĂ­tĂĄst jĂșnius 7-ig lĂĄthatja a nagyközönsĂ©g.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 4. oldal
Gyarmati Szabó Éva
Gyûlölök és szeretek...
  
Ha valaki az interneten böngĂ©szve beĂŒti valamelyik keresĂ”programba azt a szĂłt, hogy szerelem, csaknem mĂĄsfĂ©l milliĂł talĂĄlat közĂŒl vĂĄlogathat. Az emberisĂ©g törtĂ©netĂ©ben eddig soha senki sem tudta igazi definĂ­ciĂłjĂĄt adni egyik legszebb szavunknak, amely egyĂșttal az egyik legösszetettebb, legbonyolultabb emberi Ă©rzĂ©s kifejezĂ”je is – hiszen a szerelem lĂ©nyege mindenkinek mĂĄs.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 5. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Unoka–NagyszĂŒlĂ” Informatikai Verseny 2009 – HatĂĄrok nĂ©lkĂŒl!
  
Az Inforum 2003 Ăłta megrendezett versenysorozata IX. alkalommal Ășj, bĂ”vĂ­tett formĂĄban jelenik meg. Hogy ne csak 120 pĂĄros versenyezhessen az ajĂĄndĂ©kokĂ©rt, ezĂ©rt most egy online elĂ”döntĂ”t hirdetĂŒnk, ahol 60 perc alatt kell megoldani 30 feladatot. Az elsĂ” 120 legjobb eredmĂ©nyt elĂ©rt pĂĄros vehet rĂ©szt a budapesti döntĂ”n 2009. mĂĄjus 10-Ă©n. A verseny Ășj eleme, hogy szeretnĂ©nk a könyvtĂĄrakat Ă©s telehĂĄzakat is bevonni a verseny lebonyolĂ­tĂĄsĂĄba: tehĂĄt kĂ©rjĂŒk, hogy a könyvtĂĄrak ajĂĄnljĂĄk fel lĂĄtogatĂłiknak ezt a szĂłrakozĂĄsi lehetĂ”sĂ©get. A könyvtĂĄrak Ă©s telehĂĄzak között versenyt is hirdetĂŒnk: Ă©s erĂ”nkhöz mĂ©rten jutalmazni szeretnĂ©nk a legaktĂ­vabb intĂ©zmĂ©nyeket.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 10. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Folytatódik a tudomånynépszerûsítÔ roadshow
  
A THE – TudomĂĄnyos Hasznos Emberi Program idĂ©n elĂ”ször a budapesti Ady Endre GimnĂĄziumba lĂĄtogatott el, ahol a tavalyi hagyomĂĄnyokat folytatva, lĂĄtvĂĄnyos termĂ©szettudomĂĄnyos kĂ­sĂ©rletekkel Ă©s kivĂĄlĂł elĂ”adĂłk közremĂ»ködĂ©sĂ©vel igyekezett nĂ©pszerĂ»sĂ­teni a mĂ»szaki- Ă©s termĂ©szettudomĂĄnyokat.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 10. oldal

Barta Regina
Szeretet – szerelem
Vagy cserekereskedelem a „szemĂ©lyisĂ©gpiacon”?
  
Mi a szeretet? MitĂ”l vĂĄlik kölcsönössĂ©? Miben ĂĄll a lĂ©nyege? MiĂ©rt Ă©rezzĂŒk egyre nehezebbnek, hogy minket is „megtalĂĄljon”? S amikor szembetalĂĄlkozunk a szeretettel, amikor vĂĄratlanul megĂ©rint bennĂŒnket, olykor bizony egyszerĂ»en nem tudunk mit kezdeni vele. A szeretet a legĂĄltalĂĄnosabb, a legemberibb Ă©rzĂ©s, mĂ©gsincs rĂ©sze benne mindenkinek, szĂŒntelenĂŒl keressĂŒk, vĂĄgyĂłdunk utĂĄna egĂ©sz Ă©letĂŒnkben. Az ember talĂĄn mĂ©g sohasem volt oly magĂĄnyos Ă©s elidegenedett, mint napjainkban
 Vajon az erkölcsi normĂĄk tĂ©rvesztĂ©se vagy a követhetetlenĂŒl gyors tĂĄrsadalmi vĂĄltozĂĄsok tehetĂ”k felelĂ”ssĂ© ezĂ©rt?

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 12. oldal
Walter BĂ©la
„A kĂ©mia a sikeres randevĂșk tudomĂĄnya”
  
Fodor Erika, az ELTE Trefort Ágoston GyakorlĂłiskolĂĄjĂĄnak kĂ©mia szakos vezetĂ”tanĂĄra nĂ©hĂĄny hĂłnapja a KutatĂł TanĂĄrok OrszĂĄgos SzövetsĂ©gĂ©nek (KUTOSZ) elnöke. Olyan idĂ”szakban lett a szakmai testĂŒlet vezetĂ”je, amelyben a termĂ©szettudomĂĄnyos oktatĂĄs soha nem tapasztalt mĂ©lypontra kerĂŒlt – a fĂ”iskolai, egyetemi reĂĄlszakokon ma mĂĄr alig vannak hallgatĂłk, nĂ©hĂĄny Ă©v mĂșlva mĂĄr nem lesz, aki fizikĂĄt, kĂ©miĂĄt tanĂ­tson a közoktatĂĄsban. Ilyen helyzetben vajon mit tehet egy tudomĂĄnyos szakmai szervezet, Ă©s mit tehet a vezetĂ”je, aki kĂ©miatanĂĄrkĂ©nt szemĂ©ly szerint is Ă©rintett a tĂ©mĂĄban? Fodor ErikĂĄnak meggyĂ”zĂ”dĂ©se, hogy a termĂ©szettudomĂĄnyok tĂĄrhĂĄza annyi csodĂĄt, Ă©rdekessĂ©get, meglepetĂ©st tartogat, amelyekkel egy kreatĂ­v tanĂĄr bĂĄrmikor el tudja csĂĄbĂ­tani a diĂĄkokat. Erre Ă©lete a pĂ©lda. Nem vĂ©letlen, hogy Ășj szemlĂ©letĂ», lĂĄtvĂĄnyos kĂ­sĂ©rleteiĂ©rt, ĂșjĂ­tĂĄsaiĂ©rt, szakmai Ă­rĂĄsaiĂ©rt szĂĄmos elismerĂ©st kapott Ă©s 2004-ben szokatlan, de hatĂ©kony tanulĂłkĂ­sĂ©rleti mĂłdszerĂ©Ă©rt a Magyar InnovĂĄciĂł DĂ­jat is ĂĄtvehette – a hazai pedagĂłgusok közĂŒl egyedĂŒlikĂ©nt.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 14. oldal

Federmayer Katalin
Szabad Ășt a problĂ©mĂĄk megoldĂĄsĂĄhoz
  
MĂĄrcius elejĂ©tĂ”l Ășj szolgĂĄltatĂĄssal, zöld szĂĄmmal bĂ”vĂŒlt az OktatĂĄskutatĂł Ă©s FejlesztĂ” IntĂ©zet ĂĄltal koordinĂĄlt „ErĂ”szakmentes, egĂ©szsĂ©gtudatos iskola” mozgalom. Az ingyenes szĂĄmot az oktatĂĄs bĂĄrmely szereplĂ”je, diĂĄkok, szĂŒlĂ”k, igazgatĂłk Ă©s pedagĂłgusok egyarĂĄnt hĂ­vhatjĂĄk tanĂĄcsĂ©rt, felvilĂĄgosĂ­tĂĄsĂ©rt, ha problĂ©mĂĄs helyzetbe kerĂŒlnek. A vonal tĂșlsĂł vĂ©gĂ©n szakemberek vĂĄrjĂĄk a kĂ©rdĂ©seiket, jelzĂ©seiket hĂ©tköznaponkĂ©nt 8 Ă©s 16 Ăłra között. Amennyiben kĂŒlsĂ” segĂ­tsĂ©gre van szĂŒksĂ©g, a szakemberek oktatĂĄsĂŒgyi mediĂĄtorok igĂ©nybevĂ©telĂ©t javasoljĂĄk, illetve közvetĂ­tik. Emellett mĂĄr mĂ»ködik az OktatĂĄskutatĂł Ă©s FejlesztĂ” IntĂ©zet honlapjĂĄn a „MediĂĄció” menĂŒpontra kattintva egy chatszoba, „SegĂ­thetĂŒnk? SegĂ­tĂŒnk.” elnevezĂ©ssel. A chatszobĂĄban regisztrĂĄciĂł Ă©s jelszĂł nĂ©lkĂŒl, vagyis teljesen anonim mĂłdon kommunikĂĄlhatnak egymĂĄssal a rĂ©sztvevĂ”k. Az ingyenes hĂ­vĂĄsok egyik fogadĂłjĂĄt, Szerdahelyi EmĂ”kĂ©t, az „AlternatĂ­v vitarendezĂ©s” projekt szakmai igazgatĂłjĂĄt az Ășj szolgĂĄltatĂĄs cĂ©ljairĂłl, eddigi tapasztalatairĂłl kĂ©rdeztĂŒk.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 18. oldal
SzablyĂĄr Anna
A fegyelem tévhit?
Zsarnok gyerekek, tehetetlen szĂŒlĂ”k, szĂŒksĂ©g van-e kemĂ©ny kĂ©zre?
  
Magazin-ban Bernhard Bueb vitairata kapcsĂĄn a fegyelem kĂ©rdĂ©skörĂ©vel (A fegyelem dĂ­csĂ©rete – 2009/1. szĂĄm), amely az elmĂșlt Ă©vekben nagy port kavart NĂ©metorszĂĄgban – Ă©s nem csak szakmai berkekben. A lap februĂĄri szĂĄmĂĄban (VisszaĂ©lĂ©s a fegyelemmel – 2009/2.) a tudĂłsok (pszicholĂłgusok, nevelĂ©studomĂĄnyi szakemberek, terapeutĂĄk) egy rĂ©szĂ©nek ellenvĂ©lemĂ©nyĂ©t Ă©s nĂ©zeteit tartalmazĂł kötetet is bemutattuk. Noha Bueb könyvĂ©re azĂłta is többen reagĂĄltak kĂŒlönbözĂ” formĂĄban, nem mehetĂŒnk el a pedagĂłgia egyik jeles kĂ©pviselĂ”jĂ©nek, Rolf Arnoldnak „A fegyelem tĂ©vhit: a pedagĂłgia vĂĄlaszai A fegyelem dĂ­csĂ©retĂ©re cĂ­mĂ» felvetĂ©seire (Aberglaube Disziplin: Antworten der PĂ€dagogik auf das „Lob der Disziplin“- Carl-Auer, 2007. ), melyet több recenzense szerint kötelezĂ” olvasmĂĄnnyĂĄ kellene tenni valamennyi tanĂĄr szĂĄmĂĄra NĂ©metorszĂĄgban. Alighanem MagyarorszĂĄgon is. Ehhez azonban nĂĄlunk mindenekelĂ”tt le kellene fordĂ­tani magyar nyelvre – mikĂ©nt Bueb könyvĂ©t Ă©s a tudomĂĄny kĂ©pviselĂ”inek reagĂĄlĂĄsĂĄt is.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 20. oldal

KovĂĄcs JĂłzsef LĂĄszlĂł – KovĂĄcsnĂ© Paulovits TerĂ©z
Most Ă©rkeztem haza, ez az Ă©n vilĂĄgom
KultĂșrĂĄrĂłl, közössĂ©gteremtĂ©srĂ”l Ă©s a gyökerekrĂ”l – SzabĂĄlytalan interjĂș Nagy Györgyivel
  
Ha ma valaki Nagy Györgyi nevĂ©t emlegeti Ă©s hozzĂĄteszi, hogy „tudod, ZsĂĄmbĂ©krĂłl”, sokan azonnal kapcsolnak, igen, mostanĂĄban többször olvashattunk rĂłla, lĂĄthattuk a televĂ­ziĂłban: a zsĂĄmbĂ©ki Zichy kastĂ©lyban lĂ©tesĂŒlt Ășj kulturĂĄlis központ vezĂ©rigazgatĂłja. Nagy Györgyi „nem mellesleg” rĂ©gi kedves tanĂ­tvĂĄnyunk a rĂĄckevei gimnĂĄziumbĂłl. ZsĂĄmbĂ©kon talĂĄlkoztunk Ășjra 2009 januĂĄrjĂĄban, a felĂșjĂ­tott Zichy kastĂ©ly nyitĂł kulturĂĄlis esemĂ©nyĂ©n, amelyre bennĂŒnket, egykori tanĂĄrait is meghĂ­vott. ElĂ”tte hosszĂș Ă©veken ĂĄt nem lĂĄttuk egymĂĄst. ZsĂĄmbĂ©kra menet beugrik egy kĂ©p hajdani rĂĄckevei diĂĄkunkrĂłl, aki lelkes tagja volt az Ady Endre GimnĂĄzium honismereti szakkörĂ©nek, amelynek vezetĂ”i voltunk. Egyszer, gimnazista korĂĄban cĂ©ljairĂłl, pĂĄlyaterveirĂ”l kĂ©rdeztĂŒk Ă”t. Komolyan vĂĄlaszolt: „JövĂ”kutatĂł leszek”. S amint az a mostani beszĂ©lgetĂ©sbĂ”l kiderĂŒl, Györgyi elĂ©rte cĂ©ljĂĄt: ma mĂĄr valĂłban a jövĂ”t kutatja. 2008 Ăłta magĂĄnegyetem igazgatĂłjakĂ©nt Ă©s tulajdonosakĂ©nt Budapesten az oktatĂĄs, ZsĂĄmbĂ©kon pedig a kultĂșra jövĂ”jĂ©t Ă©pĂ­ti – kiĂĄllĂ­tĂĄsokkal, mĂ»vĂ©szeti rendezvĂ©nyekkel. És mindeközben Ășj közössĂ©gĂ©pĂ­tĂ” feladatainak igyekszik megnyerni mindenkit, aki megnyerhetĂ”, köztĂŒk a gyökereket jelentĂ” RĂĄckeve Ă©s alma materĂ©nek hajdani, mai, valamint jövendĂ” diĂĄkjait Ă©s tanĂĄrait is. KöztĂŒk bennĂŒnket, akik egyszerre szubjektĂ­ven Ă©s kĂ­vĂŒlĂĄllĂłkĂ©nt – szabĂĄlytalan interjĂșban – igyekszĂŒnk bemutatni egykori diĂĄkunk pĂ©ldaĂ©rtĂ©kĂ» kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©t, amelyhez Ășgy Ă©rezzĂŒk: egy kicsit mindannyiunknak közĂŒnk van. Mert amit Nagy Györgyi teremtett: közös ĂŒgyĂŒnk.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 26. oldal
B. G.
Piacképes szakmåk
– tĂ©rĂ­tĂ©smentesen
  
„AbszolĂșt TISZK” nĂ©ven eddig 14 iskolafenntartĂł fogott össze, Ă©s egyĂŒttmĂ»ködĂ©si megĂĄllapodĂĄssal tovĂĄbbi nĂ©gy szervezet csatlakozott hozzĂĄjuk BudĂĄn Ă©s környĂ©kĂ©n, az agglomerĂĄciĂłban, a KözĂ©p-magyarorszĂĄgi rĂ©giĂłban azĂ©rt, hogy az eddig gazdasĂĄgtalanul, kis hatĂ©konysĂĄggal, egymĂĄstĂłl elszigetelten, szĂ©taprĂłzĂłdottan mĂ»ködĂ” oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyek összehangoljĂĄk szakmai munkĂĄjukat, kĂ©pzĂ©seiket, erejĂŒket. A 2007 decemberĂ©ben nyolc magĂĄn- Ă©s egy gazdasĂĄgi szervezet rĂ©szvĂ©telĂ©vel alakult TISZK tulajdonosai kezdetben talĂĄn maguk sem hittĂ©k, hogy mennyire idĂ”ben tettĂ©k meg a szĂŒksĂ©ges lĂ©pĂ©st, hiszen a gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg ma mĂĄr a közĂ©pmagyarorszĂĄgi tĂ©rsĂ©gben is kemĂ©nyen Ă©rezteti hatĂĄsĂĄt, nĂ”tt a munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g Ă©s egyre többen nagyĂ­tĂłval keresik a piackĂ©pesebb, minĂ”sĂ©gi felkĂ©szĂ­tĂ©st nyĂșjtĂł szakkĂ©pzĂ©seket.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 29. oldal

Szili Hajnalka
Észak-MagyarorszĂĄg gyöngyszemei II.
  
MĂ©g fĂĄzĂłsan hĂșzzuk össze magunkon a kabĂĄtot, s pirosra festi arcunkat a szĂ©l, de mĂĄr elĂ”bĂșjtak az Ă©bredezĂ” termĂ©szet elsĂ” hĂ­rnökei. A tavasz, a napfĂ©ny, a ragyogĂł kĂ©k Ă©g barangolĂĄsra csĂĄbĂ­tanak. Folytassuk megkezdett felfedezĂ” utunkat Észak-MagyarorszĂĄgon, hiszen az elĂ”zĂ” szĂĄmunkban bemutatott SĂĄrospatak, SĂĄtoraljaĂșjhely, SzĂ©phalom utĂĄn mĂ©g oly sok lĂĄtnivalĂł vĂĄr rĂĄnk. EzĂșttal Szerencsre, Vizsolyra, Göncre Ă©s a vilĂĄghĂ­rĂ», törtĂ©nelmi borvidĂ©kre, Tokajra lĂĄtogatunk, amelyek törtĂ©nelmi kalandtĂșrĂĄknak Ă©ppen Ășgy kivĂĄlĂł helyszĂ­nĂ©ĂŒl szolgĂĄlnak, mint iskolai vagy csalĂĄdi kirĂĄndulĂĄsoknak.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 30. oldal
B. G.
Több élmény, våltozatossåg és jó hangulat
Milyennek képzelik a jövÔ iskolåjåt 12 európai orszåg diåkjai?
  
Több Ă©lmĂ©ny, vĂĄltozatossĂĄg, jĂł hangulat, Ă©s az egyĂ©ni Ă©rdeklĂ”dĂ©st, haladĂĄsi ĂŒtemet, tanulĂĄsi sajĂĄtossĂĄgokat jobban figyelembe vevĂ”, a diĂĄkokat inkĂĄbb egyĂŒttmĂ»ködve segĂ­tĂ” pedagĂłgusok. JĂł hĂ­r, hogy a digitĂĄlis eszközök Ă©s tananyagok mellett tanĂĄrok is lesznek abban a jövĂ”beli iskolĂĄban, amelynek jellemzĂ”it az a 70 diĂĄk hatĂĄrozta meg, akik mĂĄrcius elejĂ©n a budapesti EurĂłpai IfjĂșsĂĄgi Központban megrendezett „Milyen lesz a jövĂ” iskolĂĄja?” cĂ­mĂ» nemzetközi konferenciĂĄra Ă©rkeztek hazĂĄnkba 12 eurĂłpai orszĂĄg 49 iskolĂĄjĂĄbĂłl. A British Council szervezĂ©sĂ©ben, a Microsoft MagyarorszĂĄg tĂĄmogatĂĄsĂĄval megrendezett hĂĄromnapos konferenciĂĄn eurĂłpai diĂĄkok kerestĂ©k a vĂĄlaszt arra, milyen iskolĂĄt szeretnĂ©nek lĂĄtni 2032-ben.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 34. oldal

Dr. KirĂĄly PĂ©ter
TĂĄrsaink – Ă©s nem tĂĄrgyaink...
Az embertelenné vålås története
  
Az ĂĄllatokkal szembeni kegyetlensĂ©g törtĂ©nete egyidĂ”s az emberisĂ©g törtĂ©netĂ©vel. Eleinte csupĂĄn a tĂșlĂ©lĂ©se Ă©rdekĂ©ben, a kĂ©sĂ”bbiekben kĂ©nyelme kiszolgĂĄlĂĄsĂĄra Ă©s tĂ©vhiteinek nyomĂĄn, majd aberrĂĄlt vĂĄgyainak Ă©s kegyetlen szĂłrakozĂĄsainak kielĂ©gĂ­tĂ©se cĂ©ljĂĄbĂłl, vagy egyszerĂ»en Ă©rzĂ©ketlensĂ©gbĂ”l Ă©s tudatlansĂĄgbĂłl kĂ­nozta az ĂĄllatokat. Ezek a viselkedĂ©sformĂĄk sajnos napjainkban is fellelhetĂ”ek. SzerencsĂ©re az embertelennĂ© vĂĄlĂĄs megnyilvĂĄnulĂĄsaival pĂĄrhuzamosan egy olyan embertĂ­pus is megjelent, amely egyĂŒttĂ©rezve a bolygĂłt benĂ©pesĂ­tĂ” Ă©lĂ”lĂ©nyekkel, az ĂĄllatok vĂ©delmĂ©re kelt. Az Ăłkori Egyiptomban pĂ©ldĂĄul a macskĂĄt istenkĂ©nt tiszteltĂ©k, Ă©s elpusztĂ­tĂĄsa halĂĄlbĂŒntetĂ©st vont maga utĂĄn. A közĂ©pkorban ugyanezt az ĂĄllatfajt „boszorkĂĄnykĂ©nt” ĂŒldöztĂ©k, Ă©s ez a boszorkĂĄnyĂŒldözĂ©s mĂĄig kihat. A kĂ©t embertĂ­pus napjainkban is egymĂĄs mellett Ă©l. RemĂ©nykedjĂŒnk, hogy erkölcsi fejlĂ”dĂ©sĂŒnknek köszönhetĂ”en egyre inkĂĄbb azok oldalĂĄra billen a mĂ©rleg nyelve, akik az ĂĄllatokat tiszteletre mĂ©ltĂł, Ă©rzĂ” lĂ©nyeknek tekintik. TĂĄrsainknak a mindennapokban. CikkĂŒnk rövid ĂĄttekintĂ©st ad az ĂĄllatokkal szembeni kegyetlensĂ©gek törtĂ©netĂ©rĂ”l – figyelemfelhĂ­vĂĄskĂ©nt, figyelmeztetĂ©skĂ©nt. Egy tĂĄrsadalmat ugyanis abbĂłl lehet a legjobban megĂ­tĂ©lni, hogyan bĂĄnik az elesettekkel Ă©s az ĂĄllatokkal
 .

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 36. oldal
Kerényi Kata
EgyĂŒtt Ă©lni bonyodalmak nĂ©lkĂŒl
Egy program, amely békét és megértést teremt
  
Vannak helyek, ahol szĂ”nyeg alĂĄ söprik a problĂ©mĂĄkat, Ă©s Ășgy tĂ»nik, mintha minden rendben lenne, pedig a bĂ©kĂ©s felszĂ­n alatt kavarognak az indulatok. És vannak olyan helyek, ahol nincs több gond, mint mĂĄshol, mĂ©gis fontosnak gondoljĂĄk az ott Ă©lĂ”k, hogy szembenĂ©zzenek a konfliktusaikkal Ă©s egy Ă©lhetĂ”bb közössĂ©get teremtsenek. Ez utĂłbbiak közĂ© tartozik VerĂ”ce is.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 38. oldal

Riesz MĂĄria
Szociålis kompetencia, a mindennapok sikerének zåloga
  
Napjaink egyik slĂĄger kifejezĂ©se a szociĂĄlis kompetencia, amely a magĂĄnĂ©leti szfĂ©rĂĄban Ă©s a karrier Ă©pĂ­tĂ©sĂ©ben is egyre nagyobb teret követel magĂĄnak, hiszen mind többen ismerik fel, hogy megfelelĂ” szintĂ» fejlettsĂ©ge a siker kulcsa is. Hiszen meghatĂĄrozza kapcsolatainkat, azt, hogyan tudunk egyĂŒtt Ă©lni környezetĂŒnkben mĂĄsokkal Ă©s önmagunkkal. Az, hogy ennek mind nagyobb szerepe van, vitathatatlan. Nem vĂ©letlen, hogy a szaktudĂĄs, valamint a szakmai tapasztalatok mellett fejlesztĂ©sĂ©re ma mĂĄr egyre nagyobb hangsĂșlyt fektetnek a legnagyobb cĂ©gek. A boldogulni tudĂĄshoz nĂ©lkĂŒlözhetetlen, ezĂ©rt vette fel az EurĂłpai UniĂł is a kiemelten fejlesztendĂ” kompetenciĂĄk sorĂĄba. FelmĂ©rĂ©sek tanĂșsĂĄga szerint a munkaerĂ”piacon is nagyobb esĂ©llyel kereshet ĂĄllĂĄst magĂĄnak az a szemĂ©ly, aki rendelkezik megfelelĂ” szociĂĄlis kompetenciĂĄval. De mit is takar ez a kifejezĂ©s?

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 40. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Új esĂ©lyek a reumatoid artritisz kezelĂ©sĂ©ben
Forradalmi åttörést hoznak a biológiai teråpiås készítmények
  
A hĂ©tköznapokban, ha azt halljuk, hogy valaki reumatoid artritiszben (RA) szenved, gyakran legyintĂŒnk rĂĄ, mondvĂĄn, ez csak reuma, vagyis legfeljebb egy kellemetlen, de semmikĂ©ppen sem halĂĄlos megbetegedĂ©s. Sajnos sem a döntĂ©shozĂłk, sem a tĂĄrsadalom nem kezeli ezt a betegsĂ©get sĂșlyossĂĄgĂĄnak megfelelĂ”en. Pedig magyar neve – sokĂ­zĂŒleti gyulladĂĄs – igen talĂĄlĂł: az RA az Ă­zĂŒleti megbetegedĂ©sek egyik legsĂșlyosabb formĂĄjĂĄt jelentĂ” kĂłr. Nemcsak nagy fĂĄjdalommal jĂĄr egyĂŒtt, hanem – fĂ”leg a kĂ©zen – sĂșlyos vĂ©gtagdeformĂĄciĂłhoz is vezet, Ă©s gyakran terjed ĂĄt az Ă­zĂŒletekrĂ”l a tĂŒdĂ”re, szĂ­vre, egyĂ©b belsĂ” szervekre, sĂșlyos szövĂ”dmĂ©nyeket okozva Ă©s mintegy tĂ­z Ă©vvel megrövidĂ­tve az Ă©lettartamot. JanuĂĄr Ăłta immĂĄr MagyarorszĂĄgon is hozzĂĄfĂ©rhetĂ”k azok az Ășj, biolĂłgiai terĂĄpiĂĄs kĂ©szĂ­tmĂ©nyek, melyek az Ă­zĂŒleti gyulladĂĄsok kezelĂ©sĂ©ben forradalmi ĂĄttörĂ©st hoztak. A Magyar ReumatolĂłgusok EgyesĂŒlete Ă©s a Magyar Reumabetegek EgyesĂŒlete mĂĄrcius 19-Ă©n közös sajtĂłtĂĄjĂ©koztatĂłn ismertettĂ©k ennek lĂ©nyegĂ©t Ă©s az Ășj terĂĄpia elĂ©rhetĂ”sĂ©gĂ©t.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 42. oldal

Leopold Györgyi
Közétkeztetés: a vendéglåtås mostohagyereke
  
EgĂ©szsĂ©gesen, Ă­zletesen, esztĂ©tikusan Ă©s olcsĂłn – ezek manapsĂĄg a korszerĂ» közĂ©tkeztetĂ©ssel szemben tĂĄmasztott legfĂ”bb követelmĂ©nyek. Az Ă©tkezĂ©shez, Ă©s Ă©tkeztetĂ©shez mindenki Ă©rt. Hiszen, nem kell mesterszakĂĄcsnak lennĂŒnk, hogy meg tudjuk ĂĄllapĂ­tani egy Ă©telrĂ”l, hogy az Ă­zletes-e vagy sem. De mint tudjuk, mindenkinek mĂĄs az Ă­zlĂ©se. Lehet-e mindenki kedvĂ©re tenni a közĂ©tkeztetĂ©sben, amelyben „tömegeknek” fĂ”znek? FĂ”kĂ©nt, hogyan lehet ezt a szolgĂĄltatĂĄst korszerĂ»vĂ© varĂĄzsolni? Mindezek tartalmĂĄrĂłl a szakma egyik avatott, rĂ©gi kĂ©pviselĂ”jĂ©t, RomĂĄn PĂ©tert, a Magyar VendĂ©glĂĄtĂł SzövetsĂ©g alelnökĂ©t kĂ©rdeztĂŒk, aki a Junior VendĂ©glĂĄtĂł Zrt. elnöke is.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 44. oldal
HorvĂĄth Tibor
Javak
  
Szilencium cĂ­mmel Ășj rovatot indĂ­tottunk, mely remĂ©nyeink szerint, nyitott szĂ­vekre talĂĄl. HajdanĂĄn szilenciumnak neveztĂ©k az iskolĂĄkban a dĂ©lutĂĄnok tanulĂłidejĂ©t – kĂ©sĂ”bb a csöndes elmĂ©lkedĂ©sĂ©t is. A mai rohanĂł vilĂĄg azonban legtöbbször nem a csöndes elmĂ©lkedĂ©srĂ”l szĂłl, pedig nĂ©ha muszĂĄj erre idĂ”t szakĂ­tanunk, hallgatnunk szĂ­vĂŒnk legtitkosabb vĂĄgyaira. HinnĂŒnk kell, hogy elembertelenedĂ” vilĂĄgunkban a jĂłra Ă©s a szĂ©pre törekvĂ©s egyre többĂŒnk vĂĄgya. MikĂ©nt hiszĂŒnk abban is, hogy e gondolatokkal hozzĂĄjĂĄrulunk, hogy megmaradjon lelkĂŒnkben a tudat – Terentius szavaival – „Ember vagyok, semmi sem idegen tĂ”lem, ami emberi.”

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 46. oldal

Uzsalyné dr. Pécsi Rita
FĂ©rfiak–nĂ”k: „EgymĂĄs kedvĂ©Ă©rt szĂŒlettĂŒnk”
MĂ©gis lehetsĂ©ges, hogy mĂĄs nyelvet beszĂ©lĂŒnk?
  
Igen. LegalĂĄbbis mĂĄs a nyelvjĂĄrĂĄsunk Ă©s sokszor olyan „tĂĄjnyelvi” kifejezĂ©seket hasznĂĄlunk, amirĂ”l tĂĄrsunk is legföljebb csak sejti, hogy mirĂ”l is van szĂł. FĂ©rfiak Ă©s nĂ”k beszĂ©dĂ©ben talĂĄn a legszembetĂ»nĂ”bb az a jelensĂ©g, amivel elĂ”zĂ” szĂĄmunk Ă­rĂĄsĂĄt befejeztĂŒk: a fĂ©rfiak fĂ”kĂ©nt tĂ©nyközlĂ©sre hasznĂĄljĂĄk a beszĂ©det, mĂ­g a nĂ”k inkĂĄbb Ă©rzĂ©sek közlĂ©sĂ©re, kapcsolattartĂĄsra. Ez az ĂĄrtatlannak lĂĄtszĂł aprĂł kĂŒlönbsĂ©g a mindennapi kommunikĂĄciĂłban sok-sok fĂ©lreĂ©rtĂ©s, vita, sĂ©rtĂ”dĂ©s forrĂĄsa. Pedig csak megtanulnunk kellene a mĂĄsik nem sajĂĄtos nyelvĂ©t – hogy jobban Ă©rtsĂŒk egymĂĄst.

Mentor - 2009/3. szĂĄm – 48. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu