Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2018. december 13., csŁtŲrtŲk
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
A lap szŠmai
A lap rovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2009/5-7. sz√°m
Mentor, 2009/5-7. sz√°m 
Horv√°th Tibor
A ny√°r √≠g√©rete ‚Äď ig√©zete
  
Az id√Ķ nagyon sokat √©r, m√©gis oly szertelen√ľl b√°nunk vele. Egyszer szinte m√°sodperceinket is beosztjuk, m√°skor pedig az √≥r√°kat pazaroljuk, hadd folyjanak el szabadon. A legt√∂bb id√Ķnket p√©nz√©rt odaadjuk, s ezt k√∂nnyen nyugt√°zzuk, mint olyat, amir√Ķl tudjuk, mi√©rt tessz√ľk. √Ām sokszor f√©l√ľnk att√≥l, hogy magunk gazd√°lkodjunk vele, mert ez r√°k√©nyszer√≠t, hogy szemben√©zz√ľnk bens√Ķnkkel, saj√°t lelk√ľnkkel, √©s √ļgy √©rezz√ľk, neh√©z az elsz√°mol√°s. Tudnunk kellene, hogy mit akarunk. Nekem m√°r k√∂nnyebben megy ez a szemben√©z√©s, mert megtanultam megbocs√°t√≥nak lenni √∂nmagammal. Mosolyogni gyarl√≥s√°gomon. √Čs azt veszem √©szre, hogy m√°sokkal is eln√©z√Ķbb, meg√©rt√Ķbb vagyok. P√°r perc csend mindenkinek seg√≠t.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 5. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Robert Capa √©letm√Ľ-ki√°ll√≠t√°sa
Ludwig M√ļzeum, 2009. j√ļlius 03.‚Äďokt√≥ber 11.
  
A ‚Äěkora√©rett budapesti sihedernek, akit v√©g√ľl Robert Capa n√©ven ismert meg a vil√°g, esz√©be sem jutott fot√≥s bab√©rokra t√∂rekedni. √ćr√≥nak k√©sz√ľlt, riportokat √©s reg√©nyeket akart √≠rni‚ÄĚ ‚Äď jegyzi meg Richard Whelan kult√ļrt√∂rt√©n√©sz, Capa els√Ķ √©letrajz√°nak szerz√Ķje. A filmmel is folyamatosan kac√©rkod√≥ Capa fot√≥riporterr√© √©s h√°bor√ļs tud√≥s√≠t√≥v√° v√°l√°s√°t alapvet√Ķen hat√°rozta meg a t√∂rt√©nelem alakul√°sa, valamint a fotogr√°fia felgyorsult technikai fejl√Ķd√©se, a mozg√≥film hat√°s√°ra az 1920-as √©vekre √°talakul√≥ k√©pes nyomtatott sajt√≥, a fotogr√°fusok finomod√≥ eszk√∂zt√°ra √©s strat√©gi√°i.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 6. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Messi√°sok
A nyugati ember és a megváltás gondolata
  
MODEM Modern √©s Kort√°rs M√Ľv√©szeti K√∂zpont ‚Äď Debrecen
2009.08.13. ‚Äď 2009.12. 31.

A modern k√©pz√Ķm√Ľv√©szet sz√°mos remekm√Ľv√©t √©s izgalmas kort√°rs alkot√°sokat egy√ľttesen bemutat√≥ ki√°ll√≠t√°s a Modem eddigi legnagyobb v√°llalkoz√°s√°nak √≠g√©rkezik. A t√°rlat t√©m√°ja egy olyan, p√°tosz√°ban is izgalmas k√©rd√©s, amely a romantika √≥ta a m√Ľv√©szetben megker√ľlhetetlen: Megv√°lthat√≥-e a vil√°g?¬†
A Messi√°sok nem egy k√ľlf√∂ldi szt√°rki√°ll√≠t√°s magyarorsz√°gi adapt√°ci√≥ja, hanem hazai szervez√©sben ‚Äď de nemzetk√∂zi √∂sszefog√°ssal ‚Äď l√©trej√∂v√Ķ t√°rlat. A ki√°ll√≠t√°s t√©m√°ja a messianizmus √©s a megv√°lt√°s vall√°sos, illet√Ķleg prof√°n szf√©r√°ja a nyugati kult√ļr√°ban. A t√°rlat a t√©m√°t nem kronologikus rendben k√≠v√°nja bemutatni, s nem akar semmilyen t√∂rt√©neti, teol√≥giai vagy pszichol√≥giai n√©z√Ķpont illusztr√°ci√≥ja lenni. A modern √©s kort√°rs vizu√°lis m√Ľv√©szeti alkot√°sokban megjelen√Ķ √°rnyalt k√∂zel√≠t√©seket, katartikus elbesz√©l√©seket olyan √ļj √∂sszef√ľgg√©srendben mutatja be, amely k√©pes arra, hogy aktualiz√°lja √©s a l√°togat√≥k sz√°m√°ra egzisztenci√°lisan fontoss√° tegye a megv√°lt√°s gondolat√°t. A ki√°ll√≠t√°s n√©gy f√Ķ r√©szb√Ķl √°ll.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 7. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Esélyek frissdiplomásként
Mit csinálnak a korábban végzettek?
  
‚ÄěEgy diploma megszerz√©se nem jelent v√©gleges p√°lyav√°laszt√°st, az alapk√©pzetts√©ghez k√©pest m√°s ter√ľleten is el lehet helyezkedni. Sokan nem is gondoln√°k, hogy mennyien dolgoznak b√∂lcs√©sz diplom√°val az √ľzleti √©letben tr√©nerk√©nt, HR-esk√©nt, √ľzleti szolg√°ltat√≥ k√∂zpontban, fejvad√°szk√©nt vagy √©ppen karrier-tan√°csad√≥k√©nt.‚ÄĚ

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 10. oldal

M. I.
Két évtized a hazai gyermekvédelemért
H√ļsz√©ves a FICE Magyarorsz√°gi Egyes√ľlete
  
A II. vil√°gh√°bor√ļt k√∂vet√Ķ √©vekben ‚Äď a ‚ÄěValahol Eur√≥p√°ban‚ÄĚ esztend√Ķk idej√©n ‚Äď a sok √°rv√°n maradt, csal√°dj√°t√≥l elszakadt gyermek megfelel√Ķ ell√°t√°s√°nak ig√©nye hozta l√©tre az 1948-ban P√°rizsban megalakult nemzetk√∂zi szervezetet: a FICE*-t. Tev√©kenys√©g√©nek jelent√Ķs√©g√©t elismerend√Ķ, m√©g az UNESCO-t√≥l is kapott t√°mogat√°st. A szervezet azokat az int√©zm√©nyeket fogta √∂ssze, amelyek a gyerekek bentlak√°sos nevel√©s√©re v√°llalkoztak, √©s azt t√Ľzte c√©lul maga el√©, hogy minden lehets√©ges eszk√∂zzel seg√≠tse az otthonok lak√≥inak eredm√©nyes t√°rsadalmi beilleszked√©s√©t. Kezdett√Ķl fogva arra t√∂rekedtek, hogy min√©l t√∂bb orsz√°got bekapcsoljanak a munk√°jukba; ennek kereteit teremtett√©k meg a nemzeti szekci√≥k, amik ‚Äď a politikai rendszerek k√ľl√∂nb√∂z√Ķs√©ge ellen√©re is ‚Äď p√©lda√©rt√©k√Ľen dolgoztak egy√ľtt a csal√°don k√≠v√ľli gyermekell√°t√°s feladatainak min√©l sikeresebb ell√°t√°s√°√©rt.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 12. oldal
G√°sp√°r Kinga
Etikatan√≠t√°s ‚Äď inkognit√≥ban
G√©czi J√°nos √©s Kamar√°s Istv√°n egy r√©gi-√ļj tant√°rgy lehet√Ķs√©geir√Ķl
  
Mik√∂zben a gyermekek √©s az ifj√ļs√°g k√∂r√©ben √©rz√©kelhet√Ķen fokoz√≥dnak a magatart√°sbeli √©s erk√∂lcsi probl√©m√°k, csak kev√©s iskol√°ban tan√≠tanak etik√°t, emberismereti tant√°rgyat, amely mintha a pedag√≥gusk√©pz√©sben sem tal√°ln√° meg az igazi hely√©t. Nincs hat√≥s√°gi szakfel√ľgyelet, √≠gy azt√°n ki az, aki szorgalmazn√°, vagy √©ppen b√ľntetn√© elmulaszt√°s√°t? A sz√ľl√Ķk nem is tudj√°k, hogy l√©tezik egy ilyen t√°rgy, s tal√°n m√©g a di√°kok sem √©rtik, mi is a bizony√≠tv√°nyukban szerepl√Ķ ember- √©s erk√∂lcsismeret. A Pannon Egyetem Veszpr√©mben m√Ľk√∂d√Ķ Modern Filol√≥giai √©s T√°rsadalomtudom√°nyi Kar√°n kifejlesztett√©k az embertudom√°nyokba, az embertanba be√°gyazott etik√°t, amely a tapasztalatok szerint k√ľl√∂n√∂sen hat√©konyan m√Ľk√∂dik a tan√°rk√©pz√©sben. Az ember-, erk√∂lcs- √©s t√°rsadalomismeret m√Ľvel√©s√©nek mai helyzet√©r√Ķl, az el√Ķzm√©nyekr√Ķl √©s a tervekr√Ķl dr. G√©czi J√°nossal, az antropol√≥gia √©s etika tansz√©k vezet√Ķj√©vel √©s Kamar√°s Istv√°n egyetemi docenssel, a tant√°rgy egyik kital√°l√≥j√°val besz√©lget√ľnk.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 14. oldal

Federmayer Katalin
A szabads√°g felel√Ķss√©ge a mindennapokban
  
Ahol sok ember √©l √©s dolgozik egy√ľtt, ott konfliktusok mindig vannak, lehetnek ‚Äď s ez term√©szetes. Az viszont kor√°ntsem az, ha a felek indulatai, a probl√©m√°k nem megfelel√Ķ kezel√©se vagy m√°s okok miatt a konfliktusok elfajulnak, mik√∂zben a megold√°suk √°ll minden √©rintett √©rdek√©ben. Ehhez azonban az √©rdekelt feleknek ‚Äď sok egy√©b mellett ‚Äď ismerni√ľk kellene olyan alapvet√Ķ vitarendez√Ķ, konfliktuskezel√Ķ m√≥dszereket, magatart√°sform√°kat, amelyeket m√°r az √≥vod√°ban, iskol√°ban megtanulnak √©s feln√Ķttk√©nt alkalmazni tudnak. A tan√©v v√©g√©n k√©t olyan szakmai f√≥rumot is szervezett az Oktat√°skutat√≥ √©s Fejleszt√Ķ Int√©zet (OFI), amely ehhez ny√ļjtott seg√≠ts√©get a t√©ma ir√°nt √©rdekl√Ķd√Ķ pedag√≥gusoknak √©s m√°s szakembereknek. Az egyik egy kerekasztal-besz√©lget√©s volt a szakk√©pz√Ķ iskol√°k sz√°m√°ra most k√©sz√ľl√Ķ alternat√≠v konfliktuskezel√Ķ programr√≥l, illetve alternat√≠v vitarendez√©si technik√°kr√≥l, a m√°sik rendezv√©ny pedig az ‚ÄěAkt√≠v √©s felel√Ķs √°llampolg√°rs√°g ‚Äď demokr√°cia ‚Äď szabads√°g‚ÄĚ c√≠mmel megrendezett tan√°cskoz√°s. A k√∂z√∂s gy√∂kereket az a tud√°s, azok a m√≥dszerek, k√≠v√°natos emberi, √°llampolg√°ri magatart√°sform√°k jelentik, amelyek √°tad√°s√°ban a csal√°d mellett az iskol√°nak kiemelt szerepe van, s amelynek sz√©les k√∂r√Ľ terjeszt√©s√©t az OFI √°ltal koordin√°lt ‚ÄěEr√Ķszakmentes, eg√©szs√©gtudatos iskola‚ÄĚ mozgalom v√°llalta. Mindk√©t rendezv√©nynek az Orsz√°gos Pedag√≥giai K√∂nyvt√°r √©s M√ļzeum adott otthont.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 18. oldal
M.M.
Kezdeményezni és dönteni
  
A mindennapi √©lethez, egyebek k√∂z√∂tt a v√°llalkoz√°shoz, kezdem√©nyez√©shez, d√∂nt√©shez sz√ľks√©ges kompetenci√°k ki√°lt√≥an hi√°nyoznak az √°ltal√°nos √©s k√∂z√©piskol√°b√≥l kiker√ľl√Ķ di√°kok ‚Äětud√°starsoly√°b√≥l‚ÄĚ, √©s sajnos, k√©s√Ķbb a t√∂bbs√©g feln√Ķttk√©nt sem igyekszik hi√°nyoss√°gait p√≥tolni ‚Äď ezt bizony√≠tja, hogy a magyar feln√Ķtt lakoss√°g oktat√°sban val√≥ r√©szv√©tele nem √©ri el a 10 sz√°zal√©kot, mik√∂zben az eur√≥pai √°tlag 35 sz√°zal√©k f√∂l√∂tt van, Finnorsz√°gban 55, Sv√©dorsz√°gban 73 sz√°zal√©k f√∂l√∂tti az ar√°nyuk. J√∂v√Ķre haz√°nkban, P√©csett szervezik meg a Nevel√©si Vil√°gkonferenci√°t, melynek f√≥kusz√°ba ez√ļttal a demokr√°cia, a v√°llalkoz√°s √©s a szabads√°g ker√ľl. A j√∂v√Ķ √©vi esem√©ny el√Ķk√©sz√≠t√©sek√©nt rendezte meg az Oktat√°skutat√≥ √©s Fejleszt√Ķ Int√©zet j√ļnius elej√©n ‚ÄěAkt√≠v √©s felel√Ķs √°llampolg√°rs√°g ‚Äď demokr√°cia ‚Äď szabads√°g‚ÄĚ c√≠mmel orsz√°gos tan√°cskoz√°s√°t, amelyen a r√©sztvev√Ķk azokra a k√©rd√©sekre igyekeztek v√°laszt tal√°lni, miben √©s hogyan seg√≠thetnek a k√∂zoktat√°si, fels√Ķoktat√°si √©s feln√Ķttk√©pz√©si int√©zm√©nyek a demokr√°ci√°ra nevel√©sben, mik√∂zben szakemberhi√°nnyal √©s a b√ľrokratikus fel√©p√≠t√©s√ľk miatti gondokkal k√ľszk√∂dnek.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 20. oldal

M.M.
Saj√°tos nevel√©s, k√ľl√∂nleges gondoz√°s
Az es√©lyteremt√©s szempontjai minden fejleszt√©si ter√ľleten megjelennek
  
A j√∂v√Ķben az Educatio Nonprofit Kft. k√∂zoktat√°si fejleszt√©seinek minden egyes ter√ľlet√©be be√©p√ľlnek a saj√°tos nevel√©si ig√©ny√Ľ gyerekek szempontjai.Vajon, mit jelent mindez a mindennapokban, p√©ld√°ul hogyan tal√°lhat a sz√ľl√Ķ megfelel√Ķ iskol√°t fogyat√©kos gyermek√©nek? Err√Ķl besz√©lgett√ľnk a pedag√≥gusnap alkalm√°b√≥l Teleki Blanka-d√≠jjal kit√ľntetett Kapcs√°n√© N√©meti J√ļli√°val, az Educatio Nonprofit Kft. K√∂zoktat√°si Igazgat√≥s√°g Inkl√ļzi√≥s Pedag√≥giai Fejleszt√©sek Irod√°j√°nak vezet√Ķj√©vel.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 22. oldal
Kelemen Szílvia
A digit√°lis √≠r√°stud√°s ‚Äď kork√∂vetelm√©ny
Besz√©lget√©s Alf√∂ldi Istv√°nnal, a NJSZT √ľgyvezet√Ķ igazgat√≥j√°val
  
Az inform√°ci√≥s t√°rsadalom kor√°ban m√°r egyre nehezebb olyan ter√ľleteket tal√°lni az √©letben, ahol nem a sz√°m√≠t√≥g√©pek, a technol√≥gia uralja a jelent √©s a j√∂v√Ķt. A Neumann J√°nos Sz√°m√≠t√≥g√©p-tudom√°nyi T√°rsas√°g 1968-as alap√≠t√°sa √≥ta komoly v√°ltoz√°sok t√∂rt√©ntek a vil√°gban. A civil szervezet negyven √©vvel ezel√Ķtt m√©g a sz√°m√≠t√°stechnik√°hoz, a sz√°m√≠t√≥g√©pekhez kevesen √©rt√Ķknek volt az elit klubja, ma pedig a digit√°lis √≠r√°stud√°s elterjeszt√©s√©nek hazai ir√°ny√≠t√≥ja. A T√°rsas√°g m√ļltj√°r√≥l, jelen√©r√Ķl √©s j√∂v√Ķj√©r√Ķl Alf√∂ldi Istv√°n √ľgyvezet√Ķ igazgat√≥t k√©rdezt√ľk.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 24. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Határ a csillagos ég
Kisbolyg√≥t neveznek el Spohn M√°rtonr√≥l, az Intel ISEF ‚Äď fiatal tud√≥sok vil√°gverseny√©nek egyik gy√Ķztes√©r√Ķl
  
M√°jusban hatvanadik alkalommal rendezt√©k meg az Intel √°ltal t√°mogatott fiatal tud√≥sok vil√°gverseny√©t (Intel International Science and Engineering Fair ‚Äď Intel ISEF) az USA-beli Renoban (Nevada √°llam). A vil√°g legnagyobb, egyetemi tanulm√°nyok el√Ķtti tudom√°nyos teljes√≠tm√©nyeket elismer√Ķ di√°kolimpi√°j√°n id√©n 56 orsz√°g 1563 versenyz√Ķje mintegy 1200 projektet mutatott be.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 28. oldal
Horkay Tam√°s
‚Äě√Ālmom az √©nekl√Ķ Magyarorsz√°g‚ÄĚ
Ahogy Kod√°ly elk√©pzelte ‚Äď interj√ļ Szab√≥ D√©nes karnaggyal
  
Magyarorsz√°gon ma m√°r eleny√©sz√Ķ sz√°m√ļ √©nek-zene tagozatos √°ltal√°nos iskola l√©tezik. Ezekben az iskol√°kban is egyre kevesebb az √©nek√≥r√°k sz√°ma ‚Äď messze a kod√°lyi elv√°r√°sokt√≥l ‚Äď, ahol a gyerekek a saj√°t hangjukat haszn√°lva, k√∂z√∂s √©nekl√©ssel jutnak be a zene v√©gtelen√ľl gazdag, √©lm√©nyekkel teli birodalm√°ba. A leg√ļjabb kutat√°sok szerint a zeneileg k√©pzett tanul√≥k egy√©b tant√°rgyakban is nagyon j√≥ eredm√©nyeket √©rnek el. Mindennek leg√©kesebb bizony√≠t√©ka a ny√≠regyh√°zi Kod√°ly Zolt√°n √Āltal√°nos Iskola, amely a legut√≥bbi orsz√°gos kompetencia-felm√©r√©sben az √∂sszes√≠tett eredm√©nyekben m√°sodik helyen v√©gzett. Az iskola √©gisze alatt m√Ľk√∂d√Ķ Cantemus-k√≥ruscsal√°d legjobb egy√ľttesei viszont √©vtizedek √≥ta verhetetlennek bizonyulnak: ter√ľlet√ľkr√Ķl eddig minden √©rdemes hazai √©s nemzetk√∂zi d√≠jat begy√Ľjt√∂ttek.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 30. oldal

Szili Hajnalka
‚ÄěNapf√©nyorsz√°g‚ÄĚ term√©szeti csod√°i
  
A vak√°ci√≥ csod√°latos hazai t√°jak felfedez√©s√©re kiv√°l√≥an alkalmas, amelyek k√∂z√ľl ez√ļttal Magyarorsz√°g d√©lkeleti r√©sz√©t, Csongr√°d megy√©t aj√°nljuk olvas√≥ink figyelm√©be, amelynek n√∂v√©nyritkas√°gai, k√ľl√∂nleges mad√°r- √©s v√≠zi vil√°ga ny√°ron mutatja meg legszebb √©rt√©keit. Annak, aki ide nagyobb t√ļr√°t tervez, √©rdemes kiindul√≥pontk√©nt Szegedet v√°lasztania. A ‚Äěnapf√©ny v√°rosa‚ÄĚ ut√°n felt√°rul ‚ÄěNapf√©nyorsz√°g‚ÄĚ csodabirodalma. A jellegzetes d√©l-alf√∂ldi t√°j term√©szeti √©s kultur√°lis √©rt√©keivel elb√Ľv√∂l gyermeket, feln√Ķttet egyar√°nt.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 34. oldal
Adamikné dr. Jászó Anna
Elt√Ľnt egy √°b√©c√©sk√∂nyv
  
Elt√Ľnt a Tolnain√©-f√©le √°b√©c√©sk√∂nyv. Ki ‚Äět√ľntette el‚ÄĚ? Nem tudom. Azt viszont tudom, hogy Tolnai Gyul√°n√© programja j√≥ volt. Azt is tudom, hogy szerz√Ķje belehal a b√°natba. De nem is csak ez√©rt emelem fel szavam. Hanem az√©rt, mert amikor szaporodik a nem olvas√≥, az olvasni nem tud√≥, diszlexi√°s √©s mindenf√©le ‚Äědisz‚ÄĚ el√Ķtaggal fel√©kes√≠tett gyerekek sz√°ma, nem volt ‚Äď enyh√©n sz√≥lva ‚Äď b√∂lcs dolog elt√ľntetni a Tolnain√©-programot. Azt a programot, amelynek seg√≠ts√©g√©vel a gyerekek megtanultak olvasni, √©s megtanultak nagyon sz√©pen √©s helyesen √≠rni.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 37. oldal

Moldova √Āgnes
√ēsvil√°gi Pompeji Ipolytarn√≥con
  
Ver√Ķf√©nyes naps√ľt√©sben indultunk el megn√©zni az ‚ÄěEur√≥pa Diplom√°val‚Äú kit√ľntetett ‚ÄěIpolytarn√≥ci √Ķsvil√°got‚Äú. Salg√≥tarj√°nig vitt benn√ľnket a busz. Vezet√Ķnk √©s h√°zigazd√°nk, Szarvas Imre m√°r v√°rt r√°nk. Egy r√∂vid s√©ta a v√°ros hegyekkel k√∂r√ľlvett √©s ‚Äěszocre√°l‚Äú √©p√ľletekkel zs√ļfolt f√Ķutc√°j√°n, √©s m√°r indultunk is tov√°bb, a c√©l√°llom√°sunkra. A falu alacsony h√°zai szabadon hagyt√°k az eget, j√≥l elszabadulhatott a pillant√°s. Ami megakasztotta, egy-egy hivalkod√≥, ‚Äějaj-lila‚Äú h√°z, √©s j√≥n√©h√°ny t√∂nkrement, lelakott k√ļria, amelyek m√©g √≠gy is felvillantott√°k hajdani sz√©ps√©g√ľk foszl√°nyait. N√©h√°ny perc √©s meg√©rkez√ľnk a B√ľkki Nemzeti Park Igazgat√≥s√°g kezel√©s√©ben l√©v√Ķ 510 hekt√°ros ter√ľlet bej√°rat√°hoz, a tarn√≥ci √Ķsmaradv√°nyokat rejt√Ķ-mutat√≥ term√©szetv√©delmi ter√ľletre.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 38. oldal
Dr. Kir√°ly P√©ter
√Āllati felfedez√Ķk ny√°ri t√°bora √öjpesten
  
A Rex Kutyaotthon Alap√≠tv√°ny m√°r negyedik √©ve hirdeti meg ny√°ri √°llat- √©s term√©szetv√©delmi t√°bor√°t az √ļjpesti √Āllatszigeten. A ny√°ri t√°bor els√Ķdleges c√©lja, hogy k√∂zelebb hozza a fiatal gener√°ci√≥ tagjait a felel√Ķs √°llattart√°s alapvet√Ķ szab√°lyaihoz, megtan√≠tj√°k √Ķket gondoskodni saj√°t h√°zi kedvenceikr√Ķl, √©s √©rt√©kes ismereteket szerezhetnek olyan √°llatokr√≥l, amelyekkel nem tal√°lkozhatnak mindennapjaik sor√°n. Az alap√≠tv√°ny fontosnak tartja, hogy b√Ķv√ľljenek a gyerekek ismeretei, √©s √©rdekes j√°t√©kok keretein bel√ľl m√©ly√ľlj√∂n el az √°llatok √©s az emberek harmonikus kapcsolata.a

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 40. oldal

Dr. Koncz Istv√°n
Mennyire vagyunk f√©rfiasak vagy n√Ķiesek?
Avagy a mindennapi gondolkod√°si sablonjaink
  
Ezt a tesztet mindennapi gondolkod√°sunk (agysablonjaink) f√©rfias vagy n√Ķies mivolt√°nak kider√≠t√©s√©re √°ll√≠tott√°k √∂ssze. Nincs helyes vagy helytelen v√°lasz: az eredm√©ny egyszer√Ľen azt jelzi, hogy fogantat√°sunk hatodiknyolcadik hete k√∂r√ľl agyunk mennyi f√©rfihormont kaphatott. Mindez vil√°gosan t√ľkr√∂z√Ķdik √©rt√©k√≠t√©let√ľnkben, viselked√©s√ľnkben, st√≠lusunkban √©s egy√©b megnyilv√°nul√°sainkban. Teh√°t aki szeretn√© megtudni, mennyire f√©rfias, illetve n√Ķies a gondolkod√°sa, ‚Äěm√©rje be‚ÄĚ √∂nmag√°t ezzel a teszttel. J√≥ sz√≥rakoz√°st hozz√°!

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 42. oldal
K. K.
A konfliktuskezel√©s ver√Ķcei tapasztalatai
Amikor egy program önálló életre kel
  
H√°rom h√≥nap ‚Äď hossz√ļ vagy r√∂vid id√Ķ? Sok mindent√Ķl f√ľgg. H√°rom h√≥napig tartott az ‚ÄěEgy√ľtt √Čl√ľnk-program‚ÄĚ, melyet Ver√Ķce √∂nkorm√°nyzata √©s az MH L√≠ceum Alap√≠tv√°ny k√∂z√∂sen val√≥s√≠tott meg, A h√°rom h√≥nap eltelt√©vel azonban kider√ľlt: itt valami olyasmi kezd√Ķd√∂tt el, aminek nem szabhatnak g√°tat p√°ly√°zati id√Ķkeretek; a program √∂n√°ll√≥ √©letre kelt. Mire el√©g h√°rom h√≥nap? A tervek szerint ennyi id√Ķre lett volna sz√ľks√©g, hogy k√∂z√∂ss√©gi konfliktuskezel√©s egy m√≥dja, a resztorat√≠v szeml√©let elemei megjelenjenek a falu k√∂ztudat√°ban. Besz√©ljenek r√≥la az emberek az utc√°n, jusson esz√ľkbe, ha konfliktushelyzet t√°mad valahol, √©s legyenek a k√∂r√ľkben olyanok, akik tudj√°k is alkalmazni a m√≥dszert. Kilencven nap alatt sok minden megtanulhat√≥, de vajon el√©g-e ennyi id√Ķ arra, hogy egy √ļj szeml√©let meggy√∂keresedj√©k? A ver√Ķcei tapasztalatok azt mutatj√°k, hogy egy el√ľltetett magb√≥l h√°rom h√≥nap alatt ak√°r erd√Ķ is lehet! Mi is t√∂rt√©nt teh√°t Ver√Ķc√©n febru√°r √©s m√°jus k√∂z√∂tt?

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 44. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Idegennyelv-tud√°s
magasabb iskolai v√©gzetts√©g√Ľek el√Ķnyben
  
Magyarorsz√°gon a 45 √©v alatti koroszt√°ly 14 sz√°zal√©ka rendelkezik valamilyen szint√Ľ nyelvvizsg√°val. A nyelvtud√°s szorosan kapcsol√≥dik az iskolai v√©gzetts√©ghez. A diplom√°s n√©pess√©g k√∂zel 70 sz√°zal√©ka legal√°bb egy idegen nyelven besz√©l B1 szinten ‚Äď teh√°t k√∂r√ľlbel√ľl alapfokon ‚Äď, √©s minden √∂t√∂dik diplom√°snak egyn√©l t√∂bb idegen nyelvb√Ķl is van sz√©lesebb k√∂rben haszn√°lhat√≥ nyelvtud√°sa. Az √©retts√©gizettek k√∂z√∂tt a haszn√°lhat√≥ nyelvtud√°ssal rendelkez√Ķk ar√°nya 26 sz√°zal√©k, az √©retts√©givel nem rendelkez√Ķk k√∂z√∂tt ez az ar√°ny 5 sz√°zal√©k. T√∂bbek k√∂z√∂tt ezek az adatok der√ľltek ki abb√≥l a felm√©r√©sb√Ķl, amelyet a Nemzeti Szakk√©pz√©si √©s Feln√Ķttk√©pz√©si Int√©zet megb√≠z√°s√°b√≥l a Medi√°n √©s ‚Äď szakmai tan√°csad√≥k√©nt ‚Äď a Nyelviskol√°k Szakmai Egyes√ľlete k√©sz√≠tett. A kutat√°snak k√ľl√∂n jelent√Ķs√©get ad, hogy a lakoss√°g idegen nyelvi kommunik√°ci√≥s k√©szs√©geinek meghat√°roz√°sa els√Ķ √≠zben nem ‚Äě√∂nbevall√°sos‚ÄĚ m√≥don, hanem az Eur√≥pa Tan√°cs K√∂z√∂s Eur√≥pai Referenciakeret√©n (CEF) alapul√≥ nyelvtud√°sm√©r√©ssel t√∂rt√©nt. Az √°tfog√≥ kutat√°s √≠gy eur√≥pai viszonylatban is √ļjdons√°gnak sz√°m√≠t.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 46. oldal
M.M.
√Čszrev√©tlen√ľl, j√°t√©k k√∂zben megtanulnak angolul
Helen Doron nyelvtanítási módszerét már a világ 32 országában alkalmazzák
  
Aki ma gyermek√©nek a legt√∂bbet szeretn√© ny√ļjtani, az els√Ķsorban a mindennapokban hasznos√≠that√≥ tud√°st igyekszik adni neki, amelyben az idegennyelv-tud√°s biztosan megtal√°lhat√≥. Hiszen kit√°gult vil√°gunkban min√©l t√∂bb nyelven besz√©l valaki, ann√°l jobban boldogulhat, s√Ķt ma m√°r szinte senki sem ker√ľlhet be j√≥ iskol√°ba, senki sem kaphat j√≥ √°ll√°st nyelvismeret n√©lk√ľl. Az uni√≥s tanul√°si √©s munkalehet√Ķs√©gek pedig elk√©pzelhetetlenek n√©lk√ľle.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 48. oldal

Leopold Györgyi
A hollywood-i mosoly titka
  
Nincs ann√°l ki√°br√°nd√≠t√≥bb l√°tv√°ny, mint amikor valakinek hi√°nyos, vagy rossz a fogazata. A mosoly sok mindent el√°rul gazd√°ja sz√°jhigi√©ni√°j√°r√≥l. N√©h√°ny √©ve statisztik√°k, elmarasztal√≥ utal√°sok tudatt√°k, hogy a magyarok nem s√Ľr√Ľn v√°s√°rolnak fogkef√©t, fogkr√©met, vagyis nem er√Ķss√©g√ľk a fogak √©ps√©g√©nek √©s sz√©ps√©g√©nek v√©delme. Dr. K√°lm√°n Attila fogszakorvos szerint azonban ez m√°r a m√ļlt, legal√°bbis ami a fiatalokat illeti, √∂rvendetes v√°ltoz√°s tapasztalhat√≥ a fog√°pol√°s ter√ľlet√©n.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 50. oldal
B. G.
A nyári szabadság tízparancsolata
  
Se szeri, se sz√°ma azoknak az aktu√°lis √©s hasznos inform√°ci√≥knak, amelyeket testi-lelki eg√©szs√©g√ľnk meg√Ķrz√©se √©rdek√©ben a legjobb szakemberek, szemf√ľles szerkeszt√Ķk √°ll√≠tanak √∂ssze a nyomtatott √©s az internetes magazinok sz√°m√°ra. Val√≥j√°ban nincs m√°s dolgunk, mint kiv√°lasztani a hatalmas k√≠n√°latb√≥l a nek√ľnk legink√°bb megfelel√Ķ javaslatokat. A b√∂kken√Ķt azonban √©ppen a szinte √°ttekinthetetlen k√≠n√°lat jelenti ‚Äď mikor, mire √ľgyelj√ľnk, mit tegy√ľnk, egy√ľnk √©s igyunk az√©rt, hogy energikusak, karcs√ļak √©s persze eg√©szs√©gesek legy√ľnk. Rovatunkban azokat a legfontosabb eg√©szs√©g√Ķrz√Ķ k√∂vetelm√©nyeket gy√Ľjt√∂tt√ľk √∂ssze, amelyeket ak√°r a ny√°r, a vak√°ci√≥ t√≠zparancsolat√°nak is nevezhet√ľnk ‚Äď mert √∂n√©rdek √©s k√∂z√©rdek mind a t√≠z pont betart√°sa. Term√©szetesen a hogyan m√°r t√Ķl√ľnk f√ľgg. A ny√°r a gyerekeknek a vak√°ci√≥t, a feln√Ķtteknek a szabads√°g idej√©t jelenti‚Äď a pihen√©s, a felt√∂lt√Ķd√©s id√Ķszak√°t. Sz√°nj h√°t elegend√Ķ id√Ķt arra, hogy legal√°bb gondolatban √°ttekintsd, mire kell, s mire √©rdemes szabads√°g idej√©n √∂sszpontos√≠tani. Az√©rt, hogy ha nem teszel magad√©rt, tudd, hogy mir√Ķl maradsz le.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 51. oldal

Németh Ildikó
‚ÄěMent√°lis offenz√≠va‚ÄĚ az eg√©szs√©g√ľnk√©rt
Dr. Nagy Andr√°s Csaba kardiol√≥gus a prevenci√≥s √©let√ļt-programr√≥l
  
Diagnosztika, gy√≥gyszer rendelkez√©sre √°ll, ennek ellen√©re Magyarorsz√°g a sz√≠v- √©s √©rrendszeri betegs√©gben a legrosszabb helyet foglalja el az Eur√≥pai Uni√≥ban. Ennek k√©t f√Ķ oka van, az egyik, hogy k√©s√Ķn der√ľl ki a baj, mert k√©s√Ķn megy a beteg orvoshoz, a m√°sik az eg√©szs√©g√ľgyi ismeretek hi√°nya. A magyar emberek t√∂bbs√©ge nem foglalkozik azzal, hogy mik√©nt el√Ķzhetn√© meg a betegs√©geket, sajnos nem ismeri kell√Ķen az eg√©szs√©g fogalm√°t ‚Äď kezdi a besz√©lget√©s√ľnket a prevenci√≥r√≥l dr. Nagy Andr√°s Csaba kardiol√≥gus. A budapesti Uzsoki Utcai K√≥rh√°z I-es Belgy√≥gy√°szati-Kardiol√≥giai Oszt√°ly√°nak oszt√°lyvezet√Ķ f√Ķorvosa egy olyan online informatikai rendszerben m√Ľk√∂d√Ķ prevenci√≥s programot tal√°lt ki, amelynek seg√≠ts√©g√©vel r√∂gz√≠thet√Ķk, valamint folyamatosan friss√≠thet√Ķk √©s hiteles√≠thet√Ķk az e szolg√°ltat√°st ig√©nybe vev√Ķk eg√©szs√©g√ľgyi adatai, amelyek figyelemmel k√≠s√©r√©s√©vel id√Ķben fel lehet figyelni a lehets√©ges kock√°zati t√©nyez√Ķkre √©s kialakulhat az egyes emberek eg√©szs√©gtudata.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 52. oldal
M.M.
‚ÄěCsakaz√©rtis‚ÄĚ kamaszok
Tilt√°s helyett felismertet√©s √©s val√≥s√°gra √©p√ľl√Ķ prevenci√≥
  
J√≥ hangulatban z√°rt√°k a kamaszok a tan√©vet a fest√Ķi k√∂rnyezetben, a Ver√Ķce melletti Csattog√≥-v√∂lgyben megrendezett III. Orsz√°gos Oszt√°lykir√°ndul√°son √©s Kamaszfesztiv√°lon. Noha a r√©sztvev√Ķknek kijutott az id√Ķj√°r√°s szesz√©lyeib√Ķl, a n√©gyb√Ķl k√©t napon m√©g vihar is tombolt, j√©g is esett, ez nem nagyon befoly√°solta a fiatalok hangulat√°t. Tanuls√°ggal azonban szolg√°lt a program szervez√Ķinek. A tapasztalatokr√≥l √©s arr√≥l, mik√©nt √©rt√©keli az imm√°r harmadszor megrendezett fesztiv√°lt a rendezv√©ny f√Ķszervez√Ķje, a Kamaszfesztiv√°l Szervez√Ķiroda K√∂zhaszn√ļ Nonprofit Kft. √ľgyvezet√Ķ igazgat√≥j√°t, Nagy Anit√°t k√©rdezt√ľk.

Mentor - 2009/5-7. sz√°m – 54. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu