Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2018. januŠr 24., szerda
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
A lap szŠmai
A lap rovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2010/10. sz√°m
Mentor, 2010/10. sz√°m 
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Er√Ķforr√°sok mindennapokra
  
Hogyan kell a mai v√°ls√°gos helyzetben √©letben maradni, azaz meg√Ķrizni csal√°dunk, v√°llalkoz√°sunk, mindennapjaink m√Ľk√∂d√∂k√©pess√©g√©t? Honnan lehet felt√∂ltekezni, ha √ļgy √©rezz√ľk, er√Ķnk fogyt√°n, vagy m√°r tartal√©kenergi√°ink kimer√ľltek? Mit √©rdemes tenn√ľnk annak √©rdek√©ben, hogy ne csak kib√≠rjuk a p√©nztelens√©g, a rossz munka- vagy √©letfelt√©telek okozta megpr√≥b√°ltat√°sokat, hanem azokat kih√≠v√°sk√©nt fogva fel, megpr√≥b√°ljunk h√°tr√°nyainkb√≥l el√Ķnyt kov√°csolni? Saj√°t √©let√ľnket ir√°ny√≠tani ‚Äď legal√°bbis azt a r√©szlet√©t, amelyre hat√°ssal tudunk lenni? Valamilyen szinten mindenki megtapasztalja, hogy a legnehezebb √©lethelyzeteket akkor k√©pes az ember kib√≠rni, azokb√≥l meger√Ķs√∂dve kiker√ľlni, ha van ‚Äěellens√ļlya‚ÄĚ. Olyan pozit√≠v hat√°s, amely k√©pes benne lelki egyens√ļlyt teremteni: p√©ld√°ul van-vannak, aki√©rt-akik√©rt √©rdemes √©lnie, harcolnia, mert szeret √©s szeretik‚Ķ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 5. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
‚ÄěOrgona-p√°rbaj‚ÄĚ
Thierry Escaich (P√°rizs) √©s Fassang L√°szl√≥ (Budapest) M√ľv√©szetek Palot√°ja, 2010. november 14. vas√°rnap, 19:30
  
Az els√Ķ zenei p√°rbajok k√∂z√∂tt eml√≠thetj√ľk a g√∂r√∂g m√≠toszokb√≥l Apoll√≥n √©s Orpheus p√°rbaj√°t, mindketten a lant nagy m√Ľv√©szei voltak, csakhogy Orpheus nagy h√°tr√°nnyal indult: √Ķ ember volt, √©s vesz√≠tett. K√ľl√∂n√∂s zenet√∂rt√©neti ‚Äěp√°rbaj‚ÄĚ zajlott Hamburgban a 18. sz√°zad elej√©n. A Barthold Heinrich Brockes (1680-1747) √°ltal √≠rt Der f√ľr die S√ľnden der Welt gemarterte und sterbende Jesus c√≠m√Ľ passi√≥orat√≥rium sz√∂vegk√∂nyv√©t (1712; ma √≠r√≥j√°r√≥l Brockes-passi√≥nak nevezz√ľk) tizenegy szerz√Ķ zen√©s√≠tette meg. K√∂z√∂tt√ľk volt G.F. H√§ndel (1716), G.P. Telemann (1716) √©s Johann Mattheson (1718) is. (‚Ķ) 1717-ben a sz√°sz v√°laszt√≥fejedelem udvar√°ban zajlott zenei p√°rbaj. A p√°rizsi kir√°lyi k√°polna √ľnnepelt orgonist√°ja, a vil√°g legjobbja, Louis Marchand m√©rte √∂ssze tud√°s√°t a n√©metorsz√°gi protest√°ns templomok fiatal fejedelm√©vel, Johann Sebastian Bachhal. Azonban Bach orgonaj√°t√©k√°t meghallva Marchand sietve t√°vozott. Liszt P√°rizsban, a h√≠res zongorist√°val, Sigismund Thalberggel 1837-ben zongora-p√°rbajt v√≠vott Belgiojoso hercegn√Ķ palot√°j√°ban. K√©t ragyog√≥ gy√Ķztes volt, √©s egy legy√Ķz√∂tt sem; egy jelenlev√Ķ h√∂lgy megjegyezte ‚ÄěThalberg az els√Ķ, Liszt az egyetlen zongoram√Ľv√©sz a vil√°gon‚Ä̂Ķ
Thierry Escaich ez√ļttal Fassang L√°szl√≥val sz√°ll ringbe a k√∂z√∂ns√©g elismer√©s√©√©rt. A mesterek mellett seg√©dek is helyet foglalnak, hogy a verseng√©s m√©g izgalmasabb legyen. H√°zigazda √©s m√Ľsorvezet√Ķ: Batta Andr√°s, orgonaszak√©rt√Ķ √©s moder√°tor: Ruppert Istv√°n.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 6. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A f√©ny m√Ľv√©szete
Ki√°ll√≠t√°s Moholy-Nagy L√°szl√≥ m√Ľveib√Ķl, Martin Gropius Bau, Berlin ‚Äď 2010. november 03-t√≥l
  
A f√©ny m√Ľv√©szete ‚Äď ezzel a c√≠mmel mutatja be a k√∂z√∂ns√©gnek Moholy-Nagy L√°szl√≥ √©letm√Ľv√©nek jelent√Ķs r√©sz√©t a berlini Martin Gropius Bau. A ki√°ll√≠t√°ssal a fiatalon elhunyt sokoldal√ļ m√Ľv√©sz mintegy ‚Äěhazat√©r‚ÄĚ a n√©met f√Ķv√°rosba, hiszen Magyarorsz√°gr√≥l t√∂rt√©nt emigr√°l√°sa ut√°n, 1920-t√≥l majd kilenc √©ven √°t Berlinben √©lt √©s alkotott‚Ķ

Madrid k√∂z√∂ns√©ge m√°r l√°thatta a t√°rlat anyag√°t, amelyet harminc k√ľl√∂nb√∂z√Ķ m√ļzeum, illetve mag√°ngy√Ľjtem√©ny (a p√°rizsi Centre Pompidou, a New York-i Rose Gallery, a londoni Tate Gallery √©s sz√°mos holland m√ļzeum) bocs√°tott rendelkez√©s√©re.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 7. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Nemzet √©s m√Ľv√©szet. K√©p √©s √∂nk√©p
Magyar Nemzeti Gal√©ria, 2010. november 5 ‚Äď 2011. √°prilis 3.
  
A ki√°ll√≠t√°s nemzet √©s m√Ľv√©szet eszmei √∂sszekapcsol√≥d√°s√°nak legjellemz√Ķbb k√©pi eml√©keit mutatja be a 18. sz√°zad v√©g√©t√Ķl az els√Ķ vil√°gh√°bor√ļig terjed√Ķ id√Ķszakban, vagyis a polg√°ri nemzet kialakul√°s√°nak korszak√°ig. M√≠g a 18. sz√°zad v√©g√©n, 19. sz√°zad elej√©n a ‚Äěnemzet‚ÄĚ m√©g els√Ķsorban a politikai jogokkal rendelkez√Ķ nemess√©get jelentette, addig a 19. sz√°zad k√∂zep√©re teret nyert az az elk√©pzel√©s, miszerint a nemzet tagjait sz√°rmaz√°st√≥l f√ľggetlen√ľl a k√∂z√∂s hagyom√°nyok ismerete √©s meg√Ķrz√©se k√∂ti √∂ssze‚Ķ
A sz√°zadfordul√≥n a naturalista, plein air √©s posztimpresszionista ir√°nyzatot k√∂vet√Ķ alkot√≥k egy r√©sze sz√°m√°ra a nyugatias, modern √°ramlatokhoz val√≥ igazod√°s √©s formai meg√ļjul√°s mellett v√°ltozatlan feladat maradt a nemzeti jegyek meg√Ķrz√©se is. A ki√°ll√≠t√°st a m√©lyen √°t√©lt nemzeti sors emblematikus m√Ľvei √©s az els√Ķ vil√°gh√°bor√ļ tragikus k√©pei z√°rj√°k. Nyomon k√∂vethet√Ķ a nemzet fogalm√°nak jelent√©sv√°ltoz√°sa.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 8. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Széchenyi világai
Magyar Nemzeti M√ļzeum, 2010. okt√≥ber 9 ‚Äď 2011. m√°rcius 6.
  
A 150 √©ve elhunyt Sz√©chenyi Istv√°n √©letm√Ľv√©nek √°ll√≠t eml√©ket ez a ki√°ll√≠t√°s. √Člete, szem√©lyis√©ge √©s meg√≠t√©l√©se k√ľl√∂n√∂s ellent√©tekkel van tele. A Sz√©chenyi vil√°gai tettein, sors√°n √©s az ut√≥kor ‚Äď nem ritk√°n g√∂rbe ‚Äď t√ľkr√©n kereszt√ľl mutatja be √Ķt. √Člet√ļtj√°nak fontos esem√©nyeit jelent√Ķs csom√≥pontok k√∂r√© szervezve, tematikus rendben mutatja be‚Ķ

A t√∂bb mint 400 t√∂rt√©neti eml√©ket felvonultat√≥ t√°rlatban l√°that√≥ Sz√©chenyi Istv√°n sz√°mos szem√©lyes t√°rgya, p√©ld√°ul egy lev√©l, amit Sz√©chenyi 12 √©vesen √≠rt √©desapj√°nak, valamint gyermekkori sz√©ke, √ļtlevele.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 8. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Elk√©sz√ľlt a fels√Ķoktat√°si t√∂rv√©ny vitaanyaga
  
A vitaanyag a miniszteri √©rtekezlet j√≥v√°hagy√°s√°nak napj√°t√≥l, november 4-t√Ķl december 10-ig nyilv√°nos, amelyb√Ķl legkor√°bban m√°jusban sz√ľlethet t√∂rv√©ny ‚Äď jelentette be Hoffmann R√≥zsa oktat√°s√©rt felel√Ķs √°llamtitk√°r november 3-√°n, a Nemzeti Er√Ķforr√°s Miniszt√©rium√°ban megtartott sajt√≥t√°j√©koztat√≥n. Elhangzott: k√∂telez√Ķ emelt szint√Ľ √©retts√©gihez k√∂tn√©k a fels√Ķoktat√°si felv√©telit, elt√©r√Ķ m√≥don t√°mogatn√°k az egyetemeket √©s a f√Ķiskol√°kat, valamint 15 sz√°zal√©kra cs√∂kkenne a hallgat√≥k r√©szv√©teli ar√°nya a szen√°tusokban. A koncepci√≥ szerint az alap√≠tv√°nyi int√©zm√©nyeket nem t√°mogatn√°k.

‚Äď Kerett√∂rv√©ny szab√°lyozn√° a j√∂v√Ķben a fels√Ķoktat√°st ‚Äď mondta Hoffmann R√≥zsa. Hozz√°tette: a r√©szleteket miniszteri √©s korm√°nyrendeletek tartalmazz√°k majd. A fels√Ķoktat√°s szab√°lyoz√°s√°nak korrekci√≥j√°val a jelenlegi, sz√°z oldaln√°l is nagyobb terjedelm√Ľ anyag helyett eddig egy 52 oldalas koncepci√≥t dolgoztak ki. Ez a vitaanyag a miniszteri √©rtekezlet j√≥v√°hagy√°s√°t k√∂vet√Ķen november 4-t√Ķl nyilv√°nos.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 9. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Varázslás és csoda a legjobb fizika- és kémiatanárokkal
  
A fizika √©s a k√©mia tant√°rgyak oktat√°sa l√°tv√°nyoss√°, √©rdekess√©, figyelemkelt√Ķv√© √©s m√©g sz√≥rakoztat√≥v√° is tehet√Ķ ‚Äď ezt bizony√≠tott√°k azok a pedag√≥gusok, akik a Csod√°k Palot√°j√°ban m√©rt√©k √∂ssze tan√≠t√°si m√≥dszereiket a ‚ÄěSz√≠npadon a Term√©szettudom√°ny‚ÄĚ c√≠m√Ľ rendezv√©ny keret√©ben. A tizenhat indul√≥b√≥l kilencen j√∂v√Ķ √°prilisban Koppenh√°g√°ba utazhatnak, a term√©szettudom√°nyokat oktat√≥ tan√°rok √∂sszeur√≥pai megm√©rettet√©s√©re‚Ķ
A zs√Ľri kilenc indul√≥t d√≠jazott azzal, hogy r√©szt vehetnek a 2011. √°prilis 16-19. k√∂z√∂tt, Koppenh√°g√°ban megrendezend√Ķ ‚ÄěScience on Stage‚ÄĚ fesztiv√°l eur√≥pai d√∂nt√Ķj√©n. A nyertesek: Jendr√©k Mikl√≥s, Kirsch √Čva, Lang √Āgota, M√°rki-Zay J√°nos, Mur√°nyi Zolt√°n √©s Vida J√≥zsef, Pil√°th K√°roly, Sebesty√©n Zolt√°n, a SEK √ďvoda, √Āltal√°nos Iskola √©s Gimn√°zium di√°kjai, √©s Sz√≥r√°d Endre.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 10. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Facebookon a Magyar Tudomány Ünnepének eseményei
  
Most el√Ķsz√∂r a Facebookon is nyomon k√∂vethet√Ķ a Magyar Tudom√°ny √únnepe rendezv√©nysorozat, amely orsz√°gszerte √©s a hat√°rainkon t√ļl csaknem 400 programmal v√°rja az √©rdekl√Ķd√Ķket. A fiatalokhoz sz√≥l√≥ k√∂z√∂ss√©gi oldalon minden sz√ľks√©ges inform√°ci√≥t megadunk az √©rdekl√Ķd√Ķknek az egy h√≥napon √°t tart√≥ programsorozatr√≥l: fot√≥k, el√Ķzetesek, az esem√©nyekr√Ķl k√©sz√ľl√Ķ besz√°mol√≥k, tud√≥s√≠t√°sok. A legakt√≠vabb l√°togat√≥k VIP l√°togat√°st nyerhetnek egy √°ltaluk kiv√°lasztott tudom√°nyter√ľletet m√Ľvel√Ķ kutat√≥int√©zetbe, legyen az csillag√°szat, pszichol√≥gia vagy a v√∂r√∂siszappal √∂sszef√ľgg√Ķ szak√©rt√Ķi munka‚Ķ

A Facebook oldal legakt√≠vabb l√°togat√≥i jutalmul betekint√©st nyerhetnek az Akad√©mia egyes kutat√≥int√©zeteibe, megn√©zhetik p√©ld√°ul azt a laborat√≥riumot, ahol a v√∂r√∂siszap √∂sszet√©tel√©nek vizsg√°lat√°t v√©gezt√©k az MTA munkat√°rsai vagy egy VIP kir√°ndul√°s keret√©ben ell√°togathatnak a Piszk√©stet√Ķi Obszervat√≥riumba.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 10. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
P√©nz√ľgyi Kisokos ‚Äď Erste p√©nz√ľgyi ismeretek fiataloknak
Speci√°lis oszt√°lyf√Ķn√∂ki √≥r√°k, dedik√°lt weblap √©s blog, k√∂z√∂ss√©gi m√©dia √©s verseny
  
A hazai p√©nz√ľgyi kult√ļra tov√°bbfejleszt√©se, a fiatalok p√©nz√ľgyi ismereteinek b√Ķv√≠t√©se √©rdek√©ben orsz√°gos oktat√°si programsorozatot ind√≠tott az Erste Bank Hungary Nyrt. A programsorozat keret√©ben a bank
fi√≥kvezet√Ķ munkat√°rsai a hozz√°juk k√∂zel es√Ķ √©s a programra jelentkez√Ķ √°ltal√°nos √©s k√∂z√©piskol√°kban
az oszt√°lyf√Ķn√∂ki √≥r√°k keretein bel√ľl alapvet√Ķ p√©nz√ľgyi ismeretekr√Ķl tartanak el√Ķad√°st a di√°koknak.
A programr√≥l Danks Emes√©t, a bank kommunik√°ci√≥s igazgat√≥j√°t k√©rdezt√ľk‚Ķ
‚Äď Munkat√°rsaink egy oszt√°lyf√Ķn√∂ki √≥ra keret√©ben egy, a 12-18 √©ves koroszt√°ly sz√°m√°ra √∂ssze√°ll√≠tott ‚Äď √©s a Magyar Nemzeti Bank √°ltal j√≥v√°hagyott ‚Äď interakt√≠v el√Ķad√°s keret√©ben besz√©lnek a gyerekeknek az alapvet√Ķ p√©nz√ľgyi ismeretekr√Ķl. Arr√≥l p√©ld√°ul, hogy mi a megtakar√≠t√°s √©s a hitel, hogyan kell haszn√°lni a bankk√°rty√°t, mik√©nt lehet di√°khitelt ig√©nyelni, √©s mit jelent a nyugd√≠j-el√Ķtakar√©koss√°g.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 11. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Digit√°lis K√∂z√©piskola ‚Äď lehet√Ķs√©g a tanul√°s √ļjrakezd√©s√©hez
  
√öj k√©pz√©si forma szerint tanulhatnak id√©n szeptembert√Ķl a tanul√≥k a Digit√°lis K√∂z√©piskola h√°l√≥zat int√©zm√©nyeiben. Az Apertus K√∂zalap√≠tv√°ny 2009 j√ļnius√°ban k√©t√©ves orsz√°gos projektet ind√≠tott feln√Ķttek sz√°m√°ra. Az idei tan√©v elej√©n orsz√°gszerte 15 iskola vezette be az √ļj tanul√°si form√°t a Nemzeti Fejleszt√©si √úgyn√∂ks√©g 2009 december√©ben megjelent p√°ly√°zat√°n elnyert t√°mogat√°snak k√∂sz√∂nhet√Ķen‚Ķ
Megtudtuk: a felsorolt neh√©zs√©geket kik√ľsz√∂b√∂lend√Ķ, az oktat√°s interneten, alternat√≠v kerettanterv alapj√°n t√∂rt√©nik. A tananyag √∂n√°ll√≥ munk√°ra √©p√ľl, de feldolgoz√°s√°ban a tanul√≥kat szem√©lyes konzult√°ci√≥s √≥r√°k, sz√°monk√©r√©sek seg√≠tik. A szaktutorok mellett a tanul√≥k aktivit√°s√°t a mentorok is figyelemmel k√≠s√©rik a rendszeren kereszt√ľl. Ennek az innovat√≠v oktat√°si form√°nak tov√°bbi el√Ķnye lehet, hogy n√∂veli a digit√°lis √≠r√°stud√≥k sz√°m√°t, √©s el√Ķseg√≠ti az eg√©sz √©leten √°t tart√≥ tanul√°s, mint szeml√©letm√≥d elsaj√°t√≠t√°s√°t.
http:tamop.apertus.hu

Mentor - 2010/10. sz√°m – 12. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A karrierépítés toplistája
A nyelvtudás, a kommunikációs készségek és a szakmai tapasztalatok a legfontosabbak, P&G Academy: a hallgatók felkészítése a diploma utáni kihívásokra
  
A Procter&Gamble megb√≠z√°s√°b√≥l, a Kutat√≥Centrum √°ltal, t√∂bb egyetem hallgat√≥inak k√∂r√©ben v√©gzett k√∂zelm√ļltbeli kutat√°s eredm√©nyei azt mutatj√°k, hogy az egyetemi √©s f√Ķiskolai hallgat√≥k szerint a karrier√©p√≠t√©sben nyelvtud√°sra, kommunik√°ci√≥s k√©szs√©gekre, szakmai tapasztalatokra, agilit√°sra √©s csapatmunk√°ra val√≥ k√©pess√©gre, nem utols√≥sorban kapcsolati rendszerre van legink√°bb sz√ľks√©g. Az online k√©rd√Ķ√≠vet kit√∂lt√Ķ 2025 fiatal csaknem fele, 47 sz√°zal√©ka multinacion√°lis nagyv√°llalatn√°l szeretne majd elhelyezkedni, 60 sz√°zal√©kuk pedig a diploma megszerz√©s√©t k√∂vet√Ķ √∂t √©vben k√∂z√©pvezet√Ķi poz√≠ci√≥ba szeretne eljutni‚Ķ

A P&G Academy programról
Tr√©ningek, esem√©nyek a campusokon, nemzetk√∂zi szemin√°riumok, gyakornoki program ‚Äď ezek alkotj√°k a P&G Academy n√©gy f√Ķ pill√©r√©t. Ezek az elemek egyr√©szt seg√≠tik a kulcsfontoss√°g√ļ k√©pess√©gek √©s kompetenci√°k fejleszt√©s√©t, m√°sr√©szt kiemelik, meny-nyire fontos megteremteni az egyetemen megszerzett elm√©leti tud√°s, √©s a val√≥s √ľzleti k√∂rnyezetben megszerzett szakmai gyakorlat k√∂z√∂tt a kapcsolatot. A program egyben platformot is biztos√≠t, hogy a jelentkez√Ķk a P&G tapasztalt szakembereivel tal√°lkozhassanak, akik bevezetik a fiatalokat az √ľzleti vil√°g rejtelmeibe‚Ķ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 13. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
P√©lda√©rt√©k√Ľ nemzeti √©s nemzetk√∂zi √∂sszefog√°s a v√∂r√∂siszap-katasztr√≥fa √°ldozatai√©rt!
  
Igyeksz√ľnk k√©pet adni arr√≥l a hatalmas m√©ret√Ľ √∂sszefog√°sr√≥l, amelyben √°llami √©s civil szervezetek, c√©gek √©s v√°llalkoz√≥k, mag√°nszem√©lyek, iskol√°k, pedag√≥gusok, di√°kok √©s sz√ľl√Ķk egyar√°nt r√©szt vettek.

Kormánysegítség
Nemzeti Segélyvonal
Magyar K√°rment√Ķ Alap

√Ėnkorm√°nyzatok
Magyar M√°ltai Szeretetszolg√°lat
Magyar Vöröskereszt
Magyar √Ėkumenikus Seg√©lyszervezet
Magyar Reform√°tus Szeretetszolg√°lat
Hoffmann R√≥zsa oktat√°s√©rt felel√Ķs √°llamtitk√°r
Pedagógusok Szakszervezete
Baptista Szeretetszolg√°lat
Katolikus Karit√°sz
Magyar Posta
Greenpace
Csal√°n K√∂rnyezet- √©s Term√©szetv√©d√Ķ Egyes√ľlet
Kolont√°ri bogr√°csos alakulat

Gy√Ľjt√©s az √°llatok√©rt
Rex Kutyaotthon Alapítvány
No√© √Āllatotthon Alap√≠tv√°ny
Nestlé Purina Petcare
Civil √°llatv√©d√Ķ szervezetek nyilt levele a Magyar K√∂zt√°rsas√°g Korm√°ny√°hoz

Mentor - 2010/10. sz√°m – 14. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Egy h√©t ‚Äě√Ķrj√≠t√Ķ‚ÄĚ boldogs√°g
P√©csi di√°kok √∂nk√©ntes seg√≠t√Ķ munk√°ja a Gy√∂rgy-telepi gyerekek k√∂z√∂tt
  
A Magyar M√°ltai Szeretetszolg√°lat ‚ÄěJelenl√©t‚ÄĚ programj√°ban dolgoz√≥ ‚Äěakt√≠v r√©szt vev√Ķ megfigyel√Ķk‚ÄĚ 2007 √≥ta r√©szesei a p√©csi Gy√∂rgy-telepen a m√©lyszeg√©nys√©gben √©l√Ķ k√∂z√∂ss√©g √©let√©nek. A napi √©letvitel megszervez√©s√©t√Ķl kezdve az √©let minden ter√ľlet√©n seg√≠tik √Ķket, a k√©pz√©sben, tanul√°sban, eg√©szs√©g√ľk karbantart√°s√°ban, kultur√°lis programjaik megszervez√©s√©ben, hagyom√°nyaik √°pol√°s√°ban. Nem helyett√ľk v√©gzik a teend√Ķket, hanem vel√ľk egy√ľtt vagy csup√°n a h√°tt√©rb√Ķl t√°mogatva √Ķket, √∂nbizalmukat, motiv√°ci√≥jukat er√Ķs√≠tve. Megpr√≥b√°lj√°k fel√©leszteni a k√∂z√∂ss√©gi √©letet, √©s felk√©sz√≠teni a csal√°dokat arra, hogy beilleszkedjenek a t√°rsadalomba, √©s annak √©ppen olyan megbecs√ľlt tagjai lehessenek, mint az orsz√°g t√∂bbs√©get k√©pvisel√Ķ polg√°rai. K√©s√Ķbb azzal b√Ķv√≠tett√©k tev√©kenys√©g√ľket, hogy a szeg√©nys√©g, kirekesztetts√©g probl√©m√°it bevitt√©k a p√©csi Le√Ķwey Kl√°ra Gimn√°zium di√°kjaihoz, akiket besz√©lget√©sekkel, filmvet√≠t√©ssel ‚Äě√©rz√©keny√≠tettek‚ÄĚ a t√©ma ir√°nt. A kezdem√©nyez√©snek akkora sikere volt, hogy a foglalkoz√°sok ut√°n t√∂bb tanul√≥ is v√°llalta, rendszeresen kij√°r a telepre, √©s a tanul√°sban seg√≠ti az ott √©l√Ķ gyerekeket. Az elm√ļlt tan√©vben egy p√°ly√°zat r√©v√©n tov√°bbi n√©gy p√©csi gimn√°zium di√°kjai is csatlakozhattak a programhoz. √ćgy 2010-ben m√°r n√©gyszer t√∂bb gimnazista foglalkozott a szegreg√°lt telepen √©l√Ķ gyerekekkel, ismerhette meg az √∂nk√©ntes munka, mint tudatos t√°rsadalmi szerepv√°llal√°s felel√Ķss√©g√©t, √∂r√∂m√©t.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 16. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Reformok a piacorientált, duális szakképzés megteremtéséért
140 szakma ker√ľlhet √°t a Magyar Kereskedelmi √©s Iparkamar√°hoz
  
2011 szeptember√©t√Ķl jelent√Ķs v√°ltoz√°sok v√°rhat√≥k a szakk√©pz√©s jelenlegi rendszer√©ben: a korm√°ny m√°sodik, okt√≥ber k√∂zep√©n meghirdetett akci√≥terv√©nek √©rtelm√©ben egyszer√Ľs√≠teni fogj√°k az Orsz√°gos K√©pz√©si Jegyz√©ket, valamint a szakk√©pz√©sben tanul√≥k 80 sz√°zal√©k√°nak oktat√°s√°t √ļj alapokra helyezi a Magyar Kereskedelmi √©s Iparkamara. Terveik szerint a n√©met du√°lis rendszerre t√©rnek √°t 140 szakma oktat√°s√°ban, t√∂bbek k√∂z√∂tt az √©p√≠t√Ķipari √©s idegenforgalmi ter√ľleteken.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 20. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Modul√°ris szakk√©pz√©s, korszer√Ľ strukt√ļra, megalapozott p√°lyav√°laszt√°s
Meg√ļjul az Aktivit√°s TISZK szak- √©s feln√Ķttk√©pz√©si rendszere
  
Az Aktivit√°s TISZK int√©zm√©nyei Budapesten, illetve Pest megy√©ben tal√°lhat√≥ak, meghat√°roz√≥ szerepet t√∂ltenek be a k√∂z√©p-magyarorsz√°gi R√©gi√≥ban, tizenk√©t szakmacsoport k√©pz√©seit ny√ļjtj√°k √∂sszesen 3600 tanul√≥ sz√°m√°ra. A T√°rsadalmi Meg√ļjul√°s Operat√≠v Program keretein bel√ľl megval√≥sul√≥ p√°ly√°zat 216 134 225 forint √©rt√©kben ny√ļjt t√°mogat√°st a 2010. augusztus 1. √©s 2011. j√ļlius 31. k√∂z√∂tt teljes√ľl√Ķ tananyag- √©s szervezetfejleszt√©si tev√©kenys√©gekhez.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 21. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
TeHEtséges vagy?! Bizonyítsd!
Orsz√°gos term√©szettudom√°nyos vet√©lked√Ķ k√∂z√©piskol√°soknak
  
2010-ben a THE ‚ÄěTudom√°nyos Hasznos Emberi‚ÄĚ ‚Äď a Magyar Innov√°ci√≥s Sz√∂vets√©g ifj√ļs√°gi programja imm√°r m√°sodik alkalommal online k√∂z√©piskolai versenyt hirdet. Jelentkezz, ha ‚ÄěTeHEts√©ges vagy?!‚ÄĚ A verseny f√Ķv√©dn√∂ke dr. P√°link√°s J√≥zsef, a Magyar Tudom√°nyos Akad√©mia eln√∂ke, v√©dn√∂kei: dr. Pakucs J√°nos, a Magyar Innov√°ci√≥s Sz√∂vets√©g tiszteletbeli eln√∂ke √©s dr. Gloviczki Zolt√°n, a Nemzeti Er√Ķforr√°s Miniszt√©rium k√∂zoktat√°si helyettes √°llamtitk√°ra. A verseny zs√Ľrieln√∂ke dr. Bendzsel Mikl√≥s, a Magyar Szabadalmi Hivatal eln√∂ke.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 22. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Junior Prima Díj
hét fiatal oktatónak és három intézménynek
  
A Vodafone Magyarorsz√°g √©s a Prima Primissima Alap√≠tv√°ny id√©n negyedik alkalommal jutalmazta az oktat√°s ir√°nt elk√∂telezett fiatalok munk√°ss√°g√°t, √≠gy 2010-ben t√≠z d√≠jazott vehette √°t elismer√©s√©t Hoffmann R√≥zs√°t√≥l, az oktat√°s√©rt felel√Ķs √°llamtitk√°rt√≥l okt√≥ber 27-√©n. A h√©tezer eur√≥s d√≠jjal j√°r√≥ elismer√©st h√©t fiatal pedag√≥gus √©s h√°rom int√©zm√©ny √©rdemelte ki az oktat√°s, illetve a k√∂znevel√©s ter√ľlet√©n mutatott kiemelked√Ķ teljes√≠tm√©ny√©√©rt.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 23. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
TudományNap a középiskolákban
  
Magyarorsz√°g vezet√Ķ tudom√°nykommunik√°ci√≥s m√Ľhelye, a HunSCAN ‚Äď Tud√°sT√°rsadalom Alap√≠tv√°ny folytatja az egy √©vvel ezel√Ķtt ind√≠tott, nagysiker√Ľ K√∂z√©piskolai Tudom√°nyNap rendezv√©nysorozat√°t a L√°ng√©sz-projekt keret√©ben, a T√ĀMOP t√°mogat√°s√°val. A tudom√°nyt √ļjszer√Ľ eszk√∂z√∂kkel viszik el a k√∂z√©piskol√°s di√°kokhoz: az elm√ļlt √©vben akad√©mikusok, ifj√ļ feltal√°l√≥k, kutat√°s√©rt felel√Ķs √ľzleti szerepl√Ķk, filmk√©sz√≠t√Ķk √©s oktat√°s√ľgyi szakemberek l√°togattak el a k√∂z√©piskol√°kba. Az idei tan√©vben √ļjra folytat√≥dik a program, amelynek √ļjdons√°ga, hogy nemcsak a kutat√≥k mennek a di√°kokhoz, hanem a di√°kok is ell√°togathatnak a kutat√≥int√©zetekbe.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 24. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Fels√Ķoktat√°si rangsor 2010
  
A tud√°s hatalom, de vajon mely int√©zm√©ny a legjobb ‚Äětud√°shordoz√≥‚ÄĚ? Sokan mit nem adn√°nk az√©rt, hogy eligazodhassanak a fels√Ķoktat√°si int√©zm√©nyek √°tl√°thatatlannak tetsz√Ķ dzsungel√©ben. H√©t k√©pz√©si ter√ľleten ny√ļjt seg√≠ts√©get a tiszt√°nl√°t√°sban a Heti V√°lasz okt√≥ber 14-√©n megjelent √©ves Fels√Ķoktat√°si Rangsora.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 24. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
100 éves az ELTE Eötvös József Collegiuma
  
Sz√°z√©ves az E√∂tv√∂s Collegium √©p√ľlete. Ebb√Ķl az alkalomb√≥l okt√≥ber 25-28. k√∂z√∂tt √ľnnepi konferencia-sorozatot szervezett a Collegium. Az 1895-ben alap√≠tott E√∂tv√∂s J√≥zsef Collegium a B√°r√≥ E√∂tv√∂s J√≥zsef √°ltal kidolgozott oktat√°si reform eredm√©nyek√©nt j√∂tt l√©tre, mint a sz√≠nvonalas tan√°rk√©pz√©s int√©zm√©nye‚Ķ

Az √ľnnep√©lyes megnyit√≥ ut√°n sz√≠nvonalas, n√©gynapos konferencia vette kezdet√©t okt√≥ber 28-ig, melyen ‚Äď tematikus blokkokban, tudom√°nyter√ľlet szerint (Slavica, Graeca et Latina, Gallica et Hispanica, Germanica) ‚Äď nagy √©rdekl√Ķd√©s mellett egyr√©szt a Collegium k√ľlf√∂ldi testv√©rint√©zm√©nyeinek k√©pvisel√Ķi, m√°sr√©szt volt √©s jelenlegi E√∂tv√∂s-collegist√°k tartottak el√Ķad√°sokat, vezettek szemin√°riumokat.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 25. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Nincs lehetetlen, csak kev√©s id√Ķ
  
Horv√°th D√°vid √©s Balassi M√°rton r√©v√©n magyar gy√Ķzelem is sz√ľletett a fiatal kutat√≥k eur√≥pai uni√≥s verseny√©n a portug√°liai Lisszabonban. T√°rsadalomtudom√°ny kateg√≥ri√°ban a Nature On Your Screen (Term√©szet a k√©perny√Ķd√∂n) c√≠m√Ľ munk√°juk√©rt r√©szes√ľltek elismer√©sben. Amint arr√≥l m√°r h√≠rt adtunk, √∂kol√≥giai programjukkal id√©n ny√°ron a hazai XIX. Ifj√ļs√°gi Innov√°ci√≥s Versenyen is els√Ķ helyez√©st √©rtek el.
A szeptemberben lezajlott eur√≥pai versenyen 124 fiatal tud√≥s 85 munk√°j√°t mutatt√°k be. A 14 √©s 21 √©v k√∂z√∂tti r√©sztvev√Ķk az Eur√≥pai Uni√≥ 27 tag√°llam√°b√≥l, valamint 10 megh√≠vott orsz√°gb√≥l, t√∂bbek k√∂z√∂tt az Egyes√ľlt √Āllamokb√≥l, Kanad√°b√≥l, Braz√≠li√°b√≥l, Izraelb√Ķl √©s K√≠n√°b√≥l √©rkeztek. A fiatal tud√≥sok eur√≥pai verseny√©t az Eur√≥pai Bizotts√°g ind√≠totta √ļtj√°ra, hogy el√Ķseg√≠tse a hasonl√≥ k√©pess√©gekkel √©s √©rdekl√Ķd√©ssel rendelkez√Ķ fiatal kutat√≥k k√∂z√∂tti egy√ľttm√Ľk√∂d√©st √©s tapasztalatcser√©t, valamint lehet√Ķs√©get biztos√≠tson sz√°mukra ahhoz, hogy a legelismertebb eur√≥pai tud√≥sok k√≠s√©rj√©k sz√°rnypr√≥b√°lgat√°saikat. E versennyel b√°tor√≠tj√°k a tudom√°ny vil√°ga √©s a kutat√≥i p√°lya ir√°nt √©rdekl√Ķd√Ķ fiatalokat, amelyet els√Ķ √≠zben 1989-ben rendeztek meg, akkor m√©g csak 15 orsz√°g r√©szv√©tel√©vel. E mostani els√Ķ d√≠jjal Magyarorsz√°g meger√Ķs√≠tette el√Ķkel√Ķ harmadik hely√©t a r√©szt vev√Ķ 37 eur√≥pai orsz√°g √©remt√°bl√°zat√°n, amely az elm√ļlt 16 √©vben el√©rt d√≠jak, illetve k√ľl√∂nd√≠jak √∂sszes√≠t√©se nyom√°n alakult ki.
A hazai els√Ķ d√≠j kapcs√°n m√°jusi-j√ļniusi sz√°munkban Balassi M√°rtonnal k√©sz√≠tett√ľnk interj√ļt, a mostani, nemzetk√∂zi sikerr√Ķl a gy√Ķztes p√°ros m√°sik tagj√°t, Horv√°th D√°vidot k√©rdezt√ľk.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 26. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Akik ébren várják, hogy felkeljen a nap…
G√°za-monol√≥gok ‚Äď gyerekek az √°t√©lt h√°bor√ļr√≥l
  
A sz√≠nh√°zi nevel√©s sz√©p p√©ld√°ja a palesztin Ashtar Sz√≠nh√°z kezdem√©nyez√©se: a h√°bor√ļ borzalmas napjait √°t√©lt gyerekekkel monol√≥gokban √≠ratt√°k meg √©s j√°tszatt√°k el √©rz√©seiket.
Az egy √©vig tart√≥ workshopban r√©szt vev√Ķ fiatalok √≠gy kaptak lehet√Ķs√©get a gyerekkorban elszenvedett h√°bor√ļs traum√°k m√Ľv√©szi eszk√∂z√∂kkel t√∂rt√©n√Ķ feldolgoz√°s√°ra. A monol√≥g, ez az √Ķszinte √©s m√©ly sz√≠nh√°zi forma lehet√Ķs√©get teremt arra is, hogy a fiatalok √©rz√©sein √°t a f√∂ldkereks√©gen minden√ľtt meg√©lj√©k-meg√©rts√©k emberi v√°gyaikat, embertelen szenved√©seiket. Az Ashtar Sz√≠nh√°z a vil√°g orsz√°gaib√≥l olyan partnereket keresett, akik k√©szen √°lltak arra, hogy k√∂z√∂s reflexi√≥k sor√°n sz√≠npadi form√°ba √∂nts√©k a 34 monol√≥g k√∂z√ľl szabadon v√°lasztottakat. A r√©szt vev√Ķ orsz√°gokban okt√≥ber 17-√©n megsz√≥laltak a monol√≥gok: kicsiny emberek l√°ttatt√°k n√©z√Ķikkel a borzalmakat, adtak p√©ld√°t szolidarit√°sb√≥l √©s rem√©nyb√Ķl. P√©csett, az Ifj√ļs√°gi H√°zban mutatt√°k be a hazai feldolgoz√°st az √úres T√©r √©s a Le√Ķwey Kl√°ra Gimn√°zium sz√≠nj√°tsz√≥inak j√≥volt√°b√≥l. A rendez√©sre Vatai √Čva, a gimn√°zium tan√°ra v√°llalkozott, aki lapunk k√©r√©s√©re feleleven√≠tette az el√Ķk√©sz√ľletek n√©h√°ny eml√©kezetes pillanat√°t.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 30. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Az olvasás személyes élmény
√Ėsszefogott a Magyar Olvas√°st√°rsas√°g √©s a Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥, hogy √ļjra divatba j√∂jj√∂n a bet√Ľszeretet
  
A legut√≥bbi PISA-felm√©r√©s eredm√©nyei szerint a magyarok sz√∂veg√©rt√©si k√©pess√©ge messze elmarad a listavezet√Ķ finnek√© m√∂g√∂tt‚Ķ

A probl√©mak√∂r a Nemzeti Tank√∂nyvkiad√≥t is akt√≠van foglalkoztatja, viszont √Ķk a nemek szerint elt√©r√Ķ √©rdekl√Ķd√©si k√∂r√∂k ir√°ny√°b√≥l k√∂zel√≠tik meg a k√©rd√©st. Az √°ltaluk k√≠n√°lt megold√°s a m√°r √©vek √≥ta sikeres Irodalmi Ikerk√∂nyvek sorozat. Kiss J√°nos Tam√°s, a kiad√≥ vez√©rigazgat√≥ja ugyanis fontosnak tartja, hogy az oktat√°sban figyelembe vegy√©k a 10-14 √©ves kor√ļ fi√ļk √©s l√°nyok k√∂z√∂tti lelki fejl√Ķd√©sbeli k√ľl√∂nbs√©geket. Ez√©rt sz√ľks√©g van a mindk√©t nem sz√°m√°ra √©lvezetes k√∂telez√Ķ olvasm√°nyok mellett olyan kiadv√°nyokra is, amelyek kifejezetten alkalmazkodnak a nemek k√ľl√∂nb√∂z√Ķ √©rzelmi √©s intellektu√°lis ig√©nyeihez. √ćgy hat√©konyabban tudj√°k felkelteni, majd fenntartani azt az √©rdekl√Ķd√©st, amely az olvas√≥v√° v√°l√°shoz hossz√ļt√°von elengedhetetlen‚Ķ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 34. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Pályázati felhívás
Világunk, Európa címmel
  
A Magyar Tudom√°nyos Akad√©mia Irodalomtudom√°nyi Int√©zete √©s a kult√ļr√°√©rt felel√Ķs √°llamtitk√°r k√∂z√∂s p√°ly√°zatot hirdet az Eur√≥pai Uni√≥ egys√©g√©t, t√∂rt√©net√©t, √©rt√©keit bemutat√≥ m√Ľvel√Ķd√©st√∂rt√©neti m√Ľ meg√≠r√°s√°ra.
A sikeres p√°lyam√Ľnek c√©lja l√°ttatni az olvas√≥val, mely √©rt√©kek k√∂r√© szervez√Ķd√∂tt √©s szervez√Ķdik az Eur√≥pai Uni√≥, t√∂rt√©neti √∂sszef√ľgg√©seiben mutatni meg az orsz√°gok √©s n√©pek egym√°sra utalts√°g√°t, a szolidarit√°s√°t er√Ķs√≠t√Ķ alapokat, √©s mindazt, ami meghat√°rozza a tagorsz√°gok k√∂z√∂s √©rt√©krendj√©t, politik√°j√°t, √©let√©t, gazdas√°g√°t √©s legf√Ķk√©ppen √©let√©rz√©s√©t.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 35. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Versfilmek kicsiknek
N√©pszer√Ľ a mozg√≥k√©pes gyermekvers-antol√≥gia
  
Az Anim√°ci√≥ Vil√°gnapj√°n (okt√≥ber 28-√°n) nyilv√°nos √Ķsbemutat√≥n is l√°thatta a k√∂z√∂ns√©g a Versfilmek sorozat √ļj √©vad√°t. A mozg√≥k√©pes gyermekvers antol√≥gia √ļjabb tizen√∂t r√©sz√©nek v√°rhat√≥ kedvelts√©g√©t mi sem bizony√≠tja jobban, minthogy az els√Ķ sz√©ri√°t eddig m√°sf√©l milli√≥an n√©zt√©k meg.

P√©lda√©rt√©k√Ľ befektet√©s
Magyarorsz√°gon egyre ink√°bb tapasztalhat√≥ a min√Ķs√©gi gyermekkult√ļra, az √©rt√©khordoz√≥, gyerekeknek sz√≥l√≥ m√Ľv√©szi alkot√°sok ir√°nti ig√©ny: renesz√°nsz√°t √©li a gyermekk√∂nyvkiad√°s √©s ezzel p√°rhuzamosan a kort√°rs magyar gyermekirodalom. Tetter√Ķt√Ķl, alkot√≥kedvt√Ķl duzzad az √ļj filmes, rajzfilmes gener√°ci√≥ is, azonban az anim√°ci√≥s m√Ľfaj k√∂lts√©gesebb volta miatt a filmes alkot√≥k j√≥val nehezebben jutnak megnyilatkoz√°si √©s megjelen√©si lehet√Ķs√©ghez. Ezeket az alkot√≥energi√°kat f√©s√ľli √∂ssze az Egyszervolt.hu webt√©v√©je ‚Äď a Mese.tv √©s a MOME Anim (Moholy-Nagy M√Ľv√©szeti Egyetem Anim√°ci√≥s Programja) egy√ľttm√Ľk√∂d√©se, egy√ļttal megteremtve a publik√°ci√≥, a k√∂z√∂ns√©ghez eljut√°s csatorn√°j√°t is.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 37. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Szexu√°lis kult√ļr√°nk jellegzetes von√°sai
  
‚ĶA f√©rfi-n√Ķ kapcsolat eg√©szs√©ges meg√ļj√≠t√°s√°hoz mindenekel√Ķtt a r√©gi, ma m√°r haszn√°lhatatlan szab√°lyokat, tabukat kellene lebontani. Ezt persze k√∂nny√Ľ kimondani, de ann√°l nehezebb megtenni, amikor az embereknek els√Ķsorban f√©rfiakb√≥l √°ll√≥ fele m√©g t√≠z k√∂r√∂mmel ragaszkodik a hagyom√°nyos nemi szerepekhez (az√©rt vannak tiszteletre m√©lt√≥ kiv√©telek), mik√∂zben a n√Ķkb√Ķl √°ll√≥ m√°sik fel√©nek t√∂bbs√©ge m√°r nem e hagyom√°nyok szerint √©l. Ez a mindennapokban sz√°mos √ľtk√∂z√©s, probl√©ma forr√°sa ott, ahol az egyik f√©l nem veszi √©szre, hogy a mai kor m√°sfajta szerepv√°llal√°st √©s szerepmegoszt√°st k√≠v√°n, mint a kor√°bbi korok. Mik√∂zben nem szabadna a f√ľrd√Ķv√≠zzel egy√ľtt a gyereket is ki√∂nteni, mik√∂zben nem kell(ene) feladnunk nemi identit√°sunkat, azt, hogy f√©rfinek, illetve n√Ķnek sz√ľlett√ľnk. Az √ļj, a m√°sik sz√°m√°ra is vonz√≥ nemi szerepeket azonban meg kellene tanulnunk‚Ķ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 39. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Milyen sz√≠n√Ľ a szeme?
Van, hogy nem látjuk az osztálytól a gyereket...
  
A fegyelem, fegyelmez√©s k√©rd√©se a legt√∂bb nevel√Ķtest√ľletben kritikus pont. Sok a heterog√©n, nagy l√©tsz√°m√ļ di√°kcsoport, amelyben szinte mindig akadnak leszakad√≥k, felz√°rk√≥zni nem tud√≥k is‚Ķ K√ľl√∂n√∂sen nagy gond ez √°ltal√°nos iskol√°ban. Gyakori eset, hogy a t√∂bbiekkel l√©p√©st tartani k√©ptelen, frusztr√°lt gyerek fegyelmezetlenn√©, s√Ķt destrukt√≠vv√° v√°lik, r√°ad√°sul m√©g t√∂rzsk√∂z√∂ns√©get is teremt mag√°nak‚Ķ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 42. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Oszt√°lykir√°ndul√°sok hat√°ron t√ļlra
K√©rd√Ķ√≠ves felm√©r√©s iskol√°knak
  
Valamennyi k√∂zoktat√°si int√©zm√©nyhez eljuttatta k√©rd√Ķ√≠v√©t az Ap√°czai K√∂zalap√≠tv√°ny, amelyben az iskol√°knak a hat√°ron t√ļli tanulm√°nyi kir√°ndul√°sokkal kapcsolatban kellett v√©lem√©nyt mondaniuk. A k√∂zalap√≠tv√°ny dolgozza ki ugyanis a korm√°ny √°ltal t√°mogatott k√ľlhoni magyar ter√ľletre ir√°nyul√≥ oszt√°lykir√°ndul√°sok terv√©t. Az √∂tezer k√∂zoktat√°si int√©zm√©nyhez eljuttatott k√©rd√Ķ√≠vek alapj√°n november v√©g√©re, december elej√©re sz√ľlethetnek eredm√©nyek ‚Äď der√ľl ki Csete √Ėrsnek, a k√∂zalap√≠tv√°ny igazgat√≥j√°nak szavaib√≥l, amelyeket a programr√≥l sz√≥l√≥ t√°j√©koztat√≥n mondott.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 43. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Terítéken a magyarok étkezés-élménye
A n√Ķknek a t√°rsas√°g, a f√©rfiaknak az √≠z a fontosabb
  
A Nestl√© √Čletm√≥d K√∂zpont friss online-felm√©r√©s√©b√Ķl sz√°mos √©rdekes √©tkez√©si szok√°sunkra der√ľl f√©ny. Megtudhatjuk, milyen fontos szempontnak tartjuk, hogy √©lm√©ny legyen az √©tkez√©s, b√°r csak minden harmadik megk√©rdezettnek van ideje igaz√°n ki√©lvezni a h√©tk√∂znapokban a finom falatokat. Hogy mi minden ny√ļjthat √©lm√©nyt? Nem puszt√°n az √≠zek: sz√°m√≠t p√©ld√°ul az, hogy mi, magunk k√©sz√≠tj√ľk-e el a reggelinket, hogy valami mer√Ķben √ļjat pr√≥b√°lunk-e ki eb√©dre, vagy hogy kivel k√∂ltj√ľk el a vacsor√°t; de van jelent√Ķs√©ge az illatoknak, a csomagol√°snak is. Az √©lm√©nyt ad√≥ √©tel egyszerre lehet finom √©s eg√©szs√©ges is: a v√°laszad√≥k 80%-a szerint a kett√Ķ nem z√°rja ki egym√°st. ‚Äď A kiegyens√ļlyozott √©trendhez a kulcs a m√©rt√©kletess√©g ‚Äď mondja Sz√Ľcs Zsuzsanna, a Nestl√© dietetikusa, √©s ezt t√°masztja al√° a kutat√°s.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 44. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Merj√ľnk sz√°m√≠tani egym√°sra!
Hazánk egészségboldogsága a Béres Egészség Hungarikum Program kutatásában
  
Magyarorsz√°gon minden 20. feln√Ķttnek senkivel nincs olyan k√∂zeli viszonya, akivel a probl√©m√°j√°t megoszthatn√°. Az ‚ÄěEg√©szs√©gboldogs√°g‚ÄĚ kutat√°s√°b√≥l sz√°rmaz√≥ megd√∂bbent√Ķ adat arra h√≠vja fel a figyelmet, hogy m√°r pedig vannak ‚Äěk√∂z√∂ss√©gi er√Ķforr√°saink‚ÄĚ, √≠gy p√©ld√°ul a csal√°d, a bar√°tok, a rokonok, az ismer√Ķs√∂k, csak nem mindig tartjuk karban kapcsolatainkat. A Lelki Eg√©szs√©g Vil√°gnapja (okt√≥ber 10.) alkalm√°b√≥l dr. B√©res J√≥zsef a k√∂z√∂ss√©gek lelki √©s fizikai eg√©szs√©get v√©d√Ķ hat√°s√°ra h√≠vta fel a figyelmet: a j√≥ eg√©szs√©g a boldogs√°g egyik legfontosabb eleme.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 45. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Félelem
  
Sokat f√©ltem √©letemben. Gyerekk√©nt rettegtem a s√∂t√©tt√Ķl, az elk√©pzelt sz√∂rnyekt√Ķl, k√≠gy√≥kt√≥l, helyzetekt√Ķl ‚Äď √©s emberekt√Ķl. Magass√°gt√≥l √©s m√©lys√©gt√Ķl, dolgok bek√∂vetkezt√©t√Ķl, fegyverekt√Ķl, mennyd√∂rg√©st√Ķl ‚Äď √©s emberekt√Ķl, olykor any√°mt√≥l √©s ap√°mt√≥l is.
F√©ltem felel√©st√Ķl, pofont√≥l, a holnapt√≥l, a j√∂v√Ķt√Ķl, l√°nyokt√≥l, az els√Ķ cs√≥kt√≥l, vizsg√°kt√≥l, a feln√Ķttkort√≥l, vesztes√©gekt√Ķl ‚Äď √©s emberekt√Ķl. F√©ltem a h√°zass√°gt√≥l, azt√°n a v√°l√°st√≥l, f√©ltem, mi lesz, ha gyermekem lesz, azt√°n ha m√©g egy, most pedig √Ķket f√©ltem. F√©ltem, ha nem keresek eleget, ha elvesz√≠tem √°ll√°somat, ha nem tal√°lok s√ľrg√Ķsen valamit, s ha az a munkahely is megsz√Ľnik...
Definíciója szerint a félelem egy érzelmi reakció, válasz a fenyegetésekre és a veszélyekre. Erre azt mondom: bárcsak ennyit jelentene!...

Mentor - 2010/10. sz√°m – 46. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Tudatos Sz√ľl√Ķk Iskol√°ja
N√©pszer√Ľ a pedag√≥giai √©s gyermeknevel√©si el√Ķad√°ssorozat az IBS-ben
  
Hogyan nevelj√ľnk boldog gyermeket? ‚Äď c√≠mmel √©rdekl√Ķd√Ķ √©s felel√Ķs sz√ľl√Ķk sz√°m√°ra ind√≠tott el√Ķad√°ssorozatot a Tudatos Sz√ľl√Ķk Iskol√°ja az IBS-ben. Ranschburg tan√°r √ļr a korai gyermek-sz√ľl√Ķ kapcsolatot t√°rgyal√≥ telth√°zas el√Ķad√°sa ut√°n az √Ķszi sorozatban t√∂bbek k√∂z√∂tt az √°tgondolt csal√°dtervez√©sr√Ķl, a kezd√Ķ sz√ľl√Ķk megpr√≥b√°ltat√°sair√≥l √©s azok megold√°s√°r√≥l hallhatunk neves pszichol√≥gusok, orvosok √©s tan√°rok tolm√°csol√°s√°ban. Novemberben dr. Moh√°s L√≠via, √≠r√≥, pszichol√≥gus √©s dr. Czeizel Endre orvos-genetikus is vend√©gel√Ķad√≥i a programsorozatnak.

Mentor - 2010/10. sz√°m – 47. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Nagymami, te óvó néni voltál?
  
A k√©rd√©st √∂t√©ves unok√°m tette fel egyik konyhai tev√©kenyked√©s√ľnk k√∂zben, mely mindig sok besz√©lget√©sre ad alkalmat. Ez√©rt szeretn√©m nagysz√ľl√Ķi gondolataimat, tapasztalataimat megosztani a kedves olvas√≥val. Igyekszem kiz√°rni az √≥v√≥n√Ķt, az maradjon meg a szakm√°nak. Egy√©bk√©nt is hajlamosak vagyunk mindent jobban tudni azokn√°l, akiknek ott √©s akkor kell helyt√°llniuk, d√∂nteni√ľk, mert ez a feladatuk, esetleg hivat√°suk ‚ÄěA p√°ly√°n k√≠v√ľlr√Ķl egy√©bk√©nt is k√∂nnyebb besz√≥lni.‚ÄĚ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 48. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Mégis, kinek az élete?
  
‚Äď Joga van a saj√°t √©let√©hez. Az √Ķ √©lete. Nem sz√≥lhatsz bele.
‚Äď Igaz√°n? De etethetem, ruh√°zhatom, megvehetem neki a tank√∂nyveket, a b√©rletet, √©s ha buliba megy, adhatok neki zsebp√©nzt? Agg√≥dhatok √©rte, amikor vizsg√°zik vagy amikor l√°zas, virraszthatok, m√≠g hazav√°rom, gy√∂ny√∂rk√∂dhetek a mozdulat√°ban, a tekintet√©ben, f√Ķzhetem a kedvenc √©tel√©t, boldog lehetek, ha hallom a hangj√°t, f√©lthetem, ha szerelmes‚Ķ

Mentor - 2010/10. sz√°m – 48. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu