Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2018. október 16., kedd
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2010/11-12. szĂĄm
Mentor, 2010/11-12. szĂĄm 
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A vilĂĄg nyolcadik legszebb egyetemistĂĄja
  
Az idén Szöulban megrendezett, egyetemiståknak, fÔiskolåsoknak szóló World Miss University döntÔjén vett részt december 12-én Sefcsik Seila, a Budapesti Gazdasågi FÔiskola reklåmszervezÔ szakmenedzser szakos hallgatója, a hazai Miss Universitas 2010 gyÔztese. Bår a magyar låny nem ért el dobogós helyezést a nemzetközi versenyen, a közönségszavazatok szerint Ô a vilåg nyolcadik legszebb egyetemiståja.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 4. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MunkĂĄcsy MihĂĄly: Krisztus-trilĂłgia
Magyar Nemzeti GalĂ©ria: 2010. november 23 – 2011. ĂĄprilis 30.
  
MunkĂĄcsy Ă©letmĂ»vĂ©ben kĂ©tsĂ©gkĂ­vĂŒl a Krisztus-trilĂłgia jelenti az egyik csĂșcspontot. A hĂĄrom mĂ» egyĂŒttes kiĂĄllĂ­tĂĄsĂĄra csupĂĄn MunkĂĄcsy halĂĄla utĂĄn majd szĂĄz Ă©vvel kerĂŒlt sor.
Több mint mĂĄsfĂ©l Ă©vtizede, hogy MunkĂĄcsy hĂĄrom monumentĂĄlis Krisztus-kĂ©pe egyĂŒtt lĂĄthatĂł Debrecenben, a DĂ©ri MĂșzeumban. Úgy, ahogyan maga a festĂ” sem lĂĄthatta soha, de ahogy bizonyĂĄra szĂĄmtalanszor elkĂ©pzelte. Budapesten most lĂĄthatĂł elĂ”ször a trilĂłgia.
MeglĂĄthatjuk, milyen elmĂ©lyĂŒlt Ă©s hosszan tartĂł munka, mennyi festĂ”i elĂ”kĂ©szĂŒlet, töprengĂ©s elĂ”zte meg a kĂ©pek kialakĂ­tĂĄsĂĄt. MunkĂĄcsy kiindulĂłpontja Rembrandt volt, akinek rĂ©zkarcait estĂ©nkĂ©nt lapozgatta, s a jelenetek beĂĄllĂ­tĂĄsa, az arĂĄnyok, a sĂșlypontok, a belsĂ” megközelĂ­tĂ©s a kiĂĄllĂ­tott vĂĄzlatokat is jellemzi.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 6. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MinÔségi közoktatås és tervezhetÔ pedagóguskarrier
December 30-ig még bÔvíthetÔ a közoktatåsi törvénytervezet vitaanyaga
  
December elejĂ©n hozta nyilvĂĄnossĂĄgra az Ășj közoktatĂĄsi törvĂ©ny Ă©s a pedagĂłgusi Ă©letpĂĄlya-modell koncepciĂłjĂĄt a Nemzeti ErĂ”forrĂĄs MinisztĂ©riuma (NEFMI). A törvĂ©nytervezet alapgondolata, hogy a közoktatĂĄs nem szolgĂĄltatĂĄs, hanem közszolgĂĄlat, amelynek közĂ©ppontjĂĄban a gyermek ĂĄll. A törvĂ©nytervezetre Ă©pĂŒlĂ” Ă©letpĂĄlya-modell pedig a pedagĂłgusok rĂĄtermettsĂ©gĂ©nek Ă©s szakĂ©rtelmĂ©nek garantĂĄlĂĄsĂĄra, presztĂ­zsĂ©nek visszaĂĄllĂ­tĂĄsĂĄra helyezi a hangsĂșlyt. A kĂ©t, vitaanyagnak szĂĄnt dokumentum elĂ©rhetĂ” a minisztĂ©rium honlapjĂĄn, a tĂĄrca december 30-ig fogadja a tĂ©mĂĄval kapcsolatos javaslatokat.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 10. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
MegĂșjulĂł felsĂ”oktatĂĄs
avagy intézményi javaslatok a törvénytervezethez
  
A felsĂ”oktatĂĄs Ășj törvĂ©nytervezetĂ©t elĂ”zetes egyeztetĂ©s utĂĄn, az Ă©rdekelt felek bevonĂĄsĂĄval kĂ©szĂ­tette a Nemzeti ErĂ”forrĂĄs MinisztĂ©riumĂĄnak oktatĂĄsi ĂĄllamtitkĂĄrsĂĄga, s november elejĂ©n azzal jelentette meg a minisztĂ©rium honlapjĂĄn a vitaanyagot, hogy ahhoz december 10-ig tovĂĄbbi pontosĂ­tĂĄsi javaslatokat vĂĄr a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyektĂ”l. A tĂĄrcĂĄnak megkĂŒldött javaslatok közĂŒl lapunk a Miskolci Egyetem BölcsĂ©szettudomĂĄnyi KarĂĄnak összefoglalĂłjĂĄt mutatja be, mert vĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint hĂ­ven tĂŒkrözi a hasonlĂł terĂŒleten oktatĂłk, tanulĂłk javaslatait, melyeket a tervezet odavĂĄgĂł keretes rĂ©szletei utĂĄn közlĂŒnk.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 12. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Tervezni 2011-ben mĂĄr biztonsĂĄgosabban lehet
Az OktatĂĄsi Hivatalban januĂĄrtĂłl Ășjra megyei központokban folyik a munka – mondja Kerpen GĂĄbor megbĂ­zott elnök
  
Szeptember Ăłta a PedagĂłgusok Demokratikus SzakszervezetĂ©nek korĂĄbbi elnöke, Kerpen GĂĄbor az OktatĂĄsi Hivatal megbĂ­zott vezetĂ”je: kinevezĂ©se, illetve szerepvĂĄltĂĄsa nagy meglepetĂ©st keltett. A kormĂĄnyzati döntĂ©sekkel szemben gyakran lĂĄzadĂł Ă©rdekvĂ©delmi testĂŒletbĂ”l ugyanis ĂĄtkerĂŒlve a mĂĄsik tĂ©rfĂ©lre, immĂĄr a döntĂ©svĂ©grehajtĂłi oldalon folytatja a munkĂĄjĂĄt. Eddigi tapasztalatairĂłl kĂ©rdeztĂŒk.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 14. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Javuló a magyar diåkok szövegértése
  
A szövegĂ©rtĂ©s minden rĂ©szterĂŒletĂ©n nĂ”tt a magyar diĂĄkok ĂĄtlageredmĂ©nye, de leginkĂĄbb a hozzĂĄfĂ©rĂ©sben Ă©s visszakeresĂ©sben, valamint a folyamatos szövegek olvasĂĄsĂĄban javult a fiatalok teljesĂ­tmĂ©nye – ismertette a PISA-vizsgĂĄlat 2009-es eredmĂ©nyeit Hoffmann RĂłzsa oktatĂĄsĂ©rt felelĂ”s ĂĄllamtitkĂĄr december elejĂ©n, Budapesten. HangsĂșlyozta, hogy bĂĄr a magyar tanulĂłk szociĂĄlis helyzete rosszabb, mint az OECD-ĂĄtlag, eredmĂ©nyĂŒk mĂ©gis jobb, mint ami vĂĄrhatĂł volt. A listĂĄt egyĂ©bkĂ©nt KĂ­na (Sanghaj-KĂ­na) vezeti 556 ponttal, mĂ­g KirgizisztĂĄn zĂĄrja 314 ponttal. MagyarorszĂĄg 494 pontot Ă©rt el.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 15. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A kompetencia: illetékesség, jogosultsåg, szakértelem
Új utak a felsĂ”fokĂș szakkĂ©pzĂ©sben
  
A tudĂĄs Ă©rtĂ©ke napjainkban megnövekedett, a gazdasĂĄg legfontosabb mozgatĂłrugĂłja lett. Egyre fontosabbĂĄ vĂĄlik a tudĂĄsra Ă©pĂŒlĂ” tĂĄrsadalmak versenykĂ©pessĂ©ge, a tudĂĄsgazdasĂĄg minĂ”sĂ©ge. Az oktatĂĄsi folyamatok Ă©s a tudĂĄsszerzĂ©s helyszĂ­nei azonban megvĂĄltoztak. A formĂĄlis tanulĂĄs nagy rĂ©sze mĂĄr nem az iskola falain belĂŒl törtĂ©nik, az informĂĄlis tanulĂĄsnak egyre nagyobb szerep jut a tanĂ­tĂĄsi-tanulĂĄsi folyamat egĂ©szĂ©ben. Ez a tanulĂĄsszervezĂ©sre Ă©s a tanĂłrai mĂłdszerekre egyarĂĄnt hat. A tudĂĄselosztĂĄsban mutatkozĂł egyenetlensĂ©gek, a tanulĂłk minĂ”sĂ©gi tudĂĄsĂĄban meglĂ©vĂ” hatalmas kĂŒlönbsĂ©gek, valamint az elĂ”bbiekben Ă©rintett problĂ©mĂĄk a differenciĂĄlt pedagĂłgiai mĂłdszereket Ă©s integrĂĄlt tanulĂĄsszervezĂ©si eljĂĄrĂĄsokat, valamint a mindenki szĂĄmĂĄra elĂ©rhetĂ” tudĂĄst helyezik az elĂ”tĂ©rbe. Az Ășj cĂ©l az egĂ©sz Ă©leten ĂĄt tartĂł tanulĂĄs szemlĂ©letmĂłdjĂĄnak elterjesztĂ©se, az Ășj mĂłdszer a kompetenciaalapĂș kĂ©pzĂ©s bevezetĂ©se.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 18. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Lustrum Saeculare Collegii konferenciasorozat 1910/1911–2010/2011.
SzĂĄzĂ©ves az Eötvös Collegium Ă©pĂŒlete
  
Az Eötvös JĂłzsef Collegiumot Eötvös LorĂĄnd 1895-ben alapĂ­totta. MĂĄsfĂ©l Ă©vtizedes sikeres mĂ»ködĂ©s utĂĄn, 1910 kĂ©sĂ” Ă”szĂ©n a Collegium az AlpĂĄr IgnĂĄc tervezte MĂ©nesi Ăști Ă©pĂŒletbe költözött, az ĂŒnnepĂ©lyes megnyitĂłra 1911. oktĂłber 26-ĂĄn kerĂŒlt sor az aulakĂ©nt is hasznĂĄlt egykori tornateremben.
A centenĂĄrium alkalmĂĄbĂłl az ELTE Eötvös JĂłzsef Collegiuma ĂŒnnepi Ă©vet szervez: Lustrum saeculare 1910/1911–2010/2011 cĂ­mmel. Az Ă©vadnyitĂł rendezvĂ©nysorozat november mĂĄsodik felĂ©ben ĂŒnnepĂ©lyes megnyitĂłval kezdĂ”dött, Ă©s nĂ©gy napon ĂĄt kĂŒlönfĂ©le mĂ»fajĂș esemĂ©nyekkel folytatĂłdott, amelyek központjĂĄban a tudomĂĄnyos eszmecserĂ©k ĂĄlltak.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 22. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Utam a Nobel-dĂ­j kiosztĂłjĂĄra
  
Nobel-dĂ­j. Egy dĂ­j, ami ugyanazt jelenti tudĂłsok, irodalmĂĄrok Ă©s bĂ©keharcosok szĂĄmĂĄra is: egy kiemelkedĂ” Ă©letĂșt vilĂĄgszintĂ» elismerĂ©sĂ©t. Magamfajta alsóéves egyetemista ĂĄlmodni sem mer ilyen elismerĂ©srĂ”l – mĂ©g akkor sem, ha az odavezetĂ” Ășt: a tudomĂĄnyos kĂ­vĂĄncsisĂĄg, a szorgalom, a kitartĂĄs Ă©s a tehetsĂ©g jĂłtĂ©kony nĂ©gyesĂ©nek birtokosa. Éppen ez az oka annak, hogy a Nobel AlapĂ­tvĂĄny kĂ©t Ă©vtizeddel ezelĂ”tt Ășgy hatĂĄrozott, hogy minden Ă©vben lehetĂ”sĂ©get biztosĂ­t a vilĂĄg nĂ©hĂĄny – idĂ©n 25 – Ă­gĂ©retes fiataljĂĄnak, tudĂłsjelöltjĂ©nek, hogy a Stockolm International Youth Science Forum keretein belĂŒl megismerkedhessenek a Nobel-dĂ­j intĂ©zmĂ©nyĂ©vel, a svĂ©d fĂ”vĂĄrossal, az aktuĂĄlisan dĂ­jazott tĂ©mĂĄkkal Ă©s kidolgozĂłikkal – szemĂ©lyesen – Ă©s rĂ©szt vehessenek a dĂ­jkiosztĂłn, az azt kivetĂ” banketten Ă©s mulatsĂĄgon.
Nemzetközi eredmĂ©nyeink alapjĂĄn hazĂĄnk Ă©vente egy „ifjĂș tudĂłst” delegĂĄlhat a rendezvĂ©nyre, akit a KutatĂł DiĂĄkok OrszĂĄgos SzövetsĂ©ge Ă©s a Magyar InnovĂĄciĂłs SzövetsĂ©g vĂĄlaszt ki a XIX. IfjĂșsĂĄgi TudomĂĄnyos Ă©s InnovĂĄciĂłs TehetsĂ©gkutatĂł verseny gyĂ”ztesei közĂŒl. Mint ennek a versenynek az egyik elsĂ” dĂ­jasĂĄt, ezĂșttal engem Ă©rt a megtisztelĂ” lehetĂ”sĂ©g, Ă­gy december 4. Ă©s 11. között Ă©n kĂ©pviseltem a magyar diĂĄk kutatĂłkat a Nobel-dĂ­j kiosztĂĄsĂĄnak nagyszabĂĄsĂș ĂŒnnepsĂ©gĂ©n.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 24. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Magyar tĂĄrgyalĂĄsi-szimulĂĄciĂłs verseny BrĂŒsszelben
  
Harmadik alkalommal kerĂŒlt megrendezĂ©sre a nemzetközi EU Negotiation Moot november 23-28. között a brĂŒsszeli EurĂłpai Parlament Ă©pĂŒletĂ©ben. Nyolc magyar Ă©s nĂ©gy kĂŒlföldi egyetem hallgatĂłi szimulĂĄltĂĄk az EurĂłpai TanĂĄcs döntĂ©shozĂł mechanizmusĂĄt. KözĂŒlĂŒk a szakmai zsĂ»ri a jĂĄtĂ©k vĂ©geztĂ©vel több magyar hallgatĂłt is kiemelt kivĂĄlĂł teljesĂ­tmĂ©nye alapjĂĄn. A verseny kĂ©t Ă©vvel ezelĂ”tt magyar kezdemĂ©nyezĂ©sre indult Ă©s hallgatĂłink az eddigi hĂĄrom alkalommal nĂ©met, belga, holland, francia, brit, romĂĄniai Ă©s szlovĂĄkiai diĂĄkokkal is összemĂ©rhettĂ©k tĂĄrgyalĂłkĂ©pessĂ©gĂŒket.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 26. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Biztató eredménnyel zårult a TeHEtséges vagy? c. természettudomånyos középiskolai vetélkedÔ
Szåz gimnåziumból több mint 2500 diåk jelentkezett megmérettetésre
  
IdĂ©n is vidĂ©ki iskola, ezĂșttal a BonyhĂĄdi PetĂ”fi SĂĄndor EvangĂ©likus GimnĂĄzium bizonyult a legjobbnak december 3-ĂĄn, a Magyar InnovĂĄciĂłs SzövetsĂ©g ifjĂșsĂĄgi programja, a THE Program (TudomĂĄnyos, Hasznos, Emberi) ĂĄltal meghirdetett TeHEtsĂ©ges vagy!? orszĂĄgos verseny döntĂ”jĂ©n. Az esemĂ©ny annak a hĂĄrom Ă©ve futĂł programnak a rĂ©sze, amely azt a cĂ©lt tĂ»zte ki, hogy a fiatalok Ă©rdeklĂ”dĂ©sĂ©t felkeltse a mĂ»szaki Ă©s termĂ©szettudomĂĄnyok irĂĄnt. MagyarorszĂĄgon ugyanis a magas munkanĂ©lkĂŒlisĂ©ggel egyidejĂ»leg folyamatos hiĂĄny van mĂ©rnökökbĂ”l Ă©s termĂ©szettudomĂĄnyos vĂ©gzettsĂ©gĂ» szakemberekbĂ”l.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 27. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Szeretetért szeretetet
ezt kell továbbadni – mondja a Kárpát-medence magyarjainak „Miska bácsija”
  
„FĂ©l Ă©vszĂĄzadig ĂĄlltam a Magyar RĂĄdiĂł mikrofonja elĂ”tt. Voltam embert prĂłbĂĄlĂł körĂŒlmĂ©nyek között orszĂĄgjĂĄrĂł riporter, majd lettem a vetĂ©lkedĂ” mĂ»fajĂĄnak lĂ©trehozĂłja, nĂ©vadĂłja Ă©s elterjesztĂ”je, irodalmi szerkesztĂ”, rĂĄdiĂłdramaturg, indĂ­tottam Ăștjukra jeles mĂ»vĂ©szeket, ismert riportereket, s negyed szĂĄzadig szĂłlhattam levĂ©lĂ­rĂłimhoz, hĂ»sĂ©ges hallgatĂłimhoz, mint az Ă” „kedves Miska bĂĄcsijuk„.” Ezzel az önvallomĂĄssal kezdĂ”dik PadisĂĄk MihĂĄly „FĂ©lszĂĄz Ă©v a mikrofon elĂ”tt” cĂ­mĂ» könyvĂ©nek szerzĂ”i ajĂĄnlĂłja, amelyet nyĂĄron, a Gondolat kiadĂł jelentetett meg. A pĂĄlyaösszegzĂ” kötet egyszersmind szĂŒletĂ©snapi köszöntĂ©s is volt, hiszen Miska bĂĄcsi jĂșniusban töltötte be 80. Ă©letĂ©vĂ©t. SzĂĄmĂĄra 2010 emlĂ©kezetes Ă©v marad.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 30. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Csak sajĂĄt varĂĄzspĂĄlcĂĄval lehet varĂĄzsolni
Gondolatok a kooperatĂ­v tanĂ­tĂĄsrĂłl
  
„Ez mind tĂ©nyleg nagyon Ă©rdekes, olvastam is rĂłla, de mikor mondja meg vĂ©gre valaki, hogy mitĂ”l mĂ»ködik?” TĂŒrelmetlensĂ©gĂ©t alig leplezve tette fel ezt a szinte varĂĄzsszĂłt sĂŒrgetĂ” kĂ©rdĂ©st egy fiatal tanĂĄrnĂ” azon a pedagĂłgus-tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sen, amelyen a kooperatĂ­v technikĂĄkrĂłl, kooperatĂ­v ĂłravezetĂ©srĂ”l volt szĂł. „VĂ©gre” – gondoltam a kitörĂ©s hallatĂĄn. Többedmagammal Ă©n elĂ”adĂłkĂ©nt vettem rĂ©szt az esemĂ©nyen, de mivel nem Ă©n beszĂ©ltem utoljĂĄra, vĂĄrhattam, mi következik. ElĂ”adĂłtĂĄrsaim vĂĄlaszaiban statisztikai adatok röpködtek, pedagĂłgiai, didaktikai szak- Ă©s mozaikszavak.
Mindezek azonban nem nyugtattĂĄk meg sem a kĂ©rdezĂ”t, sem a hallgatĂłsĂĄgot. Volt, aki azt mondta, valĂłsĂĄggal bohĂłckodniuk kell, mert az iskola szĂ©p pĂ©nzt kap, ha vĂĄllalja a kooperatĂ­v technikĂĄk bevezetĂ©sĂ©t. PĂ©ldĂĄt is emlĂ­tett, közĂ©piskolĂĄs fia esetĂ©t: Shakespeare-t tanultak; hetekig ragasztottĂĄk nĂ©gyfĂ”s csoportokban a posztereket, kilĂłszĂĄm hasznĂĄltĂĄk a celluxot, miközben a fĂŒzetĂŒk ĂŒres maradt. „Egy ötöst tudok adni nĂ©gyeteknek” – lĂ©pett a project vĂ©gĂ©n a csoporthoz a tanĂĄr. – „MondjĂĄtok meg, ki kapja?” A hĂĄrom Ă©rtelmes tanulĂł szorgoskodĂĄsĂĄt könyökölve vĂ©gignĂ©zĂ”, igen gyengĂ©n ĂĄllĂł lĂĄnyka kapta a jegyet, mivel neki volt legnagyobb szĂŒksĂ©ge jĂł osztĂĄlyzatra: „Ne legyetek hernyĂłk, nektek Ășgyis annyi ötösötök van!”
– Ă©rvelt, Ă©s lĂĄm, sikerrel

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 34. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A brazĂ­liai magyar humanista
  
Akit jĂł sorsa összehoz LĂ©nĂĄrd SĂĄndor mĂ»veivel, annak örökre tĂĄrsa lesz merengĂ©seiben, cĂ©lkeresĂ©seiben, hĂ©tköznapjaiban. Õ több mint Ă­rĂł. 12 nyelven beszĂ©lĂ” orvos; nyelvĂ©sz, Bach-kutatĂł; kalandor Ă©s szemlĂ©lĂ”dĂ”; mĂ»fordĂ­tĂł; patikus; nĂ©met, latin, magyar, olasz Ă©s angol nyelven publikĂĄlĂł költĂ”, Ă­rĂł, mellesleg kivĂĄlĂł rajzolĂł, gasztronĂłmus, ĂłkorkutatĂł, szinkrontolmĂĄcs, zongorista – civilben fĂ©rj Ă©s apa. NyolcĂ©ves korĂĄban elhagyta az orszĂĄgot, bejĂĄrt több kontinenst, de mindvĂ©gig magyarnak vallotta magĂĄt. MĂ©giscsak lehetsĂ©ges, hogy a 20. szĂĄzad is kĂ©pes volt kitermelni egy reneszĂĄnsz embert?

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 40. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
CigĂĄnylabirintus
  
Hogyan Ă­tĂ©lkezhetnĂ©nk arrĂłl, amit nem ismerĂŒnk? A vĂĄlasz egyszerĂ» Ă©s mĂ©gis megfeledkezĂŒnk rĂłla, ha a cigĂĄnyokrĂłl van szĂł. MiĂ©rt nem dolgoznak? MiĂ©rt van annyi gyerekĂŒk, ha nem tudjĂĄk eltartani Ă”ket? MiĂ©rt isznak? – ezeket a kĂ©rdĂ©seket hallom a diĂĄkjaimtĂłl. A kĂ©rdĂ©sek mögött ott lappanganak az elÔítĂ©letek: dolgozzanak, ne igyanak, ne lopjanak Ă©s akkor minden rendben lesz. NehĂ©z, szinte lehetetlen elmagyarĂĄznom a diĂĄkoknak – akiknek olyan termĂ©szetes, hogy van meleg szobĂĄjuk, ennivalĂłjuk, Ă©s ami talĂĄn ennĂ©l is fontosabb: remĂ©nyĂŒk, lehetĂ”sĂ©gĂŒk jobbat, többet akarni –, hogy milyen is lehet mĂ©lyszegĂ©nysĂ©gben Ă©lni. E helyzet megĂ©rtĂ©sĂ©hez közelebb visz egy internetes jĂĄtĂ©k, ami a cigĂĄnyok többsĂ©ge szĂĄmĂĄra azonban maga az Ă©let: a neve CigĂĄnylabirintus.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 42. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kulcs a boldogsághoz? – 3.
  
Szeptemberben indĂ­tottuk „Intim percek” cĂ­mĂ» rovatunkat, hogy Ă©letĂŒnk legbensĂ”bb terĂŒletĂ©re, szexuĂĄlis kultĂșrĂĄnkra, s a nemek egyre több konfliktust hordozĂł viszonyĂĄra jobban rĂĄirĂĄnyĂ­tsuk olvasĂłink figyelmĂ©t. – hogy segĂ­thessĂŒnk. Mert – mikĂ©nt azt rovatunk elsĂ” fejezetĂ©ben is leĂ­rtuk – Ă©letĂŒnk egyik legfontosabb terĂŒletĂ©re senki sem kĂ©szĂ­t fel elĂ©ggĂ© bennĂŒnket, sem a csalĂĄd, sem az iskola. S ez, ha hosszĂș tĂĄvon, felelĂ”sen gondolkodunk – s lĂĄtjuk, hogy egyre több a vĂĄlĂĄs, Ă©s egyre kevesebb a gyerek –, nem maradhat Ă­gy. VĂĄltozĂĄst sĂŒrget az egyedĂŒlĂĄllĂłk gyorsan növekvĂ” tĂĄbora is, a terjedĂ” boldogtalansĂĄg, melynek negatĂ­v hatĂĄsa az Ă©let minden terĂŒletĂ©n Ă©rezhetĂ”.
Aligha vitathatĂł, hogy a teljes emberi boldogsĂĄgnak a megtalĂĄlt Ă©letcĂ©l, hivatĂĄs, munka mellett a megtalĂĄlt tĂĄrs, az egymĂĄs kiteljesedĂ©sĂ©t segĂ­tĂ” örömteli pĂĄrkapcsolat is szerves rĂ©sze. Ám ez utĂłbbi terĂŒleten mintha csökkenĂ”ben lenne boldogsĂĄgkĂ©szsĂ©gĂŒnk, mintha ehhez nem lenne megfelelĂ” alapunk – mai, divatos szĂłhasznĂĄlattal – , kompetenciĂĄnk. Hol van a bajok gyökere? Rovatunkban lapszĂĄmrĂłl lapszĂĄmra ezt igyekszĂŒnk felkutatni, segĂ­tve a közös gondolkodĂĄst, megoldĂĄskeresĂ©st. Ebben szĂĄmĂ­tunk olvasĂłink segĂ­tsĂ©gĂ©re is – remĂ©lve, egyĂŒtt hamarabb meglelhetjĂŒk a kulcsot is a boldogsĂĄghoz.
RemĂ©nyeink szerint sorozatunkkal hozzĂĄjĂĄrulhatunk egy, a jĂł pĂĄrkapcsolatok kialakĂ­tĂĄsĂĄt segĂ­tĂ”, Ășj tantĂĄrgy megalapozĂĄsĂĄhoz, vagy akĂĄr egy mĂĄr lĂ©tezĂ”, de mellĂ”zött mĂĄsik nevelĂ©si program, a „csalĂĄdi Ă©letre nevelĂ©s” megĂșjĂ­tĂĄsĂĄhoz.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 46. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Szerelemkultusz vagy testvéries érzelmek ? (3)
  
SzĂĄmos jel szerint a szexuĂĄlis pĂĄrkapcsolatok mai vilĂĄgvĂĄlsĂĄga sajnos hazĂĄnkban is nyilvĂĄnvalĂł, hiszen pĂ©ldĂĄul egyre kevesebb hĂĄzassĂĄgot kötnek, a hĂĄzassĂĄgok közel kĂ©tharmada felbomlik. Egyre többen hĂĄzassĂĄgot sem kötnek, csak hosszabb-rövidebb ideig egyĂŒtt Ă©lnek vagy a szingli Ă©letformĂĄt vĂĄlasztjĂĄk. Mivel egyre kevesebb gyermek szĂŒletik, a pĂĄrkapcsolatok vĂĄlsĂĄga egyben az egĂ©sz nemzet problĂ©mĂĄja lett.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 47. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Koleszterinbomba Ă©s vitaminhiĂĄny
MĂĄr 1-3 Ă©ves korban elrontjuk!
  
MagyarorszĂĄgon minden mĂĄsodik felnĂ”ttnek magas a koleszterinszintje. MegdöbbentĂ” adat, hogy az 1-3 Ă©ves magyar gyermekek fele a rossz „felnĂ”ttĂ©trend” miatt a maximĂĄlisan ajĂĄnlott felsĂ” hatĂĄrĂ©rtĂ©knĂ©l is több koleszterint fogyaszt, Ă­gy a kĂ©sĂ”bbi magas szintet mĂĄr ilyen kicsi korban megalapozzuk – derĂŒl ki a Magyar Gyermekorvosok TĂĄrsasĂĄgĂĄnak közelmĂșltbeli felmĂ©rĂ©sbĂ”l.1 A több mint 2000 gyermekorvost tömörĂ­tĂ” szervezet reprezentatĂ­v vizsgĂĄlata arra figyelmeztet, hogy a szĂŒlĂ”k szĂĄmos tĂĄplĂĄlĂĄsi hibĂĄt vĂ©tenek a fejlĂ”dĂ©s szempontjĂĄbĂłl kritikus mĂĄsodik Ă©s harmadik Ă©letĂ©vben, ez pedig visszafordĂ­thatatlan egĂ©szsĂ©gĂŒgyi következmĂ©nyekkel jĂĄrhat. A korosztĂĄly tĂĄplĂĄlĂĄsĂĄnak nagy hiĂĄnyossĂĄga, hogy a gyermekek közel fele nem kap eleget a vĂ©dekezĂ”kĂ©pessĂ©g fenntartĂĄsĂĄhoz Ă©s a vas felszĂ­vĂłdĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges C-vitaminbĂłl. MegoldĂĄst a kicsik szĂĄmĂĄra gondosan összeĂĄllĂ­tott „gyerekĂ©trend” jelenthetne. Minderre a decemberi nagy ĂŒnnepek elĂ”tt Ă©rdemes jobban odafigyelni.

Mentor - 2010/11-12. szĂĄm – 50. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu