Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2018. Šprilis 22., vasŠrnap
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
A lap szŠmai
A lap rovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2011/1. sz√°m
Mentor, 2011/1. sz√°m 
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Falak helyett szavak ‚Äď interakt√≠v ki√°ll√≠t√°s fiataloknak
Budapesti M√Ľvel√Ķd√©si K√∂zpont: 2011. janu√°r 24-t√Ķl febru√°r 6-ig
  
Ki vagyok √©n?¬† Mi hat√°roz meg engem?¬† Mik√©nt l√°tom a M√°sikat? Ig√©nytelennek, √©rthetetlennek, irigyl√©sre m√©lt√≥nak vagy hozz√°m hasonl√≥nak? ‚Äď ezek a k√©rd√©sek k√ľl√∂n√∂sen sokat foglalkoztatj√°k a kamaszkori, fejl√Ķd√Ķ szem√©lyis√©get. Az igaz√°n komoly k√©rd√©s azonban ezekb√Ķl k√∂vetkezik: Hogyan √©lhet√ľnk egy√ľtt, √©s nem csup√°n egym√°s mellett?

Mentor - 2011/1. sz√°m – 8. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
‚ÄěF√©lbemaradt visszasz√°ml√°l√°s‚ÄĚ
  
A Wesley J√°nos Kiad√≥ √©s K√∂nyvesh√°z, valamint a Wesley J√°nos F√Ķiskola
k√∂nyvfesztiv√°lt szervez 2011. febru√°r 3-5.√©n a f√Ķiskola √©p√ľlet√©ben (1086 Budapest, Dank√≥ utca 11.)
A szervez√Ķk c√©lja, hogy ‚Äěa m√Ľv√©szet civiliz√°l√≥ t√©nyez√Ķ‚ÄĚ Baudelaire-i megfogalmaz√°s√°t szem el√Ķtt tartva, t√°rsadalmunkban min√©l sz√©lesebb k√∂rben el√©rhet√Ķ legyen a m√Ľv√©szetet jellemz√Ķ √∂sszefog√°s ‚Äď el√Ķ√≠t√©let-mentesen egym√°s √©rt√©keinek felhaszn√°l√°sa, tov√°bbad√°sa.
A k√∂nyvv√°s√°rt t√∂bbek k√∂z√∂tt zenei programok, valamint felolvas√≥estek sz√≠nes√≠tik ‚Äď a bel√©p√©s mindegyikre ingyenes. Az√©rt, hogy mindazok, akikben megvan a sz√°nd√©k, tehessenek is az√©rt, hogy a visszasz√°ml√°l√°s ‚Äď mik√©nt azt a fesztiv√°l c√≠me is jelzi ‚Äď val√≥ban f√©lbemaradjon!

Mentor - 2011/1. sz√°m – 9. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
√Črtelmez√Ķ sz√≥t√°r di√°koknak
  
A nyelv maga a rejt√©ly. M√©g az anyanyelv√ľnk is, amir√Ķl pedig azt hissz√ľk, hogy tudjuk. De val√≥ban elmondhatjuk-e, hogy tudjuk. Van-e v√©ge a nyelvnek, ahov√° el√©rkezve kijelenthetj√ľk: tudjuk, megtanultuk. A rejt√©ly oka, hogy ‚Äúa nyelv maga a v√©gtelens√©g‚ÄĚ √©s ‚Äúcsak a v√©r√ľnk √©rzi‚ÄĚ ‚Äď ahogy ezt Kosztol√°nyi megfogalmazta. Ennek a v√©gtelen titoknak egy darabk√°j√°t ragadja meg az E√Ķry Vilma szerkeszt√©s√©ben k√∂zelm√ļltban megjelent Magyar √Črtelmez√Ķ Sz√≥t√°r di√°koknak c√≠m√Ľ k√∂tet, amely a Tinta k√∂nyvkiad√≥ gondoz√°s√°ban jelent meg.
A sz√≥t√°r el√Ķdje a 2007-ben, szint√©n a Tinta Kiad√≥n√°l megjelent √Črtelmez√Ķ sz√≥t√°r+, amely ez √©vben nyerte el a Kiv√°l√≥ Magyar Sz√≥t√°r d√≠jat. Az erre a m√Ľre t√°maszkod√≥, √ļjabb sz√≥t√°r kiad√°s√°t az indokolja, hogy ezid√°ig nem k√©sz√ľlt olyan egynyelv√Ľ magyar sz√≥t√°r, amelyet a 10-15 √©ves koroszt√°lynak sz√°ntak. A kisiskol√°sok tudatos nyelvhaszn√°lat√°t seg√≠ti a nagy siker√Ľ Ablak-zsir√°f, a K√©pes di√°ksz√≥t√°r, a feln√Ķttek rendelkez√©s√©re √°llnak a ‚Äė60-as √©vekben k√©sz√≠tett √©s az√≥ta fel√ļj√≠tott √©rtelmez√Ķ sz√≥t√°rak. √Čpp az a koroszt√°ly maradt ki teh√°t, amely az iskol√°ban vagy saj√°t gy√∂ny√∂r√Ľs√©g√©re elkezd olvasni, azok a gyerekek, akik nyitottak az √©let √©s az ismeretek gazdags√°g√°nak befogad√°s√°ra. Ez pedig aligha j√°rhat sikerrel, ha nem ismerik az √©p√≠t√Ķk√∂veket, vagyis a szavakat.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 10. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Bibliai √©rdekess√©gek ¬≠√ļj megk√∂zel√≠t√©ssel
  
A Biblia ‚Äď a zsid√≥, illetve a kereszt√©ny vall√°s ‚Äěszent‚ÄĚ iratainak a gy√Ľjtem√©nye ‚Äď az emberi kult√ļra egyik legr√©gibb √©s legsaj√°tosabb alkot√°sa. Az√≥ta, hogy az √≥korban √∂ssze√°ll√≠tott√°k, rendk√≠v√ľli hat√°st gyakorol sz√°mos n√©p √©let√©re. A benne l√©v√Ķ √©rt√©kek √©s t√∂rt√©nelmi szerepe miatt pedig joggal emlegeti sokszor a ‚ÄěK√∂nyvek K√∂nyve‚ÄĚ n√©ven az irodalom.
Mag√°t a vall√°si k√°nont azonban megfelel√Ķ m√≥don csak kevesen ismerik. Kevesen, mert nagy terjedelm√Ľ, ism√©tl√©sekkel √©s ellentmond√°sokkal teli anyag√°nak az elolvas√°s√°ra nemigen sz√°nj√°k r√° magukat az emberek. Valamint az√©rt, mivel a vele kapcsolatos munk√°k torz k√©pet festenek r√≥la. Az ateista szerz√Ķk ‚Äď mik√∂zben indokoltan tagadj√°k term√©szetf√∂l√∂tti jelleg√©t ‚Äď nem becs√ľlik meg kell√Ķen az irataiban fellelhet√Ķ t√∂rt√©nelmi, erk√∂lcsi √©s filoz√≥fiai √©rt√©keket. A teol√≥gusok pedig ‚Äď akik isteni sugallmazotts√°g√ļnak tartj√°k ‚Äď a vall√°si elfogults√°g szem√ľveg√©n kereszt√ľl l√°ttatj√°k a benne szerepl√Ķ t√∂rt√©neteket.
A ‚ÄěBibliai √©rdekess√©gek, t√∂rt√©netek, aforizm√°k‚ÄĚ c, nemr√©g megjelent k√∂tet szerz√Ķje, Pais Istv√°n viszont h√Ľ k√©pet rajzol arr√≥l, hogy mily dolgokat tartalmaz val√≥j√°ban a ‚ÄěSzent√≠r√°s‚ÄĚ. A filoz√≥fiat√∂rt√©n√©sz Pais Istv√°n ‚Äď aki kor√°bban az ‚ÄěEmber √©s vall√°s‚ÄĚ-ban a vall√°smeg√©rt√©s sz√ľlet√©st√∂rt√©net√©t, a vall√°s legfontosabb (tudati, √©rzelmi, ritu√°lis √©s szervezeti) saj√°toss√°gait elemezte, a ‚Äěg√∂r√∂g filoz√≥fi√°‚ÄĚ-ban, valamint az ‚ÄěAntik b√∂lcsek, gondolatok, aforizm√°k‚ÄĚ-ban pedig a modern eur√≥pai civiliz√°ci√≥ legf√Ķbb forr√°s√°t, az antik g√∂r√∂g-r√≥mai kult√ļr√°t mutatta be az √©rdekl√Ķd√Ķknek ‚Äď a maga m√Ľveiben objekt√≠v m√≥don √©s sokoldal√ļan t√°rja az olvas√≥ el√© a bibliai t√©nyeket. Magukat ezeket az ut√≥bbiakat besz√©lteti, hogy rajtuk, mint valami sziklaszirten megt√∂rj√∂n a ‚ÄěSzent√≠r√°s‚ÄĚ-sal kapcsolatos b√°rmif√©le torz√≠t√≥ t√∂rekv√©s. K√∂zben szakadatlanul hangs√ļlyozza √©s bizony√≠tja: a Biblia ugyan emberi alkot√°s, √©s benne nem transzcendens , hanem term√©szeti √©s t√°rsadalmi okok meghat√°rozta esem√©nyekr√Ķl van sz√≥, √°m ennek ellen√©re olyan kincseket foglal mag√°ban, amelyekkel √©rdemes megismerkedn√ľnk, √©s amelyeket a szoci√°lis √©let sz√°mos ter√ľlet√©n hasznos√≠tanunk kell.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 10. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Liszt Ferenc 200. sz√ľlet√©si √©vfordul√≥j√°ra
  
√Čppen 200 √©ve, 1811-ben sz√ľletett Liszt Ferenc, a XIX. sz√°zadi romantikus zene egyik var√°zslatos tehets√©g√Ľ alkot√≥egy√©nis√©ge, Liszt √Ād√°mnak, az Esterh√°zy uradalom alkalmazottj√°nak gyermekek√©nt. P√©csi G√©za zenepedag√≥gus, karnagy a kerek √©vfordul√≥ m√©lt√≥ meg√ľnnepl√©s√©hez Liszt Ferenc: Les Pr√©ludes ‚Äď A szimfonikus k√∂ltem√©ny bemutat√°sa sz√≥val √©s zen√©vel c. k√∂tet megjelentet√©s√©vel j√°rult hozz√°. A munka a Kulcs a Muzsik√°hoz Kiad√≥ gondoz√°s√°ban, csal√°di v√°llalkoz√°sk√©nt 2010 v√©g√©n l√°tott napvil√°got
‚ÄěLiszt Ferenc Les Pr√©ludes c. ihletett zen√©je Galambosi L√°szl√≥ Sinkovits Imre √°ltal megrend√≠t√Ķen tolm√°csolt vers√©vel, P√©csi G√©za √©rt√Ķ √©s l√©nyegre tapint√≥ magyar√°zat√°val vezeti a hallgat√≥t az √ľnnep√©lyes pillanat szem√©lyes √°t√©l√©s√©hez, meg√©rt√©s√©hez‚ÄĚ ‚Äď aj√°nlja a k√∂tetet az olvas√≥ figyelm√©be a szerz√Ķt√°rs, Uzsalyn√© P√©csi Rita, aki a munka el√Ķzm√©nyeit is felvillantja: ‚ÄěJelen kiadv√°nynak nagy r√©sze 1987-ben, a Kulcs a muzsik√°hoz tartoz√≥an m√°r ‚Äěfekete lemezen‚ÄĚ megjelent. Ezt az √∂ssze√°ll√≠t√°st az√≥ta m√°r a legk√ľl√∂nb√∂z√Ķbb koroszt√°ly√ļ √©s √©lethelyzet√Ľ hallgat√≥kkal ‚Äď tizen√©vesekt√Ķl nyugd√≠jasokig ‚Äď volt lehet√Ķs√©gem megismertetni. Minden alkalom az eml√©kezetes, ritka tal√°lkoz√°sok k√∂z√© emelkedett.‚ÄĚ A k√∂tethez az arch√≠v lemezt mesterlemezz√© alak√≠t√≥ Schober Tam√°snak k√∂sz√∂nhet√Ķen CD is tartozik, amelyen Liszt szimfonikus k√∂ltem√©ny√©nek bemutat√°sa P√©csi G√©za, Othmar Z√∂ller, Maxwell Lucas √©s Takahashi Michiko narr√°tori el√Ķad√°s√°ban magyar, n√©met, angol √©s jap√°n nyelven is hallhat√≥ ‚Äď mik√©nt ezek sz√∂vege a k√∂tetben olvashat√≥ is.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 11. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Az √Ėnk√©ntess√©g Eur√≥pai √Čve ‚Äď 2011
  
Janu√°r 8-√°n Budapestre is meg√©rkezett az Eur√≥pai Bizotts√°g √∂nk√©ntess√©get t√°mogat√≥ kezdem√©nyez√©se: Az √Ėnk√©ntess√©g Eur√≥pai √Čve ‚Äď 2011 huszonh√©t uni√≥s tag√°llamot √©rint√Ķ programsorozat√°nak hivatalos megnyit√≥j√°t a Millen√°ris Te√°trumban tartott√°k meg. A br√ľsszeli f√Ķszervez√Ķk c√©lja, hogy buzd√≠ts√°k az embereket a t√°rsadalmi √∂sszefog√°sra, egym√°s √©s a r√°szorul√≥k seg√≠t√©s√©re, illetve, hogy felh√≠vj√°k a figyelmet a m√°r l√©tez√Ķ √∂nk√©ntes szervezetek munk√°j√°nak gazdas√°gi hasznoss√°g√°ra, a t√°rsadalmat er√Ķs√≠t√Ķ¬† √©s a szoci√°lis √©rt√©kek meg√Ķrz√©s√©t seg√≠t√Ķ kezdem√©nyez√©sek fontoss√°g√°ra. A program szlogenje ‚ÄěLegyen √∂nk√©ntes! Tegyen a v√°ltoz√°s√©rt!‚ÄĚ Magyarorsz√°gon k√ľl√∂n√∂s hangs√ļlyt kap a kezdem√©nyez√©s azzal, hogy mint ismeretes, 2011-ben f√©l √©vig haz√°nk t√∂lti be az uni√≥ soros eln√∂ki tiszts√©g√©t. Programok, p√°ly√°zatok sora seg√≠ti a figyelemfelh√≠v√°st √©s a motiv√°ci√≥ √©bren tart√°s√°t.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 12. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Rappelj√ľnk √©s olvassunk egy√ľtt!
Tov√°bbra is k√∂nyvekkel az es√©lyegyenl√Ķs√©g√©rt
  
Az Olvassunk Egy√ľtt! Mozgalom janu√°r k√∂zep√©n Tiszavasv√°riban, a Tal√°lkoz√°sok H√°z√°ban tartotta meg legut√≥bbi programj√°t a helyi iskol√°k harmadikosainak-negyedikeseinek. D√©lel√Ķtt a gyerekek k√©r√©s√©re megh√≠vott vend√©g, L.L. Junior mes√©lt nekik √©s besz√©lgetett vel√ľk, majd a d√©lut√°n folyam√°n az Apr√≥ Sz√≠nh√°z sz√≥rakoztatta az egybegy√Ľlteket.
A 2010 √°prilis√°ban indult, √©s az√≥ta is t√∂retlen lend√ľlet√Ľ mozgalom c√©lja, hogy √∂szt√∂n√∂zze √©s el√Ķseg√≠tse az elszeg√©nyedett csal√°dok, gyerekek √©s sz√ľl√Ķk rendszeres olvas√°s√°t, ezzel megel√Ķzve a t√°rsadalomb√≥l val√≥ kiszakad√°sukat. A program az olvas√°s, mint eszk√∂z √©s lehet√Ķs√©g seg√≠ts√©g√©vel szeretn√© √©l√©nk√≠teni a t√°rsadalmi p√°rbesz√©det √©s a h√°tr√°nyos helyzet√Ľek sors√°√©rt val√≥ szem√©lyes felel√Ķss√©gv√°llal√°st. Ez√©rt akci√≥ikat mindig nagy nyilv√°noss√°g el√Ķtt, egy-egy n√©pszer√Ľ √©s v√©lem√©nyform√°l√≥ szem√©lyis√©g bevon√°s√°val bonyol√≠tj√°k, mert azt szeretn√©k, hogy rendezv√©nyeik t√©nylegesen hozz√°j√°ruljanak az adott k√∂z√∂ss√©gek, telep√ľl√©sek, ker√ľletek olvas√°si szok√°sainak megv√°ltoztat√°s√°hoz.
Az Olvassunk Egy√ľtt! els√Ķ idei helysz√≠n√©n, a Szabolcs-Szatm√°r Bereg megyei Tiszavasv√°riban k√©t √°ltal√°nos iskola m√Ľk√∂dik, a Kabay J√°nos √Āltal√°nos Iskola √©s a Magiszter Alap√≠tv√°nyi √ďvoda, √Āltal√°nos Iskola, Szakiskola √©s K√∂z√©piskola. Ut√≥bbi speci√°lis tehets√©ggondoz√≥ programot k√∂vet, √©s szinte kiz√°r√≥lag roma tanul√≥kat fogad. A k√©t int√©zm√©nyb√Ķl mintegy nyolcvan gyerek gy√Ľlt √∂ssze a k√∂z√∂s olvas√°sra.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 13. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kommunik√°torok, menedzserek, menedzserasszisztensek
A fels√Ķfok√ļ szakk√©pz√©s rendeltet√©se
  
Idegenforgalmi szakmenedzser, int√©zm√©nyi kommunik√°tor, rekl√°mszervez√Ķ szakmenedzser, logisztikai m√Ľszaki menedzserasszisztens ‚Äď csak n√©h√°ny azokb√≥l az √ļj k√©pz√©sekb√Ķl, szakm√°kb√≥l, amelyek a fels√Ķfok√ļ szakk√©pz√©s 2010-es toplist√°j√°n szerepelnek, s amelyeket 10-15 √©vvel ezel√Ķtt m√©g nem is ismert√ľnk. Az akkredit√°lt iskolarendszer√Ľ fels√Ķfok√ļ szakk√©pz√©s haz√°nkban 1998-ban indult meg. Sz√ľks√©gess√©g√©t az elm√ļlt √©vtizedekben a t√°rsadalomban v√©gbement v√°ltoz√°sok √©s az egys√©ges√ľl√Ķ eur√≥pai t√∂rekv√©sek indokolt√°k, nem utols√≥sorban az er√Ķs√∂d√Ķ globaliz√°ci√≥s hat√°sok √∂szt√∂n√∂zt√©k. A nyolcvanas √©vek v√©ge √≥ta a Magyarorsz√°gon v√©gbemen√Ķ t√°rsadalmi √©s gazdas√°gi v√°ltoz√°sok k√∂vetkezt√©ben √°talakul√≥ k√∂z√©piskolai k√©pz√©s, a szakk√©pz√©s √©s a fels√Ķoktat√°s nem megfelel√Ķ kapcsol√≥d√°sa egym√°shoz √©s a munkaer√Ķpiachoz egyre ink√°bb √©reztette negat√≠v hat√°s√°t. Ezek a v√°ltoz√°sok az oktat√°s eg√©sz rendszer√©t, a teljes iskolarendszert √©rintett√©k, benne az oktatott ismereteket, a tananyagot, az alkalmazott m√≥dszereket √©s az eszk√∂z√∂ket is. A 90-es √©vek els√Ķ fel√©ben minden oktat√°si-k√©pz√©si szintre kihat√≥ √ļj t√∂rv√©nyi szab√°lyoz√°sok sz√ľlettek. Az √ļj oktat√°si-k√©pz√©si strukt√ļr√°kb√≥l egy id√Ķ ut√°n m√©gsem azok, m√©gsem olyan szakemberek ker√ľltek ki, akiket-amilyeneket a munkaer√Ķpiac v√°rt.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 16. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Alkot√≥ szellemi m√Ľhely tehets√©ges fiataloknak
Egy jól megválasztott kollégium hatalmas segítséget jelenthet
  
Azoknak, akik 2011 szeptember√©ben szeretn√©k elkezdeni fels√Ķfok√ļ tanulm√°nyaikat, febru√°r 15-ig kell jelentkez√©si lapjukat beny√ļjtani a kiv√°lasztott f√Ķiskol√°ra, egyetemre. A legt√∂bben ilyenkor a tov√°bbtanul√°si szakter√ľlettel √©s az int√©zm√©ny kiv√°laszt√°s√°val vannak elfoglalva, azzal, mit √©s hol tanulnak majd, kevesen gondolnak azonban a hogyanra, azaz a k√∂r√ľlm√©nyekre, a tanul√°s felt√©teleire ‚Äď holott egy j√≥l megv√°lasztott koll√©gium nemcsak a szoci√°lis felt√©telekben, hanem a tanulm√°nyokban is hatalmas seg√≠ts√©get jelenthet. Meghat√°rozhatja valakinek a szakmai karrierj√©t, √©let√ļtj√°t is. Erre m√°r a tov√°bbtanul√°si jelentkez√©ssel egyid√Ķben √©rdemes gondolni, akkor is, ha a koll√©gista l√©t vagy neml√©t csak augusztusban d√Ķl el. Dr. Horv√°th L√°szl√≥, az ELTE E√∂tv√∂s Collegium√°nak igazgat√≥ja j√≥l ismeri ezt a helyzetet √©s ezzel egy√ľtt azt is, hogy a tov√°bbtanul√≥ fiatalok mennyire t√°j√©kozatlanok az egyes koll√©giumok k√≠n√°lta lehet√Ķs√©geket illet√Ķen. Ez√©rt a k√∂zelm√ļltban valamennyi k√∂z√©piskola vezet√Ķj√©nek figyelemfelh√≠v√≥ levelet juttatott el azzal a sz√°nd√©kkal, hogy az int√©zm√©nyvezet√Ķk a tan√°rokon kereszt√ľl min√©l t√∂bb fiatallal ismertess√©k meg az orsz√°g legnagyobb egyetem√©nek nagyh√≠r√Ľ koll√©gium√°t, amely sz√°mos tud√≥snak, m√Ľv√©sznek, neves szakembernek volt meghat√°roz√≥ szellemi alkot√≥m√Ľhelye. Dr. Horv√°th L√°szl√≥t a sz√°z√©ves int√©zm√©ny el√Ķnyeir√Ķl, lehet√Ķs√©geir√Ķl k√©rdezt√ľk, arr√≥l, mi√©rt √©rdemes egy tov√°bbtanul√≥ fiatalnak az EC-√°t v√°lasztania tanulm√°nyai idej√©re.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 20. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Inform√°ci√≥-elvon√°si t√ľnetek a Facebook-nemzed√©k tagjain√°l
  
A k√°b√≠t√≥szer-f√ľgg√Ķs√©gr√Ķl val√≥ leszok√°sn√°l tapasztaltakhoz hasonl√≥ testi √©s lelki t√ľnetek jelentkezhetnek a Facebook-gener√°ci√≥ tagjain√°l, ha ak√°r egyetlen napra is megfosztj√°k √Ķket az internet, a mobiltelefon, a telev√≠zi√≥, √©s a r√°di√≥ haszn√°lat√°t√≥l ‚Äď figyelmeztettek szakemberek.
Az Unplugged (Kih√ļzva) elnevez√©s√Ľ nemzetk√∂zi vizsg√°latban 12 egyetem vett r√©szt a vil√°g k√ľl√∂nb√∂z√Ķ r√©szeir√Ķl. Az int√©zm√©nyek √∂nk√©ntesei egy eg√©sz napot t√∂lt√∂ttek el internet, mobiltelefon, iPod, telev√≠zi√≥, r√°di√≥ √©s √ļjs√°g n√©lk√ľl. A vonalas telefon haszn√°lata √©s a k√∂nyvolvas√°s enged√©lyezett volt sz√°mukra, √©s napl√≥t kellett vezetni√ľk az √©lm√©nyeikr√Ķl.
Ez a Marylandi Egyetem m√©dia √©s k√∂zt√©m√°k nemzetk√∂zi k√∂zpontja √°ltal vezetett Unlugged elnevez√©s√Ľ glob√°lis k√≠s√©rlet egyetemek √©s kutat√≥k egy√ľttm√Ľk√∂d√©s√©b√Ķl sz√ľletett, amelyben r√©szt vettek eur√≥pai, √©szak- √©s d√©l-amerikai, √°zsiai √©s afrikai tud√≥sok. Vizsg√°latuk c√©lja az volt, hogy kider√≠ts√©k, mik√©nt kapcsol√≥dnak a fiatalok a m√©di√°hoz, a h√≠rekhez, zen√©hez, telev√≠zi√≥hoz, mobiltelefonhoz √©s az internethez.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 22. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Jutalomjáték(ok)
Ahogy az(oka)t egy baráti, egyben vidéki színtársulat megéli
  
A dunaalm√°si √Ėregmalom Sz√≠nt√°rsulatr√≥l tavaly √Ķsszel hallottam el√Ķsz√∂r a MR1 Szombat d√©lel√Ķtt c. m√Ľsor√°ban, ami felcsig√°zta √©rdekl√Ķd√©semet az amat√Ķr egy√ľttes ir√°nt. Hamarosan legut√≥bbi darabjukat, Lilla c√≠m√Ľ el√Ķad√°sukat megn√©znem is siker√ľlt a f√Ķv√°rosi Szent Imre Gimn√°zium sz√≠npad√°n. √Ėnmag√°ban is figyelemkelt√Ķ az a t√©ny, hogy egy budapesti √©rtelmis√©gi bar√°ti k√∂r tagjai vid√©ken, egy √ľd√ľl√Ķfalu sz√≠neiben hoztak l√©tre amat√Ķr sz√≠nj√°tsz√≥ csoportot, √©s nem egy ny√°rra sz√≥l√≥an. A bar√°tokb√≥l √°ll√≥ sz√≠nt√°rsulat ‚Äď amelyben orvos, gy√≥gyszer√©sz, √ļjs√°g√≠r√≥, pszichi√°ter, jog√°sz, k√∂zgazd√°sz, m√Ľv√©szett√∂rt√©n√©sz, r√°di√≥s, informatikai v√°llalkoz√≥ √©s r√©szv√©nyt√°rsas√°gi igazgat√≥ egyar√°nt megtal√°lhat√≥ ‚Äď √©ppen t√≠z √©vvel ezel√Ķtt, 2001-ben mutatkozott be el√Ķsz√∂r N√°dasdi L√°szl√≥-Rejt√Ķ Jen√Ķ Jutalomj√°t√©k c. darabj√°val, olyan fergeteges sikerrel, amely √Ķket is meglepte. Az elm√ļlt t√≠z √©v jutalomj√°t√©kok sor√°t hozta sz√°mukra √©s Dunaalm√°s sz√°m√°ra is, egyr√©szt, mert a t√°rsulat mindig csak olyan darabot mutat be, amelyben √∂r√∂m√©t leli, s √≠gy az a k√∂z√∂ns√©g sz√°m√°ra is √©lm√©ny, m√°sr√©szt az el√Ķad√°saikkal szerzett bev√©teleiket az utols√≥ fill√©rig √ľd√ľl√Ķfalujuk kultur√°lis fejleszt√©s√©re ford√≠tj√°k. Elismer√©sk√©nt 2009-ben megkapt√°k a Pro Dunaalm√°s d√≠jat. A t√°rsulat rendez√Ķj√©vel, dr. Entz L√°szl√≥ √©rseb√©sz professzorral hobbij√°r√≥l, a sz√≠nj√°tsz√°sr√≥l, a t√°rsulatr√≥l √©s c√©ljaikr√≥l besz√©lget√ľnk, amelyekben a k√∂z√∂ss√©g√©p√≠t√©s √©pp √ļgy szerepel, mint a bar√°ti kapcsolatok √°pol√°sa, vagy a szem√©lyis√©g min√©l sokoldal√ļbb megmutatkoz√°sa ‚Äď a sz√≠nj√°tsz√°s mindegyikben seg√≠t. √ēszint√©n hisz abban, hogy a teljess√©gre t√∂rekv√Ķ emberi √©let a legjobb eg√©szs√©g√Ķrz√Ķ, mert lelki egyens√ļlyt teremt, ami az √©lettani folyamatokra is j√≥t√©kony hat√°ssal van.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 26. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
√Ėszt√∂nd√≠jjal Indon√©zi√°ba ‚Äď
(majd) életbölcsességgel haza
  
T√≠z√©ves volt Bea, mikor megismertem. Pipasz√°r l√°bacsk√°in szaladg√°lt, hossz√ļ karjai hevesen himb√°l√≥ztak v√©konyka kis test√©n. Kicsit k√©s√Ķbb hatalmas repper ruh√°k l√≥gtak rajta, majd ezt k√∂vette a festett k√∂rm√∂k, picurka toppok korszaka. K√∂zben befejezte a k√∂z√©piskol√°t, elv√©gezte az egyetemet. Legut√≥bb kiskoszt√ľmben l√°ttam, amint szaladt a munkahely√©re. Sokat dolgozott, sz√©pen keresett, biztos k√©zzel √©p√≠tette karrierj√©t. Azt√°n j√∂tt a hirtelen v√°lt√°s. Megp√°ly√°zott egy f√©l√©ves √∂szt√∂nd√≠jat Indon√©zi√°ba, hogy az √Ķslakosok t√°nc√°t √©s zen√©j√©t tanulm√°nyozza. Munkahely√©n fel kellett mondania, de m√©g ezen az √°ron is v√°llalta, hogy belev√°gjon a bizonytalanba, mert oly er√Ķvel t√∂rt fel benne a v√°gy, hogy Indon√©zi√°ba menjen. Ottl√©te alatt √ļj √©leteket, szok√°sokat, kult√ļr√°kat ismert meg, √©s az ezekb√Ķl levonhat√≥ tanuls√°gok √©pp oly fontosak lettek sz√°m√°ra, mint az iskolai tananyag. Mik√∂zben elmes√©li az egyik h√©tv√©gi kir√°ndul√°s√°t, t√∂rt√©net√©n kereszt√ľl megismerkedhet√ľnk az indon√©z emberekkel.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 30. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Tanulj vid√°man, nevetve!
A motiv√°ci√≥ a siker kulcsa ‚Äď pedag√≥gus-tov√°bbk√©pz√©sek Eur√≥p√°ban
  
Manaps√°g l√©pten-nyomon lehet hallani, hogy p√°ly√°zni √©rdemes, p√°ly√°zni kell, p√°ly√°zni musz√°j annak, aki jobb helyzetbe akarja hozni maga k√∂r√ľl a vil√°got ‚Äď meg benne saj√°t mag√°t. Ismert a t√©ny: t√°mogat√°s n√©lk√ľl sokszor a legsz√ľks√©gesebbre, √∂nk√©pz√©sekre, tov√°bbk√©pz√©sekre sem futn√°. Az oktat√°st √©rint√Ķ p√°ly√°zatok k√∂z√ľl ez√©rt kihagyhatatlanok a Tempus K√∂zalap√≠tv√°ny (www.tka.hu) Eg√©sz √©leten √°t tart√≥ tanul√°si programj√°nak keret√©ben meghirdetett Comenius szakmai tov√°bbk√©pz√©sek. Az EU-s t√°mogat√°sokat koordin√°l√≥ nemzeti iroda ugyanis 1-6 hetes intenz√≠v kurzusokon vagy szakmai √©s m√≥dszertani programokon val√≥ r√©szv√©telhez ny√ļjt egy√©ni √∂szt√∂nd√≠jat pedag√≥gusoknak. Az alprogramnak a c√©lja az oktat√≥k k√©szs√©geinek fejleszt√©se, a szakmai kompetenci√°k jav√≠t√°sa nemzetk√∂zi k√∂rnyezetben. V√°ltozatosak a helysz√≠nek, a 27 eur√≥pai uni√≥s tagorsz√°g mellett megtal√°lhat√≥ m√©g Norv√©gia, Izland, Liechtenstein √©s T√∂r√∂korsz√°g is. Minden esetben idegen nyelven folyik a k√©pz√©s, legt√∂bbsz√∂r angolul, √©s nem csak tan√°roknak sz√≥l.
A r√©szv√©tel olyan ter√ľleteket nyit meg a nyertes p√°ly√°z√≥k el√Ķtt, amelyekre egy√©bk√©nt nem sok lehet√Ķs√©g√ľk van, p√©ld√°ul n√©h√°ny f√Ķs nemzetk√∂zi csoportban dolgozni, idegen nyelvet tanulni, idegen nyelven tanulni, k√©szs√©geket fejleszteni, vil√°got l√°tni, bar√°ti √©s munkakapcsolatokat √©p√≠teni.
Elt√©r√Ķ ar√°nyban jelentkeznek ezekre a kurzusokra az egyes orsz√°gok tan√°rai. A r√©sztvev√Ķk k√∂z√ľl (saj√°t tapasztalat alapj√°n) legt√∂bben Spanyolorsz√°gb√≥l √©rkeznek, azonban kisebb l√©tsz√°mban minden eur√≥pai orsz√°gb√≥l vannak p√°ly√°z√≥k. M√°s √©s m√°s az egyes nemzeti irod√°k t√°mogat√°si strat√©gi√°ja is, de sz√°munkra a legfontosabb, hogy t√°mogatott p√°ly√°zat eset√©n a magyar iroda a k√∂lts√©gek (pl. utaz√°s, sz√°ll√°s, meg√©lhet√©s, biztos√≠t√°s, esetleg v√≠zum) 100%-√°t t√°mogatja.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 36. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
M√°moros egy√ľttl√©tek ‚Äď vagy √ļj dimenzi√≥k keres√©se
  
Vil√°gszerte n√Ķ a v√°l√°sok √©s a hivatalos k√∂tel√©k n√©lk√ľli egy√ľtt√©l√©sek sz√°ma. M√°r sz√°zadok √≥ta a szerelmi h√°zass√°gok modellje az √°ltal√°nosan elfogadott norma, mert a polg√°ri fejl√Ķd√©ssel az egy√©ni ig√©nyek szabadabb utat kaptak √©s bonyolultabbak, k√ľl√∂nlegesek lettek. Kiel√©g√≠t√©s√ľket m√°r nem tudta b√°rki biztos√≠tani, hanem csak egy olyan t√°rs, aki megfelelt az egy√©nben kialakult partneride√°lnak. Gyakran m√©g t√°rsadalmi √°ll√°s√°t vagy anyagi helyzet√©t is kock√°ztatta az√©rt, hogy megkaphassa √°lmai szerelmi partner√©t. A szerelmi kapcsolatnak val√≥s√°gos kultusza alakult ki, s ezzel egy√ľtt divatba j√∂tt a romantika, a kalandos, titkos randev√ļk. Ami persze nem z√°rta ki azt se, hogy l√©trej√∂tt egy saj√°tos ‚Äěh√°zass√°gpiac, ahol a szerelem √ľr√ľgye alatt val√≥j√°ban √ľzletet k√∂t√∂ttek; l√°tsz√≥lag k√∂z√∂s meg√°llapod√°ssal, de l√©nyeg√©ben a f√©rfi (√≠g√©retekkel, aj√°nd√©kokkal) megvette a n√Ķt.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 38. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Szerelem ‚Äď t√©lv√≠z idej√©n
  
A szerelem olyan alattomos, mint a metr√≥: √°llsz a peronon, a biztons√°gi s√°von, √©s egyszerre csak ott van, √©s majdnem leveszi az arcodat. Ilyen hirtelen dolog a szerelem. √Čs m√©g milyen? V√©rengz√Ķ fenevad: megl√°t messzir√Ķl √©s v√°gtat fel√©d, te menek√ľlsz el√Ķle, ahogy a sz√≠ved b√≠rja, de m√©gis utol√©r, mancs√°val h√°tadra csap, √©s f√∂lbuksz, megadod magad. Ilyen a szerelem. √Čs m√©g milyen? Az √©g√Ķ h√°zban a f√ľst, amit besz√≠vsz, s l√°thatatlan terjed sz√©t testedben, megm√©rgezi minden szervedet, s hi√°ba az oxig√©nmaszk, minden seg√≠ts√©g hi√°ba, leveg√Ķ helyett is az kell csak. Ilyen. √Čs m√©g? Olyan, mint egy rossz eserny√Ķ: odakint esik, pr√≥b√°lod kinyitni, akkor is, ha nem megy, mert tudod, an√©lk√ľl b√Ķrig √°zol, ha kil√©psz. √Čs musz√°j kinyitni, mert odakint √∂r√∂kk√© esik, √©s mindig kell sz√≠v f√∂l√© egy szerelem, amit kinyitsz.
√Čs m√©g? A szerelem egy √≥don f√©nyk√©p, melyen rajta vagyok √©n is: hangulata van, k√ľl√∂n√∂sek sz√≠nei, ott vannak a szerepl√Ķk, de alig-alig ismerem f√∂l √∂nmagam, alig hasonl√≠tok r√°m. Ilyen.
M√©g milyen? Mint a gyerekkori s√ľtem√©ny: ha egyszer belek√≥stolt√°l, egy √©leten √°t nem szabadulsz t√Ķle, √∂r√∂kk√© azt az √≠zt keresed. A szerelem mil√≥i V√©nusz is: tudom, hogy sosem eg√©sz√ľl ki, sosem lesz teljes, de torz√≥k√©nt is t√∂k√©letes, s fens√©gesen sz√©p.
De l√©tezik-e m√©g a szerelemnek Cyrano-i foka? Olyan szerelem, amely nem az √©rz√©st helyezi a tr√≥nra, hanem a szem√©lyt, s ez√©rt, √≠gy k√©pes √©rte megtenni mindent? Van-e a vil√°gban olyan, aki kitart a rem√©nytelen szerelemben egy √©leten √°t is, ak√°r √ļgy is, hogy meg sem vallhatja, s√Ķt titkolnia kell?

Mentor - 2011/1. sz√°m – 46. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Megtervezett egy√ľttl√©tek, hogy az ‚Äěunok√°z√°s‚ÄĚ √∂r√∂mteli legyen
  
El√Ķz√Ķ cikkemben (Mentor, 2010. okt√≥beri sz√°m) egyebek k√∂z√∂tt arr√≥l √≠rtam, mit ne csin√°ljunk, ha unok√°inkkal foglalkozunk. P√©ld√°ul ne √©reztess√ľk vel√ľk, hogy kiszolg√°ljuk √Ķket. ‚Äď Az√©rt ez nem mindig k√∂nny√Ľ feladat. S√Ķt, az √©n esetemben, vagy ink√°bb a mi eset√ľnkben n√©ha kimondottan neh√©z feladat, hiszen az egyik unok√°nk m√°r √∂t√©ves, a m√°sik elm√ļlt kett√Ķ, m√≠g a harmadik nemsok√°ra lesz ugyanennyi id√Ķs. A k√©t nagyobbik kisl√°ny, mivel testv√©rek, egy√ľtt szoktak √©rkezni hozz√°nk, egy kicsit ‚Äěkikapcsol√≥dni a sz√ľl√Ķkb√Ķl‚ÄĚ. A legkisebb gyakran csatlakozik unokatestv√©reihez.
Az √∂t√©ves unok√°mmal √∂r√∂m egy√ľtt ‚Äědolgozni‚ÄĚ, mert √Ķt m√°r a kish√ļga is megedzette. Mivel √Ķ is volt olyan kicsi, mint h√ļgai (amire m√°r nem sz√≠vesen eml√©kszik), neki is meg kellett tapasztalnia, hogy b√°r nagyon szeretik, nem felt√©tlen√ľl kell, hogy √Ķt a feln√Ķttek kiszolg√°lj√°k.
Azt hiszem, a nagysz√ľl√Ķknek ez a legnehezebb feladat. A szeretet elvak√≠t, elfogadjuk a zsarol√°st, ami lelkiismeret-furdal√°st okoz. Tudjuk, hogy nem szabad engedn√ľnk, mert az hossz√ļ t√°von vissza√ľt, ez√©rt nek√ľnk is tanulnunk kell nemet mondani.
Nek√ľnk, nagysz√ľl√Ķknek is meg kell √©rn√ľnk a feladatra. Csak √≠gy √©rhetj√ľk el, hogy az egy√ľttl√©tek ne legyenek f√°raszt√≥ak, hanem kedves-kellemes id√Ķt√∂lt√©sk√©nt maradjanak meg az unok√°kban √©s benn√ľnk is.

Mentor - 2011/1. sz√°m – 48. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu