Mentor Magazin - 1118 Budapest, Mťnesi ķt 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belťpťs - RegisztrŠciů - 2018. oktůber 16., kedd
F’OLDAL R”LUNK HÕREK PROGRAMAJŃNL” A MAGAZIN ARCHÕVUM M…DIAAJŃNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
UgrŠs a legutůbbi kommentekhez!
Keresťs ebben a rovatban
A lap szŠmai
A lap rovatai
A lap szerzűi

A megnyitott lapszŠm: Mentor - 2011/2. sz√°m
Mentor, 2011/2. sz√°m 
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Most akkor mire nevelj√ľnk?
  
Ebben a rovatban kor√°bban m√ļltunk meghat√°roz√≥ id√Ķszakaib√≥l, neves t√∂rt√©nelmi szem√©lyis√©gek gondolataib√≥l, mond√°saib√≥l id√©zt√ľnk ‚Äď egyfajta √ľzenetk√©nt, tanuls√°gk√©nt a ma ember√©nek. Az ut√≥bbi id√Ķben viszont egyre t√∂bb olyan e-mail √©rkezik szerkeszt√Ķs√©g√ľnkbe, amely a mai √©let mindennapjaib√≥l jelez olyan probl√©m√°kat, k√©rd√©seket, amelyekre mi nem tudjuk a megold√°st, a v√°lasz, ez√©rt k√∂zreadjuk azokat egyfajta id√©zetk√©nt az √©letb√Ķl, mindennapjainkb√≥l. Azzal a nem titkolt sz√°nd√©kkal tessz√ľk mindezt, hogy mindig lesznek olyan v√°llalkoz√≥k, akik a lehetetlennek l√°tsz√≥ helyzetekre is tal√°lnak elfogadhat√≥ megold√°st, olyan b√∂lcs v√°laszt, amely m√°soknak is √ļtmutat√°sul szolg√°lhat hasonl√≥ esetben. A leghitelesebb v√°laszokat lapunk k√∂vetkez√Ķ sz√°m√°ban megjelentetj√ľk.
Seg√≠ts√ľnk magunkon √©s egym√°son, gondolkodjunk egy√ľtt!
Erre k√©ri √Ėn√∂ket: a Szerkeszt√Ķs√©g

Mentor - 2011/2. sz√°m – 1. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
K√∂telez√Ķ embers√©g ‚Äď √∂nk√©ntes k√∂z√∂ss√©gi munka
Interj√ļ Gloviczki Zolt√°n k√∂zoktat√°s√©rt felel√Ķs helyettes √°llamtitk√°rral
 
A k√∂z√∂ss√©gi szolg√°lat n√©pszer√Ľs√≠t√©s√©t c√©lz√≥ T√ĀRS-program 2011 felh√≠v√°s√°ra a janu√°r v√©gi hat√°rid√Ķig 355 p√°ly√°zat √©rkezett be a NEFMI h√°tt√©rint√©zm√©ny√©hez, a Wekerle S√°ndor Alapkezel√Ķh√∂z, febru√°r m√°sodik fel√©re pedig az is kider√ľlt, hogy k√∂z√ľl√ľk 146 r√©szes√ľlhet t√°mogat√°sban ‚Äď ez Gloviczki Zolt√°n, a Nemzeti Er√Ķforr√°s Miniszt√©rium k√∂zoktat√°s√©rt felel√Ķs helyettes √°llamtitk√°ra febru√°r 23-ai k√∂zl√©se alapj√°n, az MTI h√≠rad√°sa nyom√°n jelent meg a sajt√≥ban. Ehhez kapcsol√≥d√≥an nagy visszhangot v√°ltott ki Hoffmann R√≥zsa oktat√°s√©rt felel√Ķs √°llamtitk√°r bejelent√©se, mely szerint a 2013-2014-es tan√©vt√Ķl az √©retts√©gi felt√©tele lehet a humanit√°rius munka, amennyiben az √ļj k√∂zoktat√°si t√∂rv√©ny tervezet√©t m√©g a k√∂vetkez√Ķ tan√©v el√Ķtt elfogadja a T. H√°z. A p√°ly√°zat a k√∂z√©piskol√°k egyfajta felk√©sz√≠t√©s√©t t√°mogatja erre, a nyertesek k√∂z√∂tt 44,6 milli√≥ forint vissza nem t√©r√≠tend√Ķ t√°mogat√°st osztanak sz√©t. Gloviczki Zolt√°nt arr√≥l k√©rdezt√ľk, milyen p√°ly√°zatokat d√≠jazott a b√≠r√°l√≥bizotts√°g, hossz√ļ t√°von milyen m√≥don k√≠v√°nj√°k seg√≠teni az int√©zm√©nyek szeml√©letv√°lt√°s√°t, s l√©nyeg√©ben mit tartalmaz az az √©retts√©gi, amelynek k√∂telez√Ķ r√©sze az √∂nk√©ntes k√∂z√∂ss√©gi munka? (Gy.Sz.√Č.)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 9. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
N√Ķk a tudom√°nyban ¬≠-- t√°rsak √©s/vagy versenyt√°rsak?
  
‚ÄěVannak dolgok, amikben a n√Ķ soha nem √©ri el a f√©rfit, sohasem √©rkezik fel egy Beethoven vagy egy Shakespeare magaslat√°ra‚ÄĚ ‚Äď nyilatkozta Sergio Failoni, a h√≠res karmester 1942-ben, a Magyar N√Ķk Lapja c√≠m√Ľ √ļjs√°gban. E v√©leked√©s√©vel kor√°ntsem √°llt egyed√ľl, hisz √Ķ csak a kor n√Ķkr√Ķl alkotott √°ltal√°nos v√©lem√©ny√©t tolm√°csolta. Nos, ha m√©g √©lne a nagyszer√Ľ muzsikus, kaj√°n √∂r√∂mmel ny√ļjtan√°m √°t neki a Napvil√°g Kiad√≥ gondoz√°s√°ban 2010-ben megjelent ‚ÄěN√Ķk a magyar tudom√°nyban‚ÄĚ c√≠m√Ľ k√∂tet√©t. Vajon milyen arcot v√°gna, ha szembes√ľlne azzal a sok fizikus, matematikus, m√©rn√∂k, t√∂rt√©n√©sz √©s ‚Äď m√©g sorolhatn√°m tov√°bb ‚Äď n√Ķ karrierj√©vel, amir√Ķl ez a k√∂tet tan√ļskodik?

Mentor - 2011/2. sz√°m – 9. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Az els√Ķ kereszt√©ny pasa
Sz√©chenyi √Ėd√∂n reg√©nyes √©lete
  
H√≠res ember gyermek√©nek lenni nagy kih√≠v√°s, h√°t m√©g akkor, ha a papa nem m√°s, mint a ‚Äělegnagyobb magyar‚ÄĚ! Tal√°n √©pp ez√©rt Sz√©chenyi √Ėd√∂nre m√©g a szok√°sosn√°l is s√ļlyosabb terhek nehezedtek, hiszen egy√ľtt kellett √©lnie az apj√°t√≥l √∂r√∂k√∂lt kett√Ķs nyom√°ssal: eleget tenni a haza elv√°r√°sainak √©s elviselni a ‚Äěfelforgat√≥‚ÄĚ fia ut√°n k√©mked√Ķ b√©csi titkosrend√Ķrs√©get. Ilyen k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt val√≥ban csak egy kiforrott szem√©lyis√©g tudhatta, merhette v√°llalni saj√°t √©let√ļtj√°t. Sz√©chenyi √Ėd√∂nnek ez siker√ľlt! (F. K.)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 14. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Milyen is az √©tv√°gykelt√Ķ F√ĀNK?
  
Mesebeli: hatalmas, 11 hekt√°ron ter√ľl el, ezer sz√≠nben pomp√°zik, √©s mint a var√°zsg√∂mbben, a vil√°g √°llatait √©s n√∂v√©nyeit l√°tni benne. A F√ĀNK-ba ‚Äď ez a F√Ķv√°rosi √Āllat- √©s N√∂v√©nykert r√∂vid√≠t√©se ‚Äď aki belek√≥stol, a n√©pszer√Ľ s√ľtem√©nyhez hasonl√≥an, kedve t√°mad nagyobbat harapni..
Nem tudom, van-e olyan feln√Ķtt Magyarorsz√°gon, aki legal√°bb gyerekkor√°ban egyszer ne j√°rt volna a F√Ķv√°rosi √Āllatkertben, amelynek adotts√°ga √©s gy√Ľjtem√©nye vil√°gviszonylatban is kiemelked√Ķ. Noha a kert az √©v minden napj√°n nyitva van, a f√Ķszezon a j√≥ id√Ķ, a tavasz bek√∂sz√∂nt√©vel indul. Term√©szetes, hogy a legnagyobb l√°togat√≥i r√©teg √≥vod√°sokb√≥l, iskol√°sokb√≥l √°ll, fogad√°sukra, k√©pz√©s√ľkre k√ľl√∂n feladat√°gazat is √©p√ľlt itt. √ľl√∂nleges, rendhagy√≥ √≥r√°kra, bemutat√≥kra, tanul√°sra √©s kikapcsol√≥d√°sra egyar√°nt alkalmuk ny√≠lik itt a gyerekeknek, ez√©rt sz√≠vesen hozz√°k el √Ķket ide a pedag√≥gusok √©s sz√ľl√Ķk egyar√°nt. Profi csapat vezeti be √Ķket a term√©szetv√©delem, az oktat√°s, a tudom√°nyos kutat√°s rejtelmeibe, a kultur√°lis √∂r√∂ks√©g v√©delm√©nek saj√°tos feladataiba, amelyek k√∂z√∂tt mindig √ļjabbak is megtal√°lhat√≥k. P√©ld√°ul egy ideje m√°r vakok is ‚Äěmegn√©zhetik‚ÄĚ az √°llatokat, bronzba √∂nt√∂tt form√°jukat megtapogathatj√°k, Braille-√≠r√°ssal elolvashatj√°k jellegzetess√©geiket, t√∂rt√©net√ľket. Az √Āllatkert f√Ķigazgat√≥ja, dr. Pers√°nyi Mikl√≥s szerint sok gyerek annyira beleszeret az √°llatokba, hogy feln√Ķttk√©nt ide j√∂n dolgozni. Annak idej√©n, gyerekk√©nt √Ķ is √≠gy kezdte: egyszer azt √°lmodta, hogy egy sz√©p napon az √Āllatkert igazg

Mentor - 2011/2. sz√°m – 16. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kutatás a kutatásról
K√∂zt√©ri Kutat√°si Termin√°lok serkenthetik a j√∂v√Ķben v√°laszad√°si hajland√≥s√°gunkat
  
Alighanem sz√°mos embernek van √©lm√©nye arr√≥l, hogy telefonon kereszt√ľl vagy utc√°n, k√∂zt√©ren meg√°ll√≠tva √Ķt, k√©rdez√Ķbiztosok pr√≥b√°lj√°k megtudni a v√©lem√©ny√©t valamilyen k√∂z√©leti, politikai vagy egy√©b aktu√°lis t√©m√°r√≥l. Nyilv√°nval√≥, hogy min√©l eredm√©nyesebb a k√∂zv√©lem√©ny-kutat√°s, felm√©r√©s, ann√°l biztosabban megtervezhet√Ķ, kisz√°m√≠that√≥ a v√°rhat√≥ hat√°s. Ez√©rt egyre ink√°bb terjednek √©s fel√©rt√©kel√Ķdnek az ilyen t√≠pus√ļ kutat√°sok, egyes int√©zm√©nyek, szervezetek sz√°m√°ra g√°tat csup√°n a jelent√Ķs k√∂lts√©gek jelentenek, hiszen egy √©rdemi mintav√©telhez a kutat√°s feldolgoz√°s√°n k√≠v√ľl nagyon sok embert kell alkalmazni, megfizetni. Ez volt a kiindul√≥pontja a K√∂zt√©ri Kutat√°si Termin√°l projekt kifejleszt√©s√©nek, amelyre a Szondaphone Kft. m√©g 2008-ban v√°llalkozott. A sz√©les k√∂r√Ľ el√Ķk√©sz√≠t√©s ut√°n a munk√°latok 2009 szeptember√©ben kezd√Ķdtek meg √©s 2010. okt√≥ber v√©g√©n lez√°rultak A projekt alapvet√Ķen k√©t f√Ķ r√©szb√Ķl √°llt, egyik eleme a piackutat√°si tev√©kenys√©g megreform√°l√°s√°t c√©lz√≥ hum√°n-innov√°ci√≥s folyamat, m√°sik eleme pedig az ezzel kapcsolatos eszk√∂zrendszer protot√≠pus√°nak kifejleszt√©se volt. A fejleszt√©s keret√©ben felm√©rt√ľk, hogy milyen k√∂zter√ľleteken milyen √∂sszet√©tel√Ľ √©s m√©ret√Ľ t√∂meg fordul meg, illetve, hogy e szem√©lyek milyen v√°laszad√°si hajland√≥s√°got mutatnak egy sz√°mukra ismeretlen nev√Ľ √©s c√©l√ļ kutat√°ssal kapcsolatban. (Felvinczi K√°lm√°n)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 20. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
A m√©di√°ban megjelen√Ķ er√Ķszak hat√°sa a gyermekre
  
Az ember, ha unatkozik √°ltal√°ban bekapcsolja a telev√≠zi√≥t √©s n√©zi √≥r√°kon kereszt√ľl. Az otthon t√∂lt√∂tt id√Ķ nagy r√©sz√©t a k√©perny√Ķ el√Ķtt t√∂ltj√ľk, hiszen hozz√°f√©rhet√Ķ, olcs√≥, k√©nyelmes √©s sz√≥rakoztat√≥. Telev√≠zi√≥t mindenki n√©z, nem is keveset, nem k√©ts√©ges hogy befoly√°ssal lehet gondolkod√°sunkra, √©rt√©krend√ľnkre √©s a vil√°gr√≥l alkotott k√©p√ľnkre, hiszen rengeteg inform√°ci√≥t kapunk a telev√≠zi√≥t√≥l, mely k√∂z√©rthet√Ķ √©s szeml√©letes. K√©pes a szem√ľnk el√© var√°zsolni t√°voli t√°jakat, esem√©nyeket, ak√°r megt√∂rt√©n√©s√ľk pillanat√°ban, √©s k√©pes kital√°lt t√∂rt√©neteket illusztr√°lni, √©s √©leth√Ľen bemutatni. K√©pes elhitetni vel√ľnk nem l√©tez√Ķ dolgokat, k√©pes kiragadni minket a val√≥s√°gb√≥l √©s n√©h√°ny percre vagy √≥r√°ra elfeledtetni vel√ľnk a probl√©m√°kat, neh√©zs√©geket.
De k√©pes arra is, hogy a vil√°got √ļgy t√°rja el√©nk, hogy az tele van sz√∂rny√Ľs√©gekkel, veszedelemmel, csal√°ssal √©s hazugs√°ggal. A telev√≠zi√≥ elterjed√©se ‚Äď el√Ķsz√∂r az Egyes√ľlt √Āllamokban, majd k√©s√Ķbb az eg√©sz vil√°gon ‚Äď sz√°mtalan vit√°t v√°ltott ki a n√©z√Ķkre, legink√°bb a fiatalokra gyakorolt hat√°s√°t illet√Ķen. Sok k√©rd√©s felmer√ľlt, f√Ķleg arra vonatkoz√≥an, hogy zavarja-e a csal√°di √©letet, az iskolai teljes√≠t√©st vagy hogy m√≥dos√≠tja-e a szabadid√Ķ elt√∂lt√©s√©t. Ha j√≥l meggondoljuk ‚Äď a gyermekek t√∂bb mint 3 √≥r√°t t√©v√©znek naponta ‚Äď, akkor joggal jelenthetj√ľk ki, hogy val√≥ban szerepet j√°tszik szocializ√°ci√≥jukban, de vajon milyen m√©rt√©kben? Val√≥ban okolhat√≥ a telev√≠zi√≥ az olyan t√°rsadalmi probl√©m√°k√©rt, mint a fiatalkor√ļ b√Ľn√∂z√©s, a le√°nyanyas√°g vagy a fiatalok drog- √©s alkoholprobl√©m√°i?
Valóban ennyire meghatározó a televízió szerepe a szocializációban? (KUTDIAK-rovat: Mihalku Réka)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 22. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kamaszok az éjszakában
‚Äď a biztons√°gtechnika √©s a bizalom z√∂ldk√°rty√°j√°val
  
A budapesti West Balk√°nban, az √©v elej√©n t√∂rt√©nt trag√©dia* √≥ta folyamatos vita t√°rgy√°t k√©pezik a tizennyolc √©ven aluliak sz√≥rakoz√°si szok√°sai, illetve az, hogy egy√°ltal√°n van-e b√°rmi keresni val√≥juk az √©jszakai √©letben. A felvet√Ķd√Ķ k√©rd√©sekre v√°laszt keresve a tinik n√©pszer√Ľ szabadt√©ri sz√≥rakoz√≥helye, a Pet√Ķfi-h√≠d budai h√≠df√Ķj√©n√©l tal√°lhat√≥ Z√∂ld Pardon febru√°r 2-√°ra ‚ÄěRendhagy√≥ sz√ľl√Ķi √©rtekezletet‚ÄĚ hirdetett meg. A megjelent szervez√Ķk, biztons√°gi szak√©rt√Ķk √©s sz√ľl√Ķk azt vitatt√°k meg, hogyan √≥vhatn√°k meg a fiatalokat a vesz√©lyes helyzetekt√Ķl an√©lk√ľl, hogy a szabads√°g√©rzet√ľket korl√°tozn√°k, mik√∂zben r√°√©bredn√©nek √∂nmagukkal, t√°rsaikkal, k√∂rnyezet√ľkkel szembeni felel√Ķss√©g√ľkre is. Egy lehets√©ges, √©s bev√°lt m√≥dszerk√©nt a ZP √ļjra bemutatta 2008 √≥ta m√Ľk√∂d√Ķ Z√∂ldK√°rtya-rendszer√©t, amely alapvet√Ķen a sz√ľl√Ķ, a kamasz √©s a sz√≥rakoz√≥hely k√∂z√∂tti k√∂lcs√∂n√∂s bizalomra √©p√≠t. (Tamus T√ľnde)
A budapesti West Balk√°nban, az √©v elej√©n t√∂rt√©nt trag√©dia* √≥ta folyamatos vita t√°rgy√°t k√©pezik a tizennyolc √©ven aluliak sz√≥rakoz√°si szok√°sai, illetve az, hogy egy√°ltal√°n van-e b√°rmi keresni val√≥juk az √©jszakai √©letben. A felvet√Ķd√Ķ k√©rd√©sekre v√°laszt keresve a tinik n√©pszer√Ľ szabadt√©ri sz√≥rakoz√≥helye, a Pet√Ķfi-h√≠d budai h√≠df√Ķj√©n√©l tal√°lhat√≥ Z√∂ld Pardon febru√°r 2-√°ra ‚ÄěRendhagy√≥ sz√ľl√Ķi √©rtekezletet‚ÄĚ hirdetett meg. A megjelent szervez√Ķk, biztons√°gi szak√©rt√Ķk √©s sz√ľl√Ķk azt vitatt√°k meg, hogyan √≥vhatn√°k meg a fiatalokat a vesz√©lyes helyzetekt√Ķl an√©lk√ľl, hogy a szabads√°g√©rzet√ľket korl√°tozn√°k, mik√∂zben r√°√©bredn√©nek √∂nmagukkal, t√°rsaikkal, k√∂rnyezet√ľkkel szembeni felel√Ķss√©g√ľkre is. Egy lehets√©ges, √©s bev√°lt m√≥dszerk√©nt a ZP √ļjra bemutatta 2008 √≥ta m√Ľk√∂d√Ķ Z√∂ldK√°rtya-rendszer√©t, amely alapvet√Ķen a sz√ľl√Ķ, a kamasz √©s a sz√≥rakoz√≥hely k√∂z√∂tti k√∂lcs√∂n√∂s bizalomra √©p√≠t. (Tamus T√ľnde)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 24. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Riad√≥l√°nc egyes√ľlet mentorsz√ľl√Ķkkel
  
A West Balk√°n-trag√©dia hat√°s√°ra a Facebookon Budapesti Sz√ľl√Ķk Riad√≥l√°nca n√©ven k√∂z√∂ss√©gi kezdem√©nyez√©s indult, ebb√Ķl pedig febru√°r v√©g√©n megalakult a Riad√≥l√°nc Gyermekeink Biztons√°gos Sz√≥rakoz√°s√°√©rt Egyes√ľlet.
A kezdem√©nyez√©sr√Ķl b√Ķvebb inform√°ci√≥ a Facebook-oldalon tal√°lhat√≥.
Az alap√≠t√≥k v√°rj√°k a mentorsz√ľl√Ķk jelentkez√©s√©t. Ki a mentorsz√ľl√Ķ? Az ifj√ļs√°gv√©delem leg√ļjabb √©s egyed√ľl√°ll√≥ szerepl√Ķje. A nagyv√°rosi √©jszakai √©let f√Ķ helysz√≠nein egyfajta ‚Äě√Ķrangyal-szolg√°latot‚ÄĚ l√°t el saj√°t √©s m√°sok gyermekei √©rdek√©ben. A kiskor√ļak lelki, fizikai √©s ment√°lis eg√©szs√©g√©nek √©rdek√©ben √Ķket a h√°tt√©rb√Ķl, sz√≥rakoz√°sukban nem korl√°tozva, a sz√ľl√Ķi gondoskod√°st √©s felel√Ķss√©get megtestes√≠tve t√°mogatja. A mentorsz√ľl√Ķ nem moraliz√°l, hanem seg√≠t! (Riad√≥l√°nc)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 25. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Z√∂ldi √Ākos √©s a F√∂ldvigy√°z√≥k
Országos játék diákoknak a környezettudatosság jegyében
  
M√°sf√©l √©v kell ahhoz, hogy a F√∂ld√∂n mindaz megteremjen, amit az emberis√©g egy √©v alatt elfogyaszt. Ez fenntarthatatlan, l√©telem√ľnk teh√°t a k√∂rnyezettudatos magatart√°s. Ennek a jegy√©ben indul a Z√∂ldi √Ākos √©s a F√∂ldvigy√°z√≥k c√≠m√Ľ orsz√°gos j√°t√©k √°ltal√°nos iskol√°soknak. A programot az Egyszervolt a Magyar Gyermekkult√ļr√°√©rt K√∂zhaszn√ļ Alap√≠tv√°ny szervezi, a projekt szakmai partnere a Magyar K√∂rnyezeti Nevel√©si Egyes√ľlet (www.egyszervolt.hu)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 26. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Hogyan lehet az ember eszközzé az eszköztelenségben?
Aba√ļjk√©ri es√©lyek az √©lhet√Ķbb √©letre
  
A Borsod-Aba√ļj-Zempl√©n megyei Aba√ļjk√©ren van egy olyan iskola, a Wesley J√°nos √Āltal√°nos Iskola, Szakiskola, Szakk√∂z√©piskola √©s Koll√©gium, amelyben a tanul√≥k 70 sz√°zal√©ka m√©lyszeg√©nys√©gben √©l, t√∂bbs√©g√ľk saj√°tos nevel√©si ig√©ny√Ľ √©s olyan t√ļlkoros roma tanul√≥, aki kor√°bban m√°s iskol√°ban ‚Äď m√©g miel√Ķtt elv√©gezte volna a nyolcadik oszt√°lyt ‚Äď kiesett az oktat√°si rendszerb√Ķl. Di√°kjaikat a pedag√≥gusok a k√∂rny√©k mintegy negyven telep√ľl√©s√©r√Ķl szinte h√°zr√≥l h√°zra j√°rva gy√Ľjt√∂tt√©k √∂ssze ‚Äď a teljes kil√°t√°stalans√°gb√≥l √©s rem√©nytelens√©gb√Ķl emelve ki √Ķket ‚Äď, hogy egy gyerek se kall√≥djon el. Egy se maradjon ki a tanul√°s lehet√Ķs√©g√©b√Ķl, amely sz√°mukra az egyetlen ki√ļt a nyomorb√≥l. Ha akkor nem szedik √∂ssze azokat a gyerekeket, fiatalokat, akik k√∂z√ľl ma m√°r t√∂bben p√©kk√©nt, k√Ķm√Ľvesk√©nt, fest√Ķ-m√°zol√≥k√©nt ‚Äď √©s m√°s hi√°nyszakm√°ban ‚Äď dolgoznak, a legrosszabb is bek√∂vetkezhetett volna, ami nemcsak a b√∂rt√∂nt jelenti: volt olyan gyerek, akit az √©hhal√°lt√≥l mentettek meg a nevel√Ķk. Mindez Moldova √Āgnes ‚ÄěIskolat√°rs‚ÄĚ c√≠m√Ľ dokumentumfilmj√©b√Ķl der√ľl ki: az aba√ļjk√©ri iskolaalap√≠t√°s megr√°z√≥-meghat√≥ t√∂rt√©net√©t, az int√©zm√©ny mai m√Ľk√∂d√©s√©t √©s j√∂v√Ķbeni lehet√Ķs√©geit az m1-es t√©v√©csatorna k√∂zelm√ļltbeli ad√°s√°b√≥l ismerhette meg a nagyobb nyilv√°noss√°g.
Pedig az imm√°r hat√©ves int√©zm√©ny, amelyet egy r√©gi, elhagyott iskola√©p√ľlet fel√ļj√≠t√°s√°val 2005-ben alap√≠tott a Magyarorsz√°gi Evang√©liumi Testv√©rk√∂z√∂ss√©g, kezdetekt√Ķl felh√≠vta mag√°ra a figyelmet: azon kev√©s iskol√°k k√∂z√© tartozik, amely minden √©vben fejleszt, mik√∂zben itt sincs t√∂bb p√©nz, mint m√°sutt, √©s szinte a lehetetlent k√≠s√©rtik azzal, hogy a nyomorban √©l√Ķknek k√≠n√°lnak es√©lyt az √©lhet√Ķbb √©letre. Iv√°nyi G√°bor metodista lelk√©szt√Ķl, az int√©zm√©nyfenntart√≥ egyh√°z vezet√Ķj√©t√Ķl √©s Budai S√°ndort√≥l, az iskola igazgat√≥j√°t√≥l a titkot pr√≥b√°lom megtudni, hogy itt mit√Ķl m√Ľk√∂dik az, amibe m√°sutt iskol√°k, telep√ľl√©sek belerokkannak. (Gyarmati-Szab√≥ √Čva)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 26. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Miért normális, ha a diák utál tanulni ?
Középiskolások tanulási szokásai
  
‚ÄěAkkor kezd√ľnk tanulni, amikor √©lni kezd√ľnk‚ÄĚ (Rousseau)
Egyre gyakrabban hallani az iskolai kudarcokr√≥l, a tanul√°ssal kapcsolatos probl√©m√°kr√≥l, amelyekkel mi, pedag√≥gusok naponta szembes√ľl√ľnk. A nevel√Ķtest√ľlet√ľnkben az a v√©lem√©ny alakult ki, hogy a tanul√°si probl√©m√°k h√°tter√©ben legt√∂bbsz√∂r a tanul√°si motiv√°ci√≥ hi√°nya √©s a k√∂z√∂mb√∂ss√©g h√ļz√≥dik meg, ami ma szinte √°ltal√°nos t√ľnet s di√°kok k√∂r√©ben. K√≠v√°ncsi lettem r√°, hogy a mi k√∂z√©piskol√°nkban val√≥j√°ban h√°nyad√°n is √°llnak a fiatalok a tanul√°ssal? T√©nyleg az a norm√°lis, ha egy di√°k ut√°l tanulni? Mennyit foglalkoznak naponta a tananyaggal, vannak-e tanul√°si probl√©m√°ik? K√©rnek-e √©s honnan k√©rnek seg√≠ts√©get, ha nem √©rtik a leck√©t? Egy√°ltal√°n, milyen tanul√°si szok√°saik vannak a k√∂z√©piskol√°s tanul√≥knak? Ennek kapcs√°n az √©rem m√°sik oldala azt megn√©zni, milyen √∂sszef√ľgg√©s van a di√°kok tanul√°shoz √©s a tan√°rok tan√≠t√°shoz val√≥ viszonya k√∂z√∂tt? Mi, pedag√≥gusok, mit tehet√ľnk az√©rt, milyen m√≥dszereket alkalmazzunk, hogy a di√°kok motiv√°ltabb√° v√°ljanak, √©s hat√©konyabban tanulhassanak?
Rengeteg a mi√©rt, egy r√©sz√ľkre megpr√≥b√°ltam v√°laszt tal√°lni. (Bek√©n√© Zelencz Katalin)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 32. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Tan√°rok di√°kjogok perg√Ķt√ľz√©ben
  
Ha t√°volr√≥l r√°n√©z√ľnk j√≥ √∂reg oktat√°s√ľgy√ľnkre, els√Ķ pillant√°sra ma m√°r nem tud√°st√≥l szomjas di√°kok serege √©s az ismereteiket, a tapasztalataikat h√Ķn √°tadni v√°gy√≥ tan√°rok t√∂mege az, amin megakad a szem√ľnk, hanem a jogaikat minden√°ron √©rv√©nyes√≠t√Ķ di√°kokon √©s a di√°kjogok perg√Ķt√ľz√©ben verg√Ķd√Ķ tan√°rokon. Visszhangtalan a pedag√≥gusok elkeseredett figyelmeztet√©se: ‚ÄěFiatalok, nem csak jogaitok, hanem k√∂teless√©geitek is vannak!‚ÄĚ
Az √©rintettek jelent√Ķs r√©sze szerint a napi l√©tharcba belef√°radt pedag√≥gus arc√°n naponta csattan a jog tenyere ‚Äď mivel a mai fiatalok nevel√©s√©ben egyre kev√©sb√© partner a sz√ľl√Ķ, a hajdan olyan j√≥l kital√°lt di√°k-sz√ľl√Ķ-tan√°r trinit√°s ma m√°r legink√°bb szertefoszlott √°lom. Nem partnerei, hanem ‚Äď tal√°n a k√∂z√∂s pedag√≥giai kudarcok miatt ‚Äď lassan ellens√©gei lesz√ľnk egym√°snak mi, tan√°rok, di√°kok √©s sz√ľl√Ķk. B√Ľnbakot keres√ľnk kudarcainkra, s ahol lehet, a jog fegyvereivel hadakozunk ‚Äď sajnos, sokszor ott is, ahol el√©g lenne az emberi sz√≥, az egym√°sra figyel√©s, a m√°sik meghallgat√°sa. Az al√°bbiakban olyan k√∂z√©piskolai t√∂rt√©neteket villantunk f√∂l, amelyek illusztr√°lj√°k, milyen komolly√° v√°lhat a helyzet akkor, amikor egy t√°rsadalomban elcs√ļsznak a hangs√ļlyok, amikor √©rt√©keit (√©s hitel√©t) veszti a tan√°r, s nem marad bel√Ķle m√°s, mint val√≥s √©s v√©lt di√°kjogok m√°gly√°j√°n √©g√Ķ boszork√°ny. Mi √≠r√°sunkkal figyelmet felh√≠vni szeretn√©nk, nem b√Ľnbakot keresni, hanem megold√°st. √Ėr√∂mmel venn√©nk minden oldalr√≥l a hozz√°sz√≥l√°sokat, javaslatokat, j√≥ tapasztalatokat. (Vatai √Čva)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 35. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Olvas√°s√©lm√©nyb√Ķl idegennyelvtud√°s
  
‚ÄěAz olvas√°s az egyetlen m√≥d arra, hogy megtanuljunk j√≥l, st√≠lusosan fogalmazni, hogy √°rnyaltan, pontosan √©s szabatosan fejezz√ľk ki magunkat, s csakis az olvas√°s teszi biztoss√° helyes√≠r√°sunkat.‚ÄĚ
√ćgy ford√≠that√≥ magyarra az id√©zet, mellyel Linda Jeffries kezdte el√Ķad√°s√°t a Pearson Longman Publishers konferenci√°j√°n. A konferencia k√∂zponti t√©m√°ja a fels√Ķoktat√°s volt, pontosabban az angol nyelv tan√≠t√°s√°nak fels√Ķoktat√°sban elfoglalt szerepe √©s m√≥dszertana. Az el√Ķad√°s 2011. febru√°r 22-√©n hangzott el, az id√©zet pedig (Waring, R.: The inescapable case for extensive learning) 2009-b√Ķl val√≥.
Vajon h√°nyan tudunk ezzel a szeml√©lettel minden fenntart√°s n√©lk√ľl egyet√©rteni? Vagyunk-e sokan (vagyunk-e elegen?!), akik fell√©legezve helyesl√ľnk? S vajon h√°nyan lep√Ķdn√©nek meg azon, hogy az id√©zet nem √©vtizedekkel ezel√Ķtt sz√°m√≠thatott hivatkoz√°si alapnak egy nyelvtan√≠t√°sr√≥l sz√≥l√≥, rangos konferenci√°n? Hiszen a besz√©dcentrikus nyelvtan√≠t√°s szor√≠t√°s√°ban √©l√ľnk. A k√∂ztudat szerint angolul az tud, aki j√≥l besz√©l. S hogy mi a j√≥? H√°t a ‚Äěfoly√©kony‚ÄĚ. (Dr. Ball√©r Piroska)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 36. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Kulcs a boldogs√°ghoz? ‚Äď 5.
Szabads√°g ‚Äď vagy szabadoss√°g?
  
Sokak szerint a 21. sz√°zadi emberek jelent√Ķs r√©sze a hagyom√°nyos viselked√©snorm√°kat semmibe veszi, s a szexu√°lis viselked√©s ter√©n is szinte mindenre k√©pes; nem tud k√ľl√∂nbs√©get tenni a szabads√°g √©s a szabadoss√°g k√∂z√∂tt. Ideje teh√°t √°tgondolni: milyen fok√ļ szabads√°gra van sz√ľks√©g, s ennek milyen felt√©telei √©s hat√°rai vannak. A szabads√°g l√©nyege ugyanis a t√©nyek √©s t√∂rv√©nyszer√Ľs√©gek alapos ismeret√©n nyugv√≥, felel√Ķs viselked√©s. A szabadoss√°g viszont a korl√°tok n√©lk√ľli √©s a k√∂vetkezm√©nyekkel nem sz√°mol√≥ cselekv√©s.
Az√©rt is fontos ezek tiszt√°n l√°t√°sa, mert a korszer√Ľ p√°rkapcsolat (h√°zass√°g) egyik l√©nyeges ‚Äď b√°r sokak √°ltal problematikusnak tekintett ‚Äď jellemz√Ķje a ma m√°r univerz√°lisnak elismert szexu√°lis szabads√°gjogok √©rv√©nyes√≠t√©se. √ögy, ahogyan azokat a Szexol√≥giai Vil√°gsz√∂vets√©g az Eg√©szs√©g√ľgyi Vil√°gszervezet (WHO) √°ltal is j√≥v√°hagyottan, 11 pontban √∂sszefoglalta.
(Dt. Szil√°gyi Vilmos)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 38. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Saj√°tkiad√°s ‚Äď saj√°t digit√°lis v√©delemmel
Az elektronikus oktatási anyagok védelmében
 
A T√ĀMOP elektronikus tananyagfejleszt√©si p√°ly√°zatok nagy lend√ľletet adtak a fels√Ķoktat√°si int√©zm√©nyeknek elektronikus jegyzetek, oktat√°si anyagok fejleszt√©s√©hez. A t√°mogat√°ssal fejlesztett anyagokra term√©szetesen a Creative Commons szerz√Ķi jogok vonatkoznak, teh√°t ingyen el√©rhet√Ķk mindenki sz√°m√°ra. Az elektronikus tananyagfejleszt√©s azonban nem √°llhat meg egy-k√©t tucat t√°mogat√°si forr√°sb√≥l kifejlesztett jegyzetn√©l, a fels√Ķoktat√°si int√©zm√©nyeknek elemi √©rdek√ľk, hogy az oktat√≥i √°ltal √≠rt naprak√©sz elektronikus jegyzetek folyamatosan a hallgat√≥i rendelkez√©sre √°lljanak. Ehhez azonban arra van sz√ľks√©g, hogy az elektronikus jegyzetekb√Ķl befolyt forr√°sok visszaforgathat√≥k legyenek e tev√©kenys√©gbe. Egy elektronikus jegyzet hozz√°vet√Ķleg egy tized√©be ker√ľl egy hagyom√°nyos pap√≠ralap√ļ jegyzetnek. Az elektronikus tank√∂nyvek √©rt√©kes√≠t√©s√©nek azonban sz√ľks√©ges felt√©tele, hogy ‚Äěfelt√∂rhetetlenek‚ÄĚ legyenek. A ‚Äěfelt√∂rhetetlen‚ÄĚ annyit jelent, hogy a jelenleg ismert leghat√©konyabb v√©delemmel (RSA) algoritmus legyenek v√©dve. (B.E.)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 42. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Egy√ľnk vasat vagy ne egy√ľnk?
  
Ha t√ļl sok vas jut a szervezet√ľnkbe, az a baj, ha t√ļl kev√©s, akkor meg az, teh√°t mindenk√©ppen foglalkozni kell vele. A vashi√°nyos an√©mi√°t, azaz a v√©rszeg√©nys√©get mindenki ismeri, de ezek mellett sz√°mos m√°s v√©rk√©pz√Ķszervi betegs√©g kapcsol√≥dik a vashoz, mint p√©ld√°ul a hemokromat√≥zis (t√ļl sok vas sz√≠v√≥dik fel, emiatt a szervezetben a vas felgy√ľlemlik), a k√ľl√∂nf√©le leuk√©mi√°k, az aplasztikus an√©mia (nem termel√Ķdik megfelel√Ķ mennyis√©g√Ľ v√∂r√∂s- √©s feh√©rv√©rsejt) √©s ide tartoznak a v√©ralvad√°si zavarok is. Mennyire vasra van sz√ľks√©g√ľnk, √©s miben tal√°lhat√≥?
N√©h√°ny dolgot √©rdemes tudni: a n√∂v√©nyi eredet√Ľ √©lelmi anyagokban l√©v√Ķ vasvegy√ľletek k√©miai szerkezete elt√©r az √°llati eredet√Ľ vast√≥l; az √©lelmi rostok g√°tolj√°k a vas felsz√≠v√≥d√°s√°t; f√©rfiaknak √©s a v√°ltoz√≥ koron t√ļl l√©v√Ķ n√Ķknek 10-12 mg elegend√Ķ; a fogamz√≥k√©pes korban l√©v√Ķ n√Ķknek napi 15 mg vas bevitel√©re van sz√ľks√©g√ľk a t√°pl√°l√©kkal, ennek kb. 10%-a sz√≠v√≥dik fel. A v√©ralvad√°sban szerepet j√°tsz√≥ K-vitamin sz√ľks√©glet√©t embern√©l 50%-ban a t√°pl√°l√©k K-vitaminja, 50%-ban a b√©lbakt√©riumok √°ltal el√Ķ√°ll√≠tott K-vitamin fedezi. (T√°pl√°lkoz√°si Akad√©mia- 2011/1)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 44. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Megel√Ķz√©sk√©nt a legkeresettebb a harm√≥nia
Kutat√°s arr√≥l, hogyan gazd√°lkodunk eg√©szs√©g√ľnkkel
  
El√Ķrejelz√©sek szerint a k√∂vetkez√Ķ √©vekben gy√∂keresen fognak √°talakulni mai fogyaszt√°si szok√°saink, aszerint, hogy mely term√©kek √©s szolg√°ltat√°sok visznek minket k√∂zelebb a test-l√©lek-szellem egys√©g√©nek el√©r√©s√©hez. A v√°gyott harm√≥nia megteremt√©se az ut√≥bbi √©vekben egyre fontosabb√° kezd v√°lni mindannyiunk sz√°m√°ra. A GfK Hung√°ria √©s a T√ĀRKI T√°rsadalomkutat√°si Int√©zet Eg√©szs√©ggazdas√°gi Monitor n√©ven k√∂z√∂s kutat√°st ind√≠t, amely a teljes hazai eg√©szs√©ggazdas√°g nyomon k√∂vet√©s√©t c√©lozza meg. Ennek keret√©ben olyan ter√ľleteket fognak vizsg√°lni, mint a magyar lakoss√°g √∂ngondoskod√°si magatart√°sa √©s a n√∂vekv√Ķ ‚Äěeg√©szs√©gfogyaszt√°s‚ÄĚ nemzetk√∂zi √©s hazai trendjei. (T√ĀRKI-GfK Hung√°ria)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 44. oldal

(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Ismerlek, szép maszk!
  
Mi√©rt visel√ľnk √°larcot? Vannak olyan √°lc√°k, amelyek a sanda sz√°nd√©kot leplezik, a rossz c√©lokat, b√Ľn√∂s eszk√∂z√∂kkel. Ezekkel nincs mit kezdeni, csup√°n le kell r√°ntani √Ķket. A t√∂bbi viszont elgondolkod√°sra k√©sztet.
A sminkkel elfedik a r√°ncokat, a p√ļderral a s√°padts√°got, a b√Ķ ruh√°val a k√∂v√©rs√©get, a keresztcs√≠kossal a sov√°nys√°got, kalappal a kopaszs√°got. Azt hiszem, legt√∂bbsz√∂r az√©rt visel√ľnk √°larcot, mert f√©l√ľnk. Nem merj√ľk megmutatni magunkat, mert kiszolg√°ltatott√° v√°lhatunk. Att√≥l tartunk, nehogy valaki megl√°ssa egy gyenge pontunkat ‚Äď olyan valaki, akir√Ķl felt√©telezz√ľk, hogy vissza√©lhet az ismerettel, s egyszer felhaszn√°lja ellen√ľnk.
Ha √°larcot visel√ľnk, tal√°n √Ķszint√©bbek lehetnek vel√ľnk az emberek; ez ahhoz hasonl√≥, amikor egy idegen el√Ķtt k√∂nnyebben megny√≠lunk, s ak√°r a legtitkosabb gondolatainkat is elmondhatjuk. M√°sr√©szt √°larcban k√∂nnyebben megtesz√ľnk olyasmit, amit val√≥di arcunkat mutatva nem ‚Äď sokan a g√°tl√°saikat is levetik. (Horv√°th Tibor)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 47. oldal
(szerz√Ķ n√©lk√ľl)
Madarat tolláról, a családot a gyermek babájáról…
  
R√©g√≥ta foglalkoztat a gondolat, hogy √∂sszefoglaljam azt, amit a j√°t√©k bab√°kr√≥l √©s a vel√ľk kapcsolatos v√©lem√©nyekr√Ķl, a bel√Ķl√ľk kiindul√≥ nevel√©si ‚Äěelvekr√Ķl‚ÄĚ gondolok, illetve amit ezekkel kapcsolatban tapasztalok. Eddig csak elvi s√≠kon tudtam ki√°llni a v√©lem√©nyem mellett, rem√©nykedtem benne, hogy amit gondolok, az nem alaptalan, √©s titkon b√≠ztam benne, hogy siker√ľl megval√≥s√≠tani a lehetetlent. M√°ra kider√ľlt, hogy a ‚Äělehetetlen‚ÄĚ nem is lehetetlen, s√Ķt igen egyszer√Ľ, √©s nem kell hozz√° zseni√°lis sz√ľl√Ķ, sem pedig csodagyerek. No, de mir√Ķl is van sz√≥? (Marton √Čva)

Mentor - 2011/2. sz√°m – 48. oldal

© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megķjult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letŲlthetűk. A kŁlŲnleges jogokat kŁlŲn jelezzŁk.
AdminisztrŠtor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztűsťg cŪme: info@mentormagazin.hu