Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. szeptember 24., vasárnap
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2011/3. szám
Mentor, 2011/3. szám 
KULTURÁLIS AJÁNLÓ
  
Lakatos Erika: Roma ikonok
New York-Budapest, 1966-2011
Mai Manó Ház, Andre Kertész terem
2011. március 25 – május 8.

Mentor - 2011/3. szám – 6. oldal
KÖNYVAJÁNLÓ
Szolnok könyve
  
Március végén egyedülálló kezdeményezés, egy különleges kiadvány sajtótájékoztatójára invitálta az újságírókat Szolnok önkormányzata. A megyei jogú város ösztönzésére 2010-ben kiadták a Szolnok könyve című helytörténeti kiadványt, amelyhez kapcsolódóan most jelent meg a (digitális) kézikönyv. A kötet elsősorban általános és középiskolás diákok számára készült, míg a kézikönyvet általános iskolások forgathatják haszonnal. (Később középiskolák számára is tervezik kézikönyv összeállítását a szerkesztők.) Szolnok könyve hiánypótló kiadvány, mivel mindeddig nem született olyan összegzés, mely a diákok számára olvasmányosan, közérthetően és gazdagon illusztrálva mutatta volna be a város történetét a régmúlttól napjainkig, a kulturális életet és a település jeles személyiségeit.

Mentor - 2011/3. szám – 10. oldal

A tanári hatékonyság régi-új útjai
  
Lehet-e előre gyártott recepteket adni a tanárok kezébe, hogy hatékony és eredményes tanárok lehessenek? A kérdés megválaszolásához tudnunk kell, hogy vannak-e mindenkire vonatkozó, a viselkedésüket, viszonyulásukat meghatározó, általános érvényű szabályok, vagy pedig “minden ember fenség”, vagyis egyedi eset. Ennek tisztázása nélkülözhetetlen, hiszen a tanítás alapvetően az emberi kapcsolatok (tanár-diák) mibenlétén alapszik. Ha a tanár el tudja fogadtatni magát, ha érti a gyerekeket, akkor nincs köztük kommunikációs és érzelmi gát, ami már önmagában is a siker reményével kecsegtet. Ezt felismerve dolgozta ki módszerét a ’70-es években dr. Thomas Gordon a tanári hatékonyság (T.E.T.) fejlesztésére. (Federmayer Katalin)

Mentor - 2011/3. szám – 11. oldal
Továbbfejlesztett ismeretek
  
Az Európai Unió egyik legvitatottabb, ugyanakkor leginkább előremutató oktatáspolitikai kezdeményezése egy, az egész életen át tartó tanulást támogató oktatási és képesítési keretrendszer létrehozása. Manapság ugyanis semmilyen munkaterületen nem engedheti meg magának az ember, hogy tudása elavuljon, így egyre többen vesznek részt olyan képzési programokban, amelyek továbbfejlesztik, átalakítják addigi ismereteiket, fejlesztik munkahelyükön hasznosítható készségeiket. Az így megszerzett szakmai képesítéseknek, bizonyítványoknak, okleveleknek és diplomáknak a mai világban azonban az országhatárokon túl is felhasználhatóknak, egymásnak megfeleltethetőnek, a munkáltatók számára értelmezhetőknek kell lenniük, hogy valóban segítsék a munkakeresést, elhelyezkedést.
Az EU az Európai képesítési és keretrendszer bevezetésével szeretné biztosítani ezt az országok képzési-és munkaerőpiacai közötti átjárhatóságot, így arra ösztönzi a tagországok kormányait, köztük Magyarországét is, hogy megalkossák saját, az európaiba beilleszthető képesítési keretrendszerüket. Erről szól az OFI újonnan megjelent „Az országos képesítési keretrendszer kialakítása Magyarországon” című kötete. (Tamus Tünde)

Mentor - 2011/3. szám – 11. oldal

A hozott tudás elismerése
  
A tanulás fogalma ma már egyre kevésbé kapcsolódik kizárólagosan az iskolázáshoz, sőt egyre kevésbé szűkül le egy adott életkorra. A szervezett képzésen kívül számos tevékenység, például a munkavégzés teremthet olyan új tudást vagy kompetenciát, amelyet érdemes felmérni, dokumentálni, értékeltetni és végső soron elismertetni (=validálni) továbbképzés során. Ennek tudatos kezelése a korábbiaktól eltérő megközelítést tesz szükségessé mind a képzők, mind az iskolarendszerből már kikerült, de a továbbtanulást mégis vállalók részéről.
A könyv főcímeként szereplő validáció kifejezés egy eljárás megnevezése, ami szorosan kapcsolódik a tanulás újszerű megközelítéséhez. Ugyanis több európai országban működik olyan rendszer, amely lehetővé teszi a már megszerzett tudás beszámítását a felvételin vagy a képzési program egyes elemeinek teljesítésébe. (Tamus Tünde)

Mentor - 2011/3. szám – 11. oldal
Európai Tehetségnap és konferencia Budapesten
  
Húsz ország képviseletében több mint 300 résztvevővel a magyar EU-elnökségi program keretében kerül sor április 7-9. között a Tehetséggondozás EU Magyar Elnökségi Konferenciára, és az Első Európai Tehetségnapra a Budai Várban. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium, a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program és a Nemzeti Tehetség Program ezzel a közös rendezvénysorozattal szeretnék felhívni a figyelmet a fiatal tehetségek segítésének fontosságára, mivel fejlesztésük és támogatásuk egyszerre növeli a társadalmi összetartást és a gazdaság versenyképességét.

Mentor - 2011/3. szám – 12. oldal

Egyszemélyes karrier –Közösségi kamatozással
MESE: oktatás és ifjúságtematikus kategóriában első a sulihalo.hu
  
A Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtóegyesület (MESE) idén harmadszor osztotta ki Az Év Campus Honlapja különleges elismerést a Szent István Egyetemen március 31-én és április 1-jén megrendezett Felsőoktatási Média Konferencia első napján, a Magyar Sajtó Napja alkalmából. Cséve Gábor zsűritag, a HVG művészeti vezetője szerint az idén nevezett honlapok komolyabbak, mint a korábbi években, ami nem feltétlenül jó irány a fiataloktól fiataloknak szóló médiában. A nagy hírportálokhoz való hasonulás helyett ezért a zsűri inkább a honlapok ötletességét, bátorságát értékelte, így oktatás és ifjúságtematikus kategóriában a Sulihalo.hu-t választotta első helyezettnek. A portál létrehozóját, szerkesztőjét, Nagy Gábort a díjhoz vezető útról és arról kérdeztük, ma, az ezernyi portál világában hogyan lehet figyelmet felkelteni és megőrizni? (MM)

Mentor - 2011/3. szám – 13. oldal
Toplistás szakképzések és emberi értékek
együtt is megférnek – vallja Kazarján Erzsébet, a Schola Europa igazgatója
  
Februárban új épületbe – Budapest egyik központi, könnyen megközelíthető helyére – költözött a Schola Europa Akadémia, mely néhány percre található a Keleti pályaudvartól. Az iskola régi helyét kinőve, a terjeszkedésre, fejlesztésre jóval nagyobb és alkalmasabb Murányi utca 10. szám alatti iskolaépületben talált új otthonra. A közelmúltban már a diákok is birtokba vehették a nagyon szépen felújított, korszerűsített iskolát, amely a magyar és a nemzetközi kommunikáció, a média, a jog, és adminisztratív menedzsment magyar és európai egyetemi, illetve főiskolai képzéseihez akkreditált iskolarendszerű felsőfokú szakképzéseket (FSZ) folytat, több felsőoktatási intézménnyel, elsősorban a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel együttműködésben. Az új hely új lehetőségeket, köztük új képzéseket kínál a diákoknak. Kazarján Erzsébet igazgatót arra kértük, mutassa be a megújult iskolát, a fejlesztésekkel a középpontban. (Gyamati-Szabó Éva)

Mentor - 2011/3. szám – 14. oldal

Szülősegítő mentálhigiénés tréning
a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány támogatásával Szegeden
  
A mindennapokban számos olyan gonddal küszködnek a sajátos nevelési igényű gyerekeket, (és felnőtteket) nevelő szülők, amelyeket sokszor nem, vagy nem megfelelően tudnak kezelni, miközben sokszor a lehetetlen is megkísértve mindent megtesznek gyermekükért. Emiatt gyakran önmaguk testi-lelki jóllétére, karbantartására már nem marad sem fizikai, sem lelki energiájuk. Ez mentális problémák tömegét hozza elő, ami visszahat a családra is – nem ritkán újabb problémákat okozva. Kiutat ebből csak komplex szakmai segítséggel, lelki erősítéssel képesek találni. Ezt ismerte fel a Déli Horizont Szülők, Gyermekek, Fiatalok a Holnapért Közhasznú Egyesület, amely 2010. október 1. és 2011. március 31. közötti időszakban Mentálhigiénés szülősegítő tréningen igyekezett oldani a lelki traumákat és felvértezni a szülőket a különböző helyzetek, problémák kezelésére, benne önmaguk fejlesztésére. A speciális felkészítést a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány pályázati forrása támogatta. (Urbán Éva Izabella)

Mentor - 2011/3. szám – 17. oldal
Sajátkiadás – saját digitális védelemmel
Az elektronikus oktatási anyagok védelmében
  
Az elektronikus tananyagfejlesztést támogató TÁMOP-os pályázatok nagy lendületet adtak a felsőoktatási intézményeknek az elektronikus jegyzetek, oktatási anyagok fejlesztéséhez. Az elektronikus tananyagfejlesztés azonban nem állhat meg egy-két tucat támogatási forrásból kifejlesztett jegyzetnél, a felsőoktatási intézményeknek elemi érdeke, hogy az oktatói által írt naprakész elektronikus jegyzetek folyamatosan a hallgatói rendelkezésre álljanak. Ehhez azonban arra van szükség, hogy az elektronikus jegyzetekből befolyt bevétel visszaforgatható legyen e tevékenységbe. Egy elektronikus jegyzet hozzávetőleg egy tizedébe kerül egy hagyományos papíralapú jegyzetnek. Az elektronikus tankönyvek értékesítésének azonban szükséges feltétele, hogy „feltörhetetlenek” legyenek. (Kovács Kálmán)

Mentor - 2011/3. szám – 18. oldal

Ingyenes e-könyvek és látványos videók
az Internet Explorer9 közreműködésével
  
Március közepén jelent meg Magyarországon a Microsoft legújabb böngészője, az Internet Explorer 9 (IE9), de máris három olyan ráépülő megoldás született, amelynek révén a felhasználók egyszerűbben és szabadabban használhatják az internetet. Az együttműködés keretében az ország egyik legnagyobb könyváruházláncát üzemeltető Alexandra ingyenes e-könyvekkel, a gyerekek körében igen népszerű, mesefilmes videókat tartalmazó mese.tv látványos videókkal, a Sanoma Budapest portáljai pedig megújult kezelőfelülettel járnak a felhasználók kedvében.(Microsoft)

Mentor - 2011/3. szám – 19. oldal
Innovatív tanárokat díjazott Moszkvában a Microsoft
  
A Microsoft Partners in Learning – Társ a tanulásban elnevezésű programjának 8. alkalommal megrendezett európai fóruma idén Moszkvában kapott helyet. A március végi találkozón több mint 40 ország 300 tanára vett részt. A záróeseményen azok a pedagógusok vehettek át elismerést, akik mindennapi munkájukban kreatív és hatékony módszerrel használták fel a különböző IT technológiákat. (Microsoft)

Mentor - 2011/3. szám – 20. oldal

Természet, vadság és ösztön
A legendás beat-nemzedékről
  
A beat-mozgalom társadalmi, szociológiai jelenségként bontakozott ki Amerikában, roppant ellentmondásos politikai, társadalmi és gazdasági viszonyok között. A korszakot körülvevő történelmi közeg a második világháború utáni hidegháború és az azzal járó kétpólusú világrend kialakulása volt. Ebben az időben az USA és a Szovjetunió igyekezett a háború után az általa felszabadított, illetve különböző politikai és gazdasági befolyással részleges függésbe vont országok körét bővíteni. Alapelvük: a független országokat meg kell szerezni, máskülönben az a veszély fenyeget, hogy a másik fél szerzi meg őket. A kétpólusú világrend új ideológiákat hozott létre, amelyeket a nagyhatalmak terjesztettek világszerte. Ezen nézeteknek azonban meghatározó elemük volt az ellenségkép kialakítása. Ráadásul a gyarmatosítás új formáinak megjelenése, valamint a tömegek becsapása a demokrácia jelszavai alatt növelte a belső feszültséget és elégedetlenséget. (Duró Szabina írása)

Mentor - 2011/3. szám – 22. oldal
A magyar vers olyan, mint egy hangos prédikáció
Beszélgetés Makkai Ádám Kossuth-díjas költővel
  
2011. március 14-én Kossuth-díjat kapott Makkai Ádám költő, író, műfordító, nyelvész, a chicagoi University of Illinois nyugalmazott professzora. Az indoklás szerint a magyar költészetet világszerte népszerűsítő műfordítói munkásságáért, rendkívüli formakultúrájú és páratlan nyelvi leleménnyel megírt költeményeiért, életpályája elismeréseként részesült a kitüntetésben. (Kiss Gábor írása)

Mentor - 2011/3. szám – 26. oldal

A színjátszás öröme
Tanár színjátszók diákközönség előtt mutatkoztak be
  
Márciusban az idei pécsi Francia Nyelvű Diákszínjátszó Fesztiválon egy kilencfős, az ország különböző középiskoláiban francia nyelvet tanító tanárokból álló csoport is bemutatkozott a diákközönség előtt. E furcsa, egyáltalán nem szokványos megmérettetést önként vállalták a tanárok, ezzel együtt azt is, hogy lejártak Pécsre a próbákra. A darab rendezője Jean Lataillade, a franciaországi ANRAT (Association Nationale de Recherche et d’Action Théatrale) tagja, a pécsi fesztivál egyik törzsvendége. (Vatai Éva írása)

Mentor - 2011/3. szám – 30. oldal
Életmű-adomány a diákoknak
Tolnai Gyuláné munkái az ELTE Eötvös Collégiumában
  
A közelmúltban nem mindennapi esemény színhelye volt az ELTE Eötvös Collegiuma: az ország egyik neves tanítónője egész életművét a collegiumra, illetve annak diákságára hagyományozta, amelyet kis házi ünnepség keretében adott át az intézménynek. Tolnai Gyuláné boldvai tanítónő a heurisztikus tanítási módszer megalapozója betöltve 78. életévét, rádöbbent, gondoskodnia kell tanítási módszereinek fennmaradásáról és úgy döntött, azt még életében a leendő pedagógusoknak adományozza – ezért esett a választása az ELTE Eötvös Collegiumára. Horváth László igazgató köszöntőjében arra hívta fel a figyelmet, hogy mindaz a kezdeményezés, amelyet a kreatív elme az utódok érdekében megteremtett, nemcsak új folytatást, hanem gondozást is kíván, amelyhez a collegium alkotóműhely lehet. Csak a múlt értékeinek megőrzésével lehet új értéket teremteni – hangsúlyozta. (Gyarmati-Szabó Éva)

Mentor - 2011/3. szám – 32. oldal

Hitelesnek lenni és hitet adni
– személy szerint
  
„Az idő körbejár” – vonja le Ursula hosszú életének egyik tanulságát Márquez Száz év magány című regényében. S csakugyan, mintha napjaink pedagógiai varázsszavaiban is ősi bölcsességek visszhangoznának. Amikor az egykori összevont osztályok tanítója csoportmunkában tanította meg és kérte számon a tananyagot, vagy amikor felsőbb osztályos gyerekeket osztott be a kisebbek mellé gyakorló feladatok ellenőrzésére, amíg ő a lemaradókkal foglalkozott – közben azért mindenkit szemmel tartva –, akkor voltaképpen kooperatív technikákra építette az órát. Ugyanezt mondhatjuk a tanulópárokról, a projekt-jellegű gyűjtőmunkákról is. Hiszen a „kooperatív technikák” kifejezésben szintén ősi pedagógiai igény van jelen: megszerezni és megtartani a gyerekek tanulási kedvét, érdeklődését, együttműködését, érezni és éreztetni, hogy a tanítás, az óra sikere a gyerekek és a pedagógus közös ügye. Aki próbálta, tudja, hogy a „technika” alkalmazása még nem garantál együttműködést. (Ballér Piroska írása)

Mentor - 2011/3. szám – 34. oldal
Hétköznapi csodák a Széchenyiből
Lehetetlen helyzet nincs – mondja Sándor Zoltán igazgató
  
Lehetetlen helyzet nincs, csak tehetetlen ember van – tartja a mondás, ami akár a kőbányai Széchenyi István Általános Iskola mottója is lehetne. Sándor Zoltán igazgató és az általa vezetett tantestület mindennap bizonyítja, hogy a körülmények ellenére igenis képesek az itt tanulóknak mindazt a példát és lehetőséget megadni, amit az esetek jó részében csak a kivételes helyzetben lévők élvezhetnek. (Kende Tünde Anna írása)

Mentor - 2011/3. szám – 36. oldal

Kulcs a boldogsághoz? – 6.
Nemi képességeink fejlesztése
  
A címben jelölt képességek nem állnak ugyan a közérdeklődés előterében, pedig nagyon is fontosak az egyén egészséges fejlődése szempontjából. Ugyanis nem örökléssel kapott képességekről van szó – bár sokan még ma is ezt hiszik –, hanem tanulással megszerzett és alakítható (jól vagy rosszul működő) viselkedésmódokról. Tanulni persze sokféleképpen lehet; sokszor úgy tanulunk, hogy észre sem vesszük, csak véletlenszerűen ránk ragadnak a látott viselkedések mintái. Csakhogy nem mindegy, mi ragad ránk, különösen, ami a szexuális viselkedést illeti! Már volt szó rovatunkban arról, hogy milyen nagy különbség, sőt ellentét van a szabad és a szabados viselkedés között. Az utóbbinak tipikus példái a pornográf filmekből „tanult” viselkedések, amelyek hosszabb távon torzulásokhoz és betegségekhez vezetnek. Azt is érintettük, hogy az egészséghez való jog a szexuális egészségre is vonatkozik, s e jogok biztosítása a szülőknek, az iskolának és a társadalom irányítóinak is alapvető kötelessége. Nagyon is indokolt tehát a kérdés: mennyiben biztosítják ezeket a jogokat az érintettek? (Dr. Szilágyi Vilmos sorozata)

Mentor - 2011/3. szám – 38. oldal
Játék a tanulás „OKOS DOBOZZAL”
Tanórákon is használható a digitális oktatási segédanyag
  
Tanórákon is használható oktatási segédanyagot fejlesztett ki az európai digitális Oscar-díjat elnyert fejlesztőcsapat, az Egyszervolt.hu. Az OKOS DOBOZ elnevezésű digitális oktatási segédanyag bemutatóján, a budapesti Németvölgyi úti Általános Iskolában részt vett dr. Gloviczki Zoltán, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatásért felelős helyettes államtitkára. A játékos feladatok hat tantárgyban – matematika, olvasás-szövegértés, nyelvtan, vizuális kultúra, ének-zene, környezetismeret – nyújtanak segítséget a kisiskolásoknak. A digitális segédanyag teljes egészében illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, így nemcsak a gyakorlásnál nyújt segítséget, hanem a tanórai munkába is teljes egészében beilleszthető. (www.egyszervolt.hu – Nyulász Péter)

Mentor - 2011/3. szám – 42. oldal

A salaktalanító, súlycsökkentő
és egészségőrző böjtkúra
  
A tavasz a természet megújulásának ideje – és saját megújulásunké is. Mai modern világunkban eljutottunk a fejlődésnek arra a fokára, amelyben már vissza merünk nyúlni ősrégi, bevált természetes gyógymódokhoz, köztük szervezetünk méregtelenítésének az egész világon ismert gyakorlatához, a böjtöléshez. Valamilyen szinten és formában ez minden vallásban is megtalálható – szerencsére az utóbbi évtizedekben hitre, világnézetre, kulturális különbségekre tekintet nélkül, egyre jobban terjed az egészségmegőrzésnek ez a formája. Valószínűleg azért, mert egyre többen ismerik fel: erre a mai embernek környezetszennyezett világunkban sokkal nagyobb szüksége van, mint bármelyik elődjének is valaha. A megfelelően végzett böjt a méregtelenítés és a súlycsökkentés leghatékonyabb eszköze, amelyhez ha új étkezési kultúra is társul, az egészségőrzésben is verhetetlen lehet egy életen át. Sokféle böjt létezik, de csak kevés olyan akad, amelynek kidolgozott működési rendje jól követhető a laikus számára is – ezek közül talán a Buchinger-féle léböjtkúra az egyik leghatékonyabb. (Gyarmati-Szabó Éva írása)

Mentor - 2011/3. szám – 44. oldal
Hazugság
  
Egy német kutató szerint az ember egy átlagos napon legalább tizenötször hazudik. Fölháborodtam ezen. Mi az, hogy az ember hazudik? Hogy mer engem egy kalap alá venni a hazudókkal? Csak úgy besorol közéjük? (Horváth Tibor írása)

Mentor - 2011/3. szám – 47. oldal

Kiborult mamák, felvillanyozott lányok –
avagy mit tesz, amikor a szükség törvényt bont
  
Eltűnődtem azon, hogy a legújabb praktikus „eszköz”, ami a táskámban lapul, vajon ciki, nem ciki, zseniális találmány vagy polgárpukkasztó darab-e. Egy biztos, leírhatatlanul praktikus. De ne szaladjunk előre. Hogy is kezdődött a rózsaszínű „napszemüveg-tok” története? Nagylányom ötéves, a kicsi lányom három, most szokott le a pelusról. Jómagam azok közé az édesanyák közé tartozom, akik nem indulnak el kézfertőtlenítő higikendő nélkül sehova, és talán már mániákusan figyelek arra, hogy ha leesik a cumi, vagy megfogja a cipő talpát a gyerek, vagy ne adj Isten egy közvécé kilincséhez ér a kezünk, törlök, fertőtlenítek fáradhatatlanul. (Marton Éva írása)

Mentor - 2011/3. szám – 48. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu