Mentor Magazin - 1118 Budapest, Ménesi út 11-13. - Telefon/fax: 269-2730 - Telefon: 301-0077      Belépés - Regisztráció - 2017. november 22., szerda
FŐOLDAL RÓLUNK HÍREK PROGRAMAJÁNLÓ A MAGAZIN ARCHÍVUM MÉDIAAJÁNLAT PARTNEREINK
A MAGAZIN 
Ugrás a legutóbbi kommentekhez!
Keresés ebben a rovatban
A lap számai
A lap rovatai
A lap szerzői

A megnyitott lapszám: Mentor - 2011/3. szĂĄm
Mentor, 2011/3. szĂĄm 
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
KULTURÁLIS AJÁNLÓ
  
Lakatos Erika: Roma ikonok
New York-Budapest, 1966-2011
Mai Manó Håz, Andre Kertész terem
2011. március 25 – május 8.

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 6. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
KÖNYVAJÁNLÓ
Szolnok könyve
  
MĂĄrcius vĂ©gĂ©n egyedĂŒlĂĄllĂł kezdemĂ©nyezĂ©s, egy kĂŒlönleges kiadvĂĄny sajtĂłtĂĄjĂ©koztatĂłjĂĄra invitĂĄlta az ĂșjsĂĄgĂ­rĂłkat Szolnok önkormĂĄnyzata. A megyei jogĂș vĂĄros ösztönzĂ©sĂ©re 2010-ben kiadtĂĄk a Szolnok könyve cĂ­mĂ» helytörtĂ©neti kiadvĂĄnyt, amelyhez kapcsolĂłdĂłan most jelent meg a (digitĂĄlis) kĂ©zikönyv. A kötet elsĂ”sorban ĂĄltalĂĄnos Ă©s közĂ©piskolĂĄs diĂĄkok szĂĄmĂĄra kĂ©szĂŒlt, mĂ­g a kĂ©zikönyvet ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄsok forgathatjĂĄk haszonnal. (KĂ©sĂ”bb közĂ©piskolĂĄk szĂĄmĂĄra is tervezik kĂ©zikönyv összeĂĄllĂ­tĂĄsĂĄt a szerkesztĂ”k.) Szolnok könyve hiĂĄnypĂłtlĂł kiadvĂĄny, mivel mindeddig nem szĂŒletett olyan összegzĂ©s, mely a diĂĄkok szĂĄmĂĄra olvasmĂĄnyosan, közĂ©rthetĂ”en Ă©s gazdagon illusztrĂĄlva mutatta volna be a vĂĄros törtĂ©netĂ©t a rĂ©gmĂșlttĂłl napjainkig, a kulturĂĄlis Ă©letet Ă©s a telepĂŒlĂ©s jeles szemĂ©lyisĂ©geit.

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 10. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A tanĂĄri hatĂ©konysĂĄg rĂ©gi-Ășj Ăștjai
  
Lehet-e elĂ”re gyĂĄrtott recepteket adni a tanĂĄrok kezĂ©be, hogy hatĂ©kony Ă©s eredmĂ©nyes tanĂĄrok lehessenek? A kĂ©rdĂ©s megvĂĄlaszolĂĄsĂĄhoz tudnunk kell, hogy vannak-e mindenkire vonatkozĂł, a viselkedĂ©sĂŒket, viszonyulĂĄsukat meghatĂĄrozĂł, ĂĄltalĂĄnos Ă©rvĂ©nyĂ» szabĂĄlyok, vagy pedig “minden ember fensĂ©g”, vagyis egyedi eset. Ennek tisztĂĄzĂĄsa nĂ©lkĂŒlözhetetlen, hiszen a tanĂ­tĂĄs alapvetĂ”en az emberi kapcsolatok (tanĂĄr-diĂĄk) mibenlĂ©tĂ©n alapszik. Ha a tanĂĄr el tudja fogadtatni magĂĄt, ha Ă©rti a gyerekeket, akkor nincs köztĂŒk kommunikĂĄciĂłs Ă©s Ă©rzelmi gĂĄt, ami mĂĄr önmagĂĄban is a siker remĂ©nyĂ©vel kecsegtet. Ezt felismerve dolgozta ki mĂłdszerĂ©t a ’70-es Ă©vekben dr. Thomas Gordon a tanĂĄri hatĂ©konysĂĄg (T.E.T.) fejlesztĂ©sĂ©re. (Federmayer Katalin)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 11. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
TovĂĄbbfejlesztett ismeretek
  
Az EurĂłpai UniĂł egyik legvitatottabb, ugyanakkor leginkĂĄbb elĂ”remutatĂł oktatĂĄspolitikai kezdemĂ©nyezĂ©se egy, az egĂ©sz Ă©leten ĂĄt tartĂł tanulĂĄst tĂĄmogatĂł oktatĂĄsi Ă©s kĂ©pesĂ­tĂ©si keretrendszer lĂ©trehozĂĄsa. ManapsĂĄg ugyanis semmilyen munkaterĂŒleten nem engedheti meg magĂĄnak az ember, hogy tudĂĄsa elavuljon, Ă­gy egyre többen vesznek rĂ©szt olyan kĂ©pzĂ©si programokban, amelyek tovĂĄbbfejlesztik, ĂĄtalakĂ­tjĂĄk addigi ismereteiket, fejlesztik munkahelyĂŒkön hasznosĂ­thatĂł kĂ©szsĂ©geiket. Az Ă­gy megszerzett szakmai kĂ©pesĂ­tĂ©seknek, bizonyĂ­tvĂĄnyoknak, okleveleknek Ă©s diplomĂĄknak a mai vilĂĄgban azonban az orszĂĄghatĂĄrokon tĂșl is felhasznĂĄlhatĂłknak, egymĂĄsnak megfeleltethetĂ”nek, a munkĂĄltatĂłk szĂĄmĂĄra Ă©rtelmezhetĂ”knek kell lenniĂŒk, hogy valĂłban segĂ­tsĂ©k a munkakeresĂ©st, elhelyezkedĂ©st.
Az EU az EurĂłpai kĂ©pesĂ­tĂ©si Ă©s keretrendszer bevezetĂ©sĂ©vel szeretnĂ© biztosĂ­tani ezt az orszĂĄgok kĂ©pzĂ©si-Ă©s munkaerĂ”piacai közötti ĂĄtjĂĄrhatĂłsĂĄgot, Ă­gy arra ösztönzi a tagorszĂĄgok kormĂĄnyait, köztĂŒk MagyarorszĂĄgĂ©t is, hogy megalkossĂĄk sajĂĄt, az eurĂłpaiba beilleszthetĂ” kĂ©pesĂ­tĂ©si keretrendszerĂŒket. ErrĂ”l szĂłl az OFI Ășjonnan megjelent „Az orszĂĄgos kĂ©pesĂ­tĂ©si keretrendszer kialakĂ­tĂĄsa MagyarorszĂĄgon” cĂ­mĂ» kötete. (Tamus TĂŒnde)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 11. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A hozott tudås elismerése
  
A tanulĂĄs fogalma ma mĂĄr egyre kevĂ©sbĂ© kapcsolĂłdik kizĂĄrĂłlagosan az iskolĂĄzĂĄshoz, sĂ”t egyre kevĂ©sbĂ© szĂ»kĂŒl le egy adott Ă©letkorra. A szervezett kĂ©pzĂ©sen kĂ­vĂŒl szĂĄmos tevĂ©kenysĂ©g, pĂ©ldĂĄul a munkavĂ©gzĂ©s teremthet olyan Ășj tudĂĄst vagy kompetenciĂĄt, amelyet Ă©rdemes felmĂ©rni, dokumentĂĄlni, Ă©rtĂ©keltetni Ă©s vĂ©gsĂ” soron elismertetni (=validĂĄlni) tovĂĄbbkĂ©pzĂ©s sorĂĄn. Ennek tudatos kezelĂ©se a korĂĄbbiaktĂłl eltĂ©rĂ” megközelĂ­tĂ©st tesz szĂŒksĂ©gessĂ© mind a kĂ©pzĂ”k, mind az iskolarendszerbĂ”l mĂĄr kikerĂŒlt, de a tovĂĄbbtanulĂĄst mĂ©gis vĂĄllalĂłk rĂ©szĂ©rĂ”l.
A könyv fĂ”cĂ­mekĂ©nt szereplĂ” validĂĄciĂł kifejezĂ©s egy eljĂĄrĂĄs megnevezĂ©se, ami szorosan kapcsolĂłdik a tanulĂĄs ĂșjszerĂ» megközelĂ­tĂ©sĂ©hez. Ugyanis több eurĂłpai orszĂĄgban mĂ»ködik olyan rendszer, amely lehetĂ”vĂ© teszi a mĂĄr megszerzett tudĂĄs beszĂĄmĂ­tĂĄsĂĄt a felvĂ©telin vagy a kĂ©pzĂ©si program egyes elemeinek teljesĂ­tĂ©sĂ©be. (Tamus TĂŒnde)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 11. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Európai Tehetségnap és konferencia Budapesten
  
HĂșsz orszĂĄg kĂ©pviseletĂ©ben több mint 300 rĂ©sztvevĂ”vel a magyar EU-elnöksĂ©gi program keretĂ©ben kerĂŒl sor ĂĄprilis 7-9. között a TehetsĂ©ggondozĂĄs EU Magyar ElnöksĂ©gi KonferenciĂĄra, Ă©s az ElsĂ” EurĂłpai TehetsĂ©gnapra a Budai VĂĄrban. A Nemzeti ErĂ”forrĂĄs MinisztĂ©rium, a Magyar GĂ©niusz IntegrĂĄlt TehetsĂ©gsegĂ­tĂ” Program Ă©s a Nemzeti TehetsĂ©g Program ezzel a közös rendezvĂ©nysorozattal szeretnĂ©k felhĂ­vni a figyelmet a fiatal tehetsĂ©gek segĂ­tĂ©sĂ©nek fontossĂĄgĂĄra, mivel fejlesztĂ©sĂŒk Ă©s tĂĄmogatĂĄsuk egyszerre növeli a tĂĄrsadalmi összetartĂĄst Ă©s a gazdasĂĄg versenykĂ©pessĂ©gĂ©t.

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 12. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
EgyszemĂ©lyes karrier –KözössĂ©gi kamatozĂĄssal
MESE: oktatĂĄs Ă©s ifjĂșsĂĄgtematikus kategĂłriĂĄban elsĂ” a sulihalo.hu
  
A Magyar Egyetemi Ă©s FĂ”iskolai SajtĂłegyesĂŒlet (MESE) idĂ©n harmadszor osztotta ki Az Év Campus Honlapja kĂŒlönleges elismerĂ©st a Szent IstvĂĄn Egyetemen mĂĄrcius 31-Ă©n Ă©s ĂĄprilis 1-jĂ©n megrendezett FelsĂ”oktatĂĄsi MĂ©dia Konferencia elsĂ” napjĂĄn, a Magyar SajtĂł Napja alkalmĂĄbĂłl. CsĂ©ve GĂĄbor zsĂ»ritag, a HVG mĂ»vĂ©szeti vezetĂ”je szerint az idĂ©n nevezett honlapok komolyabbak, mint a korĂĄbbi Ă©vekben, ami nem feltĂ©tlenĂŒl jĂł irĂĄny a fiataloktĂłl fiataloknak szĂłlĂł mĂ©diĂĄban. A nagy hĂ­rportĂĄlokhoz valĂł hasonulĂĄs helyett ezĂ©rt a zsĂ»ri inkĂĄbb a honlapok ötletessĂ©gĂ©t, bĂĄtorsĂĄgĂĄt Ă©rtĂ©kelte, Ă­gy oktatĂĄs Ă©s ifjĂșsĂĄgtematikus kategĂłriĂĄban a Sulihalo.hu-t vĂĄlasztotta elsĂ” helyezettnek. A portĂĄl lĂ©trehozĂłjĂĄt, szerkesztĂ”jĂ©t, Nagy GĂĄbort a dĂ­jhoz vezetĂ” ĂștrĂłl Ă©s arrĂłl kĂ©rdeztĂŒk, ma, az ezernyi portĂĄl vilĂĄgĂĄban hogyan lehet figyelmet felkelteni Ă©s megĂ”rizni? (MM)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 13. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Toplistås szakképzések és emberi értékek
egyĂŒtt is megfĂ©rnek – vallja KazarjĂĄn ErzsĂ©bet, a Schola Europa igazgatĂłja
  
FebruĂĄrban Ășj Ă©pĂŒletbe – Budapest egyik központi, könnyen megközelĂ­thetĂ” helyĂ©re – költözött a Schola Europa AkadĂ©mia, mely nĂ©hĂĄny percre talĂĄlhatĂł a Keleti pĂĄlyaudvartĂłl. Az iskola rĂ©gi helyĂ©t kinĂ”ve, a terjeszkedĂ©sre, fejlesztĂ©sre jĂłval nagyobb Ă©s alkalmasabb MurĂĄnyi utca 10. szĂĄm alatti iskolaĂ©pĂŒletben talĂĄlt Ășj otthonra. A közelmĂșltban mĂĄr a diĂĄkok is birtokba vehettĂ©k a nagyon szĂ©pen felĂșjĂ­tott, korszerĂ»sĂ­tett iskolĂĄt, amely a magyar Ă©s a nemzetközi kommunikĂĄciĂł, a mĂ©dia, a jog, Ă©s adminisztratĂ­v menedzsment magyar Ă©s eurĂłpai egyetemi, illetve fĂ”iskolai kĂ©pzĂ©seihez akkreditĂĄlt iskolarendszerĂ» felsĂ”fokĂș szakkĂ©pzĂ©seket (FSZ) folytat, több felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nnyel, elsĂ”sorban a PĂĄzmĂĄny PĂ©ter Katolikus Egyetemmel egyĂŒttmĂ»ködĂ©sben. Az Ășj hely Ășj lehetĂ”sĂ©geket, köztĂŒk Ășj kĂ©pzĂ©seket kĂ­nĂĄl a diĂĄkoknak. KazarjĂĄn ErzsĂ©bet igazgatĂłt arra kĂ©rtĂŒk, mutassa be a megĂșjult iskolĂĄt, a fejlesztĂ©sekkel a közĂ©ppontban. (Gyamati-SzabĂł Éva)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 14. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
SzĂŒlĂ”segĂ­tĂ” mentĂĄlhigiĂ©nĂ©s trĂ©ning
a Fogyatékos Személyek EsélyegyenlÔségéért Közalapítvåny tåmogatåsåval Szegeden
  
A mindennapokban szĂĄmos olyan gonddal kĂŒszködnek a sajĂĄtos nevelĂ©si igĂ©nyĂ» gyerekeket, (Ă©s felnĂ”tteket) nevelĂ” szĂŒlĂ”k, amelyeket sokszor nem, vagy nem megfelelĂ”en tudnak kezelni, miközben sokszor a lehetetlen is megkĂ­sĂ©rtve mindent megtesznek gyermekĂŒkĂ©rt. Emiatt gyakran önmaguk testi-lelki jĂłllĂ©tĂ©re, karbantartĂĄsĂĄra mĂĄr nem marad sem fizikai, sem lelki energiĂĄjuk. Ez mentĂĄlis problĂ©mĂĄk tömegĂ©t hozza elĂ”, ami visszahat a csalĂĄdra is – nem ritkĂĄn Ășjabb problĂ©mĂĄkat okozva. Kiutat ebbĂ”l csak komplex szakmai segĂ­tsĂ©ggel, lelki erĂ”sĂ­tĂ©ssel kĂ©pesek talĂĄlni. Ezt ismerte fel a DĂ©li Horizont SzĂŒlĂ”k, Gyermekek, Fiatalok a HolnapĂ©rt KözhasznĂș EgyesĂŒlet, amely 2010. oktĂłber 1. Ă©s 2011. mĂĄrcius 31. közötti idĂ”szakban MentĂĄlhigiĂ©nĂ©s szĂŒlĂ”segĂ­tĂ” trĂ©ningen igyekezett oldani a lelki traumĂĄkat Ă©s felvĂ©rtezni a szĂŒlĂ”ket a kĂŒlönbözĂ” helyzetek, problĂ©mĂĄk kezelĂ©sĂ©re, benne önmaguk fejlesztĂ©sĂ©re. A speciĂĄlis felkĂ©szĂ­tĂ©st a FogyatĂ©kos SzemĂ©lyek EsĂ©lyegyenlĂ”sĂ©gĂ©Ă©rt KözalapĂ­tvĂĄny pĂĄlyĂĄzati forrĂĄsa tĂĄmogatta. (UrbĂĄn Éva Izabella)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 17. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
SajĂĄtkiadĂĄs – sajĂĄt digitĂĄlis vĂ©delemmel
Az elektronikus oktatåsi anyagok védelmében
  
Az elektronikus tananyagfejlesztĂ©st tĂĄmogatĂł TÁMOP-os pĂĄlyĂĄzatok nagy lendĂŒletet adtak a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyeknek az elektronikus jegyzetek, oktatĂĄsi anyagok fejlesztĂ©sĂ©hez. Az elektronikus tananyagfejlesztĂ©s azonban nem ĂĄllhat meg egy-kĂ©t tucat tĂĄmogatĂĄsi forrĂĄsbĂłl kifejlesztett jegyzetnĂ©l, a felsĂ”oktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyeknek elemi Ă©rdeke, hogy az oktatĂłi ĂĄltal Ă­rt naprakĂ©sz elektronikus jegyzetek folyamatosan a hallgatĂłi rendelkezĂ©sre ĂĄlljanak. Ehhez azonban arra van szĂŒksĂ©g, hogy az elektronikus jegyzetekbĂ”l befolyt bevĂ©tel visszaforgathatĂł legyen e tevĂ©kenysĂ©gbe. Egy elektronikus jegyzet hozzĂĄvetĂ”leg egy tizedĂ©be kerĂŒl egy hagyomĂĄnyos papĂ­ralapĂș jegyzetnek. Az elektronikus tankönyvek Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©sĂ©nek azonban szĂŒksĂ©ges feltĂ©tele, hogy „feltörhetetlenek” legyenek. (KovĂĄcs KĂĄlmĂĄn)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 18. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Ingyenes e-könyvek és låtvånyos videók
az Internet Explorer9 közremûködésével
  
MĂĄrcius közepĂ©n jelent meg MagyarorszĂĄgon a Microsoft legĂșjabb böngĂ©szĂ”je, az Internet Explorer 9 (IE9), de mĂĄris hĂĄrom olyan rĂĄĂ©pĂŒlĂ” megoldĂĄs szĂŒletett, amelynek rĂ©vĂ©n a felhasznĂĄlĂłk egyszerĂ»bben Ă©s szabadabban hasznĂĄlhatjĂĄk az internetet. Az egyĂŒttmĂ»ködĂ©s keretĂ©ben az orszĂĄg egyik legnagyobb könyvĂĄruhĂĄzlĂĄncĂĄt ĂŒzemeltetĂ” Alexandra ingyenes e-könyvekkel, a gyerekek körĂ©ben igen nĂ©pszerĂ», mesefilmes videĂłkat tartalmazĂł mese.tv lĂĄtvĂĄnyos videĂłkkal, a Sanoma Budapest portĂĄljai pedig megĂșjult kezelĂ”felĂŒlettel jĂĄrnak a felhasznĂĄlĂłk kedvĂ©ben.(Microsoft)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 19. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
InnovatĂ­v tanĂĄrokat dĂ­jazott MoszkvĂĄban a Microsoft
  
A Microsoft Partners in Learning – TĂĄrs a tanulĂĄsban elnevezĂ©sĂ» programjĂĄnak 8. alkalommal megrendezett eurĂłpai fĂłruma idĂ©n MoszkvĂĄban kapott helyet. A mĂĄrcius vĂ©gi talĂĄlkozĂłn több mint 40 orszĂĄg 300 tanĂĄra vett rĂ©szt. A zĂĄrĂłesemĂ©nyen azok a pedagĂłgusok vehettek ĂĄt elismerĂ©st, akik mindennapi munkĂĄjukban kreatĂ­v Ă©s hatĂ©kony mĂłdszerrel hasznĂĄltĂĄk fel a kĂŒlönbözĂ” IT technolĂłgiĂĄkat. (Microsoft)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 20. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Természet, vadsåg és ösztön
A legendås beat-nemzedékrÔl
  
A beat-mozgalom tĂĄrsadalmi, szociolĂłgiai jelensĂ©gkĂ©nt bontakozott ki AmerikĂĄban, roppant ellentmondĂĄsos politikai, tĂĄrsadalmi Ă©s gazdasĂĄgi viszonyok között. A korszakot körĂŒlvevĂ” törtĂ©nelmi közeg a mĂĄsodik vilĂĄghĂĄborĂș utĂĄni hideghĂĄborĂș Ă©s az azzal jĂĄrĂł kĂ©tpĂłlusĂș vilĂĄgrend kialakulĂĄsa volt. Ebben az idĂ”ben az USA Ă©s a SzovjetuniĂł igyekezett a hĂĄborĂș utĂĄn az ĂĄltala felszabadĂ­tott, illetve kĂŒlönbözĂ” politikai Ă©s gazdasĂĄgi befolyĂĄssal rĂ©szleges fĂŒggĂ©sbe vont orszĂĄgok körĂ©t bĂ”vĂ­teni. AlapelvĂŒk: a fĂŒggetlen orszĂĄgokat meg kell szerezni, mĂĄskĂŒlönben az a veszĂ©ly fenyeget, hogy a mĂĄsik fĂ©l szerzi meg Ă”ket. A kĂ©tpĂłlusĂș vilĂĄgrend Ășj ideolĂłgiĂĄkat hozott lĂ©tre, amelyeket a nagyhatalmak terjesztettek vilĂĄgszerte. Ezen nĂ©zeteknek azonban meghatĂĄrozĂł elemĂŒk volt az ellensĂ©gkĂ©p kialakĂ­tĂĄsa. RĂĄadĂĄsul a gyarmatosĂ­tĂĄs Ășj formĂĄinak megjelenĂ©se, valamint a tömegek becsapĂĄsa a demokrĂĄcia jelszavai alatt növelte a belsĂ” feszĂŒltsĂ©get Ă©s elĂ©gedetlensĂ©get. (DurĂł Szabina Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 22. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A magyar vers olyan, mint egy hangos prédikåció
Beszélgetés Makkai Ádåm Kossuth-díjas költÔvel
  
2011. mĂĄrcius 14-Ă©n Kossuth-dĂ­jat kapott Makkai ÁdĂĄm költĂ”, Ă­rĂł, mĂ»fordĂ­tĂł, nyelvĂ©sz, a chicagoi University of Illinois nyugalmazott professzora. Az indoklĂĄs szerint a magyar költĂ©szetet vilĂĄgszerte nĂ©pszerĂ»sĂ­tĂ” mĂ»fordĂ­tĂłi munkĂĄssĂĄgĂĄĂ©rt, rendkĂ­vĂŒli formakultĂșrĂĄjĂș Ă©s pĂĄratlan nyelvi lelemĂ©nnyel megĂ­rt költemĂ©nyeiĂ©rt, Ă©letpĂĄlyĂĄja elismerĂ©sekĂ©nt rĂ©szesĂŒlt a kitĂŒntetĂ©sben. (Kiss GĂĄbor Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 26. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A színjåtszås öröme
Tanår színjåtszók diåkközönség elÔtt mutatkoztak be
  
MĂĄrciusban az idei pĂ©csi Francia NyelvĂ» DiĂĄkszĂ­njĂĄtszĂł FesztivĂĄlon egy kilencfĂ”s, az orszĂĄg kĂŒlönbözĂ” közĂ©piskolĂĄiban francia nyelvet tanĂ­tĂł tanĂĄrokbĂłl ĂĄllĂł csoport is bemutatkozott a diĂĄkközönsĂ©g elĂ”tt. E furcsa, egyĂĄltalĂĄn nem szokvĂĄnyos megmĂ©rettetĂ©st önkĂ©nt vĂĄllaltĂĄk a tanĂĄrok, ezzel egyĂŒtt azt is, hogy lejĂĄrtak PĂ©csre a prĂłbĂĄkra. A darab rendezĂ”je Jean Lataillade, a franciaorszĂĄgi ANRAT (Association Nationale de Recherche et d’Action ThĂ©atrale) tagja, a pĂ©csi fesztivĂĄl egyik törzsvendĂ©ge. (Vatai Éva Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 30. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
ÉletmĂ»-adomĂĄny a diĂĄkoknak
Tolnai Gyulåné munkåi az ELTE Eötvös Collégiumåban
  
A közelmĂșltban nem mindennapi esemĂ©ny szĂ­nhelye volt az ELTE Eötvös Collegiuma: az orszĂĄg egyik neves tanĂ­tĂłnĂ”je egĂ©sz Ă©letmĂ»vĂ©t a collegiumra, illetve annak diĂĄksĂĄgĂĄra hagyomĂĄnyozta, amelyet kis hĂĄzi ĂŒnnepsĂ©g keretĂ©ben adott ĂĄt az intĂ©zmĂ©nynek. Tolnai GyulĂĄnĂ© boldvai tanĂ­tĂłnĂ” a heurisztikus tanĂ­tĂĄsi mĂłdszer megalapozĂłja betöltve 78. Ă©letĂ©vĂ©t, rĂĄdöbbent, gondoskodnia kell tanĂ­tĂĄsi mĂłdszereinek fennmaradĂĄsĂĄrĂłl Ă©s Ășgy döntött, azt mĂ©g Ă©letĂ©ben a leendĂ” pedagĂłgusoknak adomĂĄnyozza – ezĂ©rt esett a vĂĄlasztĂĄsa az ELTE Eötvös CollegiumĂĄra. HorvĂĄth LĂĄszlĂł igazgatĂł köszöntĂ”jĂ©ben arra hĂ­vta fel a figyelmet, hogy mindaz a kezdemĂ©nyezĂ©s, amelyet a kreatĂ­v elme az utĂłdok Ă©rdekĂ©ben megteremtett, nemcsak Ășj folytatĂĄst, hanem gondozĂĄst is kĂ­vĂĄn, amelyhez a collegium alkotĂłmĂ»hely lehet. Csak a mĂșlt Ă©rtĂ©keinek megĂ”rzĂ©sĂ©vel lehet Ășj Ă©rtĂ©ket teremteni – hangsĂșlyozta. (Gyarmati-SzabĂł Éva)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 32. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Hitelesnek lenni Ă©s hitet adni
– szemĂ©ly szerint
  
„Az idĂ” körbejĂĄr” – vonja le Ursula hosszĂș Ă©letĂ©nek egyik tanulsĂĄgĂĄt MĂĄrquez SzĂĄz Ă©v magĂĄny cĂ­mĂ» regĂ©nyĂ©ben. S csakugyan, mintha napjaink pedagĂłgiai varĂĄzsszavaiban is Ă”si bölcsessĂ©gek visszhangoznĂĄnak. Amikor az egykori összevont osztĂĄlyok tanĂ­tĂłja csoportmunkĂĄban tanĂ­totta meg Ă©s kĂ©rte szĂĄmon a tananyagot, vagy amikor felsĂ”bb osztĂĄlyos gyerekeket osztott be a kisebbek mellĂ© gyakorlĂł feladatok ellenĂ”rzĂ©sĂ©re, amĂ­g Ă” a lemaradĂłkkal foglalkozott – közben azĂ©rt mindenkit szemmel tartva –, akkor voltakĂ©ppen kooperatĂ­v technikĂĄkra Ă©pĂ­tette az ĂłrĂĄt. Ugyanezt mondhatjuk a tanulĂłpĂĄrokrĂłl, a projekt-jellegĂ» gyĂ»jtĂ”munkĂĄkrĂłl is. Hiszen a „kooperatĂ­v technikĂĄk” kifejezĂ©sben szintĂ©n Ă”si pedagĂłgiai igĂ©ny van jelen: megszerezni Ă©s megtartani a gyerekek tanulĂĄsi kedvĂ©t, Ă©rdeklĂ”dĂ©sĂ©t, egyĂŒttmĂ»ködĂ©sĂ©t, Ă©rezni Ă©s Ă©reztetni, hogy a tanĂ­tĂĄs, az Ăłra sikere a gyerekek Ă©s a pedagĂłgus közös ĂŒgye. Aki prĂłbĂĄlta, tudja, hogy a „technika” alkalmazĂĄsa mĂ©g nem garantĂĄl egyĂŒttmĂ»ködĂ©st. (BallĂ©r Piroska Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 34. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Hétköznapi csodåk a SzéchenyibÔl
Lehetetlen helyzet nincs – mondja Sándor Zoltán igazgató
  
Lehetetlen helyzet nincs, csak tehetetlen ember van – tartja a mondĂĄs, ami akĂĄr a kĂ”bĂĄnyai SzĂ©chenyi IstvĂĄn ÁltalĂĄnos Iskola mottĂłja is lehetne. SĂĄndor ZoltĂĄn igazgatĂł Ă©s az ĂĄltala vezetett tantestĂŒlet mindennap bizonyĂ­tja, hogy a körĂŒlmĂ©nyek ellenĂ©re igenis kĂ©pesek az itt tanulĂłknak mindazt a pĂ©ldĂĄt Ă©s lehetĂ”sĂ©get megadni, amit az esetek jĂł rĂ©szĂ©ben csak a kivĂ©teles helyzetben lĂ©vĂ”k Ă©lvezhetnek. (Kende TĂŒnde Anna Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 36. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kulcs a boldogsághoz? – 6.
Nemi képességeink fejlesztése
  
A cĂ­mben jelölt kĂ©pessĂ©gek nem ĂĄllnak ugyan a közĂ©rdeklĂ”dĂ©s elĂ”terĂ©ben, pedig nagyon is fontosak az egyĂ©n egĂ©szsĂ©ges fejlĂ”dĂ©se szempontjĂĄbĂłl. Ugyanis nem öröklĂ©ssel kapott kĂ©pessĂ©gekrĂ”l van szĂł – bĂĄr sokan mĂ©g ma is ezt hiszik –, hanem tanulĂĄssal megszerzett Ă©s alakĂ­thatĂł (jĂłl vagy rosszul mĂ»ködĂ”) viselkedĂ©smĂłdokrĂłl. Tanulni persze sokfĂ©lekĂ©ppen lehet; sokszor Ășgy tanulunk, hogy Ă©szre sem vesszĂŒk, csak vĂ©letlenszerĂ»en rĂĄnk ragadnak a lĂĄtott viselkedĂ©sek mintĂĄi. Csakhogy nem mindegy, mi ragad rĂĄnk, kĂŒlönösen, ami a szexuĂĄlis viselkedĂ©st illeti! MĂĄr volt szĂł rovatunkban arrĂłl, hogy milyen nagy kĂŒlönbsĂ©g, sĂ”t ellentĂ©t van a szabad Ă©s a szabados viselkedĂ©s között. Az utĂłbbinak tipikus pĂ©ldĂĄi a pornogrĂĄf filmekbĂ”l „tanult” viselkedĂ©sek, amelyek hosszabb tĂĄvon torzulĂĄsokhoz Ă©s betegsĂ©gekhez vezetnek. Azt is Ă©rintettĂŒk, hogy az egĂ©szsĂ©ghez valĂł jog a szexuĂĄlis egĂ©szsĂ©gre is vonatkozik, s e jogok biztosĂ­tĂĄsa a szĂŒlĂ”knek, az iskolĂĄnak Ă©s a tĂĄrsadalom irĂĄnyĂ­tĂłinak is alapvetĂ” kötelessĂ©ge. Nagyon is indokolt tehĂĄt a kĂ©rdĂ©s: mennyiben biztosĂ­tjĂĄk ezeket a jogokat az Ă©rintettek? (Dr. SzilĂĄgyi Vilmos sorozata)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 38. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
JĂĄtĂ©k a tanulĂĄs „OKOS DOBOZZAL”
Tanóråkon is hasznålható a digitålis oktatåsi segédanyag
  
TanĂłrĂĄkon is hasznĂĄlhatĂł oktatĂĄsi segĂ©danyagot fejlesztett ki az eurĂłpai digitĂĄlis Oscar-dĂ­jat elnyert fejlesztĂ”csapat, az Egyszervolt.hu. Az OKOS DOBOZ elnevezĂ©sĂ» digitĂĄlis oktatĂĄsi segĂ©danyag bemutatĂłjĂĄn, a budapesti NĂ©metvölgyi Ăști ÁltalĂĄnos IskolĂĄban rĂ©szt vett dr. Gloviczki ZoltĂĄn, a Nemzeti ErĂ”forrĂĄs MinisztĂ©rium közoktatĂĄsĂ©rt felelĂ”s helyettes ĂĄllamtitkĂĄra. A jĂĄtĂ©kos feladatok hat tantĂĄrgyban – matematika, olvasĂĄs-szövegĂ©rtĂ©s, nyelvtan, vizuĂĄlis kultĂșra, Ă©nek-zene, környezetismeret – nyĂșjtanak segĂ­tsĂ©get a kisiskolĂĄsoknak. A digitĂĄlis segĂ©danyag teljes egĂ©szĂ©ben illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, Ă­gy nemcsak a gyakorlĂĄsnĂĄl nyĂșjt segĂ­tsĂ©get, hanem a tanĂłrai munkĂĄba is teljes egĂ©szĂ©ben beilleszthetĂ”. (www.egyszervolt.hu – NyulĂĄsz PĂ©ter)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 42. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
A salaktalanĂ­tĂł, sĂșlycsökkentĂ”
Ă©s egĂ©szsĂ©gĂ”rzĂ” böjtkĂșra
  
A tavasz a termĂ©szet megĂșjulĂĄsĂĄnak ideje – Ă©s sajĂĄt megĂșjulĂĄsunkĂ© is. Mai modern vilĂĄgunkban eljutottunk a fejlĂ”dĂ©snek arra a fokĂĄra, amelyben mĂĄr vissza merĂŒnk nyĂșlni Ă”srĂ©gi, bevĂĄlt termĂ©szetes gyĂłgymĂłdokhoz, köztĂŒk szervezetĂŒnk mĂ©regtelenĂ­tĂ©sĂ©nek az egĂ©sz vilĂĄgon ismert gyakorlatĂĄhoz, a böjtölĂ©shez. Valamilyen szinten Ă©s formĂĄban ez minden vallĂĄsban is megtalĂĄlhatĂł – szerencsĂ©re az utĂłbbi Ă©vtizedekben hitre, vilĂĄgnĂ©zetre, kulturĂĄlis kĂŒlönbsĂ©gekre tekintet nĂ©lkĂŒl, egyre jobban terjed az egĂ©szsĂ©gmegĂ”rzĂ©snek ez a formĂĄja. ValĂłszĂ­nĂ»leg azĂ©rt, mert egyre többen ismerik fel: erre a mai embernek környezetszennyezett vilĂĄgunkban sokkal nagyobb szĂŒksĂ©ge van, mint bĂĄrmelyik elĂ”djĂ©nek is valaha. A megfelelĂ”en vĂ©gzett böjt a mĂ©regtelenĂ­tĂ©s Ă©s a sĂșlycsökkentĂ©s leghatĂ©konyabb eszköze, amelyhez ha Ășj Ă©tkezĂ©si kultĂșra is tĂĄrsul, az egĂ©szsĂ©gĂ”rzĂ©sben is verhetetlen lehet egy Ă©leten ĂĄt. SokfĂ©le böjt lĂ©tezik, de csak kevĂ©s olyan akad, amelynek kidolgozott mĂ»ködĂ©si rendje jĂłl követhetĂ” a laikus szĂĄmĂĄra is – ezek közĂŒl talĂĄn a Buchinger-fĂ©le lĂ©böjtkĂșra az egyik leghatĂ©konyabb. (Gyarmati-SzabĂł Éva Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 44. oldal
(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
HazugsĂĄg
  
Egy nĂ©met kutatĂł szerint az ember egy ĂĄtlagos napon legalĂĄbb tizenötször hazudik. FölhĂĄborodtam ezen. Mi az, hogy az ember hazudik? Hogy mer engem egy kalap alĂĄ venni a hazudĂłkkal? Csak Ășgy besorol közĂ©jĂŒk? (HorvĂĄth Tibor Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 47. oldal

(szerzĂ” nĂ©lkĂŒl)
Kiborult mamák, felvillanyozott lányok –
avagy mit tesz, amikor a szĂŒksĂ©g törvĂ©nyt bont
  
EltĂ»nĂ”dtem azon, hogy a legĂșjabb praktikus „eszköz”, ami a tĂĄskĂĄmban lapul, vajon ciki, nem ciki, zseniĂĄlis talĂĄlmĂĄny vagy polgĂĄrpukkasztĂł darab-e. Egy biztos, leĂ­rhatatlanul praktikus. De ne szaladjunk elĂ”re. Hogy is kezdĂ”dött a rĂłzsaszĂ­nĂ» „napszemĂŒveg-tok” törtĂ©nete? NagylĂĄnyom ötĂ©ves, a kicsi lĂĄnyom hĂĄrom, most szokott le a pelusrĂłl. JĂłmagam azok közĂ© az Ă©desanyĂĄk közĂ© tartozom, akik nem indulnak el kĂ©zfertĂ”tlenĂ­tĂ” higikendĂ” nĂ©lkĂŒl sehova, Ă©s talĂĄn mĂĄr mĂĄniĂĄkusan figyelek arra, hogy ha leesik a cumi, vagy megfogja a cipĂ” talpĂĄt a gyerek, vagy ne adj Isten egy közvĂ©cĂ© kilincsĂ©hez Ă©r a kezĂŒnk, törlök, fertĂ”tlenĂ­tek fĂĄradhatatlanul. (Marton Éva Ă­rĂĄsa)

Mentor - 2011/3. szĂĄm – 48. oldal
© 1998-2007 WWW.MENTORMAGAZIN.HU – A megújult Mentor Magazin honlapja. IMPRESSZUM
A honlap anyagai szabadon letölthetők. A különleges jogokat külön jelezzük.
Adminisztrátor: admin@mentormagazin.hu. A szerkesztőség címe: info@mentormagazin.hu